آیا زباله‌‌های صنعت کاغذسازی منفعتی برای دنیای خودرو دارد؟

 

آیا زباله‌‌های صنعت کاغذسازی منفعتی برای دنیای خودرو دارد؟

 
صدمیلیون تن لیگنین موجود در طبیعت که سالانه به‌عنوان محصول جانبی صنعت کاغذسازی تولید می‌شود، می‌تواند به عرضه خودروهای الکتریکی سبک‌تر و ارزان‌تر و با ظرفیت پیمایش طولانی‌تر منجر شود.
 
در دو دهه گذشته، تحلیلگران صنعت تلاش کرده‌اند از‌طریق «نقشه‌های راه فناوری» روند آینده پیشرانه جایگزین را پیش‌بینی کنند. به‌گزارش اتوکار، بیشتر این نقشه‌های راه مشابه بودند و پیش‌بینی می‌کردند خودروهای الکتریکی باتری‌خور در شهرها زیاد شده است و رشد خودروهای هیبریدی سرانجام در آینده مدتی جایش را به وسایل نقلیه پیل سوختی هیدروژنی به‌عنوان گزینه‌ای با ظرفیت پیمایش بیشتر خواهد داد.
 
انتظارات تحلیلگران چندان دور از دسترس نبودند، با این تفاوت که خودروهای برقی مجهز به باتری (BEV) بیش از حد انتظارات هستند؛ اما قسمت آخر هنوز مشخص نشده است و این احتمال وجود دارد که در گوشه‌و‌کنار پیشرفت بزرگی وجود داشته باشد: فناوری تجدیدپذیر، پایدار، بدون کربن و بدون دردسر درمقایسه‌با سایر فناوری‌های دیگر.
 
تاکنون، بحث بیشتر روی این متمرکز بود که کدام فناوری ممکن است وجود داشته باشد؛ اما اگر چنین فناوری موجود و امکانات واقعی در مؤثرتر و مقرون‌به‌صرفه‌ترکردن آن دراختیار باشد، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟‌ حتی اگر پا را فراتر بگذاریم و بگوییم کشف مواد جدید و استفاده‌های جدید از آن‌ها می‌تواند در صنعت مفید باشد، چه می‌شود؟ معلوم است و می‌دانیم باتری‌های حالت جامد مبتنی‌بر فناوری جدید مواد در حال تغییر زمین بازی هستند و به‌احتمال زیاد در چند سال آینده مفیدتر از گذشته ظاهر می‌شوند؛ اما چه چیز دیگری وجود دارد؟
 
 
سال گذشته، خبری در نشریه اتوکار درباره توسعه چهارچوب‌های فلزی‌آلی به‌وسیله مؤسسه فناوری ماساچوست و لامبورگینی برای استفاده در اَبَرخازن‌ها به‌منظور افزایش تراکم انرژی منتشر شد. اگر این فناوری به‌خوبی کار کند، نتیجه می‌تواند اتصال بین اَبَرخازن و باتری باشد تا شارژ و تخلیه آن بسیار سریع‌تر از باتری‌های معمولی انجام و ظرفیت پیمایش مناسبی نیز فراهم شود.
 
 
لیگنین یکی از محصولات جانبی صنعت کاغذ است و سالانه دَه‌ها‌میلیون تن از آن تولید می‌شود که بیشترش برای تولید انرژی می‌سوزد. در زیستگاه طبیعی خود، لیگنین فضاهای بین دیواره سلولی گیاهان را اشغال می‌کند و به‌عنوان آنچه گیاه را «چوبی» و در‌برابر آفات و هوا مقاوم می‌کند، توصیف شده است. لیگنین استفاده‌‌های بالقوه بسیاری دارد. برای مثال، به‌عنوان یکی از فراوان‌ترین پلیمرهای موجود در کره زمین تجدیدپذیر است و علاقه به آن در طیف وسیعی از حوزه‌های مربوط به خودرو افزایش می‌یابد.
 
اَبَرخازن‌های مبتنی‌بر کربن امروزه گران‌قیمت هستند؛ اما اخیرا دانشمندان کالج امپریال لندن دریافته‌اند که از لیگنین برای جایگزینی کربن بر‌پایه گرافن می‌‌توانند بهره ببرند که در اَبَرخازن‌ها استفاده می‌شود. مواد مشتق‌شده از لیگنین می‌توانند انرژی الکتریکی بیشتری را درمقایسه‌با اجزای پایه کربن برای حجم معینی ذخیره کنند و ارزان‌تر نیز هستند.
 
شرکت فنلاندی Stora Enso در حال تولید آزمایشی به‌منظور جایگزینی گرافیت پایدار برای آندهای باتری لیتیوم یون ساخته‌شده از لیگنین است. ظرفیت پیمایش و کارایی ‌آن‌ها به‌اندازه کاهش وزن در ذخیره انرژی و توانشان است. Stora Enso با تولیدکننده فیبر Cordenka همکاری می‌کند تا فیبر‌کربن را از لیگنین تجدیدپذیر به‌جای مواد اولیه موجود در روغن (پلی اكریلونیتریل) موجود در روغن تولید كند.
 
همچنین، به‌عنوان بخشی از پروژه چهار‌ساله Libre که در سال ۲۰۲۰ به‌پایان رسید، دانشمندان مؤسسه تحقیقات نساجی و فیبر آلمان (DITF) با موفقیت از لیگنین به‌عنوان ماده اولیه پایدار استفاده کردند تا به‌طور چشمگیری هزینه تولید فیبر‌کربن را کاهش دهند. به‌نظر می‌رسد انگیزه برای کاهش انتشار آلاینده‌های کربنی شوق عظیمی در یافتن روش‌های ابتکاری استفاده از مواد پایدار ایجاد کرده است که از چند سال پیش، هیچ فردی نمی‌‌توانست آن را پیش‌بینی کند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , کاغذسازی صنعتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G : سلام آیا شاهین G با موعد دعوتنامه برای هفته چهارم شهریور برای کسی ارسال شده؟
شاهین اسفند : اوفففففففففف بلاخره بلاخره بلاخره گوش شیطان کر فاکتور شدم باورم نمیشه ۱۶ اسفند سخا ۱۸
وحید : جناب مرادی اگه تیک آماده برای فاکتور نخورده و روی فاکتور شده هنوز نمی چرخه، به این معنی هست که نمایندگی هنوز مدارکتون رو به شرکت ارسال نکرده، هر چی دیرتر ارسال بشه همون قدر ماشینتون دیرتر فاکتور میشه ، چون سیزدهم واریز وجه رو انجام دادید و تا حالا تیک آماده برای فاکتور نخورده، به نظرم زودتر به نمایندگی مراجعه کنید ، تا زودتر مدارکتون ارسال بشه، چون تو این موضوع بعضاً نمایندگی ها کم کاری می کنن
شاهین پلاس۱ : صبوری بسته اقا نمیخاییم صبور باشیم حقمونو بدید ماشینمونو بدید اه مردم پشت سرتونه
شاهین پلاس۱ : فقط دهنتونو ببندین ماشینامونو بدین بیخود کردید قطعه نداشتید پول از مردم گرفتید حالا ازما گرفتید بیخود میکنید همچنان پول از مردم میگیرید ماشین ثبت نام میکنید شرکت به این بزرگی دولتی نتونه ماشین مردم و تحویل بده مفت سگ نمی ارزه
وحید : آقا امیر و آقای مرادی عزیز، ممنون از پاسخگویی تون، لطف می کنید اگه فاکتور شدید اطلاع بدید، من هنوز پولم جور نیست، اینکه بدونم بعد از واریز پول ، چه زمانی فاکتور میشه برام خیلی مهمه، به این دلیل که پول رو باید قرض کنم، بدونم که چند روز باید قرض کنم
شاهین پلاس۱ : کجا میری اعتراض کنی
میلاد : از پذیرش ۱۵ تا ۲۰ مهر براشون تبدیل به جی ال فرستاده شده. ۱۳ و ۱۴ مهر نداریم. ۱۲ مهر هم هنوز برای یه سری دعوت نامه به کل نرفته. از امروزم برای تکمیل وجه های ۱۵ و ۱۶ اسفند داره فاکتور صادر میشه. من دسترسی بهتون ندارم وگرنه میبردمتون تپ گروه cvt که جمع شدیم تا کامل مطلع بشید.
فریبا : سلام برای منم نیومده منتظرم
هه هه هه : داداش میخوای کارزار اعتراض به قطع برق و چیزای دیگه هم‌ راه بنداز شاید جواب داد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
6دنده تیتانیوم آلومینیم 31مرداد : اصلا مشخص نیست بر چه مبنایی فاکتور میکنن از تحویلی های31 مرداد بعضیا ماشینشونو حتی تحویل گرفتن بعضیا فاکتور شدن و تاریخ تکمیل وجه شون هم هیچ ترتیب خاضی نداشت ما هنوز اندرخم یک کوچه اییم !
ایمان : الان پرسیدن داره بنظرت؟ خب معلومه که هیچکدومشون . فقط بنزززززز
محمدحسین : سلام دوستان بعد از فاکتور شدن. چه زمان باید درخواست کارت سوخت داد؟ ممنون میشم راهنمایی کنید
پاناقالپاق فرسوده 12مرداد : سلام بنظرتون امروزکه تعطیله فاکتورهم دارن؟
علی : نه داداش فعلا مردادن واریزی تا18تیر هستن برای تحویل31مرداد
پانا قالپاق تیر : هنوز منتظر فاکتور هستیم
مراد بیگ : سلام دیروز12 ظهر دعوت نامه دوگانه پرداخت کردم هنوز تو وضعیت ام نیومده کسی میدونه چرا
شیما دنا پلاس 5دنده طرح اسقاطی : سلام آخه الان تو درگاه محل پرداخت زده 23400
ساینا اس 11بهمن : من پذیرش11بهمنم و هنوز فاکتور نشدم،کسی اطلاعی داره؟
اطلاعیه مهم : دوستان در جریان هستید که مجلس با توجه به ابهامات وارد شده به سایپا نسبت به عدم تعهد به مشتری اومدن پایین سهام سایپا ومشکوک بودن به فروش ارزان سهام سایپا تصمیم گرفتن که مزایده سایپا تا اسفند اجرایی نشه پس به این نتیجه میرسیم که دهن همه مشتریها سرویس میشه و انتقام از مشتری میگیره شرکت که با فاکتور نکردن دوباره که بگه قطعه ندارم دهن مشتری رو اسفالت می کنه که وادارشن به اعتراض دست بزنید که مطمئن باشید 🙏🙏