چرا تسلا در حال طراحی تراشه‌هایی برای آموزش فناوری خودروهای خودران است

 

چرا تسلا در حال طراحی تراشه‌هایی برای آموزش فناوری خودروهای خودران است

 

مدتی است که تسلا در حال کار روی تراشه‌هایی برای آموزش فناوری خودروهای خودران خود است؛ اما دلیل این کار شرکت مذکور چیست؟

تسلا خودروی الکتریکی تولید می‌‎کند و در حال حاضر جدیدترین شرکتی است که با ساخت تراشه‌های سیلیکونی به دنبال پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی است. در رویداد تبلیغاتی که ماه گذشته برگزار شد، تسلا جزئیات یک تراشه AI سفارشی به نام D1 را فاش کرد. این قطعه برای الگوریتم یادگیری ماشین سیستم خودران (Autopilot self-driving system) آموزش می‌بیند. این رویداد روی تلاش‌های تسلا در حوزه هوش مصنوعی متمرکز بود و یک مرد رقصنده به عنوان ربات انسان‌نمایی که شرکت مذکور قصد ساختش را دارد، در آن حضور داشت.

به گزارش وایرد، تسلا جدیدترین تولیدکننده تراشه‌های غیر سنتی محسوب می‌شود که سیلیکون انحصاری خود را طراحی کرده است. با توجه به افزایش اهمیت و قیمت توسعه هوش مصنوعی، سایر شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری زیادی در این فناوری انجام داده‌اند، از جمله گوگل، آمازون و مایکروسافت نیز اکنون تراشه‌های خود را طراحی می‌کنند.

تراشه تسلا

در این رویداد ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، گفت تمرکز بیشتر روی عملکرد سیستم کامپیوتری مورد استفاده برای آموزش شبکه عصبی، کلید پیشرفت در حوزه رانندگی خودکار است. وی گفت:

اگر مدلی که پیش‌تر چند روز برای آموزش آن زمان صرف می‌شد، تنها در عرض چند ساعت تمرین‌های مورد نیاز را به تمام برساند، کار بزرگی انجام شده است.

تسلا در سال ۲۰۱۹ به استفاده از سخت‌افزار انویدیا خاتمه داد و در حال حاضر تراشه‌هایی طراحی می‌کند که ورودی سنسور در خودروهای آن را تفسیر می‌کنند؛ اما ایجاد یک تراشه قوی و پیچیده مورد نیاز برای آموزش الگوریتم‌های هوش مصنوعی بسیار گران‌تر و چالش‌برانگیز است.

کریس گردس، مدیر مرکز تحقیقات خودرو در استنفورد که در رویداد تسلا شرکت کرده بود، می‌گوید:

اگر فکر می‌کنید راه‌ حل پیشرفت رانندگی خودکار، آموزش یک شبکه عصبی بزرگ است، پس به استراتژی یکپارچه‌ احتیاج دارید.

بسیاری از شرکت‌های خودروسازی از شبکه‌های عصبی برای شناسایی اجسام در جاده استفاده می‌کنند؛ اما تسلا بیشتر از دیگران به این فناوری متکی بوده و در حال کار کردن روی یک شبکه عصبی غول‌پیکر است که به‌عنوان «ترنسفورمر» شناخته می‌شود. این شبکه هم‌زمان از هشت دوربین، ورودی دریافت می‌کند.

آندره کارپاتی، رئیس بخش هوش مصنوعی تسلا، در جریان رویداد ماه آگوست گفت:

ما در حال خلق یک حیوان مصنوعی از ابتدا هستیم. ماشین را می‌توان یک حیوان تصور کرد. به‌طور مستقل حرکت می‌کند، توانایی احساس محیط را دارد و می‌تواند به‌صورت خودکار عمل کند.

دیوید کانتر، تحلیلگر تراشه در Real World Technologies، می‌گوید ایلان ماسک شرط می‌بندد با سرعت بخشیدن به روند آموزش، این شرکت می‌تواند از جدی‌ترین رقیبان خود، کروزز و ویمو نیز پیشی بگیرد.

گردس از دانشگاه استنفورد، می‌گوید استراتژی تسلا حول شبکه عصبی آن بنا شده است. بر خلاف بسیاری از شرکت‌های خودروهای خودران، تسلا از لایدار، سنسور گران‌قیمت‌تری که می‌تواند جهان را به‌صورت سه‌بعدی مشاهده‌ کند، استفاده نمی‌کند. در عوض خودروهای این شرکت به تفسیر صحنه‌ها با استفاده از الگوریتم شبکه عصبی برای تجزیه ورودی دوربین‌ها و رادار خود متکی هستند. این سیستم به محاسبات بیشتری نیاز دارد؛ زیرا الگوریتم آن باید به جای تکیه بر حسگرهایی که می‌توانند تصویر را مستقیماً ضبط کنند، نقشه محیط اطراف خود را از فید دوربین بازسازی کند.

تراشه تسلا

اما تسلا همچنین اطلاعات آموزشی بیشتری نسبت به سایر شرکت‌های خودروسازی جمع‌آوری می‌کند. تمام خودروهای تسلا که در جاده‌ها حرکت می‌کنند و تعداد آن‌ها بیش از یک میلیون است، ویدئوهای هشت دوربین خود را به شرکت ارسال می‌کنند. تسلا می‌گوید هزار نفر را استخدام کرده است تا ویژگی‌های مختلف تصاویر ارسالی مانند اتومبیل‌ها، کامیون‌ها، علائم راهنمایی و رانندگی، خط‌کشی جاده و دیگر موارد را برای آموزش ترنسفورمر بزرگ برچسب‌گذاری کنند. همچنین در رویداد ماه آگوست، تسلا گفت می‌تواند به‌طور خودکار انتخاب کند که کدام تصویر در برچسب‌گذاری اولویت‌بندی شود تا این فرایند کارآمدتر باشد.

گردس می‌گوید یکی از خطرات رویکرد تسلا این است که در نقطه خاصی، افزودن داده‌های بیشتر ممکن است سیستم را بهتر نکند. او می‌گوید:

آیا پیشرفت این سیستم فقط به داده‌های بیشتر مربوط می‌شود؟ یا آیا توانایی‌های شبکه‌های عصبی در سطح پایین‌تری از آنچه انتظار دارید قرار دارد؟

ظهور مدل‌های بزرگ و گران‌قیمت‌تر هوش مصنوعی نه‌تنها برخی از شرکت‌های بزرگ را ترغیب کرده است که تراشه‌های خود را توسعه بدهند، بلکه توانسته است باعث ایجاد ده‌ها استارتاپ با بودجه خوب شود که روی سیلیکون تخصصی کار می‌کنند.

در حال حاضر بازار تراشه‌های آموزشی هوش مصنوعی تحت سلطه انویدیا است که در ساخت تراشه بازی شهرت دارد. هنگامی که مشخص شد واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) آن برای اجرای شبکه‌های عصبی بزرگ مناسب‌تر از واحدهای پردازشی مرکزی (CPU) در هسته رایانه‌های عمومی هستند، این شرکت روی تأمین تراشه‌های هوش مصنوعی تمرکز کرد.

باید به این مسئله اشاره کرد که هوش مصنوعی همچنین باعث ایجاد تنوع در طراحی تراشه‌ها می‌شود. طراحی تراشه به‌طور معمول نیاز به تخصص و مهارت فنی عمیق دارد؛ اما یادگیری ماشین برای خودکارسازی فرایند تولید آن مؤثر بوده است. گوگل، سامسونگ و دیگران در حال ساخت تراشه‌هایی هستند که تا حدی توسط هوش مصنوعی طراحی شده‌اند.

کانتر، تحلیلگر دنیای فناوری، می‌گوید سؤالات فنی در مورد تراشه‌های تخصصی تسلا باقی مانده است؛ از جمله اینکه چگونه می‌توان آن‌ها را به‌طور مؤثر به هم متصل کرد یا نحوه تقسیم الگوریتم در تراشه‌های مختلف چگونه است. تسلا به این سؤالات پاسخ نداده است.

هوئی پنگ، استاد دانشگاه میشیگان که بر حوزه خودروهای خودران تمرکز دارد، می‌گوید در صورت موفقیت D1، ماسک می‌تواند آن را به سایر خودروسازان بفروشد. پنگ نمی‌داند رویکرد تسلا از نظر مالی یا فنی مؤثر خواهد بود یا خیر، اما یاد گرفته است که علیه ماسک شرط‌بندی نکند. او در بخشی از صحبت‌های خود گفت:

تاکنون کارهای زیادی وجود داشته‌ که همه در ابتدا گفته بودند امکان‌پذیر نیستند؛ اما آن‌ها [تسلا] در نهایت آن را انجام دادند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

 

برچسب : خودرو , تسلا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
دی ماه : من امروززنگ زدم اصلا جواب ندادند اشغال بود
رسول : من تکمیل وجه و سخا رو ۱۹ اسفند انجام دادم . هنوز در حالت «آماده تخصیص» هستم و فاکتور نشدم .
شاهین زمستان : دوستان من تبدیل زدم،۲۹۱ اول واریز کردم جدیدا. ۲۶۱ بهم چقدر سود مشارکت تعلق گرفته؟آیا از قیمت خودرو کم کردن؟ ممنون میشم راهنمایی کنید
محسن : سلام اکبر آقا ماشین تحویل گرفتین؟؟
رز زرد : سلام برادر ...اردیبهشتی ها تکمیل وجه کردند واسه شاهین جی...پیامک جی ال هم واسه خرداد و تیر و مرداد ارسال شده که یه سری تبدیل زدن و بقیه هم منتظر پیامک جی هستن... دیگه ببینیم خدا چی میخواد واسه شما که فعلا به این زودیا خبری نمیشه
امید تارا دنده ای : دوست عزیز کلا تارا رو در تهران تولید می‌کنند
پویا : سلام جواب به نرگس خانوم ممنون مال من 7 خرداد پلاک شده بود ولی بارگیری نمیشد امروز حمل و تحویل به نمایندگی با هم تیک خورد استان اردبیل هستم
A5 شهریورماه سفید : تا ماه قبل که تماس می گرفتی ، حداقل امید می دادند که به احتمال زیاد تا پایان ماه شاسی می شود. الان که تماس می گیری ، میگن شرکت کرمان موتور کلا برای شاسی کردن مابقی A5 ها هیچ برنامه ای ندارد. می پرسی توقف تولید خورده ، میگنه رسما چیزی اعلام نشده ( یعنی منکر موضوع نمی شوند ) پس،خودتان حساب کنید. شرکت کرمان موتور با بازی که درآورده می خواهد شما از ادامه خرید منصرف بشوید و پول شما را درصد ناچیز سود برگرداند ، بعد همان ماشین از،طریق لیزینگ خودش ، با قیمت رور به بازار می دهد
بهمن : همه راضین سکوت کردن😐زنگی به این بی انصافانزدید ببینید کی و کجا وعده دیدار ما؟ قیامت حتما
تارا v4 تیرماه : خوشبحال دوستانی که تازه فاکتور شدن و ماشینشونم بارگیری شده.از من که هیچ تکونی نخورده و هنوز حمل نخورده.از ۳۱ اردیبهشت منتظرم ماشینم زاهدان بیاد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207پانا تهویل 14خرداد فولادی : 5هزارگلومتر باید بری یا 5هزار نرفتی سر 6ماه نباید بیشتر بشه
پیش فروش تکمیل وجه 7 اسفند : سلام.برگشت به عقب یعنی از آماده تخصیص برمی گرده روی تکمیل وجه🤔🤔
جلیل : هومن داداش نتونستم بخونم طرحش رو ناخوانا بود اما طرح مادران بود
عارف : برا من اومد ی هفته پیش تکمیل وجه کردم نمی دونم کی تحویل میدن
29بهمن : 29 بهمن پیش فروش دو روزه حضوری تحویل گرفتم
اریسان و رانا : برادر گرامی 6تیر جواله مادران دارم از خدامه افزایش قیمت نخوره ولی ماه قبل فروش فوری و قطعی اریسان نوشتم 553واریز کردم با اینکه قطعی و فوری بوده مبلغ 29700بعد از گذشت پانزده روز تحویل گرفتن از ایران خودرو حالت اجباری
رضا : سلام دوستان دنا اپشنال پیش فروش تحویل 31 خرداد کسی فاکتور شده؟
مرتضی آریزو 6پرو : سلام هادی اقااا مگه آریزو 6پرو چند مدل هست ؟
رضا ساینا : اما برای دریافت مبلغ از مشتری خیلی زود تند سریع حساب وکتاب میکنن اما برای پرداخت به مشتری یه موقعی پول میدن که..... همونطور که ماشین با تاخیر دادن دیگه لذت ماشین صفر نبودو نداشت برامون پول هم همینطور
اطلس 27مهر : سلام منم 26خرداد میام خواهشا همه اطلسی ها بیایید خواهش عاجزانه خدا نون سفره دست اندرکاران سایپا را آجر کند الهی امین