بررسی روند بازدهی بازارهای مختلف نشان میدهد که بازدهی بازار خودرو در آذر ماه حتی از بازار ارز و سکه نیز بیشتر بوده و به حدود ۷ درصد رسیده است.
طبق محاسبات انجام شده بازار مسکن در آذر ماه نسبت به آبان ماه ۲ درصد بازدهی مثبت با خود به همراه داشته و این رقم در خصوص بازار ارز و سکه به حدود ۶ درصد رسیده است.
این در حالی است که بازدهی بازار خودرو طبق دادههای بازار آنلاین و دیوار در بازه زمانی تحت بررسی حدود ۷ درصد بوده است.
جالب بدانید طبق پیشبینیها و با در نظر گرفتن رکود سنگین حاضر در بازار خودرو انتظار میرفت که این بازار در آذر ماه سیر نزولی به خود بگیرد یا حداقل ثبات را تجربه کند. اما مجموع اتفاقات رخ داده در آذر ماه سبب شد که قیمتها در بازار خودرو افزایش یافته و این بازار یک بازدهی مثبت ۷ درصدی را در این ماه از خود به جای گذارد.
«قیمت ارز»، «بیم و امید مذاکرات برجامی» و «رشد قیمت کارخانهای» و همچنین «روند عرضه» عوامل اثرگذار مهم در بازار خودرو طی آخرین ماه پاییز بودهاند که برآیند آنها رشد ۷ درصدی قیمت را رقم زده است.
بررسی عوامل تاثیرگذار در بازار خودرو
انتظار میرفت که از سرگیری مذاکرات وین سبب شود که قیمتها در بازار خودرو یک سیر نزولی به خود گیرند اما همزمان با ارسال سیگنالهای مثبت و منفی از وین، بازار دچار نوسان شد. در نهایت رسیدن خبر به بنبست خوردن مذاکرات وین و توقف موقت مذاکرات در کنار افزایش بهای ارز سبب شد که منحنی قیمت خودرو روندی صعودی به خود گیرد.
در کنار این موارد مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودروهای داخلی که در اواسط آذر ماه ابلاغ شد رشد قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد را با خود به همراه داشت.
جالب بدانید که بررسی آمارهای منتشر شده نشان میدهد که بازار آزاد خودرو بیشتر از آنکه همسو با قیمت کارخانهای خودروها حرکت کند خود را با بهای ارز وفق میدهد. به عبارت دیگر انتظار میرفت که افزایش ۱۸ درصدی قیمت کارخانهای خودروها سبب شود که قیمتها حداقل نزدیک به ۱۸ درصد در بازار آزاد بالا بروند اما قیمتها هماهنگ با افزایش نرخ ارز که حدودا ۶ درصد بود رشد داشته و بالا رفتهاند.
اجازه دهید در انتها این پیشبینی را نیز گوشزد کنیم که هرچند آذر ماه بازار خودرو بیشترین بازدهی را نسبت به سایربازارها داشته است اما احتمالا این روند در دی ماه تکرار نخواهد شد. چراکه خودروسازان به دنبال آن هستند که با ارائه طرحهای فروش فوری و پیشفروش به صورت هفتگی قسمت اعظمی از تقاضای واقعی بازار را پاسخ داده و در این حالت با کاهش تقاضا در بازار آزاد و افزایش عرضه از سوی خودروسازان شاهد کاهش قیمت خودروها هرچند کوچک در آیندهای نزدیک خواهیم بود.