پیش نیازهای بهبود شرایط تولید در 2 ماه پایانی سال/ ضرورت پیش بینی روش های تامین مالی جدید از سوی خودروسازان

 

پیش نیازهای بهبود شرایط تولید در 2 ماه پایانی سال/ ضرورت پیش بینی روش های تامین مالی جدید از سوی خودروسازان

 
آمارها در حالی از خواب بیش از 150 هزار دستگاه خودروی ناقص در پارکینگ های خودروسازان حکایت دارد که وزارت صمت و آمار منتشرشده خودروسازان بر روی کدال حاکی از رشد تولید خودرو در نیمه دوم سال است. با این وجود قطعه سازان به عنوان حلقه اصلی زنجیره تولید این روزها با کمبود شدید نقدنیگی مواجه شده و خواستار پیش بینی روش های جدید تامین مالی از سوی خودروسازان هستند.
 
این شرایط در حالیست که زمزمه های احیای برجام و رفع برخی از تحریم ها تا پیش از پایان سال مطرح است که در صورت تحقق می تواند موانع موجود در مسیر واردات قطعات را بردارد که این امر ضرورت افزایش نقدینگی قطعه سازان را بیش از پیش می کند.
 
در حال حاضر که میزان مطالبات قطعه سازان سر به فلک کشیده و خودروساز نیز توان پرداخت این بدهی را ندارد تامین نقدینگی از روش های مختلفی انجام می شود که به گفته قطعه سازان با پرشدن سقف اعتباری فعالان این حوزه این روش ها کارایی گذشته را نداشته و باید به دنبال روش های جدید بود.
 
حال با وجود تحمیل چنین شرایطی به صنعت خودرو این پرسش مطرح می شود که پیش نیازهای بهبود شرایط تولید در دو ماه باقی مانده از سال در صنعت خودرو چیست و آیا تکمیل خودروهای ناقص در کنار افزایش تیراژ تولید خودرو که در نیمه دوم سال رقم خورده می تواند در کنار احیای برجام در ماه های باقی مانده از سال ، این صنعت را به بهبود شرایط امیدوار کند؟
 
امیرحسین جلالی، نایب رییس انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی استان تهران  با تاکید بر این که بخشی از کمبود قطعات خودروهای ناقص به دلیل خواب این قطعات در گمرک است، می گوید: بخشی از این قطعات به دلیل نبود نقدینگی در گمرکات باقی مانده اند و لازم است در ابتدا نسبت به تسویه مطالبات به بانک ها و خریداران خارجی اقدام و سپس نسبت به ترخیص آن ها اقدام کنیم.
 
وی می افزاید: در حال حاضر خودروسازان بدهی بالایی به قطعه سازان دارند بنابراین توان تامین به موقع قطعات از سوی صنعت قطعه وجود ندارد و طبیعتا امکان تولید به موقع قطعات را ندارند بر این اساس شاهد تولید خودروهای ناقص خواهیم بود.
 
جلالی با اشاره به کمبود تراشه های الکترونیک در دنیا این عوامل را از اصلی ترین دلایل تولید خودروهای ناقص عنوان و تصریح می کند: خارج از این مشکلات قطعه سازان به دلیل مطالبات معوق بالا توان تولید ندارند در حالی که با پرداخت این ارقام توان ترخیص قطعات از گمرک افزایش می یابد که در نهایت به افزایش تیراژ تولید از سوی خودروسازان منجر خواهد شد.
 
نایب رییس انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی استان تهران یادآور می شود: در حال حاضر خودروسازان در پرداخت های خود به قطعه سازان از ابزارهای متفاوتی بانکی نظیر خرید دین، قراردادهای سه جانبه و معرفی به بانک ها بهره می گیرند که بیشتر این روش ها بستگی به سقف اعتباری قطعه سازان دارد این در حالیست که هم اکنون به دلیل نامساعد بودن شرایط مالی، سقف اعتباری قطعه سازان تکمیل شده و طرح های اجرایی گذشته کارایی لازم را ندارد بنابراین خودروسازان باید هرچه سریع تر نسبت به یافتن راهکارهای جدید پرداخت به قطعه سازان اقدام کنند.
 
وی با تاکید بر این که در غیر این صورت شاهد شرایط دشواری در صنعت قطعه خواهیم بود، در خصوص راهکارهای پیشنهادی قطعه سازان اظهار می کند: بهترین شیوه پرداخت، پرداخت مطابق با قراردادهای قطعه سازان است که در قرارداد با خودروسازان قید شده است بنابراین لازم است پرداخت ها بر اساس متن قرارداد  انجام شود.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تامین مالی خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسین : سلام. پیش فروش‌موعد تحویل اسفند ۴۰۳ بودم هنوز دعوتنامه برام ارسال نشده
حسین : سلام. پیش فروش‌موعد تحویل اسفند ۴۰۳ بودم هنوز دعوتنامه برام ارسال نشده
اشکان T9 : سلام دوستان T9 وبت نام ۱۶ فروردین فکر میکنید کی‌ فاکتور بشه؟
شاهین : هیچ ماشینی فاکتور نشد فقط حرف میزنن تا مردم اروم بشن
شاهین جی : سلام من چندتا شاهین جی تو دیوار دیدم ک تحویل گرفته بودن گفتن 12آذر بودیم ولی تو دیوار خیلی شاهین جی دنده ای نیست
رامین : سلام دوستان دعوتنامه ها از فردا صادر میشه فقط دعا کنین افزایش قیمت نباشه 🤲
پویا : سلام به همه ی دوستان من تارا وی یک پلاس ثبت نام کردم و خرداد ماه تحویل گرفتم امروز میخواستم بفروشم با خریدار رفتیم کارتکس و معلوم شد ایراد رنگ داره رو گلگیرش و من با نمایندگی تماس گرفتم و موضوع رو گفتم ولی اونا گفتن که باید ماشین رو بیارین نمایندگی بمونه اینجا تا کارشناس بیاد و تایید کنه که چند روز یا چند هفته طول می‌کشه کارشناس بیاد من هم چون به پولش احتیاج داشتم نتونستم صبر کنم و با ضرر ده میلیونی فروختم گفتم اینجا اطلاع رسانی کنم تا شما هم بعد از تحویل گرفتن خودرو حتما به کارتکس نشون بدین
شاهین ۲۵ اسفند : سخا هم مهمه من ۱۶ اسفند سخا بوده و واریزیم ۷ صبح در ۲۵ اسفند بوده
شاهینg : نگفت کی شروع به فاکتور میکنن
شاهینg : نگفت کی شروع به فاکتور میکنن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس آذر تکمیل وجه بیست اسفند : خدا کنه زوتری فاکتور کنن برسه ب ماها دیگه خسته شدیم ای خدا روند فاکتور کردن چرا دیر میشه ایقدر
پیش فروش دهه فجر : من تو دهه فجر پیش فروش ثبت نام کردم برای مرداد 404 و خیلی زود دعوتنامه اومد و آخرین فرصتش 18 تیر بود که پرداخت کردم الان اینا که میگن اسفند منظور تکمیل وجه است یعنی 4 ماه ما باید بی ماشین بمونیم
ایمان : بزن که شانس در خونتو زده
دنا آپشنال 7 مرداد فرسوده : سلام من تحویل 7 مرداد هستم طرح فرسوده برا خلیا فاکتور شده برا من نشده بعضیا که فرسوده هستن چرا براشون فاکتور شده
فوق العاده 4 تیر : بله متاسفانه هیچ حساب و کتابی ندارن
کوییک آر اس : خیر کسی اطلاعی در این موارد ندارد
امیر : دعوت نامه صادر نمیکنن چون تاخیر زیادی داره و میخان سود تاخیر ندن چون ملاک محاسبه سود تاخیر از تاریخ صدور دعوتنامه س
ک : بعد از فاکتور شدن چقدر طول میکشه تا ماشینو تحویل بدن.خواهشا اونایی که تحویل گرفتن پاسخ بدن.تحویلیهای تهران.
سمیرا : آخه یکی از دوستان گفت براش اومده هفته آخرم بوده
زخمی : دوستان هم زخمم روزتون به نیکی باشه. امیدوارم امروز 10 اسفند فاکتور بشه و نوبت به فوق العاده ها برسه دوستان هر کی فاکتور شد اعلام کنه.سپاس از همکاری و شکیبایی همتون. پیش فروش 10 اسفند