تولید خودروی ارزان ایرانی؛ وعده توخالی مدیران صنعت خودروسازی

 

تولید خودروی ارزان ایرانی؛ وعده توخالی مدیران صنعت خودروسازی

 

مسئولین صنعت خودروسازی نه تنها در دولت فعلی که در تمامی دولت‌های گذشته همواره وعده تولید یک خودرو ارزان ایرانی که از کیفیت قابل‌قبولی برخوردار باشد را مطرح کرده و تاکنون نیز هیچ‌کدام موفق نشده‌اند وعده مذکور را عملیاتی کنند. به نظر می‌رسد یک خودرو ارزان ایرانی که از کیفیت قابل‌قبولی برخوردار باشد به رویایی دور از دسترس برای ما ایرانیان تبدیل شده است. این رویای ملی به خصوص در طی ماه‌های پایانی فعالیت دولت‌ها مطرح می شود تا بلکه کارنامه‌ آن‌ها را کمی بهبود بخشد.

 

دولت دوازدهم نیز از این قائده مستثنی نبوده و اخیرا فرشاد مقیمی؛ مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از برنامه‌ریزی این شرکت برای تولید یک خودروی ارزان ایرانی خبر داده است.

 

تولید خودروی ارزان ایرانی؛ وعده توخالی مدیران صنعت خودروسازی
 

 

 
 

با توجه به گفته‌های مدیرعامل ایران‌خودرو به نظر می‌رسد این گروه خودروسازی قصد دارد با استفاده از پلتفرم‌های مشترک هزینه تولید خودرو را به میزان قابل‌قبولی کاهش داشته و یک خودرو ارزان‌قیمت را در تیراژ‌ بالا راهی بازار کند. خودرویی که البته هنوز مشخص نیست چه زمانی راهی بازار خواهد شد.

اجازه دهید یادآور شویم که پراید و پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس درست با همین وعده به بازار کشورمان راه یافتند. خودروهایی که دیگر در خط تولید نبوده و جان بسیاری از ایرانی‌ها را گرفتند. این خودروهای داخلی سازی شده پرتیراژ در حال حاضر به دلیل ناتوانی در پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه از خطوط تولید خودروسازان خارج شده‌اند.

تولید موتورهای سه سیلندر ایرانی و قطعات الکترونیکی داخلی برای محصولات ایران خودرو

با این اوصاف بسیاری از کارشناسان شرایط فعلی صنعت خودروسازی را برای تولید یک خودرو ارزان ایرانی که بتواند استانداردهای ایمنی و رفاهی را پاس کند و تیراژ تولید بالایی نیز داشته باشد مناسب نمی‌دانند. تجربه نشان داده است خودرویی که در کشور ما بتواند لقب باکیفیت را از آن خود کند گران‌قیمت نیز خواهد بود.

 

تولید خودروی ارزان ایرانی؛ وعده توخالی مدیران صنعت خودروسازی
 

 

جالب است بدانید چندی پیش رضا نجفی‌منش؛ رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان نیز با تایید این نکته گفته بود که تولید یک خودرو ایرانی باکیفیت که بتواند استانداردهای ۸۵گانه سازمان ملی استاندارد را پاس کند، حداقل ۶ هزار دلار هزینه‌ خواهد برد. با در نظر گرفتن نرخ فعلی دلار این خودرو حتما از برچسب قیمتی بیشتر از ۱۵۰ میلیون تومان برخوردار خواهد بود.

این در حالیست که سال گذشته اخباری از طرح تولید یک خودرو سایز کوچک (کلاس A) توسط ایران خودرو در فضای رسانه ای کشور منتشر شد که حکایت از تولید داخل و الگوبرداری از پلت فرم رنو کوئید داشت.

این خودرو در صورت عرضه قرار است به جای موتور رنو از پیشرانه سه سیلندری که اخیرا معرفی شده استفاده نماید اما نکته مهم در خصوص تولید چنین محصولی باز هم به قیمت تمام شده این خودرو باز می گردد.

https://digiato.com/wp-content/uploads/2017/12/Brazil-spec-Renault-Kwid-achieves-three-star-Latin-NCAP-rating.jpg
رنو کوئید برزیل با قیمت ۹۰۰۰ دلار

در واقع گروه رنو نیسان علیرغم تسلط بر مهندسی محصولات اقتصادی و برخورداری از بازار مناسب برای فروش جهانی تاکنون نتوانسته نسخه نسبتا ایمن از رنو کویید را با قیمتی کمتر از ۹۰۰۰ دلار روانه بازار نماید و از این رو به نظر می رسد که حتی بیان قیمت تمام شده ۶۰۰۰ دلاری نیز برای تولید یک محصول ارزان و ایمن توسط ایران خودرو، دور از واقعیت باشد.

 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروی ارزان ایرانی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس۱ : صبوری بسته اقا نمیخاییم صبور باشیم حقمونو بدید ماشینمونو بدید اه مردم پشت سرتونه
شاهین پلاس۱ : فقط دهنتونو ببندین ماشینامونو بدین بیخود کردید قطعه نداشتید پول از مردم گرفتید حالا ازما گرفتید بیخود میکنید همچنان پول از مردم میگیرید ماشین ثبت نام میکنید شرکت به این بزرگی دولتی نتونه ماشین مردم و تحویل بده مفت سگ نمی ارزه
وحید : آقا امیر و آقای مرادی عزیز، ممنون از پاسخگویی تون، لطف می کنید اگه فاکتور شدید اطلاع بدید، من هنوز پولم جور نیست، اینکه بدونم بعد از واریز پول ، چه زمانی فاکتور میشه برام خیلی مهمه، به این دلیل که پول رو باید قرض کنم، بدونم که چند روز باید قرض کنم
شاهین پلاس۱ : کجا میری اعتراض کنی
میلاد : از پذیرش ۱۵ تا ۲۰ مهر براشون تبدیل به جی ال فرستاده شده. ۱۳ و ۱۴ مهر نداریم. ۱۲ مهر هم هنوز برای یه سری دعوت نامه به کل نرفته. از امروزم برای تکمیل وجه های ۱۵ و ۱۶ اسفند داره فاکتور صادر میشه. من دسترسی بهتون ندارم وگرنه میبردمتون تپ گروه cvt که جمع شدیم تا کامل مطلع بشید.
فریبا : سلام برای منم نیومده منتظرم
هه هه هه : داداش میخوای کارزار اعتراض به قطع برق و چیزای دیگه هم‌ راه بنداز شاید جواب داد
رز زرد : سلام تا پیامک نیاد نمیتونی تبدیل بزنی... در ضمن شماره پذیرش تو برگه قرارداد که از نمایندگی گرفتی نوشته سده...البته اون موقع هم که ۳۰۰ پرداخت کردی بعد یک روز شماره پذیرش برات ارسال شده شاید متوجه نشدی
علی : لطفا به همه بگین لطفا دوستان به فکر مردم باشین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا موعد تحویل31 شهریور : دوستان شهریور اعلام حضور کنن و بگن که تحویل چه روزی هستن
رانا موعد تحویل31 شهریور : کسی میدونه از شهریور هم فاکتور شده یا نهه؟مردیم از بی ماشینی از کار و زندگی افتادیم
دنا 5 دنده فولادی 20 مرداد : سیستم خودش کم میکنه ...بعدش براتون مابه التفاوت میاد
دنا 5 دنده فولادی 20 مرداد : من 3 روزه زدم هنوز فاکتور نشدم
سلام : منم تحویل اذرم پیام اسقاط برام اومد رفتم تحویل دادم
شیما دنا پلاس 5دنده طرح اسقاطی : مبلغ جریمه تاخیر رو میشه از ما تفاوت کم کرد یا نه
شیما دنا پلاس 5دنده طرح اسقاطی : سلام دوستان منم تبدیل زدم تو سایت ثبت شد تا فردا پرداخت کنم احتمال داره پرداخت کنم فاکتور بشه
من قالپاق ساینارو بارینگ المینیومی سورن عوض نمیکنم : صد درصد ساینا بهتره من قالپاق های ساینارو با دنیا عوض نمیکنم جلو پنجره اش شرکت بوگاتی و بنز رومیخره
سهراب : اگه میخوای انجام بدی نکن نمیدن اگر انجامش دادی بیارش شاید بهت زمین دادن دیگه کار از کار گذشته کیف میکنی واسه خودت
مریم : سلام به نظرتون ساینا بهتره یا سورن پلاس؟