هنوز 10 روز از حادثه بهبهان و تصادف 59 خودرو و کشته شدن 5 نفر از هموطنانمان نگذشته است و واکنشها همچنان نسبت به این حادثه ادامه دارد.
پلیس همچنان با انتقاد شدید از خودروسازان کیفیت خودروهای ایرانی را زیر سوال برده و مدعی است که ستارههای ایمنی که به خودروهای تولید داخل اهدا میشود در واقع توخالی است.
رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ در جدیدترین واکنش نسبت به این موضوع عنوان کرد که ارادهای برای ایمنسازی خودروهای داخلی وجود ندارد و وجود مافیا در صنعت خودروسازی کشورمان سبب شده که کیفیت خودروها به شدت افت کند. مافیای که همه را در خود غرق کرده است.
سالهاست که بحث کیفیت پایین خودروهای تولید داخل مطرح است و هر بار رخ دادن حادثهای مانند حادثه بهبهان سبب میشود که این بحث مجددا داغ شود.
برای بسیاری سوال است که پلیس چرا با وجود انتقادهای فراوان به خودروسازان داخلی محصولات آنها را پلاک میکند و اگر واقعا انتقادی دارد بهتر است به روش قهری از پلاک کردن خودروها جلوگیری کند.
پلیس اما در واکنش به این سوال میگوید وقتی خودروهای تاییدیه سازمان استاندارد را دارا هستند عملا کاری از دست پلیس برنمیآید و در واقع این سازمان استاندارد است که باید پاسخگو باشد که چرا به خودروهای بیکیفیت تاییدیه استاندارد میدهد.
رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ در این خصوص در گفتگو با همشهری آنلاین گفت: «من اگر رئیس پلیس بودم بعد از حادثه بهبهان دیگر مدلهای تولیدی خودروهایی که در این حادثه حضور داشتند را پلاک نمیکردم.
پلیس خود شوکه است که چرا ایربگ این خودروها باز نشده است اما همچنان مدلهای جدید این خودروها را شمارهگذاری میکند.
درست است که پلیس تاییدیهها را از وزارتخانهها گرفته و براساس آن خودروها را پلاک میکند، ولی وقتی اتفاقاتی از این دست رخ میدهد این تاییدیهها زیر سوال میرود و مردود میشود. پس پلیس میتواند شمارهگذاری خودروهایی را که ثابت شده استاندارد لازم را ندارند، متوقف کند.»
با توجه به گفتههای وی سازمان استاندارد و خودروسازان بایکدیگر بدهبستان داشته و اصلا اعتراضاتشان جدی نیست. در حال حاضر سازمان استاندارد باید بیشتر از همه مدعی بوده و یقهگیری کند اما این سازمان هنوز فریاد اعتراضی سر نداده است.
رئیس سابق پلیس راهور تهران در ادامه واکنشها به حادثه بهبهان گفت: «تاییدیه سازمان استاندارد زیر سوال است و دیگر نمیتوان به سازمان استاندارد اعتماد کرد. تاییدیه وزارت صمت و سازمان حفاظت محیط زیست زیر سوال است. تاییدیه خودروساز زیر سوال است. همه اینها مردود شدهاند و هیچکدام از اینها نمره قبولی نمیگیرند. پلیس هم اینها را میداند.»
وی در خصوص مافیای خودرو و پایین بودن کیفیت خودروهای ایرانی نیز گفت: «کیفیت پایین خودروهای داخلی و گزارشهایی که از نقص فنی خودروها داده میشود به ماجرای پشت پرده خودروسازان مربوط میشود. نبود اراده در دولتها برای ایمنسازی خودروهای داخلی، انحصاری کردن خودرو در کشور با ممنوعیت واردات خودرو و وجود مافیا در شرکتهای خودروسازی دلایل وضعی است که سالهاست شاهد آن هستیم. در کشور ما رقابتی در صنعت خودروسازی وجود ندارد. با پول خودرویی که مردم برای خرید پراید صرف میکنند در کشورهای دیگر میتوان محصولات بهتری خریداری کرد.»
رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: «اگر تعرفههای سنگین گمرکی و مالیاتی را برداریم و ورود خودرو را آزاد کنیم میتوانیم مشکلات خودروسازی را حل کنیم. مافیای خودرو همه را در خود غرق کرده است. یکی از نمایندگان مجلس از طرف مجلس رفت و اشکالات خودروها را جمعآوری کرد و با نجابت این موارد را در صحن مجلس مطرح کرد. میدانید چه شد؟ دور بعد این نماینده تایید صلاحیت نشد.»