اسناد فرادستی صنعت خودرو فراموش شده است

 

اسناد فرادستی صنعت خودرو فراموش شده است

 

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور با اشاره به فراموش شدن اسناد فرادستی صنعت خودرو، گفت: امروز ضرورت احیاء اسناد فرادستی و تدوین یک سند جدید توسط رهبر معظم انقلاب نیز تاکید شده است.

«آرش محبی‌نژاد» امروز (پنجشنبه) در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص گلایه مقام معظم رهبری از پایین بودن کیفیت محصولات تولیدی خودروسازان داخلی در جمع فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان، افزود: از حدود ۱۰ سال پیش تاکنون کارشناسان در خصوص اسناد بالادستی صنعت خودرو که مهمترین آن سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ است و باید ملاک عمل و فصل‌الخطاب همه دولت‌ها و مجالس قرار بگیرد، صحبت کرده‌اند.

وی بیان‌ داشت: مهمترین فراز سخنان رهبر معظم انقلاب نیز تدوین برنامه راهبردی صنعتی کشور بود که به عنوان سند بالادستی در صنایع باید ملاک عمل قرار بگیرد.

این مقام صنفی ادامه‌ داد: سند بخشی صنعت خودرو نیز متناسب و منطبق بر این سند راهبردی در حوزه خودرو باید تنظیم شود و این نکته‌ای بود که در همه سال‌های قبل مغفول مانده بود و در دولت‌های و مجالس پیشین صدای بخش خصوصی به گوش مسوولان نرسید.

وی ادامه‌داد: پیامد این موضوع، وضعیت آشفته و نابسامان خودروی کشور است که مردم مهمترین قربانیان آن هستند و بیشترین خسارت‌ها را متحمل شده‌اند و پس از آن، قطعه‌سازان و زنجیره تامین خودروسازان که هم از تحریم‌های بین‌المللی و هم تحریم‌های داخلی آسیب دیده‌اند.

محبی‌نژاد ادامه‌داد: امروز با خودروهایی مواجه‌ایم که از نظر کیفی مورد تایید نیستند، زیرا مدل‌هایشان قدیمی است و فاصله زیادی بین قیمت کارخانه‌ای و بازاری آنها وجود دارد که فقط اختلاف قیمتی را نصیب عده‌ای واسطه و دلال می‌کند.

وی تصریح‌کرد:‌ همه این مسائل بیان‌کننده آن است که کار در صنعت خودرو آن‌قدر خراب و فاجعه آنقدر بزرگ شده که حتی رهبر معظم انقلاب نیز موضع گرفته و عکس‌العمل نشان دادند و ضرورت درخواست ۱۰ سال پیش انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور از مسوولان را بیش از پیش می‌توان احساس کرد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور یادآور شد:‌ در سال‌های گذشته صنعت خودروی کشور به صورت حاکمیتی اداره شده و دولت‌ها مجری قوانین مختلف مجلس در این صنعت بوده‌اند و همچنین  دخالت‌های گاه و بیگاه مجلس را در این صنعت شاهد بودیم، همچنین در برخی موارد قوانین غلط و مخل تولید وضع شد.

وی افزود: همچنین دولت‌های مختلف نیز مقرراتی را علاوه بر قوانین یاد شده وضع کرده و سلیقه‌ای عمل کردند، مشکل اساسی صنعت خودرو از ادبیات «پراید کیلویی چند؟» آغاز شد و در حالی که در سال ۹۰ در اوج کیفیت و تیراژ خودرو بودیم، تنها ۲ سال بعد در سال ۹۲ افول این صنعت را شاهد بودیم.

محبی‌نژاد با اشاره به عملکرد سلیقه‌ای، همچنین کنار گذاشتن همه اسناد رسمی فرادستی این صنعت، تصریح‌کرد: امروز ضرورت احیاء اسناد فرادستی و تدوین یک سند جدید توسط رهبر معظم انقلاب نیز تصریح شده و امیدواریم خطای قانون‌گذاری‌های غلط مجالس، اجرای سلیقه‌ای برنامه‌ها، مدیریت و تصدی‌گری ۱۰۰ درصدی دولت‌ها با وجود سهامداری حداقلی‌شان در خودروسازی را دیگر شاهد نباشیم.

وی تاکید کرد: امروز مجلس باید ضمن هدایت و نظارت راهبردی، به تدوین قوانین درست و حذف قوانین مخل تولید پرداخته و دولت‌ها نیز با اجرای درست قوانین، نظارت راهبردی و هدایت هدفمند داشته باشند و در عوض، اجرای کار را به دست مالکان و صاحبان اصلی این صنعت که همانا مردم و بخش خصوصی هستند بسپارند.

این مقام صنفی ادامه‌داد: ‌باید کار به دست کاردان سپرده شود و با اعتماد به جوانان، اجازه داد آنان این کشتی را هدایت کرده و به سمت اهداف اسناد بالادستی راهبری کنند و تنها در این صورت است که می‌توان آینده خوبی در این صنعت انتظار داشت.

وی تاکید کرد:‌ رهبر معظم انقلاب که همواره در بزنگاه‌ها به مسائل ورود می‌کنند، این بار هم اشاره مهمی به صنعت خودروسازی داشتند و انتظار می‌رود عملکرد همه ارکان سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر به‌گونه‌ای باشد که در نهایت به ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی و رضایت مشتریان بیانجامد.

محبی‌نژاد خاطرنشان‌کرد: بلافاصله پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، کمیته تدوین سند راهبردی صنعت خودرو و ارتقای کیفیت قطعات و خودرو در این انجمن شکل گرفت که در همکاری با سایر کمیته‌ها در دولت، خودروسازان و کمیسیون صنایع و معادن مجلس در راستای این هدف گام برخواهد داشت.

به گزارش ایرنا، صبح یکشنبه هفته جاری (دهم بهمن‌ماه) حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی لزوم ارتقای کیفیت کالاهای تولید داخل را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: حمایت‌های عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری شود اما متأسفانه در برخی صنایع به‌ویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمی‌شود و مردم نیز بحق به آنها اعتراض دارند.

رهبر انقلاب خاطرنشان‌کردند: اگر با وجود فضای حمایتی از تولید داخل، به جای ارتقای کیفیت، قیمت‌ها افزایش یابد، مساله بدی است، زیرا نتیجه همه حمایت‌های دولتی، بانکی و جلوگیری از رقابت‌های خارجی، عملاً منجر به بالا رفتن قیمت شده است.

 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Alireza : تکمیل وجه بیست اسفند الان نگا کردم بالاخره فاکتور شده
شاهین پلاس اتومات اسفند : احتمالاً همین اتفاق بیفته اینا ما که اسفند ماه بودیم اردیبهشت فرستادن به جای اینکه مبلغ کمتر بشه بایت تاخیر اضافه شد
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : سلام به نطرتون دعوتنامه ما میوفته بعد گرونی یا قبلش؟؟ موعد دعوتنامه ام تیرماه هستش زنگ میزنم میگه تا هفته چهارم ۴ تیر فرصت هست دعوتنامه واستون ارسال بشه
بهزاد ۲۲ اسفند : منم فاکتور نشدم سخارو ۲۳ دادم
شاهین 403 : سلام خیر بعد از تکمیل وجه 26 اسفند تکمیل ادیبهشت بوده شروع روزش رو دقیق نمیدونم من خودم 13 اردیبهشت تکمیل کردم
ری‌‌را : دکمتو میزنم بزدل خودتو جا خانعلی جا زدی.
ری‌‌را : دکمتو میزنم بزدل خودتو جا خانعلی جا زدی.
حسام. : سلام من ۲۲ اسفند تاریخ واریزی و سخا هست.هنوز فاکتور نشده. کسی از دوستان ۲۲ اسفند فاکتور شده؟؟؟
شاهین پلاس : بله من دیروز فاکتور شدم
حسام. : سلام من ۲۲ اسفند تاریخ واریزی و سخا هست.هنوز فاکتور نشده. کسی از دوستان ۲۲ اسفند فاکتور شده؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس جی : ما از اشناها که داخل سایپا هستن پرسیدیم چرا فاکتور نمیشه گفتن وزارت صمت به مدیرای سایپا. ایران خودرو فرصت یک ماهه داده که ماشینا رو تحویل بدن..اگر ندن مدیرا رو عوض میکنن..
ساینا اس1404افزایش قیمت : قیمت ساینا اس با افزایش قیمت کارخونه در بازار ازاد از 650الی 700میلیون تومان بیشتر خواهد شد و ساینا دوگانه هم به 700الی 750میلیون افزایش خواهد داشت
امیر : من 17 خرداد پلاک شدم، هنوز حتی چراغ تحویلم روشن نشده
207 دنده ای فرمان هیدرولیک : دوستان عزیز هر کی خودرو گرفت نفروشه قیمتها با این افزایش قیمت کارخونه به 1میلیارد و 100یا 200میلیون تومان به راحتی افزایش قیمت خواهد خورد
207 پانا مرداد : تقریبا 328 بهمن ماه
زینب اپشنال 4 مرداد : فعلا فکر کنم اول تیر رو دارن فاکتور میکنن فعلا زوده واسه 31 تیر
تبدیلی کویک اس : دوست عزیز چه طرحی بودی شما.... مبارکت باشه ان شاء الله
اطلس 28مهر : 27 مهر تعطیلات بوده
0 : سلام مبارک باشه دوست عزیز پارتی داشتی به این سرعت برات فاکتور شده و تحویل گرفتی در عرض 10 روز
دنا اتو : دنا اتو آپشنال پیش فروش تکمیل وجه اردیبهشت تحویل 31 تیر کسی هست که فاکتور شده باشه