از ترک ایران در دوران تحریم تا سخت شدن همکاری جدید با صنعت خودرو/ صنعت خودروی ایران به دنبال همکاری با قطعه سازان خارجی

 

از ترک ایران در دوران تحریم تا سخت شدن همکاری جدید با صنعت خودرو/ صنعت خودروی ایران به دنبال همکاری با قطعه سازان خارجی

 
با رفع تحریم ها بار دیگر مسیر همکاری خودروسازان خارجی با ایران باز خواهد شد، اما مسیر جدید برای حضور آن دسته از خودروسازانی که پیش تر و در زمان تحریم، ایران را ترک کردند دشوارتر خواهد بود.
 
مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است، آن ‌دسته از خودروسازان خارجی که در زمان تحریم‌ها ما را تنها گذاشتند، نمی‌توانند به شکل سابق در کشورمان فعالیت داشته باشد.
 
درواقع این موضوع حاکی از آن است که در قرار دادهای جدید خارجی باید شرایط حضور در زمان های بحرانی همچون تحریم مشخص شود. از سویی دیگر ترک خودروسازان خارجی با وضع تحریم ضرر بسیاری به صنعت خودروی کشور وارد کرد که این شرکت ها قبل از شروع همکاری جدید باید درباره آن تعیین تکلیف کنند.
 
امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو  با اشاره به خروج برخی خودروسازان خارجی از ایران پس از وضع تحریم ها، اظهار کرد: ما از نظر فناوری در صنعت خودرو به جایی رسیده ایم که اگر در شبکه جهانی به قطعه سازان دسترسی داشته باشیم در حال حاضر لزومی به بازگشت خودروسازان خارجی نخواهد بود. البته نه به این معنا که بازگشت آنها خوب نیست بلکه معنی این موضوع آن است که خودمان می توانیم ادامه حیات بدهیم.
 
وی افزود: برهمین اساس امروز تعیین می کنیم که می خواهیم با دیگران همکاری داشته باشیم یا خیر. 
 
به گفته کاکایی، امروز خودروسازان بزرگ ما به این بلوغ رسیده اند که توان استفاده کامل از شبکه قطعه سازی ارائه شده در شبکه جهانی را دارند در حالی که پیش تر نیازمند حضور یک خودروساز خارجی در کنار خود بودند.
 
وی ادامه داد: در سال 96 علی رغم تمام قراردادهای بین المللی ای که به امضا رسیده بود، برخی شرکای خارجی ما بسیار ناجوانمردانه و غیر قانونی ایران را ترک و به خودروسازان و قطعه سازان ما زیان وارد کردند. این در حالی است که اگر شرایط تغییر کند باید برای ادامه همکاری یا قطع آن تعیین تکلیف شود.
 
این کارشناس صنعت خودرو افزود: حال با چنین اتفاقی آیا می توان به راحتی اجازه داد تا این شرکت ها به ایران بازگردند؟ در حالی که یک تعهد بین المللی را غیر قانون برهم زده و فسخ کرده اند، زیرا ترامپ در چارچوب قدرت آمریکا از برجام خارج شد و در همین چارچوب قدرت شرکت ها را تهدید کرد. اما از نظر قانون بین المللی شرکت های می توانستند در ایران حضور داشته باشند اما آنها به دلیل منافع خود صنعت خودروسازی ایران را رها کردند. درنتیجه در شرایط های دیگر هم ممکن است چنین اتفاقی تکرار شود.
 
وی افزود: این در حالی است که همکاری ما با شرکت های خارجی توانمندی صنعت خودرو را افزایش می دهد اما در حال حاضر ما به دنبال ارتباط با قطعه سازان خارجی هستیم.
 
کاکایی تصریح کرد: اما در کنار همکاری با قطعه سازان خارجی، همکاری با شرکت های صاحب فناوری از اهمیت بیشتری برخوردار است.
 
وی بیان کرد: دو خودروساز بزرگ کشور در این مدت تلاش کرده و فناوری های خود را ارتقا داده اند اما در برخی قسمت ها نیازمند همکاری با شرکت های صاحب فناوری هستند.
 
این کارشناس خودرویی افزود: باید به این نکته نیز اشاره داشت که شرکت های پژو و سیتروئن هرکدام 200میلیون یورو در ایران سرمایه گذاری کرده بودند درنتیجه طبیعی است که به ایران باز خواهند گشت اما در ابتدا باید درباره زیان های وارد شده با ترک آنها تعیین تکلیف شود.
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
داریوش : سلام داداش تحویل که حتما میدن الان نزدیک یک ماهه از ۱۹ اسفند شروع کردن تازه رسیده به ۲۵ که البته اونم تموم نشده ۲۶ کل مونده و ادامه حالا حساب کن ببین چقدر طول میکشه من ۲ اردیبهشت م اعصابم خورد شده ولی چاره ای نیس باید صبر کنیم به قول یارو گفتنی کسی که خربزه می خوره پای لغزش هم وای می ایسته تقصیر خودمون هستش باید خرید نمی کردیم من اشتباه کردم باید صبر کنین ۶شهریور دقیقا میشه یک سال یک سال انتطار بی خودی برای قوطی کبریت و سوسک سایپا حیف شاهین که اسمشو گذاشتن روی این خودرو نفرین و لعن بی شمار بر مدیران نالایق و ناشایست که این جوری مردم را سر کار گذاشتن و باعث اذیت شدند.
ری را مشکی تحویل اسفند : کوفت بخورن نه ک خیلی خوش قول بودن شیرینی هم میخوان 😀
علی ری را : شیرینی میخان😁
ری را مشکی تحویل اسفند : نمایندگی امروز ماشینو تحویل ندادن گفتن خودمون زنگ میزنیم احتمالا فردا. از ۵ شنبه ماشین تو نمایندگیه :/
امیرمحمد : سلام دوستان وقت بخیر. هستن از عزیزانی که برای خسارت تاخیر اقدام کرده باشن؟ چه مسیری اقدام کردید؟ خود شرکت یا دادخواست؟ اگر از طریق شرکت اقدام کردید آیا پاسخگو بودن و واریز کردن براتون یا مثل تحویل ماشین خلف وعده میکنن؟؟؟
شاهین جی : شاهین جی یا جی ال
شاهین6 اردیبهشت : مدیران سایپا لعنت بر پدر مادرتون
علی رضا : سلام دوستان هر کسی دنا آپشنال داره با تارا v4 عوض میکنم با تشکر
داریوش : تعدادی از ۲۵ ها و کل ۲۶ ها مونده هنوز
محمدرضا : ما ک تکمیل وجه 18اردیبهشت هستیم تا چند ماه دیگه طول میکشد تحویل بدن اصلا امیدی هستش ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
عباسی : دعوتنامه مهر ارسال شد
مشدعلی : بله همینطوره چون الان دعوتنامه مردادروهم نمی دن درحالی که یکماه زودتربایدمیفرستادن
ساینا اس : اره میخوام تحویل بگیرم توچرا ناراحت میشی
اطلس جی : میتونی بری نمایندگی حواله میده بری بانک پرداخت کنی من این کارو کردم
هفته چهارم بهمن : لطفا دروغ نگید و اطلاعات اشتباه ندین دوستان به ظاهر جوابگو...با هر نامی باشه نمایندگی تراکنش انجام میده فقط سقف برداشت اگه نداشته باشه کارت .من هم انجام دادم به نام خودمم نبود...البته رمز دومش فعال بلشه و پیامک که برای طرف نیره همراهت بلشه یا بتونه بهت اطلاع بده
هفته چهارم بهمن : دوستان اطلاع ندارید اطلاعات اشتباه ندین ...با نام کس دیگه هم باشه کارت نمایندگی تو کارتخوانش میکشه ..برای من به نام کس دیگه بود و انجام دا. چون سپرده گذاشته بودم...الکی فقط حرف نزنید وقتی نمیدونید
محمد : سلام دوستان خواهشا یکی جواب بده دعوتنامه 207پانا مهرماه صادر شده ؟ تا کی مهلت تکمیل وجه هستش؟ چرا زود دعوتنامه میفرستن و دیر تحویل میدن
Gxl : سلام دوستان فکر نکنم gxlدیگه تامهرماه فاکتوربشن چون شرکت مشکل قطعه داره
207پانا مشکی طرح مادران : از دوستان فروش فوق العاده خرداد کسی مونده؟
X55 pro ie : ساری بعد قفل دربها، درب عقب شاگرد توسط سارق باز میشه و صرفا آژیر فعال میشه نمایندگی بردیم ، گفتند چند روز صبر کنید قطعه بیاد درستش میکنیم :/ سایر دربها قفل میمونه