برخی کارشناسان مکانیزم های فروش خودروسازان را چندان مناسب نمی دانند و معتقدند این روش باید با تغییراتی همراه شود
سعید مدنی مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا در گفت و گو با «خودروکار» با اشاره به روش قرعه کشی اظهار کرد: در حال حاضر مصرف کننده ای که خودرویی به نام خود ندارد اگر در روش قرعه کشی برنده شود با حاشیه سود خوبی همراه می شود اما خودروسازان در حال حاضر تمام محصولات خود را با زیان تولید می کنند و در صورت حفظ این وضعیت مشخص نیست چطور شرایط خودروسازان درست خواهد شد.
وی ادامه داد: متاسفانه فروش خودرو در کشور شبیه به لاتاری شده است. از یک سو ممکن است از هر 10 نفر ثبت نام کننده تنها یک نفر مصرف کننده واقعی باشد و مابقی مصرف کنندگان مجبور به تامین نیاز از بازار هستند.
مدنی تصریح کرد: در حال حاضر نمی توان گفت چه روشی برای فروش مناسب است زیرا خودروساز محصولی تولید می کند که با زیان آن را می فروشد با پیش فروش هم مشکلات حل نمی شود. امروز خودروسازان طرح پیش فروش را اجرا می کنند که بتوانند تعهدات مالی مواد اولیه تولید قبلی را پرداخت کنند اما در اصل پیش فروش باید محصولات تولیدی جدید باشد.
مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا ادامه داد: این مشکلات باید به صورت ریشه ای حل شده تا سیاست گذاری درستی برای فروش خودرو داشته باشیم.
مدنی همچنین بیان کرد: در همه جای دنیا قیمت خودرو در پی تورم بالا می رود و قدرت خرید مردم برای خرید خودروهای متوسط به اندازه ای است که نمی توانند آن را به صورت نقد خریداری کنند. اگر قیمت خودرو متناسب با تورم افزایش یافته و خودروساز بتواند مواد اولیه خود را به راحتی تامین کند می تواند محصولات تولیدی را به صورت لیزینگی و اقساط به فروش برساند.
وی افزود: امروز در اروپا کمتر کسی از طبقه متوسط به یکبار 30 هزار دلار برای خرید خودروهزینه می کند. بلکه به روش لیزینگ خودروی خود را تهیه می کند. درواقع در این روش همه سود می برند اما در صنعت خودرو ما شرایط ناهنجار است و باید مسئله اساسی حل شود.
مدنی اظهار کرد: در قرعه کشی ها شاهد ثبت نام چند میلیون نفر هستیم که همه آنها مصرف کننده واقعی نیستند و بیشتر افراد برای حفظ ارزش پول خود در این روش ثبت نام می کنند تا سود کنند اما در مقابل خودروساز با زیان در حال فعالیت است.