اعمال سیاست های قیمت گذاری و تحمیل زیان به خودروسازان توانست میزان تولید خودرو در سال جاری تا پایان تیر ماه نسبت به مدت مشابه سال 99 را با افت 1 درصدی همراه کند.
بررسی آمارهای منتشره رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۲۹۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی سواری از ابتدای امسال تا پایان تیرماه است که در همسنجی با پارسال افت یک درصدی نشان میدهد.
در این مدت خودروسازان داخلی ۲۲ هزار و ۴۱۵ دستگاه وانت تولید کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱۱.۳ درصدی نشان میدهد.
همچنین در چهار ماهه امسال ۵۳۸ دستگاه اتوبوس، مینیبوس و ون تولید شد که در مقایسه با آمار چهار ماهه پارسال افت ۱.۱ درصدی نشان میدهد.
اما این در حالی است که سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در برنامه های خود از افزایش تولید خبر داده است که در نهایت در افق 1404 میزان تولید خودرو به 3 میلیون دستگاه می رسد. تحقق هدف افزایش تولید می تواند این افت را جبران کند.
در این باره احمد جانجان کارشناس اقتصادی با بررسی دلایل افت تولید گفت: زیان تحمیلی به خودروسازان را باید اصلی ترین دلیل برای این کاهش دانست. از سویی دیگر برگزاری قرعه کشی یا لاتاری خودروی نیز بر این موضوع اثر گذار بوده است، زیرا دولت ها در دوره های گذشته به دلیل اعمال سیاست های کنترل قیمتی جلوی رشد قیمت خودرو را گرفتند.
وی ادامه داد: هر چند قیمت پراید از 50 میلیون به 100 میلیون رسید اما نکته آن است که مواد اولیه همچون ورق آهن، مس و... نیز رشد چند برابری داشته و زمانی که خودروساز محصولی را تولید می کند قیمت قطعات آن به روز است.
به گفته جانجان، با چنین شرایطی قیمت گذاری دستوری منجر به تحمیل زیان به خودروساز می شود. با آزادسازی قیمت خودرو مطمئن باشید خودروسازان با رشد تولید بسیاری همراه می شوند که زیان ها را طی یک الی دو سال جبران خواهد کرد.
این کارشناس اقصادی تصریح کرد: فراموش نکنیم آزادسازی قیمت ها در دولت جدید انتخابی نیست بلکه جبری است زیرا دولت منابع کافی برای اعمال سیاست های اقتصادی و سرکوب قیمتی برای پوشش زیان در اختیار ندارد به همین دلیل باید به سمت آزاد سازی قیمت ها برود.