نخستین وسیله نقلیه اپل احتمالا بدون فرمان و پدال با قابلیت‌های کاملا خودران سال ۲۰۲۵ از راه می‌رسد

 

نخستین وسیله نقلیه اپل احتمالا بدون فرمان و پدال با قابلیت‌های کاملا خودران سال ۲۰۲۵ از راه می‌رسد

 

شواهد نشان می‌دهد که اپل در صدد تسریع فرایند توسعه خودروی کاملا خودرانی است که احتمالا برای نخستین بار در سال ۲۰۲۵ رونمایی خواهد شد.

به‌دنبال شایعات متعدد از جاه‌طلبی اپل برای ورود صنعت خودرو، اکنون گزارشی منتشر شده است که با استناد به آن می‌توان به آینده پروژه تایتان یا همان پروژه مخفی متمرکز بر خودروی الکتریکی/خودران اپل امیدوار بود. گفته می‌شود اپل دو گزینه بالقوه برای ورود به حوزه وسایل نقلیه خودران را بررسی کرده است. ظاهرا گزینه نخست شامل مدلی با توانایی‌های خودران محدود مانند خودروهای فعلی است؛ درحالی‌که سناریو دوم خودرویی را شامل می‌شود که می‌تواند به‌طور کامل بدون دخالت انسان رانندگی کند.

بلومبرگ گزارش می‌دهد که اهالی کوپرتینو راه حل دوم را انتخاب کرده‌اند و از قرار معلوم، کوین لینچ، متصدی جدید پروژه تایتان، در تلاش برای ایجاد خودرویی با قابلیت‌های کاملا خودران است. تاکنون شایعات متعددی از بازه‌ی رونمایی خودرو مذکور منتشر شده است و اغلب آن‌ها حاکی از آن هستند که این خودرو در آینده‌ای نزدیک عرضه نخواهد شد.

بااین‌حال، بلومبرگ مدعی است که سال ۲۰۲۵ برای رونمایی از دسته‌ای جدید در محصولات اپل بسیار محتمل خواهد بود؛ اما حتی سال ۲۰۲۵ نیز برای تولید خودرو کاملا خودران کمی زود به‌نظر می‌رسد؛ چراکه هنوز بسیاری از قوانین خودروهای کاملا خودران وضع نشده است و تنها در مناطق محدودی اجازه استفاده این وسایل نقلیه صادر می‌شود و به‌عبارتی خوش‌بینانه‌ترین بازه‌ی تخمینی برای رونمایی از این محصول سال ۲۰۲۵ خواهد بود.

اما نباید از این غافل شد که اپل اخیرا برای دستیابی و خودکفایی در پنج فناوری اصلی سرمایه‌گذاری کرده است که می‌تواند به پیشرفت خودروی آن‌ها در زمینه‌ی ساخت پردازنده، باتری، دوربین، سنسورها و نمایشگر کمک شایانی کند. علاوه‌براین، محرک‌های رشد دیگری مانند فناوری واقعیت افزوده (AR)، سیستم‌های پرداخت‌ و بخش سلامت وجود دارند که احتمالا زودتر توسعه و گسترش می‌یابند؛ ازاین‌رو افق چهارساله برای رونمایی از خودروی اپل شاید آنقدر نیز دور از انتظار نباشد.

در این گزارش آمده است که Apple Car احتمالا فاقد فرمان و پدال خواهد بود و فاضای داخلی آن برای سفرهای بدون دخالت راننده طراحی شده است. وسیله نقلیه یادشده می‌تواند شبیه یک لیموزین با مسافران روبه روی هم باشد و به‌نظر می‌رسد که اپل احتمال قرار گرفتن سیستم سرگرمی در فضای وسط خودرو را بررسی کرده است.

اپل به ‌لطف محبوبیت محصولاتش، از یک پایگاه کاربری بیش از یک میلیارد نفری بهره می‌گیرد؛ از این‌روی، Apple Car به‌صورت مستقل می‌تواند خدمات را کاملا ادغام کند و گسترش بدهد؛ بنابراین، حضور در صنعت خودرو برای اپل به‌عنوان یک پلتفرم سخت‌افزاری پشتیبانی‌کننده برای خدماتش منطقی خواهد بود.

این شرکت دارای عناصر مهمی است که برای موفقیت در صنعت خودرو بسیار حائز اهمیت خواهند بود. این عناصر شامل دسترسی به سرمایه، توانایی جذب و حفظ استعدادهای برتر، طراحی سخت‌افزار ثابت‌شده و یک اکوسیستم غنی برای استفاده از پتانسیل اشتراک و به تبع آن، درآمد بخش خدمات است. تحلیل‌گران بر این باورند که فرصت کسب درآمد اضافه از بخش خدمات صنعت خودرو می‌تواند بیش از خود تجارت خودرو باشد. گفته می‌شود ارزش خدمات اینترنت اتومبیل (IoC) می‌تواند به‌طور بالقوه حتی از تجارت اتومبیل پیشی بگیرد.

لوگوی اپل در جاده تاریک / مفهوم از پروژه Apple Car

همان‌طور که گفته شد، نخستین وسیله نقله اپل به احتمال زیاد فاقد فرمان و پدال خواهد بود؛ اما ظاهرا مدیران اپل در مورد راهکاری برای مواقع اضطراری نیز بحث کرده‌اند. بلومبرگ ادعا می‌کند که پروژه تایتان به یک نقطه عطف کلیدی در توسعه اپل کار دست یافته و اپل بسیاری از کارهای مورد نیاز روی تراشه خودران مورد نیاز برای نسل اول خودرو را تکمیل کرده است. در نتیجه، این پیشرفت‌ها می‌توانند به‌زودی به آزمایش‌های جاده‌ای منتهی شوند.

گفته می‌شود تراشه «Apple Car» پیشرفته‌ترین مؤلفه‌ای است که اپل توسعه داده و عمدتا از پردازنده‌های عصبی تشکیل شده است که یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی مورد نیاز برای اتومبیل‌های خودران را مدیریت می‌کنند. پیچیدگی آن به معنی افزایش دمای هنگام بیشنه‌ی عملکرد خواهد بود و احتمالا سیستم خنک‌کننده خاصی را می‌طلبد.

البته باید توجه کرد که این آمار به تراشه‌ی موبایلی A12 مربوط است و به‌احتمال قریب‌به‌یقین، استفاده آن در خودرو بسیار متفاوت خواهد بود؛ زیرا ممکن است با‌توجه‌به نیاز، سطح سیلیکون بزرگ‌تری در نظر گرفته شود و به‌تبع آن، هسته‌های هوش مصنوعی و ترانزیستورهای بیشتری استفاده شود که می‌تواند توان مصرفی را کمی افزایش دهد. پیش‌بینی می‌شود این تراشه شروعی بسیار قدرتمند و عالی برای اپل در صنعت خودرو باشد.گزارش‌های قبلی از آن حکایت داشتند که اپل قصد دارد به‌منظور تأمین پردازش‌های هوش مصنوعی و بهره‌گیری از فناوری ردیابی چشم، در بطن اپل کار تراشه‌ی C1 مبتنی‌بر A12 بایونیک را تعبیه کند. عملکرد تراشه‌ی C1 با توجه به ساختار مشابه با A12 می‌تواند بسیار رضایت‌بخش باشد و حتی از تراشه‌های کنونی تسلا نیز بهتر ظاهر شود. در مقام مقایسه، تراشه‌ی خودران تسلا ۶ میلیارد ترانزیستور را در خود جای داده و مصرف برقش بیش از ۳۶ وات است؛ اما A12 کنونی با ۶٫۹ میلیارد ترانزیستور و مصرف برق ۳٫۵ وات، بسیار بهینه‌تر از تراشه‌ی تسلا است.

افزون‌براین، اپل همچنین در تلاش است تا مکانیزم‌های ایمنی تمام‌عیاری را در وسیله نقلیه خود ایجاد کند که ادعا می‌شود بسیار فراتر از رقبایی همچون ویمو و تسلا است. در پایان، گفته می‌شود که هدف نهایی اپل دستیابی به برتری کامل در تولید خودروهای کاملا خودران است؛ جاه‌طلبی بزرگی که هنوز هیچ خودروسازی اعم از تسلا به آن دست نیافته است!

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

 

برچسب : خودرو , وسیله نقلیه اپل






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پریسا : ۳ شهریور تیتانیوم طرح عادی همچنان در انتظار فاکتور شدن هستیم!!! جالبه ۴ شهریور داره فاکتور میشه اما ۳ شهریور نه!!!
پویا : سلام دوستان واسه تخصیص پلاک و بقیه مراحل پیامک میاد یا باید مثلمرحله فاکتور سایت رو چک کرد
مهدی : فک کنم از 5 تا 18 شهریور یا تحویلی نداریم یا تعدادشون کمه. اگه تو این بازه کسی هست لطفاً اعلام حضور کنه. ممنون
علی x5 دی ۴۰۳ : دوستان من مدارک ماشین رسیده ولی کارت سوخت نیس توش؟میگن باس درخواست بدی،درسته؟کسی درجریان هست؟ ولی ماشین رو هنوز تحویل هم ندادن
مسعود : سلام بچه ها شنبه ی اینده ، در تاریخ 29 شهریور ماه همه ی بچه های شاهین پلاس قرار گذاشتیم از تمام ایران نه فقط بچه های تهران همه و همه دره دادستانی تهران واقع در میدان 15 خرداد تجمع عظیم برگذار بشه لطفا لطفا همه بیاید ، منتظر نباشید که بعداز یکسال خبر بیاد که اره شیخ زاده و دست اندرکاران غیبشون زده و مثل کوروش کمپانی بدوین دنبال اصل پولتون حضور صددرصدی همه بیاین حقمون رو بگیریم از این بی خداها
علی : من ۳ شهریورماه هنوز فاکتور نشده‌. نقره تیتانیوم
علی : سلام دوستان، الان 13روزه دارن دهه اول شهریور فاکتور میکنن، تازه 4 شهریور فاکتور شده، خدا به داد ما برسه که 27شهریور هستیم
علی تاراv1p : سلام من تارا v1p سفید بودم. فروش فوری با موعد تحویل ۴ شهریور واریزیم ۵ مرداد ساعت ۲۲:۳۰ بود. همین یکی دو ساعت پیش فاکتور شدم. انشاالله برای بقیه هم هر چه زودتر فاکتور بشه.
تارا دستی فروش فوری : سلام تارا سفید تحویلی ۴شهریور تکمیل وجه ۵مرداد ساعت ۹صبح امروز فاکتور شدم
تارا : سلام، امروز کسی فاکتور شده؟ رنگ سفید تحویل سوم تمام شدن؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کیمیا : سلام دوستان من حواله آبان ماه رو دارم کسی می دونه دعوتنامه کی میاد؟ راهنمایی کنید ممنون میشم
س : مگه آمریکایی🤔
س : برو تو کاستومر پایین جزئیات قرارداد اطلاعات ماشینو بزن از رو شماره بدنه مشخص بعد از حرف sببین چی زده بعد اینجا بزار تا بهت بگن مال کدوم سایت سیمی یا برقی بودن هم ربطی به شماره بدنه یا کارخانه سازنده نداره انشالله بعد از تحویل کاپوتو بزن بالا مشخص میشه🌹
فاطمه : سلام بعد چندروز فاکتور شدن پلاک میشه من 17م فاکتور شدم ولی هنو پلاک نشدم
ساینا اس دهه فجربهمن : طرح فوق العاده تا 11 بهمن فاکتور شده .ما پیش فروش دهه فجر تکمیل وجه اردبیهشت میگن از نیمه دون مهر فاکتور میشیم شماهارو دیگه نمیدونم
31مرداد مریم : چه موقه فهمیدی سیمی؟ الان میخوام بدونم ماشینم کدوم سایت چطور بفهمم الان در مرحله اماده تحویل
مهدی : سلام، موعد تحویل: 31 مرداد، طرح پیش فروش و جوانی جمعیت، پرداخت اولیه: 3 اسفند 403، تکمیل وجه: 4 تیر 404، تبدیل: 17 شهریور، فاکتور: 19 شهریور، تخصیص پلاک: 20 شهریور، sk نمی دانم کجاست و سیمی است یا برقی؟ کاش سیمی باشه ان شاءالله
علی : زود برو انصراف بده م افزایش قیمت می‌خوری هم اینکه باید صبر و حوصلت زیاد باشه حداقل 6 7 ماه تاخیر داره
207 مهر : توی مرداد اومد الان منقضی شده خیلی وقته
پانا : ببر دیاگ بزن،احتملا تنظیماتش به هم ریخته