چرا تسلا در حال طراحی تراشه‌هایی برای آموزش فناوری خودروهای خودران است

 

چرا تسلا در حال طراحی تراشه‌هایی برای آموزش فناوری خودروهای خودران است

 

مدتی است که تسلا در حال کار روی تراشه‌هایی برای آموزش فناوری خودروهای خودران خود است؛ اما دلیل این کار شرکت مذکور چیست؟

تسلا خودروی الکتریکی تولید می‌‎کند و در حال حاضر جدیدترین شرکتی است که با ساخت تراشه‌های سیلیکونی به دنبال پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی است. در رویداد تبلیغاتی که ماه گذشته برگزار شد، تسلا جزئیات یک تراشه AI سفارشی به نام D1 را فاش کرد. این قطعه برای الگوریتم یادگیری ماشین سیستم خودران (Autopilot self-driving system) آموزش می‌بیند. این رویداد روی تلاش‌های تسلا در حوزه هوش مصنوعی متمرکز بود و یک مرد رقصنده به عنوان ربات انسان‌نمایی که شرکت مذکور قصد ساختش را دارد، در آن حضور داشت.

به گزارش وایرد، تسلا جدیدترین تولیدکننده تراشه‌های غیر سنتی محسوب می‌شود که سیلیکون انحصاری خود را طراحی کرده است. با توجه به افزایش اهمیت و قیمت توسعه هوش مصنوعی، سایر شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری زیادی در این فناوری انجام داده‌اند، از جمله گوگل، آمازون و مایکروسافت نیز اکنون تراشه‌های خود را طراحی می‌کنند.

تراشه تسلا

در این رویداد ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، گفت تمرکز بیشتر روی عملکرد سیستم کامپیوتری مورد استفاده برای آموزش شبکه عصبی، کلید پیشرفت در حوزه رانندگی خودکار است. وی گفت:

اگر مدلی که پیش‌تر چند روز برای آموزش آن زمان صرف می‌شد، تنها در عرض چند ساعت تمرین‌های مورد نیاز را به تمام برساند، کار بزرگی انجام شده است.

تسلا در سال ۲۰۱۹ به استفاده از سخت‌افزار انویدیا خاتمه داد و در حال حاضر تراشه‌هایی طراحی می‌کند که ورودی سنسور در خودروهای آن را تفسیر می‌کنند؛ اما ایجاد یک تراشه قوی و پیچیده مورد نیاز برای آموزش الگوریتم‌های هوش مصنوعی بسیار گران‌تر و چالش‌برانگیز است.

کریس گردس، مدیر مرکز تحقیقات خودرو در استنفورد که در رویداد تسلا شرکت کرده بود، می‌گوید:

اگر فکر می‌کنید راه‌ حل پیشرفت رانندگی خودکار، آموزش یک شبکه عصبی بزرگ است، پس به استراتژی یکپارچه‌ احتیاج دارید.

بسیاری از شرکت‌های خودروسازی از شبکه‌های عصبی برای شناسایی اجسام در جاده استفاده می‌کنند؛ اما تسلا بیشتر از دیگران به این فناوری متکی بوده و در حال کار کردن روی یک شبکه عصبی غول‌پیکر است که به‌عنوان «ترنسفورمر» شناخته می‌شود. این شبکه هم‌زمان از هشت دوربین، ورودی دریافت می‌کند.

آندره کارپاتی، رئیس بخش هوش مصنوعی تسلا، در جریان رویداد ماه آگوست گفت:

ما در حال خلق یک حیوان مصنوعی از ابتدا هستیم. ماشین را می‌توان یک حیوان تصور کرد. به‌طور مستقل حرکت می‌کند، توانایی احساس محیط را دارد و می‌تواند به‌صورت خودکار عمل کند.

دیوید کانتر، تحلیلگر تراشه در Real World Technologies، می‌گوید ایلان ماسک شرط می‌بندد با سرعت بخشیدن به روند آموزش، این شرکت می‌تواند از جدی‌ترین رقیبان خود، کروزز و ویمو نیز پیشی بگیرد.

گردس از دانشگاه استنفورد، می‌گوید استراتژی تسلا حول شبکه عصبی آن بنا شده است. بر خلاف بسیاری از شرکت‌های خودروهای خودران، تسلا از لایدار، سنسور گران‌قیمت‌تری که می‌تواند جهان را به‌صورت سه‌بعدی مشاهده‌ کند، استفاده نمی‌کند. در عوض خودروهای این شرکت به تفسیر صحنه‌ها با استفاده از الگوریتم شبکه عصبی برای تجزیه ورودی دوربین‌ها و رادار خود متکی هستند. این سیستم به محاسبات بیشتری نیاز دارد؛ زیرا الگوریتم آن باید به جای تکیه بر حسگرهایی که می‌توانند تصویر را مستقیماً ضبط کنند، نقشه محیط اطراف خود را از فید دوربین بازسازی کند.

تراشه تسلا

اما تسلا همچنین اطلاعات آموزشی بیشتری نسبت به سایر شرکت‌های خودروسازی جمع‌آوری می‌کند. تمام خودروهای تسلا که در جاده‌ها حرکت می‌کنند و تعداد آن‌ها بیش از یک میلیون است، ویدئوهای هشت دوربین خود را به شرکت ارسال می‌کنند. تسلا می‌گوید هزار نفر را استخدام کرده است تا ویژگی‌های مختلف تصاویر ارسالی مانند اتومبیل‌ها، کامیون‌ها، علائم راهنمایی و رانندگی، خط‌کشی جاده و دیگر موارد را برای آموزش ترنسفورمر بزرگ برچسب‌گذاری کنند. همچنین در رویداد ماه آگوست، تسلا گفت می‌تواند به‌طور خودکار انتخاب کند که کدام تصویر در برچسب‌گذاری اولویت‌بندی شود تا این فرایند کارآمدتر باشد.

گردس می‌گوید یکی از خطرات رویکرد تسلا این است که در نقطه خاصی، افزودن داده‌های بیشتر ممکن است سیستم را بهتر نکند. او می‌گوید:

آیا پیشرفت این سیستم فقط به داده‌های بیشتر مربوط می‌شود؟ یا آیا توانایی‌های شبکه‌های عصبی در سطح پایین‌تری از آنچه انتظار دارید قرار دارد؟

ظهور مدل‌های بزرگ و گران‌قیمت‌تر هوش مصنوعی نه‌تنها برخی از شرکت‌های بزرگ را ترغیب کرده است که تراشه‌های خود را توسعه بدهند، بلکه توانسته است باعث ایجاد ده‌ها استارتاپ با بودجه خوب شود که روی سیلیکون تخصصی کار می‌کنند.

در حال حاضر بازار تراشه‌های آموزشی هوش مصنوعی تحت سلطه انویدیا است که در ساخت تراشه بازی شهرت دارد. هنگامی که مشخص شد واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) آن برای اجرای شبکه‌های عصبی بزرگ مناسب‌تر از واحدهای پردازشی مرکزی (CPU) در هسته رایانه‌های عمومی هستند، این شرکت روی تأمین تراشه‌های هوش مصنوعی تمرکز کرد.

باید به این مسئله اشاره کرد که هوش مصنوعی همچنین باعث ایجاد تنوع در طراحی تراشه‌ها می‌شود. طراحی تراشه به‌طور معمول نیاز به تخصص و مهارت فنی عمیق دارد؛ اما یادگیری ماشین برای خودکارسازی فرایند تولید آن مؤثر بوده است. گوگل، سامسونگ و دیگران در حال ساخت تراشه‌هایی هستند که تا حدی توسط هوش مصنوعی طراحی شده‌اند.

کانتر، تحلیلگر دنیای فناوری، می‌گوید سؤالات فنی در مورد تراشه‌های تخصصی تسلا باقی مانده است؛ از جمله اینکه چگونه می‌توان آن‌ها را به‌طور مؤثر به هم متصل کرد یا نحوه تقسیم الگوریتم در تراشه‌های مختلف چگونه است. تسلا به این سؤالات پاسخ نداده است.

هوئی پنگ، استاد دانشگاه میشیگان که بر حوزه خودروهای خودران تمرکز دارد، می‌گوید در صورت موفقیت D1، ماسک می‌تواند آن را به سایر خودروسازان بفروشد. پنگ نمی‌داند رویکرد تسلا از نظر مالی یا فنی مؤثر خواهد بود یا خیر، اما یاد گرفته است که علیه ماسک شرط‌بندی نکند. او در بخشی از صحبت‌های خود گفت:

تاکنون کارهای زیادی وجود داشته‌ که همه در ابتدا گفته بودند امکان‌پذیر نیستند؛ اما آن‌ها [تسلا] در نهایت آن را انجام دادند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

 

برچسب : خودرو , تسلا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 69 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
قلی نیا : چرا شماهایی که تحویل گرفتین شماره پذیرش نمیزارین معلوم دارین دروغ میگین 😂
قلی نیا : سلام اقا مسعود مبارکتون باشه شماره پذیرشتون لطفا و اینکه سخاتون کی ثبت شد؟؟؟؟؟
شاهین جی : من با اپراتور سایپا صحبت کردم گفت که کسانیکه تا ۱۲ اذر احراز شدن(سخا تایید شده) فاکتور شدن منبعد نوبت فاکتور شدن احرازیهای ۱۳آذر هستش البته من خودم ۱۱ آذر پرداخت کردم ۱۲آذر پدیرش شدم و ۱۳ آذر سخا ثبت شده ولی هنوز فاکتور نشدم
علیرضا ۱ : دقیقا منم مثل شرایط شما هستم
سعیدایکس ۵ : منم ۲۳ اردیبهشت شاسی شده هر سری زنگ میزنم میگند تو صف بارگیری
سیاوش : سلام من سوال کردم گفتن باید صبر کنی فاکتور بشه بعد از فاکتور پیامک که اومد میتونی توسط نمایندگی ویا سایپا گروپ درخواست بدی
تکمیل وجه برج 12 : دلیلش اینه که هنوز آذر ماه مونده و توی آذر کلا 4روز تکمیل وجه داشتن و از آخر فروردین دارن آذر رو میدن حالا شما حساب کن اسفند هرروزش تکمیل وجه داشته هر یک روز تکمیل وجه 2هفته طول میکشه تحویل بدن برن روز بعد ببینید چقدر میشه بجز اونم توی این ماه تکمیل وجه اومده من میگم الکی دلتون رو خوش نکنید مقل من بشید هرروز زنگ بزنید سایپا این اپراتورها هیچ اطلاعاتی ندارند
محسن : دوستان پرداخت دعوتنامه من ۱۵ اسفند بوده احراز سکونت ۱۶ اسفند. مثل بقیه دوستان تاریخ ۱۵ و ۱۶ اسفند روز چهارشنبه برای چند ساعت وضعیت کاستومر بنده از حالت آماده تخصیص برگشت به تکمیل وجه شده و وضعیت رو زده بود تعهد شده بعد چند ساعت دوباره به حالت اول برگشت یعنی همون چراغ آماده تخصیص روشن شد. نه اتفاق دیگه ایی افتاد و نه مبلغ ما به التفاوای از من خاسته شد
سعید : اقا اعتصاب کیلو چنده ما هنو شاسی هم نشدم x5
نرگس : سلام آقا سجاد خوبی واسه من تا الان سود تاخیر ۱۳تومن شده دیروز تاریخ دریافت پرونده تو‌کاستومر بروز شده تاریخ دیروز زده یه آقایی گفتن احتمالا فردا فاکتور بشم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 25 خرداد : سلام داداش واریزتون کی بوده چ طرحی بودین
رانا تیر 1404 : اینهایی که گفتی یکی دو نفر هستند که با اسامی مختلف پیام م یگذارند. من قبلا هم عرض کردم مشکلشن اینه که تو کودکی اجازه صحبت کردن پیدا نکردند و ابراشون عقده شده. فکر میکنند خیلی بامزه هستند. همینکه بهشون توجهی نکنید بزگترین تنبیه برای اینها هست. اینطوری تادیب می شن.
توحید ارومیه : اگه بخوای بفروشی بیاد نمایندگی بهتره.اما اگه بخوای سوار بشی و بدون خودرو هستی و امکانش هست خودت بری صد در صد حضوری بهتره.چون من دیدم نمایندگی ها قطعه عوض میکنن
توحید ارومیه : اقا رسول تاخیرش خیلی زیاده .در این شرایط صرفه نداره.پولت رو حساب رسالت بخوابونی خیلی از حواله شاهین بهتر کسب سود میکنی.طلا هم گزینه بدی نیست اونایی که به دید یکسال و بیشتر در این شرایط طلا بخرن برد میکنن
خریدار بی نوای سایپا : دوستان دعوت نامه مرداد ساینا s کی میاد کسی هست مرداپ باشه؟؟؟
توحید ارومیه : بعد فعال کردن تحویل حضوری.حتما باید پلاک بشید.بعد اماده سازی براتون پیام میاد که روز رو انتخاب کنید حالا بعد اون روز تشریف ببرین مشکلی نیست اما زودتر تشریف ببرین تحویل نمیدن.چون خودرو به پارکینگ حضوری نرسیده که بخوان تحویل بدن
علی صدیق : یا صبر کنم خودشون بفرستن چن روز فرق می کنه بری تحویل بگیری یا خودشون بفرستن ممنون توحید جان اگه راهنمایی کنی
علی صدیق : سلام آقا توحید من 27بهمن تکمیل وجه کردم تحویل حضوری بزنم می تونم برم فردا تحویل بگیرم یا حتما باید پلاک آنلاین بشه
توحید ارومیه : وحید مهمترین عامل روز واریز هست.تا همه ی واریزی های 28بهمن فاکتور نشده کسی از 29بهمن فاکتور نمیشه.چه سخا رو 100روز بعد بده .چه همان روز واریز.اینکه من میگم چند نفر پس و پیش همیشه میشه
توحید ارومیه : بعد فاکتور براتون که پیام حضوری میاد در اون مبلغ رو ذکر میکنه.به همراه 15روزبیمه بدنه رایگان.حدودا بگم از کاشان تا هشتگرد کرج 1200هست از کاشان تا ارومیه 3میلیون تومن هست