شیشه آکوستیک پورشه برای کاهش نویز کابین در خودروهای الکتریکی معرفی شد

 

شیشه آکوستیک پورشه برای کاهش نویز کابین در خودروهای الکتریکی معرفی شد

 
کنترل نویز در محدوده فرکانسی گفتار انسان‌ها در عصر خودروهای برقی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. شیشه آکوستیک تنها عایق در برابر صدا نیست و به همین علت توجه خودروسازان را به خود جلب کرده است و پورشه هم در همین راستا تکنولوژی ای تازه را به کار بسته است.
 
شیشه جلو جگوار
 
شیشه آکوستیک پتانسیل بالایی برای استفاده در خودروهای برقی دارد. زیرا سر و صدای موجود در داخل اتاق خودروهای الکتریکی بسیار محسوس‌تر از خودروهای احتراقی است.
 
 
فناوری به کار رفته در پشت شیشه‌های آکوستیک همانند دیگر ایده‌های هوشمندانه، با اهداف کاملا متفاوتی توسعه یافته است.
 
در گذشته شیشه جلو را با عملیات حرارتی در دمای بالا، سخت و حرارت دیده می‌کردند.
 
اتاق تسلا مدل S
 
عملیات حرارتی باعث می‌شود که پس از تصادف شیشه‌های خودرو سرنشینان را زخمی نکند اما همچنان تکه‌های کوچک شیشه در داخل اتاق پخش می‌شود.
 
 
جایگزین بهتر شیشه حرارت دیده، شیشه لمینت است که در مسابقات اتومبیل رانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
شیشه لمینت از یک لایه نازک پلیمر که بین دو ورقه شیشه نازک‌تر قرار گرفته ساخته می‌شود. خودروسازان از سال 1983 از این شیشه‌های لمینت در خودروها استفاده کردند.
 
اما همچنان شیشه‌های معمولی در بخش جانبی و عقب خودروها استفاده می‌شود.
 
 
شیشه آکوستیک در واقع مدل پیشرفته‌تر همان شیشه‌های لمینت است. در این شیشه‌ها نویز به چند روش کنترل می‌شود.
 
اتاق پورشه تایکان
 
یکی با بازتاب فرکانس به سمت منبع تولیدی و دیگری جذب انرژی صوتی توسط پلیمر و شیشه‌های به کار رفته در جلو و پنجره‌های جانبی است.
 
این مسئله ایمنی و امنیت بیشتری به نسبت شیشه های لمینت معمولی دارد.
 
 
پورشه اخیرا اطلاعات فنی بیشتری از شیشه‌های با قابلیت کنترل نویز خود منتشر کرده است.
 
این شیشه از 5 لایه مختلف تشکیل شده است.
 
سه لایه پلی وینیل بوتیرال (PVB) که بین دو لایه شیشه قرار گرفته است. PVB دارای قابلیت جذب لرزش است و در نتیجه میزان انتقال صدا درون اتاق را کاهش می‌دهد.
 
 
مواد و دستگاه‌های آکوستیک اغلب برای جذب فرکانس‌های خاص (از بازه صدای بالا تا پایین) استفاده می‌شوند.
 
شیشه آکوستیک ساخت شرکت پورشه در حدود 7.3 درصد از صدای تولید شده بیرون اتاق را در محدوده فرکانسی 630 هرتز در بخش ابتدایی این مقیاس تا 6.3 کیلوهرتز در بخش بالای این مقیاس کاهش می‌دهد.
 
آژیرهای اضطراری خودروها بین 360 تا 630 هرتز قرار دارند، بنابراین شیشه‌های آکوستیک این علایم هشدار را حذف نمی‌کنند تا صدای هشدار به راننده خودرو برسد.
 
 
شیشه‌های ساخت شرکت پورشه به دلیل افزایش ضخامت قسمت PVB، در واقع سبک‌تر از شیشه‌های چند لایه استاندارد است. در نتیجه باعث صرفه جویی وزنی به میزان 2 کیلوگرم می‌شود.
 
از نظر امنیتی نیز این شیشه‌ها عملکرد مناسب‌تری دارند. لایه ضخیم تر PVB به نسبت شیشه‌های معمولی در برابر شکستگی مقاوم‌تر است.
 
همچنین با قابلیت تغییر رنگ می‌توان یک شیشه آکوستیک با حریم خصوصی تولید کرد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , شیشه آکوستیک پورشه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : یه مقدار دیگه طاقت بیاری مال ما هم میاد فقط عجله نکن لطفا
X5 : سلام دوستان.یه راهنمایی بدید.به نظرتون برا تحویل باید کارشناس رنگ ببرم با خودم؟
نازنین : سلام دوستان مال من اومد مال شما چی هنوز نیومده؟؟؟؟پیام تکمیل وجه رومیگم
شاهین پلاس۱ : وقتی یه شرکت زیر نظر دولت باشه انقدر بی صاحب باشه اوضاع بهتر از این نمیشه چی شون درسته این درست باشه توقع ما هم زیاد اگر این مردم نبودن شماها از گشنگی میمردین شرف ندارید که انقدر این مردم و اذیت میکنید خدا نگزره ازتون
سیاوش x5 : سلام عزیزان ثبت‌نام ۲۸ اسفند تحویل سیستمی۲۸تیر فاکتور ۲۰ مهر ارسال مدارک ۳ ابان شهر بندرعباس زنگ زدن امروز بریم تحویل بگیریم جهت اطلاع
آرش : بدبختی کوییکم معلوم نی کی بدن🤨
آرش : منم جی ال بودم ۲۸۲پارسال واریز کردم موعدم آذر بود که تبدیل به کوییک زدم ۱۵۰ هم واریز کردم حالا خدا داند کی بدن
مهدی : سلام از من به شما نصیحت من الان ۲ ماه هست که ماشین زیر پام هست تلکی منتظر جی نباشین فقط جی ال میدن اونم به زور
مهدی پلاس 14اردیبهشت : درود برشما دوستان عزیز.اپراتورهای سایپا هیچ خبری ندارن که چه موقع ماشین فاکتور میشه این که میگن شما اسفندماه فاکتور میشوید دروغه قبلاً یکی از دوستان گفتن اپراتور بهم گفته تو که 14اردیبهشت هستی حدوداً 70روزدیگه فاکتور میشوید من همون لحظه حساب کردم چون خودم هم 14اردیبهشت بودم تقریباً شد اواخر مهرماه اما هیچ خبری نشد لطفاً دلخوش به گفته اپراتور سایپا نباشید
خردادماه : بله ۴ بار اومده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6 دنده : سلام یه هفته نهایتا10روز
پانا 30 مهر : دوستان 30 مهر کسی فاکتور شده پانا رینگ پلاس.اونایی که شدن سبز بزنن
احسان : طرح فرسوده ساینا دوگانه اخرین تحویلی مال تکمیل وجه برج چند کسی میدونه کسانی تازه تحویل گرفتن اطلاعات به ماهم بدید چقدر تاخییر دیگه
سعید اتو فلز 30 دی : بله،من 5 ابان تکمیل کردم،9 تبدیل زدم،12 فاکتور شد و 13 پلاک.
نیسان دوگانه اکستند : نیسان ابی یا اکستند؟
کوییک اس شهریور : الان اونایی فاکتور شدن جلوی شماره گذاری چی نوشته براشون؟من یه هفته فاکتور شدم نوشته در انتظار بازدید افسر
محمدحسین : اگه ب خواد اینجوری پیش بره 31شهریورو آخر آذرماهم نمیدن
محمدحسین : داداش110فایده نداره من ازهمه خواهش میکنم به 136هم زنگ بزنن شکایت ثبت کنن فقط 2دقیقه وقط میگیره
نیسان دوگانه اکستند : دوستان اکستند دوگانه کسی پلاک شده خاهشا راست بگین؟
ساینا تکمیل وجه 30اردیبهشت : 5 آبان فاکتور شدم امروز هم تحویل بالاخره بعد 5 ماه تاخیر راحت شدم خداحافظ همگی امیدوارم شماهم راحت بشید