وامکث موتور به تازگی پیشفروش دایون V5 را با قیمت ۸۰۰ میلیون تومان آغاز کرده است. این وانت دو دیفرانسیل دو کابین در ایران با نام کلوت فروخته میشود.
خودروسازی دایون (Dayun Group) یکی از برندهای کمتر شناخته شده و نسبتا کوچک فعال در چین است. این مجموعه، سال ۱۹۸۷ تاسیس شد و عمدهی سرمایهگذاری خود را به تولید کامیون و موتورسیکلت اختصاص داد. دایون از اوایل قرن ۲۱، چند مدل ون، وانت و شاسیبلند را به سبد محصولات خود اضافه کرد.
فودای (Foday) یکی از برندهای زیرمجموعهی دایون برای شاسیبلندهای صادراتی است. مکسموتور در اواسط سال ۱۴۰۰، یک کراساوور با نام دایون Y5 در ایران رونمایی کرد. این خودرو در بعضی کشورها، فودای لندفورت نام دارد. مدل پیکاپ وانت مکس موتور دایون V5 از نظر پلتفرم و تجهیزهات فنی، مشابه با Y5 است. این خودر برای بازارهای خارج چین مثل روسیه، به نام فودای لاین (Foday Lion F22) شناخته میشود. همچنین وانت دانگ فنگ P16 نسخهای دیگر از پیکاپ کلوت است.
طراحی بدنه و نمای بیرونی دایون V5
از نظر ظاهری، پیکاپ V5 تفاوتی با کراساوور Y5 ندارد. چراغهای باریک در جلو، مشابه چری تیگو ۵ طراحی شدهاند. ساختار این قسمت، هماهنگی بسیار خوبی با جلو پنجره دارد و ترکیبی چشمنواز فراهم میکند. فاصلهی نسبتا زیاد چراغهای جلو با پایین سپر، دایون V5 را بزرگ و قدرتمند جلوه میدهد.
در تصاویر منتشر شده از مکس موتور کلوت، آنتن سنتی روی سقف دیده میشود که برای محصول صادراتی در سال ۲۰۲۲، عجیب و ناخوشایند به نظر میرسد. در تصاویر موجود از این خودرو، چرخهای ۱۶ اینچ وجود دارند که برای پیکاپ دو دیفرانسیل، چندان مناسب نیست و نمای جانبی را تضعیف میکند. مهشکنهای دایرهای در طرفین سپر جلو هم، بهندرت برای خودروهای مدرن بازار جهانی استفاده میشود.
نمای پشت دایون V5 ساده و معمولی است که البته ایراد خاصی برای کلاس پیکاپ محسوب نمیشود. طراحان این خودرو در اقدامی عجیب، قسمت مربوط به دستگیرهی ورودی مخصوص حمل بار را با حالت مثلثی و سیاهرنگ تزئین کردهاند. سپر عقب در مدلهای مختلف، پلاستیک سیاه یا فلزی همرنگ بدنه است اما در هر دوحالت، ناخوشایند و ناهماهنگ با دیگر اجزای نمای پشت به نظر میرسد.
در مجموع، میتوان با ارفاق به طراحی نمای روبرو و جانبی پیکاپ کلوت به عنوان یک وانت چینی، نمرهی قبولی داد. نمای پشت این خودرو ممکن است در نمونهی مونتاژ ایران، متفاوت از نسخه ساخت چین باشد. ابعاد کلوت دو کابین، طول ۵۷۳۰ میلیمتر، عرض ۱۸۷۰ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱۸۴۴ میلیمتر با فاصله محورهای ۳/۵ متر را شامل میشود.
طراحی داخلی و نمای کابین وانت پیکاپ کلوت
وانت دایون V5، سال ۲۰۱۵ طراحی شده است و احتمالا به همین دلیل، فضای داخلی با حالت قدیمی و از مدافتاده دارد. البته ادوات داشبورد میتواند برای علاقهمندان خودروهایی مثل جک S5 جالب باشد اما در مقایسه با مدلهای چینی جدید، جذاب و چشمنواز نیست.
فرمان سنتی با ساختار دایرهای برجستگی استخوانی در بالا، روی کلوت نصب شده است. پنل پشت فرمان همراه نمایشگر کوچک مخصوص کامپیوتر سفر، حالت سیلندری و قدیمی دارد. روی داشبورد از خطوط مواج و چشمنواز استفاده شده است که نمایشگر لمسی و پنل پشت فرمان را پوشش میدهد.
نصب خروجیهای تهویه مطبوع، زیر نمایشگر، کمی توی ذوق میزند و چندان متداول نیست. کلیدهای پرتعداد هم گیجکننده هستند. برای دستهدنده، حالتی شبیه نمونههای موجود در خودروهای بیامو استفاده شده است که خوشدست و چشمنواز به نظر میرسد.
در قسمت پایین داشبورد، ادوات تزئینی با طرحی شبیه بال پرنده وجود دارد که در بعضی مدلهای سیاه شفاف (پیانویی) و در بعضی دیگر نقرهای است. این ترکیب میتواند برای عامهی مردم و افراد بیاطلاع از سبک طراحی خودروهای مدرن، جالب باشد اما در مجموع، ابتکاری شلوغ و قدیمی است. این خودرو فاقد ترمز دستی دکمهای خواهد بود و از ساختار سنتی ترمز دستی اهرمی بین صندلیها استفاده میکند.
فرم کلی صندلیهای با چرم مصنوعی و ترکیب دو رنگ (مشابه تصاویر موجود) راضی کننده و راحت به نظر میرسد. طراحی تودریها با مواد نرم مشابه پوشش صندلی و ادواتی ظاهر هماهنگ با داشبورد دارند، نکات مثبت در طراحی داخلی پیکاپ کلوت هستند.
پیشرانه و تجهیزات فنی پیکاپ کلوت
از اطلاعات موجود میتوان نتیجه گرفت که دایون V5، پیشرانهای دیزلی داشته باشد و از این نظر مشابه شاسیبلند بنزینی دایون Y5 عرضه نشود. بر اساس آمار موجود در سایتهای خارجی، موتور ۲ لیتر دیزل مجهز به توربوشارژ، ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتنمتر گشتاور برای کلوت تولید میکند. این مدل در ایران، احتمالا با سیستم دو دیفرانسیل و گیربکس ۶ سرعتهی دستی عرضه خواهد شد. در بعضی منابع خبری، قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۳۹۰ نیوتنمتر با میانگین مصرف سوخت ۸/۵ لیتر در صد کیلومتر برای کلوت دیزلی پیشبینی شده است.
پیشرانهی دیگری هم برای دایون V5 وجود دارد که باتوجه به کیفیت گازوئیل موجود در ایران، شانس بیشتری برای مونتاژ توسط مکس موتور خواهد داشت. این نمونه مجهز به موتور ۲/۴ لیتر توربوشارژ بنزینی با قدرت ۲۲۰ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتنمتر است. دایون بنزینی، احتمالا در زمانی حدود ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد.
محصولات دایون، از جمله وانت پیکاپ کلوت، با پیشرانهی ساخت میتسوبیشی چین تولید میشوند. وزن خالص دایون V5، حدود ۱۹۵۰ کیلوگرم است و میتواند یک تن بار حمل کند.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی کلوت مکس موتور
از مهمترین آپشنهای فنی دایون V۵، میتوان به قفل دیفرانسیل اتوماتیک برای محور عقب اشاره کرد که برای رانندگی در مسیرهای سخت خارج جاده یا شرایط لغزنده، کاربرد دارد. همچنین ترمز ضد قفل (ABS) و سامانهی تقسیم نیروی ترمز ( EBD) و کنترل پایداری الکترونیک (ESP) روی کلوت ارائه خواهد شد.
صندلی برقی برای راننده، صندلیهای چرم مصنوعی، استارت دکمه ای، نمایشگر لمسی ۸ یا ۹ اینچ، کروز کنترل، کامپیوتر سفربا نمایشگر TFT، شیشه ها و آینه های برقی، تهویه مطبوع خودکار، لاینر محفظه بار، دو کیسه هوا، دوربین عقب و رینگهای آلومینیوم دیگر امکانات کلوت هستند. این خودرو احتمالا با سه رنگ سیاه، سفید و نقرهای عرضه خواهد شد.
قیمت نهایی و مقایسه با رقبا
مکث موتور، تنوع وانت پیکاپها در بازار ایران، چندان زیاد نیست. فقدان تویوتا هایلوکس صفر کیلومتر و افزایش قیمت مدلهای دست دوم تا حدود دو میلیارد تومان، مانع بزرگی برای علاقهمندان طبیعت گردی با وانت است. از سویی دیگر، تجربه نشان میدهد غالب خریداران وانت در ایران، نیازمند محصولی سختجان برای حمل بار هستند و هزینهی چندصد میلیون تومانی برای پیکاپهای چینی را پرداخت نمیکنند.
مبلغ تعیین شده برای پیشفروش کلوت مکس موتور، ۸۰۰ میلیون تومان تعیین شده؛ درحالیکه موعد تحویل با پیشرانهی ۲/۴ لیتر توربوشارژ، سیستم دو دیفرانسیل و جعبهدندهی دستی، ۳۰ روزه کاری است.
وانت جک که در ایران با نام KMC T8 فروخته میشود و حدود ۷۷۰ میلیون تومان قیمت دارد، مهمترین رقیب کلوت است. کرمان موتور برای پیشرانهی T8 موتور توربوشارژ بنزینی ۲ لیتری، با قدرت ۱۷۴ اسببخار در ۵۰۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۲۹۰ نیوتنمتر از ۱۸۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه را انتخاب کرده که نسبت به کلوت مکس موتور، ضعیفتر است. از نظر ظاهری و نمای بیرونی، جک T8 نسبت به دایون V5 برتری دارد اما ترکیب داشبورد و طراحی داخلی کلوت مکس موتور، زیباتر به نظر میرسد. براساس تجربهی نگارنده از علایق مردم ایران نسبت به خودروهای چینی، میتوان انتظار داشت T8 کرمان موتور برای بازار کشورمان، جذابتر باشد.
دیگر رقیب کلوت مکس موتور، آمیکو آسنا با قیمت ۹۲۰ میلیون تومان است. آسنا موتور ۲/۴ لیتر تنفس طبیعی و سیستم دو دیفرانسیل دارد. این خودرو همراه گیربکس اتوماتیک به قیمت یک میلیارو و ۳۰۰ میلیون تومان فروخته میشود.