شرکت بامو طبق وعده قبلی خود از کانسپت XM رونمایی کرد. همانطور که از تیزرهای قبلی مشخص بود، این کراساوور کانسپت طراحی بسیار رادیکال و ساختارشکنانهای دارد. میزان متفاوت بودن طراحی این کانسپت به حدی است که در صورت حذف جلوپنجره کلیوی شکل، سخت بتوان به هویت آن پی برد. این کراساوور مفهومی به یک پیشرانه هیبریدی شارژی ۷۵۰ اسب بخاری مجهز بوده و قویترین مدل کمپانی محسوب میشود.
مفهومی بامو XM دومین خودروی اختصاصی بخش M به شمار میرود. شاید بدانید اولین خودرو با نشان این زیرمجموعه اسپرتساز در سال ۱۹۷۸ و با نام M1 رونمایی شد. مدل مذکور یک اتومبیل موتور وسط با پیشرانه ۳.۵ لیتری شش سیلندر خطی بود. این موتور توانایی تولید ۲۷۴ اسب بخار قدرت و ۳۲۹ نیوتن متر گشتاور را داشت. حال پس از ۴۳ سال نوبت به دومین مدل ساخت بخش M رسیده است.
مستقیم به سراغ پیشرانه میرویم، جایی که نقطه قوت کانسپت بامو XM است. این شاسیبلند مفهومی به یک پیشرانه هیبریدی شارژی مجهز شده؛ قلب اصلی این پیشرانه را همان موتور V8 معروف کمپانی تشکیل میدهد. به گفته باواریاییها این پیشرانه در مجموع ۷۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد.
با چنین ارقامی باید گفت XM یکی از قدرتمندترین شاسیبلندهای جهان و قویترین مدل کمپانی است. برای مقایسه بد نیست بدانید لامبورگینی اوروس نزدیک به ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. هر چند به طور رسمی اعلام نشده، اما پیشبینی میشود XM شتابی زیر چهار ثانیه داشته باشد. این خودرو در حالت تمام برقی قادر است تا ۳۰ مایل یا ۴۸ کیلومتر مسافت را پشت سر بگذارد.
از نظر طراحی، XM را باید یکی از جنجالیترین کانسپتهای بامو در سالهای اخیر دانست. جلوپنجره نورپردازیشده این کانسپت ابعاد کاملا غیرمتعارفی دارد و حالتی چندضلعی پیدا کرده است. چراغهای اصلی هم درون قابی فوقالعاده باریک قرار دارند.
تازهترین کانسپت باواریاییها بزرگترین رینگها را در بین تمام محصولات کمپانی دارد. این رینگهای زیبای ۱۴ پره ۲۳ اینچی هستند! البته با توجه به ابعاد خودرو و حجمپردازیهای صورت گرفته در قسمتهای مختلف، رینگها کوچکتر از ابعاد واقعی دیده میشوند!
در نمای عقب نیز با یک بامو کاملا متفاوت روبرو هستیم. چراغهای موجود در این بخش فوقالعاده باریک بوده و تا نزدیکی چرخها امتداد یافتهاند. بامو میگوید فرم شیشه عقب، برآمدگی موجود در دو طرف و نصب لوگوی کمپانی در کنار این برآمدگیها از M1 اقتباس شده است. شکل خاص اگزوزهای دوقلو و سپر XM نیز در نوع خود منحصر بفرد و متفاوت از دیگر محصولات کمپانی است.
بامو XM در داخل کابین نیز طراحی رادیکال و انقلابی دارد. در این بخش همه اجزا با تمرکز بر راننده طراحی شدهاند و ارگونومی در سطح بالایی ارزیابی میشود. به منظور ادای احترام به گذشته، بامو از چرم قهوهای و تزئینات مسی استفاده کرده است. البته فیبرکربن نیز در برخی قسمتها به چشم میخورد.
همانند i4 و iX نمایشگر سیستم اینفوتینمنت با نمایشگر پشت فرمان ادغام شده و این دو درون پنلی عریض قرار دارند. این کانسپت به آخرین نسخه از سیستم عامل کمپانی بامو یعنی iDrive 8 مجهز است.
ردیف عقب تجربهای مشابه با یک اتاق لوکس و راحت را برای سرنشینان رقم میزند. صندلیهای این ردیف برای دو نفر طراحی شده و دارای پوششی مخملی به رنگ زمردی هستند. سقف XM به سیستم روشنایی مجهز بوده و کاملا نورانی میشود. مکمل این سیستم، نورپردازی فضای داخلی با LEDهای متعدد است. این LEDها نوری با سه رنگ اصلی لوگوی M را از خود ساطع میکنند.
خبر خوش یا شاید هم بد اینکه کانسپت بامو XM بدون تغییرات گسترده و با حفظ بیش از ۹۰ درصد از ویژگیهای ظاهری، راهی خط تولید خواهد شد. انتظار میرود نسخه تولیدی در تابستان معرفی شده و ساخت آن از اواخر سال آینده به عنوان مدل ۲۰۲۳ شروع شود. برای این نسخه قیمتی در حدود ۱۵۰ هزار دلار پیشبینی شده است.