پیش نیازهای بهبود شرایط تولید در 2 ماه پایانی سال/ ضرورت پیش بینی روش های تامین مالی جدید از سوی خودروسازان

 

پیش نیازهای بهبود شرایط تولید در 2 ماه پایانی سال/ ضرورت پیش بینی روش های تامین مالی جدید از سوی خودروسازان

 
آمارها در حالی از خواب بیش از 150 هزار دستگاه خودروی ناقص در پارکینگ های خودروسازان حکایت دارد که وزارت صمت و آمار منتشرشده خودروسازان بر روی کدال حاکی از رشد تولید خودرو در نیمه دوم سال است. با این وجود قطعه سازان به عنوان حلقه اصلی زنجیره تولید این روزها با کمبود شدید نقدنیگی مواجه شده و خواستار پیش بینی روش های جدید تامین مالی از سوی خودروسازان هستند.
 
این شرایط در حالیست که زمزمه های احیای برجام و رفع برخی از تحریم ها تا پیش از پایان سال مطرح است که در صورت تحقق می تواند موانع موجود در مسیر واردات قطعات را بردارد که این امر ضرورت افزایش نقدینگی قطعه سازان را بیش از پیش می کند.
 
در حال حاضر که میزان مطالبات قطعه سازان سر به فلک کشیده و خودروساز نیز توان پرداخت این بدهی را ندارد تامین نقدینگی از روش های مختلفی انجام می شود که به گفته قطعه سازان با پرشدن سقف اعتباری فعالان این حوزه این روش ها کارایی گذشته را نداشته و باید به دنبال روش های جدید بود.
 
حال با وجود تحمیل چنین شرایطی به صنعت خودرو این پرسش مطرح می شود که پیش نیازهای بهبود شرایط تولید در دو ماه باقی مانده از سال در صنعت خودرو چیست و آیا تکمیل خودروهای ناقص در کنار افزایش تیراژ تولید خودرو که در نیمه دوم سال رقم خورده می تواند در کنار احیای برجام در ماه های باقی مانده از سال ، این صنعت را به بهبود شرایط امیدوار کند؟
 
امیرحسین جلالی، نایب رییس انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی استان تهران  با تاکید بر این که بخشی از کمبود قطعات خودروهای ناقص به دلیل خواب این قطعات در گمرک است، می گوید: بخشی از این قطعات به دلیل نبود نقدینگی در گمرکات باقی مانده اند و لازم است در ابتدا نسبت به تسویه مطالبات به بانک ها و خریداران خارجی اقدام و سپس نسبت به ترخیص آن ها اقدام کنیم.
 
وی می افزاید: در حال حاضر خودروسازان بدهی بالایی به قطعه سازان دارند بنابراین توان تامین به موقع قطعات از سوی صنعت قطعه وجود ندارد و طبیعتا امکان تولید به موقع قطعات را ندارند بر این اساس شاهد تولید خودروهای ناقص خواهیم بود.
 
جلالی با اشاره به کمبود تراشه های الکترونیک در دنیا این عوامل را از اصلی ترین دلایل تولید خودروهای ناقص عنوان و تصریح می کند: خارج از این مشکلات قطعه سازان به دلیل مطالبات معوق بالا توان تولید ندارند در حالی که با پرداخت این ارقام توان ترخیص قطعات از گمرک افزایش می یابد که در نهایت به افزایش تیراژ تولید از سوی خودروسازان منجر خواهد شد.
 
نایب رییس انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی استان تهران یادآور می شود: در حال حاضر خودروسازان در پرداخت های خود به قطعه سازان از ابزارهای متفاوتی بانکی نظیر خرید دین، قراردادهای سه جانبه و معرفی به بانک ها بهره می گیرند که بیشتر این روش ها بستگی به سقف اعتباری قطعه سازان دارد این در حالیست که هم اکنون به دلیل نامساعد بودن شرایط مالی، سقف اعتباری قطعه سازان تکمیل شده و طرح های اجرایی گذشته کارایی لازم را ندارد بنابراین خودروسازان باید هرچه سریع تر نسبت به یافتن راهکارهای جدید پرداخت به قطعه سازان اقدام کنند.
 
وی با تاکید بر این که در غیر این صورت شاهد شرایط دشواری در صنعت قطعه خواهیم بود، در خصوص راهکارهای پیشنهادی قطعه سازان اظهار می کند: بهترین شیوه پرداخت، پرداخت مطابق با قراردادهای قطعه سازان است که در قرارداد با خودروسازان قید شده است بنابراین لازم است پرداخت ها بر اساس متن قرارداد  انجام شود.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تامین مالی خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات ۱۴۰۳ : سلام مطمعنی تا ۲۰ مهر دعوت نامه GL صادر شده؟
اکران : منم تحویل ۴شهریور هستم ،موندم بدون ماشین با یه بچه مریض،آخه لامصبا اگه نمی‌تونید چرا وعده یکماهه الکی میدید
چانگان cs55 : سلام صنعت و معدن نمیتونیم متأسفانه برای خودرو وارداتی شکایت کنیم من اینو پیگیری کردم باید از طریق دادگاه و اینا برای وارداتی شکایت کرد. سازمان بازرسی هم که سایت داره بزنید بیاد و شکایت ثبت کنید
بهروز : بله سه چهارتا توگروهها دیدم
تاراv4فوری : سلام تحویل3شریور فاکتور 16شهربور پلاک19شهریور
تارا v1p : سلام داخل فاکتور نگاه کردید از مبلغ جریمه تاخیر تون چیزی کم شده؟؟
شاهین پلاس۱ : یعنی چی صبوری بفرمایید تا اخر سال معوقه هارو میدن اخه بی وجدانا تا اخر سال ۶ ماه دیگه مونده جمع کنید بساط بخور بخوراتونو ماشینامون بدید
داراب : شماره ردیف قراردادت چند بود؟ منم نقره ای ۳ شهریور نشدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس بهمن کرمان : سلام منم تحویل بهمن هستم تیرماه تکمیل وجه کردم هنوز خبری نیست چطور شما فاکتور شدید و اینکه طرح مادران هستم
Hamid.HMD : این چه سوالیه معلومه که سورن پلاس بهتره ولی قیمتش دو برابره
مهدی دنا 6 دستی تحویل 31 تیر : سلام ماشین شما چه رنگی هست و کدام شهر تشریف دارید ؟
ایمان : دوستان فوق العاده بهمنی ها که موندن یه اعلام حضور کنن شماره پذیرش بدن ببینیم چند نفریم
اطلس : عادی بودی یا مادران تغییر رنگ که ندادی ؟
س : شما علی آقا چقدر خوش باوری ما تکمیل وجه 15 اسفند بودیم هنوز خبری نیست بعد یهو پرید 5 ماه جلوتر؟؟؟
دنا 6 دنده تحویل 31 شهریور رینگ فولادی : سلام تحویل 31 شهریور بودم صبح امروز فاکتور شدم
مهدی پانا شهریور : دوستان طبق اخبار قراره 207 پانارو با موتور جدید tu5p پلاس بدن و بین 15 تا 20 میلیون هم تفاوت قیمتشونه قراره تبدیل بزنن بزودی اگه کسی اخبار دقیقتری داره بگه
حامد : پلاکت نصب شده؟
حراست سایپا : با سلام .. از همه عوامل سازمانی خود که جو اینجا را برهم میزنند تشکر میکنیم برای دریافت پاداش به درب عقب مراجعه نمایید.