در طرح آزادسازی واردات هر شخص حقیقی و حقوقی که بخواهد می تواند واردات را انجام دهد اما به شرطی که ارزی از کشور خارج نشود یعنی واردات خودرو باید در قالب واردات «در ازای صادرات کالا» یا «واردات بدون انتقال ارز» باشد.
با چنین شرطی دیگر ارزی به واردات خودرو اختصاص داده نمی شود و به نوعی این کار با تهاتر انجام می گیرد.
آزادسازی واردات خودرو علاوه بر متعادل سازی بازار به افزایش توان قدرت صنعت خودروسازی کشور نیز کمک خواهد.
آزاد سازی واردات بر رقابتی شدن بازار خودرو اث گذار خواهد بود و می تواند کیفیت محصولات تولیدی در صنایع خودروسازی داخلی را افزایش دهد.
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با « خودروکار» با اشاره به تاثیر آزادسازی واردات خودرو بر بازار، اظهار کرد: بدون شک با تصویب این طرح اتفاقی در بازار رخ نمی دهد، زیرا طرح باید به شورای نگهبان رفته و ممکن است دولت از اجرای آن امتناع کند. همانطور که در حال حاضر واردات خودرو ممنوع نیست بلکه دولت از اجرای آن امتناع کرده است. یعنی براساس تصمیمات خود ثبت سفارش را انجام نمی دهد.
وی تصریح کرد: اما طرح فعلی به غیر از بخشی از آن که به شورای رقابت در بحث واردات اشاره دارد، در مابقی به شکل عجیبی از بازارهای آزاد جهان آزاد تر است.
زاوه بیان کرد: به طور کلی طرح آزاد سازی واردات طرح خوبی است و در صورت اجرا قیمت های در سطح بازار و در دسته خودروهای دسته دوم به شدت کاهش پیدا می کند. اما در مورد خودروهای صفر مسئله تورم موضوع جدی است، یعنی با عرضه مسئله حل نشده و قیمت بازاربه کمتر از قیمت تمام شده می رسد که معضلی جدید خواهد بود و باید سیاست های پولی اصلاح تا بازار دچار تورم نشود.
وی ادامه داد: تصور من بر آن است مونتاژ کاران چینی چندان تمایلی به اجرایی شدن این طرح نداشته و برای اجرایی شدن آن کارشکنی خواهند کرد.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تاثیر واردات بر صنعت خودروی کشور نیز اظهار کرد: بدون شک با اجرای این طرح صنعت خودرو از افراد غیر متخصص خالی و صنعت به مسیر عادی خود باز می گردد.