نافرمانی از اصول و قواعد در فرمان خودرو

 

نافرمانی از اصول و قواعد در فرمان خودرو

 
آیا باید فرمان خودرو حتماً دایره باشد؟ ایلان ماسک مدیر عامل تسلا فرمان «یوغ شکل» را در محصول جدید این شرکت معرفی کرده است. این فرمان جدید، کمتر از فرمان های عادی جلوی دید راننده را می گیرد.
 
درست است که چرخ را از نو اختراغ نمی کنند اما تسلا می خواهد فرمان خودرو را از نو بسازد. اما آیا چنین اختراعی لازم است؟ آیا به قدر کافی ایمن است؟
 
البته این فرمان یوغ شکل  yoke-shaped در سدان فوق لاکچری مدل اس تسلا نصب می شود. این فرمان بیشتر شبیه به بازی های کامپیوتری است. ایلان ماسک می گوید نه تنها زیباتر از فرمان های عادی و متعارف است بلکه کیلومتر شمار و صفحه نمایش های روی داشبورد در فرم یوغ شکل بهتر دیده می شوند. این نافرمانی از اصول و قواعد در فرمان خودرو جدیدترین تغییری است که ماسک در صنعت خودرو معرفی کرده است. ایلان ماسک در توییتر خود نوشت: «من یوغ را دوست دارم. فرمان دایره ای، هم کسل کننده است هم جلوی دید را می گیرد.»
 
برخی از ناظران اعتقاد دارند که رانندگی را خطرناک می کند. 10 تن از کارشناسان کانزومر ریپورتس Consumer Reports بعد از تست یک هفته ای این فرمان جدید در خودرو به این نتیجه رسیدند که این فرمان فاصله زیادی با هنجارهای کنونی دارد چون بارها فرمان از دست شان خارج شده است.
 
البته این را هم باید گفت که تسلا اولین خودروسازی نیست که ایده فرمان شبیه کابین هواپیما را آزمایش می کند. یکی از جدیدترین موارد تویوتای شاسی بلند برقی bZ4X است. اما این خودرو هنوز به تولید انبوه نرسیده و اسکات وزین Scott Vazin سخنگوی تویوتا گفته است که اواسط سال 2022 این خودرو وارد بازار آمریکا می شود و فرمان آن هم عادی است.
 
از نظر برخی از مردم طراحی یوغ شکل فرمان، به آن چهره ای آینده گرا می دهد مخصوصاً که ظاهر آن شبیه فناوری های نو و جدید است. حتی مدیر ارشد کانزومر ریپورتس، جیک فیشر Jake Fisher هم اذعان دارد که یوغ شکل آینده گرا است و دید بهتری نسبت به جلو و داشبورد به راننده می دهد و می گوید: «اما همین دو مزیت در مقایسه با مضرات آن بسیار کم اهمیت است چون از اساس با کنترل خودرو سر و کار دارد. در برخی از مواقع کنترل خودرو را بسیار دشوار می کند.» این موضوع با ایمنی سر و کار دارد و هنگام دور زدن گاهی خلاء جدی ایجاد می شود و جایی که باید دست روی فرمان قرار گیرد خالی حس می شود و بدتر از همه راننده مجبور می شود یک نیم نگاهی به فرمان بیندازد تا دوباره آن را به دست بگیرد و این کار به ایمنی صدمه می زند.
 
تسلا که اصلا به روابط عمومی و تبلیغات اعتقادی ندارد، به طور طبیعی به این انتقادات پاسخی نمی دهد. تنها پاسخ به این پرسش ها توییت های جسته و گریخته ای است که خود ایلان ماسک در توییتر خود منتشر می کند. در ماه ژوئن ماسک نوشته بود که چند وقتی است که با آن رانندگی می کند و به آن عادت کرده است.
 
جیسن لوین Jason Levine مدیر «مرکزی برای ایمنی خودرو» Center for Auto Safety انتقاد کرده و می گوید تسلا حتی به خود زحمت نداده که رانندگان این خودرو را برای تغییری به این مهمی آماده سازد. حالا باید منتظر ماند که مردم پیامدهای آن را در زمان حقیقی خودشان تجربه کنند.
 
کانزومر ریپورتس در گزارش خود از تست این فرمان جدید گفته است که راننده باید به تدریج یاد بگیرد بدون نگاه کردن به این فرمان، جای بوق و راهنما را در ذهن مجسم کند چون به طور کامل با فرمان های عادی و عادت های مردم فرق دارد. مخصوصاً هنگام دنده عقب استفاده از اهرم چراغ راهنما دشوار می شود و راننده را دچار سردرگمی می کند.
 
فیشر می گوید نوآوری های ایلان ماسک تحسین برانگیز است اما بهتر است کمی از سرعت خود بکاهد. «بله تسلا می خواهد به تدریج تکیه و نیاز ما به فرمان را کاهش دهد و به تدریج حذف کند اما ما هنوز به چنین پیشرفتی دست پیدا نکرده ایم.» مثال ساده آن این است که آیفون پیش از آن که فناوری های هدفون بلوتوثی را به کمال برساند، جک هدفن های سیمی را در آیفون حذف کرده بود.
 
فیشر می گوید: «برخی از خودروهای مسابقه ای فرمان یوغ شکل دارند اما این خودروها نیازی به دور زدن با دو دست ندارند. فرمان یوغ شکل تا زمانی که مجبور نباشید دستتان را از روی فرمان بردارید هیچ مشکلی ندارد. اما زمان هایی می رسد که برای دور زدن به هر دو دست نیاز است.»
 
براساس دستورالعمل های قدیمی می گفتند که باید دو دست روی ساعت 2 و 10 [تشبیه فرمان خودرو به ساعت] قرار گیرد. بعدها این قانون به ساعت 3 و 9 تغییر پیدا کرد. چه اشکالی دارد هر از گاهی قوانین هم تغییر کنند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , فرمان خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد