نارضایتی از خودروسازان ایرانی آنقدر در سالهای گذشته بالا بوده که تقریبا هیچ یک از ما تصور نمیکنیم که خودروهای ایرانی، جایگاه مهمی در بازارهای خارجی داشته باشند. عمده بازارهای صادراتی خودروسازان ایرانی در سالهای گذشته را کشورهای همسایه و دوست، از جمله عراق و سوریه تشکیل دادهاند.
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در خصوص سفر رییس سازمان استاندارد و مذاکرات در مورد صادرات خودرو به این کشور گفت: «حجم مبادلات تجاری ایران و عراق در ۶ ماهه اول امسال با رشد مواجه بوده و صادرات ما به این کشور در این مدت ۲۸ تا ۳۰ درصد رشد داشته است. با این حال باید توجه داشت که هرچه زمان میگذرد، رقیبهای جدیدی وارد این بازار میشوند که محصولات ما باید از نظر کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش و همچنین از نظر نحوه تعاملات به گونهای باشد که بتواند با دیگر بازارها رقابت کند.»
یحیی آل اسحاق ادامه داد: «خودروها و حتی CKVهایی که ما به عراق صادر کردیم و به کمک آنها در عراق ساختیم، به علل مختلف از جمله خدمات پس از فروش، تعمیرات، نوع مصرف و آشنایی آنها بازار خوبی در عراق دارند و حتی در بین تاکسیهای عراقی از پراید استفاده میشود اما مهم این است که بتوانند رقابت کنند.»
وی در انتها تاکید کرد: «اگر ما بخواهیم خودرو را به قیمت بازار داخلی به عراق صادر کنیم مشتری پیدا نخواهیم کرد، مثلا پراید ۱۲۰ میلیون تومانی در آنجا خریداری ندارد چراکه جنس بهتر، با مصرف بنزین کمتر و قیمت کمتر وجود دارد. بنابراین باید بتوانیم رقابت کنیم که در این صورت میتوانیم صادرات بیشتر داشته باشیم.»
با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.