ارزان ترین و گران ترین پیکاپ های بازار ایران به همراه قیمت پیکاپ های موجود و بهترین پیکاپ ایران و همچنین ارزان ترین پیکاپ های آفرود ایران در این مقاله معرفی شدهاند.
یکی از محبوبترین کلاسهای خودرو، وانت پیکاپها هستند. وانتهای امروزی به لطف داشتن انواع تجهیزات رفاهی، یک خودروی لوکس محسوب میشوند. مدتها پیش وانت پیکاپها فقط به منظور حمل و نقل ادوات و تجهیزات مختلف استفاده میشدند و رانندگان کمترین قابلیتهای رفاهی را در آنها تجربه میکردند. اما شرایط امروز بسیار متفاوت است و حداقل، نیمی از وانت پیکاپهای موجود در بازار جهانی، با داشتن کابین مجلل و انواع روکشهای چرمی و قیمتی حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار یا بالاتر، در کلاس خودروهای لوکس قرار میگیرند.
اما بخش جالب در مورد این وانتها این است که علیرغم لوکس بودن، همچنان در زیر پوستهی مجلل، یک وانت پیکاپ سرسخت و آمادهی کارهای یدی و سنگین هستند. وانتهای چهار سرنشین به لطف داشتن قابلیتهایی چون کشش قایق، موتورسیکلت، اتاقک حمل اسب و انواع مختلف استفادههای دیگر در کابین و بخش بار، در مقایسه با شاسیبلندهای گرانقیمت، کاربرد بیشتری دارند.
طی سالهای گذشته به دلیل بیثباتی بازار و افزایش سرسامآور قیمت خودرو، مشکلات زیادی برای خریداران واقعی ایجاد شده است. پیکاپها هم از این افزایش قیمت بینصیب نماندند و به وارداتی بودن برخی از مدلها، همراه با افزایش قیمت دلار سر به فلک کشیدند. در این مقاله از پدال به بررسی گران ترین پیکاپ های بازار ایران و بهترین و جدیدترین پیکاپهای عرضه شده در بازار داخلی میپردازیم.
گران ترین پیکاپ های بازار ایران
در این فهرست، گران ترین پیکاپ های بازار ایران را بررسی کردهایم. ناگفته نماند در این فهرست به معرفی مدلهایی میپردازیم که در بازار ایران خرید و فروش میشوند.
تویوتا هایلوکس
وقتی حرف از خودروهای کلاس پیکاپ یا همان وانت میشود، اغلب به یاد محصولاتی میافتیم که مخصوص حمل بار هستند. اما حقیقت آن است که در دنیای پیکاپها مدلهای تاریخسازی هم وجود دارند که شخصیتی بیش از باربری پیدا کردهاند. در بازار ایران یکی از معتبرترین پیکاپهای جهانی حضور دارد؛ تویوتا هایلوکس وانت پرقدرت و باکیفیت ژاپنی است که اکنون توانسته لقب گران ترین پیکاپ بازار ایران را یدک بکشد.
هایلوکس نه فقط یکی از قدیمیترین پیکاپهای تولیدشده در دنیا است، بلکه یکی از قدیمیترین محصولات تاریخ تویوتا هم به شمار میرود. خودرویی که نسل اول آن چیزی حدود ۵۳ سال پیش رونمایی شد. اولین هایلوکس که N10 نام داشت مجهز به پیشرانه ۱/۵ لیتری ۷۶ اسببخاری بود. اولین تجربه ایرانیها با هایلوکس مربوط به نسل پنجم آن در سال ۱۹۸۸ است. اگرچه این نسخه چندان از سوی خانوادهها مورد توجه قرار نمیگرفت.
بازگشت قدرتمند تویوتا هایلوکس به بازار ایران در سال ۲۰۰۴ و همزمان با عرضه نسل هفتم آن بود. موفقیت این خودرو به قدری بود که بسیاری از جوانان و به ویژه اهالی آفرود را نیز به سوی جلب کرد. همین موضوع باعث شده است تا بتوان هایلوکس را یکی از گران ترین پیکاپ های بازار ایران نامگذاری کرد.
هماکنون جدیدترین تویوتا هایلوکس موجود در بازار ایران نسخه ۲۰۱۶ است که قیمت پایهای معادل ۲ میلیارد تومان دارد. نسخه فولآپشن و کم کارکرد این خودرو نیز گاهی به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هم میرسد. البته در نظر داشته باشید که این اعداد مربوط به نسخه اتوماتیک آن هستند. چراکه تعداد اندکی مدل دنده دستی نیز در بازار موجود است.
آمیکو آسنا
دومین تجربه همکاری شرکت ارس خودرو با چینیها که اغلب آن را با نام نشان تجاری آمیکو میشناسیم، پیکاپ بلندبالایی است که خود را بهعنوان اصلیترین رقیب تویوتا هایلوکس در بازار کشورمان معرفی کرد. آسنا دوکابین با پلتفرم پیکاپ N2 ساخت شرکت چینی Huanghai Auto ساخته شده و هرچند سال ۹۶ به بازار ایران معرفی شد، ولی تولید رسمی آن در چین از ابتدای ۲۰۱۶ استارت خورده بود.
آسنا میتوانست خلا پیکاپهای سایز بزرگ در بازار ایران را به خوبی پر کند ولی تنشهای ارزی کاری کرد که از دسترس توان قشر متوسط، بهدور باشد. همین موضوع باعث شد تا آمیکو آسنا هم در فهرست گران ترین پیکاپ های بازار ایران قرار بگیرد. آسنا حداقل از روی ظاهر، یک آفرود واقعی نشان میدهد. البته نگرانیهایی از این بابت نیز وجود دارد. چراکه صنعت خودروی چین تاکنون تجربه موفقی در این زمینه نداشته است. بد نیست بدانید که پیشرانه هانگای N2 با میتسوبیشی لنسر و اوتلندر ۲۰۰۶، بیوایدی S6 مدل ۲۰۱۳ و همچنین هاوال H5 جدید یکسان است.
پیکاپ آمیکو آسنا (ASENA) با پیشرانه ۲/۴ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ، با استاندارد آلایندگی یورو ۵ از گروه خودروسازی میتسوبیشی عرضه خواهد شد، که ۱۴۳ اسببخار قدرت و ۲۰۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. این خودرو توانایی یدک کشیدن بار ناخالص ۳۲۰۰ کیلوگرم را دارد؛ درحالیکه مصرف سوخت آن، ۱۰/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است. این خودرو از هر دو سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و (EBD)، درکنار پایداری الکتریکی (ESP) بهره میبرد. وانت آسنا دوگانهسوز است و از بنزین و گاز طبیعی فشرده برای احتراق استفاده میکند.
کیامسی تی ۸
وانت پیکاپ T8 با ابعادی به طول ۵،۳۲۵ میلیمتر، عرض ۱،۸۸۰ میلیمتر و ارتفاع سقف استاندارد ۱،۸۳۰ میلیمتر، همراه فاصله محورهای ۳،۰۹۰ میلیمتر تولید میشود. قسمت بار، یک مربع با اضلاع ۱،۵۲۰ میلیمتر است که از کف تا لبهی درپوش، ۴۷۰ میلیمتر فاصله دارد. طراحی وانت پیکاپ T8 به گونهای است که بعد از بارگیری مجاز، فاصلهی ۲۲۰ میلیمتر بین بدنه تا سطح زمین حفظ شود. این خودرو، در مدلهای مختلف تک یا دو دیفرانسیل، ۱،۸۲۵ تا ۱،۹۴۰ کیلوگرم وزن خالص دارد. شرکت سازنده، وزن قابل حمل در قسمت بار جک T8 را ۹۰۰ کیلوگرم عنوان کرده است.
ظاهرا این خودرو رویهای متفاوت با سایر پیکاپهای چینی بازار کشور را در پیش گرفته است و از پیشرانه دولیتری توربوشارژر برای کسب قدرت استفاده میکند. استفاده از این مدل پیشرانه در بازاری که توسط پیکاپهای مجهز به موتور ۲/۴ لیتری تنفس طبیعی ساخت شرکت میتسوبیشی احاطه شده است، میتواند نکته قوت بزرگی برای کی ام سی T8 باشد.
پیشرانه دولیتری این خودرو میتواند حداکثر ۱۷۴ اسببخار قدرت و ۲۹۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند که ارقامی قابلقبول برای یک پیشرانه دولیتری توربوشارژر محسوب میشوند. سیستم انتقال قدرت درنظرگرفتهشده برای KMC T8 نیز از نوع ۶ سرعته دستی است و قدرت موتور به هر چهار چرخ اعمال میشود. مجموع این موارد، وانت جک T8 را در فهرست گران ترین پیکاپ های بازار ایران قرار داده است.
یواز پیکاپ
یواز پیکاپ در بازارهای مختلف با دو پیشرانه دیزل و بنزینی عرضه میشود. پیشرانه بنزینی در این خودرو ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. پیشرانه دیزلی این خودرو هم ۲٫۲ لیتر حجم دارد و خروجی ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۲۲۸ نیوتنمتر گشتاور را ارائه میدهد. قدرت این پیشرانه ها توسط جعبه دنده ۵ دنده دستی یا ۶ سرعته اتوماتیک (ساخت شرکت پانچ) به چرخها منتقل میشود.
انتظار میرود این خودرو با پیشرانه بنزینی ۲٫۷ لیتری و با جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک یا ۵ دنده دستی در سروش دیزل مبنا مونتاژ شود. البته در کاتالوگ رسمی منتشر شده از سوی سروش دیزل، جعبه دنده دستی ۵ سرعته برای نسخه شاسیبلند و پیکاپ معرفی شده است. همچنین در کاتالوگ رسمی اشاره شده که امکان سفارش پیشرانه دیزلی هم در ایران فراهم است.
فوتون تونلند
فوتون تونلند بنزینی و دیزلی از سال ۱۳۹۳ به ایران وارد شد. اردیبهشت ۱۴۰۰، ایرانخودرو این خودروها را پیشفروش کرد تا در ماههای بعدی، با بدنه و امکانات جدید عرضه شوند. فوتون برند چینی زیرمجموعه گروه صنعتی گریت وال است و محصولاتش انواع خودرو شاسیبلند و وانت و ون را شامل میشود. هماکنون در سبد این شرکت خودروسازی، دوازده محصول بهچشم میخورد که پنج مدل آن وانت هستند.
در نمای بیرونی، تونلند جدید با ظاهری کاملا جدید و متفاوت از نسل قبلی روانه بازار خواهد شد. سبک طراحی این خودرو الهامگرفته از فورد رنجر و تویوتا هایلوکس بهنظر میرسد؛ درحالیکه مشابه وانتهای فورد، نام شرکت سازنده روی جلوپنجره نصب شده است. درمجموع، ضمن نادیدهگرفتن بعضی ناهنجاریها در نمای پشت، بهزحمت میتوان ایراد خاصی به طراحی بدنه تونلند جدید وارد کرد؛ هرچند ظاهری شبیه به دیگر وانتهای مدرن چینی، مثل جک T8 کرمانموتور دارد.
پیشرانه فوتون تونلند میتواند ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۳۸ نیوتنمتر گشتاور تولید کند و البته گفته میشود که نمونه اصلاحشده آن با توان ۲۳۸ اسب بخار و گشتاور ۳۶۸ نیوتنمتر هم مورد توجه ایران خودرو قرار گرفته است.
ارزان ترین پیکاپ های ایران
در فهرست ارزان ترین پیکاپ های ایران ، هماکنون تنها وانتهای تولید داخل حضور دارند که به سه گزینه محدود میشوند. این گزینهها شامل پراید ۱۵۱، وانت آریسان ایران خودرو و مدلهای کارکرده از وانت پیکان میشود. وانتهای پراید ۱۵۱ و آریسان به دلیل اینکه هنوز در خط تولید حضور دارند، با مدلهای نو در بازار به فروش میرسند. در این میان، شاید بتوان پراید ۱۵۱ را به دلیل قیمت مناسب و عملکرد خوب برای نیازهای باربری، یکی از محبوبترین وانتهای بازار ایران دانست.
پراید ۱۵۱
وانت پراید ۱۵۱ محصولی از پلتفرم X100 است که در گروه خودروهای تجاری سایپا قرار دارد. وانت سایپا ۱۵۱، با پیشرانه جدید یورو ۴ توانی معادل ۷۱ اسببخار تولید میکند. این خودرو محصولی کارا برای حملونقل سبک شهری تا سقف ۵۰۰ کیلوگرم محسوب میشود و با توجه به امکاناتی مانند راحتی کابین راننده، ارگونومی صندلیها و سیستم تهویه مطبوع، مناسب و متمایز برای حمل بار است.
وانت آریسان
پس از حضور طولانی وانت پیکان در بازار وانت بارهای سبک و متوسط، وانت آریسان به عنوان جدیدترین محصول ایران خودرو عرضه شد. عرضه آریسان نشان از عزم این گروه صنعتی برای تحکیم موقعیت خود در بازار وانت دارد. در طراحی آریسان تلاش شده است تا محصولی رقابتپذیر و متناسب با نیازهای جدید مشتریان و منطبق با استانداردهای ملی و با طراحی روز ارائه شود.
استفاده از پیشرانه پایه گازسوز ۱۷۰۰ سیسی OHVG-II با استاندارد آلایندگی یورو۴، علاوه بر صرفهجویی در هزینه سوخت و کمک به حفظ محیط زیست، موجب کاهش درخورتوجه هزینه تعمیرات و نگهداری خودرو میشود. وجود تجهیزات ایمنی از جمله کیسههای هوا برای راننده و سرنشین، سیستم ترمز ضدقفل، فرمان تلسکوپی، کمربند ایمنی پیش کشنده و سیستم خودکار قطع سوخت در هنگام تصادف، احساس اطمینان مناسبی به دارنده خودرو القا میکند. همچنین استفاده از رینگ ۱۵ اینچی برای چرخها با تایر رادیال موجب اطمینان بیشتر حین حمل بار خواهد شد.
پیکان وانت
پیکان وانت در ابتدا فقط بنزینی بود و با تزریق مستقیم سوخت به پیشرانه کار میکرد که باعث مصرف بالای سوخت میشد. حجم پیشرانه پیکان وانت ۱،۶۰۰ سیسی بود و از زمان تولید تا به امروز تغییر زیادی نداشته و هنوز کابین راننده کوچک است. تفاوت پیکان وانت معمولی با نوع باردو در (ABS) و انژکتور است که در پیکان وانت باردو موجود است. سوخت سیانجی هم در سالهای اخیر به آن افزوده شد.
مصرف سوخت تا حدودی بهینه شده و منبع گاز آن در کارخانه انجام شده است. پیکان وانت نوع باردو از ترمزهای دیسکی جلو و نوع کاسهای در چرخ عقب بهره میبرد. قدرت انتقال انرژی از محور عقب انجام میشود. سیستم قفل مرکزی دستی، کمربند دستی سه نقطهای و چراغهای مهشکن عقب و ترمز دستی قرار گرفته بین دو صندلی از جمله امکانات این وانت به شمار میروند.
قیمت پیکاپ های موجود در ایران
فهرست قیمت پیکاپ های موجود در ایران در جدول زیر ارائه شده است. در این جدول، قیمت روز خودرو در زمان انتشار مقاله درج شده است و پس از آن شاید با تغییرات زیادی مواجه شود.
قیمت پیکاپ های موجود در ایران |
نام خودرو |
مدل |
قیمت بازار (تومان) |
تویوتا هایلوکس |
۲۰۱۶ |
۲،۵۹۰،۰۰۰،۰۰۰ |
تویوتا هایلوکس |
۲۰۰۸ |
۱،۰۱۰،۰۰۰،۰۰۰ |
تویوتا هایلوکس |
۲۰۰۶ |
۹۱۰،۰۰۰،۰۰۰ |
کی ام سی تی ۸ |
۱۴۰۰ |
۹۷۵،۰۰۰،۰۰۰ |
آمیکو آسنا |
۱۴۰۰ |
۹۷۰،۰۰۰،۰۰۰ |
فوتون تونلند دیزلی |
۱۴۰۰ |
۹۶۰،۰۰۰،۰۰۰ |
فوتون تونلند بنزینی |
۱۴۰۰ |
۹۲۰،۰۰۰،۰۰۰ |
یواز پیکاپ |
۱۴۰۰ |
۸۵۰،۰۰۰،۰۰۰ |
نیسان پیکاپ |
۱۳۹۲ |
۷۰۵،۰۰۰،۰۰۰ |
کارا تک کابین |
۱۴۰۰ |
۲۸۰،۰۰۰،۰۰۰ |
کارا دو کابین |
۱۴۰۰ |
۲۹۸،۰۰۰،۰۰۰ |
کاپرا ۲ |
۱۴۰۰ |
۶۵۰،۰۰۰،۰۰۰ |
گریت وال وینگل ۵ |
۱۳۹۷ |
۵۴۰،۰۰۰،۰۰۰ |
کلوت مکث موتور |
۱۴۰۰ |
۸۰۰،۰۰۰،۰۰۰ |
پادرا |
۱۴۰۰ |
۳۰۵،۰۰۰،۰۰۰ |
ریچ |
۱۳۹۹ |
۶۶۵،۰۰۰،۰۰۰ |
پاژن وانت |
۱۳۹۰ |
۴۲۰،۰۰۰،۰۰۰ |
وانت زامیاد بنزینی |
۱۴۰۰ |
۲۷۲،۰۰۰،۰۰۰ |
وانت زامیاد دیزلی |
۱۴۰۰ |
۴۰۵،۰۰۰،۰۰۰ |
پراید ۱۵۱ |
۱۴۰۰ |
۱۷۰،۰۰۰،۰۰۰ |
آریسان |
۱۳۹۹ |
۱۸۷،۰۰۰،۰۰۰ |
تندر پیکاپ |
۱۳۹۷ |
۳۷۰،۰۰۰،۰۰۰ |
پیکان وانت |
۱۳۹۳ |
۱۱۴،۰۰۰،۰۰۰ |
بهترین پیکاپ ایران
اگر بخواهیم بهترین پیکاپ ایران را در میان مدلهای کارکرده یا دست دوم انتخاب کنیم، با توجه به امکانات و مشخصات فنی تنها به تویوتا هایلوکس میرسیم. هایلوکس سالهای زیادی است که در بازار ایران حضور دارد و هماکنون عنوان گران ترین پیکاپ بازار ایران را هم یدک میکشد.
تویوتا هایلوکس یکی از معروفترین و جانسختترین وانتهایی است که در همه کشورهای جهان طرفداران پروپاقرصی دارد. از سال ۱۹۶۸ میلادی تاکنون، هشت نسل از این پیکاپ به بازار آمده و در این سالها از یک وانت جمعوجور ارزانقیمت به یک پیکاپ بزرگ و گران تبدیل شده است.
هایلوکس مورد توجه آفرودسواران و افرادی است که نیاز به خودرو کاری دارند. همینطور بسیاری از سازمانهای نظامی جهان نیز این وانت را در ماموریتهای خود به کار میگیرند. چرا که علاوه بر دوام فنی بالا، از قابلیتهای آفرود و توانایی فنی مطلوب برای انجام کارهای مختلف در جادههای هموار و ناهموار برخوردار است. نسلها و مدلهای مختلف تویوتا هایلوکس وارد کشورمان شده که جدیدترین آنها مدل ۲۰۱۶ این وانت است.
در میان مدلهای نو که هماکنون در بازار ایران به فروش میرسند، میتوان جک کیامسی تی ۸ را نام برد که شاید بتوان آن را در میان سایر محصولات بازار داخلی، بالاتر از بقیه قرار داد. به عنوان سومین گزینه در میان بهترین پیکاپ ایران ، میتوان به فوتون تونلند ایران خودرو دیزل اشاره کرد که چند ماه پیش وارد بازار شد.
ارزان ترین پیکاپ های آفرود ایران
پیکاپ های آفرود موجود در کشور و بهویژه محصولات جدیدتر حاضر در این بخش، معمولا قیمت بالایی دارند و جزو مدلهای گران به شمار میروند. البته در این بین میتوان نمونههای نسبتا ارزانتر هم پیدا کرد که اگر علاقه دارید آنها را بشناسید، میتوانید این مدلها را در فهرست زیر پیدا کنید.
گریت وال وینگل ۵
گریت وال وینگل ۵ محصول سال ۲۰۱۱ بوده و توسط دیار خودرو برای مدتی به بازار ما هم راه پیدا کرده است. این خودرو به صورت دو یا تک کابین در اختیار مشتریان ایرانی قرار گرفته و در حال حاضر جزء ارزان ترین پیکاپ های آفرود بازار کشور بهحساب میآید. وینگل ۵ به موتور ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری مجهز است و توانی برابر با ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور توسط گیربکس ۵ سرعته دستی و دو دیفرانسیل به سوی تمامی چرخهای آن ارسال میشود.
این وانت پیکاپ آفرودی در نسخه دو کابین خود حدود ۱،۵۵۵ کیلوگرم وزن دارد و میتواند تا ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. حداکثر ظرفیت حمل بار توسط نسخه دو کابین وینگل ۵ نیز برابر ۱،۰۰۰ کیلوگرم است و تا ۵ نفر هم میتوانند درون کابین آن جا بگیرند. دو کیسه هوا، شاسی نردبانی، ترمز ضد قفل ABS و EBD، مهشکنهای جلو و عقب، آینههای جانبی برقی، دکمههای کنترل سیستم صوتی روی فرمان به همراه ۶ بلندگو، سیستم تهویه مطبوع و خروجی برق ۱۲ ولت، مهمترین تجهیزات رفاهی این وانت پیکاپ آفرود ارزانقیمت را تشکیل میدهند. در شرایط فعلی قیمت وینگل ۵ دو دیفرانسیل دو کابین مدل ۹۷ در حدود ۵۴۰ میلیون تومان برآورد شده است.
نیسان پیکاپ
اگر به دنبال خرید یک وانت پیکاپ نه چندان گرانقیمت ژاپنی هستید، میتوانید نیسان پیکاپ مدل ۹۰ را انتخاب کنید. این خودرو به دو دیفرانسیل با گیربکس پنج دنده دستی و دنده کمک مجهز است که حرکت در مسیرهای آفرودی را بسیار تسهیل میبخشند. همچنین موتور ۲.۴ لیتری چهار سیلندر این خودرو هم قدرتی برابر با ۱۳۳ اسب بخار و ۱۹۷ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
از لحاظ کارایی شاسی، دوام فنی و توانایی آفرود، نیسان پیکاپ یکی از بهترین وانتهای موجود در این لیست بهحساب آید. البته میانگین مصرف سوخت این خودرو کمی بالاست و حدود ۱۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی میشود. از لحاظ خشکی سیستم تعلیق و راحتی صندلیها هم نمیتوان انتظار بالایی از این خودرو داشت. ناگفته نماند که قیمت نیسان پیکاپ مدل ۹۲ در حال حاضر حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیون تومان است.
وانت پیکاپ ریچ
یکی دیگر از خودروهایی که به عنوان ارزان ترین پیکاپ های آفرود میتوان به آن اشاره کرد، وانت پیکاپ ریچ است. پیکاپ ریچ نسخه چینی نیسان پیکاپ است که بعد از شروع تحریمها و عدم تداوم همکاری میان سایپا و شرکت نیسان، جایگزین وانت ژاپنی شد. این خودرو محصول شرکت دانگ فنگ محسوب میشود و از لحاظ پلتفرم با نیسان پیکاپ مشترک است. در حال حاضر میتوان آن را به عنوان یک وانت پیکاپ نسبتا ارزانقیمت با مدل ساخت بالا در نظر گرفت.
ریچ از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با نیسان پیکاپ ندارد؛ فضای کابین آن نیز بهواسطه برخی بهروزرسانیها زیباتر از نیسان پیکاپ به نظر میرسد. پیکاپ ریچ در بخش فنی به موتور چهار سیلندر ۲.۴ لیتری ۱۶ سوپاپ مجهز است که بر اساس اعلام رسمی شرکت سایپا ۱۳۲.۵ اسب بخار قدرت و ۲۰۸ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و آن را به وسیله گیربکس ۵ سرعته دستی و دو دیفرانسیل به سمت چرخهای جلو و عقب ارسال میکند.
دو عدد کیسه هوا، ترمز ضد قفل ABS، شیشههای برقی جلو و عقب، آینههای جانبی با تنظیم برقی، تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو، مهمترین تجهیزات این پیکاپ چینی را تشکیل میدهند. بنابراین اگر یک وانت پیکاپ نسبتا مدل بالا و ارزانقیمت نیاز دارید میتوانید به سراغ پیکاپ ریچ پارس خودرو بروید. قیمت پیکاپ ریچ مدل ۹۹ در حال حاضر حدود ۵۲۰ تا ۵۸۰ میلیون تومان برآورد شدهاست. ناگفته نماند نسخه نیوفیس این خودرو هم از سوی پارس خودرو به بازار معرفی شده است.
کاپرا ۲
کاپرا از سری محصولات گروه خودروسازی بهمن است که به دلیل قیمت مناسب و توانایی آفرود قابل قبول، مورد توجه مشتریان داخلی قرار گرفته است. این خودرو طی سالهای ۸۹ تا ۹۵ در قالب فیس قدیم و از سال ۹۶ با نمونه فیسلیفت با عنوان کاپرا ۲ به بازار کشور راه پیدا کرده است. وانت کاپرا در بخش فنی به موتور ۲.۴ لیتری ساخت میتسوبیشی به قدرت ۱۲۵ اسب بخار مجهز است و بهمنظور انتقال قدرت از گیربکس ۵ دنده دستی بهعلاوه دو دیفرانسیل استفاده میکند.
حداکثر سرعت کاپرا حدود ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت ارزیابی شده و میانگین مصرف سوخت آن نیز به بیش از ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر میرسد. همچنین نسخه نیوفیس این خودرو شمایل جذابتری پیدا کرده و میتواند یک گزینه مناسب برای افرادی است که به دنبال خرید وانت پیکاپ صفر کیلومتر و میانقیمت هستند. هماکنون قیمت کاپرا دو کابین دو دیفرانسیل مدل ۹۹ در حدود ۵۲۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان است.
جدیدترین پیکاپ های آفرود ایران
همه ما اغلب دوست داریم با ماشین شخصی به هر کجا که دوست داریم برویم، بدون آنکه نگران گیر کردن خودرو در دستاندازی و چالههای مسیر باشیم یا اینکه مدام نگران برخورد کف ماشین با سنگ یا سطح سخت دیگری باشیم. مسلما با یک سدان یا هاچبک خانوادگی نمیتوانیم به اینجور مسیرها وارد شویم و خیلی وقتها حسرت طبیعتگردی در جادههای بکر به دلمان میماند.
اما این مشکل به آسانی قابل حل است؛ چونکه خودروسازان زیادی در جهان از سالها پیش به ساخت خودروهای دو دیفرانسیل ویژه عبور از مسیرهای طبیعی و ناهموار روی آوردهاند و در حال حاضر انواع شاسی بلندها و پیکاپ های آفرود را به مشتریان خود عرضه میکنند.
در کشور ما هم چند سالی میشود که پیکاپ های آفرود مورد توجه خودروسازان قرار گرفته و در شرایط فعلی چند نمونه از آنها روی خط تولید کارخانههای داخلی قرار دارند که شناخت آنها خالی از لطف نیست.
جک T8
وانت پیکاپ جک T8 که با نام کی ام سی T8 در دسترس مشتریان ایرانی قرار گرفته، یکی از جدیدترین پیکاپ های آفرود کشورمان است که تولید آن از سال ۲۰۱۸ در کمپانی جی ای سی چین کلید خورده و از سال ۱۳۹۹ نیز در خط تولید مجموعه صنعتی کرمان موتور حضور دارد.
جک T8 به پیشرانه بنزینی توربوشارژ دو لیتری مجهز شده و قدرت آن برابر ۱۷۴ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه اندازهگیری شده است. حداکثر گشتاور این پیشرانه هم معادل ۲۹۰ نیوتن متر است که از ۱۸۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه در اختیار راننده گذاشته میشود. یک جعبه دنده ۶ سرعته دستی به همراه دو دیفرانسیل نیز وظیفه انتقال قدرت به سمت تمامی چرخها را عهدهدار هستند.
کی ام سی تی ۸ حدود ۱،۹۶۵ کیلوگرم وزن دارد و قادر است تا ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد و تا ۸۴۰ کیلوگرم بار جابهجا کند. باک سوخت ۷۶ لیتری، رینگهای آلومینیومی ۱۸ اینچی و تجهیزات ایمنی رفاهی مثل سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانههای کنترل کشش-پایداری و دینامیک خودرو، حسگر فشار باد تایر، دو عدد کیسه هوا، حسگر و دوربین دنده عقب، ورود بدون کلید، استارت دکمهای، اتولایت، آینههای جانبی برقی با گرمکن، روکش صندلی چرمی، تنظیم دستی صندلیهای جلو، گرمکن شیشه عقب، تهویه مطبوع دستی، دیلایت، پورت USB ، بلوتوث، سیستم صوتی با ۶ بلندگو، جک بادی نگهدارنده درب موتور و کروز کنترل، از جمله سایر امکانات این پیکاپ آفرود جدید بازار کشور محسوب میشوند.
ناگفته نماند که قیمت جک T8 در حدود ۷۶۰ میلیون تومان است و اگر خودروی آفرودی با پیشرانه توربوشارژ، طراحی جذاب و امکانات متعدد مورد نظرتان است میتوانید به خرید جک تی ۸ فکر کنید.
یواز پیکاپ
یواز پیکاپ حدود ۲،۱۳۵ کیلوگرم وزن دارد و از این جهت جزو وانتهای سنگینوزن بخش خود محسوب میشود. یواز پیکاپ برای آنکه بتواند حدود ۲ هزار و ۸۶۰ کیلوگرم مجموعه وزن خود بهعلاوه بار مجاز را جابهجا کند، از پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی ۲/۵ لیتری به قدرت ۱۴۹ اسب بخار و گشتاور ۲۳۵ نیوتنمتر به همراه گیربکس پنج سرعته دستی ساخت شرکت هیوندای استفاده میکند. سیستم انتقال قدرت پیکاپ یواز از نوع دو دیفرانسیل سه حالته است که برحسب تصمیم راننده به صورت دوچرخ محرک سبک عقب، چهارچرخ محرک سبک و چهارچرخ محرک سنگین قابل انتخاب خواهد بود.
حداکثر سرعت این پیکاپ آفرودی به ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و میانگین مصرف سوخت آن هم برابر ۱۱/۵ لیتر اعلام شده است. باک سوخت ۶۸ لیتری، قابلیت عبور از گودال آب به عمق نیم متر، ترمزهای دیسکی جلو و کاسهای عقب، دو عدد کیسه هوا، نمایشگر لمسی مالتی مدیا، سیستم الکتریکی تعیین وضعیت انتقال نیرو، قفل الکترونیکی دیفرانسیل، گرمکن صندلیها، گرمکن فرمان، کروز کنترل، دوربین دنده عقب و دیلایت از جمله مهمترین امکانات این پیکاپ آفرود روسی را تشکیل میدهند.
دایون v5
دایون v۵ یا فودای اف ۲۲ یکی از جدیدترین پیکاپ های آفرود بازار کشور به شمار میرود که البته هنوز وارد بازار نشده و تنها گفته شده است که گروه خودروسازی مکث موتور از زیرمجموعههای ماموت خودرو قصد دارد آن را به بازار کشور عرضه کند. این وانت پیکاپ آفرود خانوادگی از طراحی نسبتا لطیف و بهروزتری بهره میبرد و به احتمال قوی با پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ ساخت میتسوبیشی راهی ایران خواهد شد. این پیشرانه میتواند ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتنمتر گشتاور تولید و این میزان قدرت را توسط گیربکس ۶ دنده دستی به همراه سیستم دو دیفرانسیل سه حالته، به سمت چرخها ارسال کند.
گفته شده که میزان مصرف سوخت این خودرو احتمالا بیش از ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و شتاب و سرعت نهایی آن هم به حدود ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.
از جمله تجهیزات رفاهی ایمنی احتمالی موجود در پیکاپ مکث موتور میتوان به روکش صندلیهای چرمی، رینگهای آلومینیومی، تهویه مطبوع دستی دیجیتال، کلید انتخاب برقی نوع وضعیت سیستم انتقال قدرت، آینههای جانبی تاشونده با گرمکن، کروز کنترل، ورود بدون کلید، دوربین عقب، استارت دکمهای، سیستم کنترل حرکت در سرپایینی، ترمز کمکی، حسگرهای پارک جلو و عقب، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، کنترل کشش و پایداری اشاره کرد.
فوتون تونلند جدید
یکی از جدیدترین و احتمالا جذابترین پیکاپ های آفرود بازار کشور که قرار است به سبد خرید محصولات ایران خودرو دیزل اضافه و به بازار عرضه شود، فوتون تونلند است. این محصول به عنوان یک پیکاپ آفرودر خانوادگی توانمند با فناوری نسبتا مدرنتر به بازار کشورمان ارائه خواهد شد.
پیشرانه این خودرو از سری محصولات میتسوبیشی بوده و به خانواده چهار سیلندرهای دو لیتری توربوشارژ تعلق دارد. این پیشرانه میتواند ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۳۸ نیوتنمتر گشتاور تولید کند و البته گفته شده که نمونه اصلاحشده آن با توان ۲۳۸ اسب بخار و گشتاور ۳۶۸ نیوتنمتر هم مورد توجه ایران خودرو قرار گرفته است. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت ZF و سیستم توربوشارژ با نشان بورگوارنر، جزو سایر قطعات فنی فوتون تونلند جدید محسوب میشوند.
همچنین انتظار داریم امکاناتی مانند دو کیسه هوا، ترمز پارک برقی، سیستمهای کنترل کشش و پایداری، سامانه کنترل توقف در سربالایی، کنترل حرکت در سراشیبی، تنظیم الکتریکی وضعیت انتقال نیرو، نمایشگر لمسی تهویه مطبوع دیجیتال، دیلایت، استارت دکمهای، کروز کنترل، پورت USB، حسگر و دوربین عقب نیز در فهرست تجهیزات این خودرو حضور داشته باشند. این پیکاپ دو دیفرانسیل اتوماتیک به رقابت با محصولاتی مانند جک T8 یا آمیکو آسنا خواهد رفت.