سال گذشته، یکی از معدود نسخههای ۸ سیلندر پورشه کاین در دیوار آگهی شد و در مدت ۷۲ روز، نزدیک به ۳۸۸ هزار بازدید گرفت. کاین بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ وارد بازار ایران شد؛ بههمیندلیل، قیمت انواع کاین از حدود یکمیلیارد تومان شروع میشود و برای نمونههای خاص، به پنجمیلیارد تومان میرسد. عمده کاینهای وارداتی به پیشرانه ۳٫۶ لیتر ۶ سیلندر با قدرت ۳۰۰ اسببخار مجهز هستند؛ درحالیکه مدل ۸ سیلندر ۴٫۸ لیتری با قدرت ۴۰۰ اسببخار و نسخه توربو با قدرت ۵۰۰ اسببخار نیز به تعداد محدود به کشور وارد شده است.
پراید؛ دومین واژه پرجستوجو در دیوار
در یک سال اخیر، کاربران دیوار واژه مبل را بیش از دیگر کلمات (۲٫۹ میلیون مرتبه) استفاده و جستوجو کردهاند و در رتبه دوم، پراید با ۲٫۶ میلیون جستوجو قرار دارد.
حدود ۱۶ درصد از کل واژههای جستوجوشده در دیوار مختص انواع خودرو بوده است. در میان هشت عبارت پرکاربرد در بخش جستوجوی دیوار، دوچرخه و موتور و تراکتور نیز وجود دارند که بهترتیب ۱٫۹۳ و ۱٫۶۹ و ۱٫۴۱ میلیون بار استفاده شدهاند.
نیمی از آگهیهای خودرو به پنج کلانشهر تعلق دارد
در سال ۱۳۹۹، تعداد اگهیهای خودرویی دیوار به عدد ۸٫۶ میلیون رسیده است که ۵۲ درصد از این میزان به شهرهای تهران، مشهد، کرج، اصفهان و شیراز تعلق دارد. پایتخت کشور بهتنهایی ۲۶ درصد کل آگهیهای مرتبط با وسایل نقلیه دیوار را تأمین کرده است. در میان بیست شهری که بیشترین آگهیهای خودرو را به دیوار دادهاند، دوازده شهر در استانهای جنوبی شامل سیستانوبلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان قرار دارند.
بازگشت پیکان به کانون توجه معاملهگران خودرو
برخلاف انتظار، بیشترین رشد آگهیهای مرتبط با خودرو به پیکان متعلق است. در سال ۱۳۹۹ درمقایسهبا سال ۱۳۹۸، تعداد آگهیهای پیکان در دیوار ۲۳ درصد رشد یافته است. بازدید این آگهیها نیز ۴۲ درصد افزایش را نشان میدهد.
تقریبا نیمی از کل آگهیهای خودرویی دیوار به انواع پراید، پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶، پژو پارس و سمند تعلق دارد. ۳۹ درصد از این میزان به مدلهای ارزانتر از ۷۵ میلیون تومان و ۲۹ درصد به مدلهای بین ۷۵ تا ۱۵۰ میلیون تومان مربوط بوده است.
دیگر نکته جالب کاهش ۲۶ درصدی تعداد آگهیهای مختص به خودروهای خارجی و وارداتی در دیوار است. همچنین، قیمت مدلهای صفر کیلومتر درمقایسهبا سال ۱۳۹۸ افزایش حدودا دوبرابری را نشان میدهد.