شیشه آکوستیک پورشه برای کاهش نویز کابین در خودروهای الکتریکی معرفی شد

 

شیشه آکوستیک پورشه برای کاهش نویز کابین در خودروهای الکتریکی معرفی شد

 
کنترل نویز در محدوده فرکانسی گفتار انسان‌ها در عصر خودروهای برقی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. شیشه آکوستیک تنها عایق در برابر صدا نیست و به همین علت توجه خودروسازان را به خود جلب کرده است و پورشه هم در همین راستا تکنولوژی ای تازه را به کار بسته است.
 
شیشه جلو جگوار
 
شیشه آکوستیک پتانسیل بالایی برای استفاده در خودروهای برقی دارد. زیرا سر و صدای موجود در داخل اتاق خودروهای الکتریکی بسیار محسوس‌تر از خودروهای احتراقی است.
 
 
فناوری به کار رفته در پشت شیشه‌های آکوستیک همانند دیگر ایده‌های هوشمندانه، با اهداف کاملا متفاوتی توسعه یافته است.
 
در گذشته شیشه جلو را با عملیات حرارتی در دمای بالا، سخت و حرارت دیده می‌کردند.
 
اتاق تسلا مدل S
 
عملیات حرارتی باعث می‌شود که پس از تصادف شیشه‌های خودرو سرنشینان را زخمی نکند اما همچنان تکه‌های کوچک شیشه در داخل اتاق پخش می‌شود.
 
 
جایگزین بهتر شیشه حرارت دیده، شیشه لمینت است که در مسابقات اتومبیل رانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
شیشه لمینت از یک لایه نازک پلیمر که بین دو ورقه شیشه نازک‌تر قرار گرفته ساخته می‌شود. خودروسازان از سال 1983 از این شیشه‌های لمینت در خودروها استفاده کردند.
 
اما همچنان شیشه‌های معمولی در بخش جانبی و عقب خودروها استفاده می‌شود.
 
 
شیشه آکوستیک در واقع مدل پیشرفته‌تر همان شیشه‌های لمینت است. در این شیشه‌ها نویز به چند روش کنترل می‌شود.
 
اتاق پورشه تایکان
 
یکی با بازتاب فرکانس به سمت منبع تولیدی و دیگری جذب انرژی صوتی توسط پلیمر و شیشه‌های به کار رفته در جلو و پنجره‌های جانبی است.
 
این مسئله ایمنی و امنیت بیشتری به نسبت شیشه های لمینت معمولی دارد.
 
 
پورشه اخیرا اطلاعات فنی بیشتری از شیشه‌های با قابلیت کنترل نویز خود منتشر کرده است.
 
این شیشه از 5 لایه مختلف تشکیل شده است.
 
سه لایه پلی وینیل بوتیرال (PVB) که بین دو لایه شیشه قرار گرفته است. PVB دارای قابلیت جذب لرزش است و در نتیجه میزان انتقال صدا درون اتاق را کاهش می‌دهد.
 
 
مواد و دستگاه‌های آکوستیک اغلب برای جذب فرکانس‌های خاص (از بازه صدای بالا تا پایین) استفاده می‌شوند.
 
شیشه آکوستیک ساخت شرکت پورشه در حدود 7.3 درصد از صدای تولید شده بیرون اتاق را در محدوده فرکانسی 630 هرتز در بخش ابتدایی این مقیاس تا 6.3 کیلوهرتز در بخش بالای این مقیاس کاهش می‌دهد.
 
آژیرهای اضطراری خودروها بین 360 تا 630 هرتز قرار دارند، بنابراین شیشه‌های آکوستیک این علایم هشدار را حذف نمی‌کنند تا صدای هشدار به راننده خودرو برسد.
 
 
شیشه‌های ساخت شرکت پورشه به دلیل افزایش ضخامت قسمت PVB، در واقع سبک‌تر از شیشه‌های چند لایه استاندارد است. در نتیجه باعث صرفه جویی وزنی به میزان 2 کیلوگرم می‌شود.
 
از نظر امنیتی نیز این شیشه‌ها عملکرد مناسب‌تری دارند. لایه ضخیم تر PVB به نسبت شیشه‌های معمولی در برابر شکستگی مقاوم‌تر است.
 
همچنین با قابلیت تغییر رنگ می‌توان یک شیشه آکوستیک با حریم خصوصی تولید کرد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , شیشه آکوستیک پورشه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی مدبر : این یک آدم بدبخت که جای من حرف میزنند خودش اینقدر وجود ندارد که جای خودش حرف بزنه بدبخت بهش نگیریم کم بود داره
علی مدبر : توی که الان جای من پیام دادی خیلی بدبختی
شاهین جی : بازم....... الله اکبر بدبیرا دلت میخواد
تارا سفید فرسود۲۷ آبان : فاکتور نشدن
جی ۷ دی : الهی فردا دعوتنامه دی بیاد خسته شدم از استرس و انتظار خسته از استرس قیمتا
تارا اتو : فروش فوق‌العاده تا ۲۴ دی رنگ سفید فاکتور شده ولی ۳ دی رنگ تیتانیوم هنوز نشده فروش فوری طرح فرسوده هم که کلا دیر میدن اصلا ولی در کل رنگ سفید بهتره کاش ما هم سفید میزدیم
جی ال 27خرداد : آقای مدبر لطفا اگر ماشین تحویل گرفتی لطف کن دیگ توی این سایت نظر نده و برو پی زندگیت به اندازه کافی سایپا روی اعصاب و روان مردم رفته توی این شرایط مردم کاری نکن نفرینت کنن چون زندگیت تباه میشه برای خودتون شخصیت قائل باشید روز خوش
نازنین j7 : یکی مثل من یکیم مثل اون نیکی فلان شده من کلی زحمت کشیدم تا مستقل ماشین بخرم بعد اون میاد تو گروهی که هزاران نفرهستن میگه من فلان کردم تا ماشین گرفتم واقعا متاسفم امثال شماها جایگاه زن رو تو جامه خراب کردید..
تار اتومات طرح فرسوده : سلام عزیزان تارا اتومات تا چه تاریخی فاکتور شدید.تشکر
NIKi : نمیتونم عنوان کنم...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا اپشنال : بله فردا میرسه. روزی همه عزیزان.
دنا : شما هم آخر بهمن بودید فاکتور شدید؟
مصی : سلام فوری بودی یا فوق العاده
GLX : واریزی چه تاریخی هستین
اکستند : نیسان اکستند 1050. التماس میکنن کسی نمیخره خیلی خوشحال نباشین. که نیسان مدل 403ثبتنام کردین سود بخورین از این خبرها نیست عزیزان
خدا نگذره از سایپا : دوست عزیز شماره پذیرشتون چنده بود که فاکتور شدین؟؟
اطلس نوک مدادی تکمیل 21 اسفند : این حرف که میگن (حالا کاریه که شده دیگه!) از هر اهانتی بدتره. چه بسیار افرادی که ماشین منبع درآمدشون بود و به امید نو کردن ماشین قراضه شون، فروختنش و ماه ها توی خرج روزانه شون موندن و شرمنده خانواده هاشون شدن. چه بسیار افرادی که از خانواده و اطرافیانشون متلک و تیکه شنیدن و از دلشون شکست. چه بسیار افرادی که هر روز در سرما و گرما کیلومترها راه رو پیاده طی کردن ، در حالی که پول کامل یک خودرو رو پرداخت کرده بودن و حالا توی این گرونی ها شاید یه هزینه ی اسنپ ساده هم براشون سنگینه. چه بسیار افرادی که خودشون یا خانواده شون بیمار بودن و در نبود خودرویی که پولش رو کامل پرداخت کردن، حالا در کنار مشکلات مالی و مستاجری و ... چیزی جز رنج و درد بیشتر نمیکشن. درد اونجاست که اگر شما یه روز قسط بانک رو دیر پرداخت کنی سودش رو برات حساب میکنن، البته سایپا هم سود تاخیر رو گفته میده ، رنج های کشیده شده و حرص های خورده شده و خانواده های آسیب خورده و روح و روان و اعصاب خورد شده رو چطور میشه جبران کرد؟ این نه با انسانیت سازگاره نا با دین و عدالت و نه هیچ چیز دیگه..آخرشم میگن کاریه که شده دیگه..
دنا دستی شش دنده : دنایی که موعود تحویلش 30 دی بوده آخرین تاریخی که فاکتور شده کی بود؟ من واریزی دومم 1404.8.12 بوده ولی هنوز فاکتور نشده.
قباد : دیدی گفتم ثبت نام بکنید نیسان گران میشه یه عده گفتن تبلیغ میکنی نیسان اکسنت شد حدود 1150 توی شرکت
ساینا دوگانه : حیف که پیامها را نمیذارن و گرنه جواب این اشکی را باید داد یکی از عوامل سایپا... فلان فلان تو را خدا یه شماره موبایلتا بذار مردم زنگت بزنن جوابتا بدن