چگونه بهترین لاستیک را برای اتومبیل خود انتخاب کنم؟

 

چگونه بهترین لاستیک را برای اتومبیل خود انتخاب کنم؟

 

تایرها یا لاستیک‌ها، یکی از بخش‌های حیاتی هر وسیله نقلیه هستند. تایرها هستند که اصطکاک لازم برای چسبندگی خودرو به سطح زمین را ایجاد می‌کنند و علاوه برآن، لاستیک‌ها خط مقدم مقابله با انواع ناهمواری‌ها و دست‌اندازها هستند. به همین دلیل خرید یک لاستیک مناسب و کارآمد نقش پررنگی در افزایش طول عمر خودرو و بهبود سواری خواهد داشت.

با وجود اهمیت خرید تایر، گاهی اوقات مشتریان در انجام خرید خود بی‌دقت هستند و یا تردیدهای بسیاری هنگام خرید دارند که نتیجه آن یک انتخاب نادرست خواهد بود. در این مطلب نگاهی کوتاه و صریح به بحث انتخاب لاستیک خواهیم داشت که شما را به مطالعه آن دعوت می‌کنیم.

 

 

انواع لاستیک

 

 

تایر‌های رادیال

 

لاستیک‌های رادیال یا سیمی در حال حاضر محبوب‌ترین نوع تایر موجود در بازار هستند. لایه‌ها به صورت شعاعی و با زاویه 90 درجه نسبت به محیط لبه چیده شده‌اند. کمربندهای پشتیبانی یا تسمه‌ها روی لایه‌ها در امتداد حاشیه قرار می گیرند. این تسمه‌ها به طور معمول از فولاد سخت ساخته می‌شوند.

 

تایر‌های معمولی

 

لاستیک‌های معمولی یا نخی به جای تسمه‌های فلزی، از طناب‌های نخی برای مقاوم‌سازی بهره می‌برند. طوری چیده شده‌اند که یک الگوی متقاطع را تشکیل دهند. این نوع لاستیک برای وسایل نقلیه‌ای که با سرعت متوسط حرکت می‌کنند یا خودروهای کار و تجاری مناسب هستند. در برخی موتورسیکلت‌های سنگین نیز از این نوع تایرها استفاده می‌شود.

 

تایرهای صرفه جویی کننده در مصرف سوخت

 

این‌گونه لاستیک‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که بیشتر از انواع رادیال معمولی باد شوند. این افزایش فشار باعث سفت شدن لاستیک و در نتیجه کاهش مقاومت غلتشی و مصرف سوخت می‌شود. علاوه بر این، الگوی مقاومت غلتشی پایینی دارد. بسیاری از وسایل نقلیه جدید به این نوع جدید تایر مجهز شده‌اند.

 

تایر چهارفصل

 

لاستیک‌های چهارفصل طوری طراحی شده‌اند که در تمام شرایط رانندگی (تابستان و زمستان) عملکرد مناسبی از خود به نمایش بگذارند و در عین حال در مصرف سوخت صرفه جویی کنند. با این حال، از آنجایی که طراحی آج ترکیبی از طراحی تابستانی و زمستانی است، عملکرد آن‌ها در هوای زمستانی به اندازه یک تایر زمستانی واقعی نخواهد بود.

 

تایر زمستانی

 

همان‌طور که از نام تایرهای زمستانی مشخص است، آن‌ها برای استفاده در آب و هوای نامطلوب فصول سرد آماده شده‌اند. این تایرها از طرح آج به خصوصی بهره می‌برند و از لاستیک نرم ساخته شده‌اند. این مساله باعث بهبود کشش روی برف یا یخ می شود. استفاده از تایرهای زمستانی در برخی کشورها همچون کانادا اجباری است، با این حال بایستی در بهار آن‌ها را با تایرهای تابستانی تعویض کرد چرا که استفاده مداوم از آن‌ها باعث افزایش مصرف سوخت خواهد شد.

 

تایرهای ران فلت

 

تایرهای ران فلت به تقویت‌کننده‌هایی روی دیواره‌های جانبی و شانه‌ها مجهز شده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد در هنگام سوراخ شدن، بین 50 تا 100 کیلومتر و تا 80 کیلومتر در ساعت بدون هوا غلت بزنند. این نوع لاستیک با توجه به ویژگی‌هایی که سازنده برای آن‌ها در نظر گرفته است، هنگام از دست دادن فشار به طور کامل تغییر شکل نمی‌دهد و در برابر کاهش فشار هوا مقاوم‌تر است.

 

کدام معیار هنگام انتخاب تایر اهمیت دارد؟

 

اکنون که با انواع مختلف لاستیک‌های موجود در بازار آشنا شده‌اید، وقت مراجعه به دفترچه راهنما خودرو فرا رسیده است. هرکدام از لاستیک‌های موجود مناسب یک سگمنت خودرویی هستند، از این رو اعداد و حروف درج شده روی لاستیک مشخص می‌کند که تایر برای استفاده در چه خودرویی مناسب خواهد بود. در ادامه یک مثال را بررسی می‌کنیم:‌ 205/65 R18 92V

 

اعداد روی تایر

 

 

عرض لاستیک: 205

 

عدد 205 به عرض یا پهنای لاستیک اشاره دارد و بر حسب میلی متر بیان می‌شود. این قانون نشان می‌دهد که هرچه لبه تایر پهن‌تر باشد، چسبندگی بهتری دارد، زیرا سطح نورد بیشتری وجود دارد. نکته منفی در مورد پهنای بزرگ این است که لاستیک‌های پهن‌تر موجب افزایش مصرف سوخت می‌شوند و شعاع گردش خودرو را کاهش می‌دهند.

 

قد: 65

 

روی دور لبه تایر را قد لاستیک می‌گویند. این عدد به صورت درصد نسبت به عرض بیان می‌شود و عدد 65 به آن معنا است که قد لاستیک 65 درصد عرض آن است. لاستیک‌های با قد کم در مقابل ناهمواری‌های جاده آسیب‌پذیری بیشتری دارند و حتی ممکن است آسیب را به رینگ وارد کنند.

 

نوع لاستیک: R

 

این حرف نشان دهنده نوع تیر است و همان‌طور که اشاره کردیم اکثریت قریب به اتفاق دارای یک R هستند که نشان دهنده رادیال بودن آن است.

 

ابعاد رینگ:‌ 18

 

عدد 18 در کد لاستیک به سایز رینگ اشاره دارد و نشان دهنده قطر رینگی است که لاستیک در آن جای می‌گیرد. این عدد براساس مقیاس اینچ بیان می‌شود.

 

شاخص بار: 92

 

ظرفیت بار لاستیک بر حسب پوند یا کیلوگرم بیان می‌شود و به حداکثر وزنی اشاره دارد که تایر می‌‌تواند تحمل کند. این عدد می‌تواند از 60 (250 کیلوگرم) تا 125 (1650 کیلوگرم) متغیر باشد.

 

شاخص سرعت: V

 

در اینجا حروف الفبا را خواهیم داشت که نمادی از حداکثر سرعت قابل دستیابی با لاستیک هستند. فرمول ساده است، L دارای برد 120 کیلومتر در ساعت است و هر چه این حرف به جلو برود تایر قابلیت دستیابی به سرعت بالاتری را خواهد داشت. حرف (Y) بالاترین نماد در این بخش است که نشان می‌دهد لاستیک می‌تواند به سرعتی بیش از 300 کیلومتربرساعت دست یابد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , لاستیک خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی طیاری ایکس پنج : سلام دوستان من برگ سبزم نیومده با وجود جنگ اگر پست بشه باید کجا برم بگیرم ممکنه پست خونه بسته باشه
ضحاک : کشور رفت داخل شرایط فورس ماژور که در قرارداد قید شده، دیگه به کَرَم شرکت ها بستگی داره فاکتور کنن یا نکنن
علی x5 دی ۴۰۳ : دوستان آبانی رنگ مشکی x5هم کسی فاکتور شده؟
شاهین جی : بچه ها ب جای تجمع باید حمله کنیم به پارکینگهای سایپا ماشینم خودمون بگیریم هیچکسی نمیتونه ب ما چیزی بگه چون شاکی ما هستیم بچه های شاهین با شمام که پول بجا پرداخت کردیم پس لطفا همه ی جا بشیم بریم مستقیم سراغ پارکینگ چاره ای نزاشتن برامون
Jac j4 سفید : رنگ سفید تاخیر داره . مشکی و خاکستری زودتر میدن
شاهین سیاه : اسم خودم شاهین هست،بخاطر سبزه بودن پوستم ،تو محل ،بهم میگن "شاهین سیاه" رفقا بدلیل تاخیر تحویل سایپا مسخرم میکنن.امروز صبح که پیاده میرفتم نون بخرم،با ماشینش از کنارم رد شد،بوق شیپوری زد و گفت:"شاهین سیاه،هنوز پلاسی!؟" الان هم که اوضاع دنیا بهم ریخت. افسردگی گرفتم .میخوام برم معتاد بشم.( سنتی-صنعتی و نانو) با هم بعدهم که اگر خودرو را دادند، میرم ساقی میشم،کسی به شاهین شک نمیکنه،ساقی ها موتور دارند.
صادق 207خرداد : منن والا دیگه هیچ امیدی ندارم با این وضعیت جنگی که پیش اومده همه چی رو هواست
نرگس : سلام آقا صادق نه دیگه زنگ نزدم الانم که دیگه شانس ما جنگ شده دیگه امیدی ندارم ماشینمون بهمون بدن 😔😔
T9 : سلام بازم ماشین تحویلت دادن برای ما که هنوز فاکتور صادر نشده
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : توی حالا عادیش نمیدادن ..... حالا هم که جنگ شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس دوران جنگ : ماشین ندادن تا جنگ شد . ما رو باش رو دیوار کی یادگاری نوشتیم دلم مون خوش بود اگر هیچی نیست حداقل یه امنیت هست هم پول زحمت کشیده مون رفت هم آبرو ملت تو دنیا
حسن : ماشین پر فعلا واریز نکنید
207 پانا تحویل 12 و 18 خرداد : با این ماجرا که پیش اومده من بعید میدونم ماشین فعلا خبری بشه اگه شدتم بگیره ماشین و خونه جزو بی ارزشترین ها میشه ماشین طرف میخواد چیکار همه دنبال خوراک هستن تا داستان دیگه 😔😔😔
نگار : توحید ارومیه داداش جنگ شده تکلیف ماشین ما چه میشه
نسترن : تکمیل وج 6 اسفند پیش فروش امروزکسی فاکتور نشد
ساینادوگانه : با این شرایط جنگی تکمیل وجه تبدیل وضعیت ساینا دوگانه به تک رو انجام بدیم یا بیخیالش بشیم کلا
فرنوش : الان مدیران خودرو میگه به خاطر حمله اسرائیل 200 میلیون دیگه بیارید بدید ماشیناتونم ترکیده به ما چه کاش اسراییل مدیر عامل مدیران خودرو رو میزد یه دل می شدیم حداقل
تیگو 7 پرمیوم : منم مثل شما ولی هنوز نمیدونم خروج خوروه یا نه
اطلس : کاش همین الان حداقل سایپا پولامون پس بده ماشین که نمیدی
207 : الان با این ماجراها داستان تحویل چی میشه یعنی همین سرمایه که داشتیم رفت رو هوا