ون هایما ۷X ؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت محصول احتمالی ایران خودرو

 

ون هایما ۷X ؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت محصول احتمالی ایران خودرو

 

منابع غیر رسمی از ورود یک دستگاه ون هایما ۷X به ایران خبر داده‌اند. این محصول در کلاس MPV، احتمالا جهت بررسی توسط پرسنل ایران خودرو وارد کشور شده است.

نام اصلی هایما، در واقع ها/ما (HA/MA) است که از ترکیب نام شرکت‌های هاینان (Hainan) و مزدا ژاپن شکل می‌گیرد. گروه فاو (FAW) با ۴۹ درصد، سهام‌دار اصلی هایما محسوب می‌شود و ۴۹ درصد از سهام این شرکت نیز، در اختیار مزدا است. دولت چین هم تحت نام گروه صنعتی استان هاینان، حدود دو درصد از سهام هاینان را تحت مالکیت دارد. ارزش کلی کارخانه‌های هایما، امروزه حدود دو میلیارد دلار برآورد می‌شود، درحالیکه با تیراژ تولید ۵۰۰ هزار دستگاه در سال، بیست و هشتمین شرکت بزرگ خودروسازی چین و دوزادهمین صادرکننده‌ی خودرو در این کشور، محسوب می‌شود.

مدل‌های کلاس ون برای تردد مسافر در شهر مناسب هستند. این خودروها باتوجه به ابعاد و مصرف سوخت، مشابه تاکسی عمل می‌کنند. در ایران، ون‌های چینی و ژاپنی از برندهای دلیکا (سوئیست زیرمجموعه‌ی فوجیان موتورز) و تویوتا وجود دارند؛ اما خودروسازان داخلی نسبت به این کلاس بدنه، توجه نشان نمی‌دهند.

در بازار جهانی، انواع مختلفی از ون با ابعاد متفاوت ساخته می‌شود. ون‌های بزرگ، اندازه‌ای نزدیک به مینی‌بوس دارند و می‌توانند برای حمل بار سنگین یا مسافر تا ۱۴ نفر استفاده شوند.  از سویی دیگر، ون‌های کوچک با ابعاد، مشابه خودروهای خانوادگی در کشورهای آسیایی و امریکا و کانادا پرطرفدار هستند. طبیعتا، ون‌های کامپکت برای تردد در شهرهای پرترافیک و خیابان‌های باریک کاربرد دارند و مدل‌های بزرگ، مکمل وانت یا مینی‌بوس هستند.

 

هایما ۷X در کلاس ون‌های کوچک تولید می‌شود و قابلیت حمل ۷ سرنشین دارد. این مدل، مثل یک کراس‌اوور دارای فاصله از سطح زمین نیست و به‌راحتی می‌تواند برای تردد افراد سالخورده، کودکان، یا معلولان استفاده شود.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی هایما ۷X

هایما ۷X در کلاس ون‌های متوسط طبقه‌بندی می‌شود. این مدل توسط استودیو پینین‌فارینا طراحی شده است. نسخه‌ی دیده شده در ایران، سال ۲۰۲۰ رونمایی شده و محصولی نسبتا جدید برای هایما است.

نمای اصلی  هایما ۷X در کلاس ون، با وجود طراحی ناهماهنگ در بعضی ادوات بیرونی، جذاب و چشم‌نواز به نظر می‌رسد. چراغ اصلی، ابعاد بزرگ و  کشیدگی تا نزدیکی چرخ دارند. کمی پایین‌تر، چراغ مخصوص  نور بالا نصب شده است و حالت مخفی داخل بدنه دارد. در طرفین سپر، مه‌شکن‌های LED با طراحی عمودی دیده می‌شوند که حس یک خودروهای مدرن را تداعی می‌کنند.

ون هایما 7X نمای جلو

جلوپنجره‌ی هایما ۷X نسبت به کل بدنه، بسیار بزرگ است. فرم کلی این قسمت‌ با خطوطی در امتداد چراغ‌ها و سپر، الهام‌گرفته از خودروهای لکسوس به‌نظر می‌رسد اما ترکیبی ناخوشایند و ناموزون دارد. بخش بزرگی از جلوپنجره و سپر، دارای مواد پلاستیکی و سیاه‌رنگ است.

هایما ۷X در نمای جانبی، حس یک خودروی مدرن را به خوبی تداعی می‌کند. حجم‌دهی بدنه با خطوط روی درهای ورودی و دستگیره‌ها تا نزدیکی چراغ جلو، فراتر از یک مدل چینی در کلاس اقتصادی است. تصاویر منتشر شده از هایما ۷X، چرخ‌های ۱۷ اینچ، آینه بغل‌های هم‌رنگ بدنه با ترکیب فلز و پلاستیک سیاه، ریل باربند، سقف پانورامیک و ادوات فلزی برای فریم پنجره دیده می‌شوند.

ون هایما 7X نمای پشت

در نمای پشت، چراغ‌های بسیار بزرگ هایما ۷X به شدت توی ذوق می‌زنند. این سبک برای بازار چین، جذابیت دارد اما در کلاس جهانی، نکته‌ی منفی محسوب می‌شود. دیگر اجزای بدنه، شامل اسپویلر انتهای سقف، سپر هم‌رنگ بدنه و جایگاه ویژه برای نصب پلاک، طراحی قابل قبول دارند. هم‌چنین بخش وسیعی از درپوش صندوق و فضای نزدیک چراغ‌های عقب، سیاه‌رنگ و ظاهرا پلاستیک ارزان‌قیمت است.

در مجموع می‌توان به ظاهر بیرونی هایما ۷X به عنوان یک ون ساخت چین، نمره‌ی بالاتر از متوسط داد. این محصول اگر با قیمت مناسب وارد کشورمان شود، قطعا خریدار ایرانی علاقه‌مند این سبک خودروها را در نبود ون‌های ژاپنی و کره‌ای، جذب خواهد کرد. از سویی دیگر باید توجه داشت که عامه‌ی مردم ایران، معمولا کراس‌اوورها و شاسی‌بلندهای اندازه متوسط را به خودروهای ون ترجیح می‌دهند.

ون هایما 7X نمای جانبی

ابعاد هایما ۷X شامل  ۴,۸۱۵  میلی‌متر طول،  ۱,۸۷۴  میلی‌متر عرض،  ۱,۷۲۰  میلی‌متر ارتفاع با ۲,۸۶۰  میلی‌متر فاصله محور است.

طراحی کابین و نمای داخلی هایما ۷X

کابین هایما ۷X برای افرادی که خودروهای چینی را زشت و عقب‌مانده از سبک طراحی مدرن تصور می‌کنند، شگفت‌انگیز جلوه می‌کند. البته شکی نیست که ادوات داشبورد و کنسول میانی، به وضوح از مدل‌های مشهور خارجی، خصوصا مرسدس بنز و بی‌ام‌و الهام گرفته شده؛ اما استفاده از نمایشگر بزرگ برای سیستم سرگرمی و پنل پشت فرمان، تحسین‌برانگیز است. از سویی دیگر باید توجه داشت که سرتا سر این بخش، دارای نمایشگر نیست و در واقع، دو نمایشگر کاملا جدا با فاصله از یکدیگر، روی یک قاب در نزدیکی هم  نصب شده‌اند.

ون هایما 7X نمای داخلی

در تصاویر موجود از هایما ۷X در سایت‌های چینی، پوشش چرم مصنوعی برای صندلی‌ها، تودری‌ها و بخش وسیعی از داشبورد وجود دارد. این ادوات به ندرت برای مدل‌های چینی ارائه می‌شود. بخش پایینی داشبورد هم از پلاستیک هم‌رنگ صندلی‌های ساخته شده است.

فرمان، خروجی تهویه مطبوع،  دسته دنده و کنسول میانی، طراحی چشم‌نواز و هماهنگ با دیگر اجزا دارند. چیدمان کلیدها دارای دسته‌بندی مناسب و مینیمال است. هایما ۷X از ترمز پارک و استارت دکمه‌ای نیز استفاده می‌کند تا فضای داشبورد، ساده و کاربرپسند شود.

ون هایما 7X نمای صندلی ها

در تصاویر موجود از صندلی‌های ردیف عقب هایما ۷X، حالت جداگانه و شبیه به صندلی‌های کاپتانی در خودروهای لوکس دیده می‌شود که البته ابعاد کوچک‌تری نسبت به مدل‌های آلمانی یا امریکایی دارند. این شرایط، ظاهرا راحتی بسیار خوبی برای سرنشینان ردیف دوم و سوم (برای دسترسی به عقب) فراهم می‌کند و مناسب تشریفات یا سفرهای خارج شهری است. از سویی دیگر باید توجه داشت که هایما ۷X در حالتی که صندلی‌های ردیف سوم فعال باشند، فضای ناچیزی برای حمل بار داخل صندوق عقب دارد.

در مجموع می‌توان از طراحی داخلی هایما ۷X رضایت داشت، هر چند که مواد استفاده شده در کابین، شامل چرم صندلی‌ها و پلاستیک سخت داشبورد، باکیفیت و لوکس به نظر نمی‌رسند.

پیشرانه و تجهیزات فنی هایما ۷X

دو نوع موتور توربوشارژ با حجم‌های ۱/۵ و ۱/۶ لیتر برای هایما ۷X در بازار چین وجود دارد. مدل پایه، با ۱۶۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌شود؛ درحالی‌که نسخه‌ی قوی‌تر، ۱۹۵ اسب بخار و ۲۹۳ نیوتن‌متر است. هر دو مدل هایما ۷X، حدود ۱۷۰۰ کیلوگرم وزن و میانگین مصرف سوخت ۱۰ تا ۱۱ لیتر بنزین در صد کیلومتر دارند. این خودروها فقط با سیستم دیفرانسیل جلو و گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته تولید می‌شوند.

امکانات فنی و تجهیزات ایمنی هایما ۷X

هایما تلاش کرده است تا ۷X را نزدیک به خوردوهای کلاس لوکس عرضه‌ کند. این محصول از بعضی امکانات خاص، مثل ماساژور و تنظیمات برقی برای صندلی عقب محروم است؛ اما در مدل‌های سفارشی، همراه با گرم‌کن و سرد‌کن داخل صندلی فروخته می‌شود.

ون هایما 7X نمای فرمان

نسخه‌های کامل از هایما ۷X در بازار چین، مجهز به تهویه مطبوع اتوماتیک با خروجی برای ردیف عقب، کروز کنترل با قابلیت کاهش و افزایش سرعت در ترافیک، ورود و استارت بدون کلید، صندوق برقی، حسگر جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایش فشار باد تایرها، فناوری کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی، حفظ خودرو در سربالایی و سرازیری، چراغ‌های  LED، نورپردازی داخلی، شش کیسه هوا، سانروف، رینگ ۱۹ اینچ و تایرهای ۲۲۵ میلی‌متر است.

قیمت احتمالی هایما ۷X در ایران

در بازار روسیه، هایما ۷X با آستانه قیمت ۲۰ هزار دلار فروخته می‌شود و همراه امکانات تکمیلی، ۲۳,۵۰۰ دلار قیمت دارد. با این اوصاف، اگر نرخ دلار را حدود ۲۶ هزار تومان در نظر بگیریم؛ می‌توان مطمئن بود هایما ۷X در ایران، بیش از یک میلیارد تومان قیمت داشته باشد.

ون هایما 7X نمای دسته دنده

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ون هایما ۷X






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد