چند درصد از خودروهای کشور داخلی‌سازی شد؟!

 

چند درصد از خودروهای کشور داخلی‌سازی شد؟!

 
از سال 97 واردات خودرو ممنوع اعلام شد و پس از آن اجازه ورود خودروهای خارجی به کشور داده نشد. به دنبال آن و اعمال تحریم ها، بسیاری از نمایندگی های خودروهای خارجی از بازار ایران رفتند و صنعت خودروی کشور به دست صنعتگران ایرانی چرخید.
 
صنعتگران داخلی پس از آن، اقدام به داخلی سازی خودروهای داخلی کردند و کمر همت را بستند تا این صنعت سرپا بماند. سال گذشته بعد از گذشت سه سال از ممنوعیت، خبرهایی از برداشتن ممنوعیت واردات به گوش رسید. 
 
چندی پیش مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به فعالیت مثبت وزیر صمت، گفت: آقای رزم حسینی نگاه بسیار دقیقی دارد و بسیار مناسب فعالیت می‌کند. اکنون دستور داده که مشکلات واردات خودرو در کمیته خودرو بررسی شود که خود این تصمیم نشان دهنده این است که دیگر با جنجال قرار نیست کار انجام شود و کار‌ها بهتر از گذشته پیش خواهد رفت.
 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بیان کرد: نگاه وزیر صمت این است که خودرو انحصاری است و قصد دارد واردات خودرو را آزاد کند که نگاه کاملا منطقی دارد.
 
در زمان‌های گذشته که واردات خودرو آزاد بود و تجار به راحتی خودرو وارد می‌کردند، خودروسازان کشور دچار ضعف بودند و از این رو تولیدات داخلی به شدت ضعیف بود و تنوع محصولات هم نداشتیم. به گفته کارشناسان صنعت خودرو اگر بناست واردات خودرو آزاد شود، باید اقداماتی صورت گیرد که اول از همه ارز مورد نیاز را تامین کرد که در شرایط کنونی این کار امکان پذیر نیست. 
 
حالا از این صحبت می توان برداشت کرد که از سال ۲۰۱۷ تاکنون هیچ وارداتی نداشتیم و به دلیل تحریم‌ها مونتاژ خودرو هم نداشتیم، به نوعی می‌توان گفت خودروساز‌های چینی هم از ترس قطع شدن ارتباطشان با آمریکا ارتباط خود با کشورمان را هم قطع کردند. اما حالا این رویه گویا کمی بهتر شده است، یعنی این روز‌ها شاهد فروش فوری و پیش فروش انواع خودرو‌های مونتاژی در کشور هستیم.
 
زمانیکه در رفت و آمد در بزرگراه ها هستیم،  روی بیلبورد‌های شهری تبلیغ انواع خودرو‌هایی را مشاهده می کنیم که قطع به یقین در داخل ساخته نشده اند و به صورت مونتاژ قرار است به بازار عرضه شوند.  
 
در این ۳ سالی که تحریم بودیم، خودروسازان در تلاش بودند صنعت خودرو را سرپا نگه دارند و به نوعی همانند بسیاری از خودروسازهای جهان به خودکفایی کامل برسیم و از مونتاژ کاری خارج شویم، اما حالا گویا قرار است با رویکرد جدید به قبل از تحریم ها برگردیم و مونتاژ در داخل کشور رونق پیدا کند! 
 
البته که این روش آنچنان هم منطقی نیست و به گفته علی علیلو رئیس سابق کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی، قطعات داخلی خودرو تولید خوبی دارد و بالغ بر ۵۰۰ هزار یورو از ارزبری فعلی را نیز می توان کاهش داد اما گویا زور راحت طلبی صنعت خودرو در مونتاژ بر تولید قطعات داخلی می چربد.
 
رونق خرید و فروش خودروهای چینی در بازار!
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به رونق خرید و فروش خودروهای چینی در بازار، گفت: خودروهای چینی که به تازگی در بازار به فروش می رسند به صورت CKD  وارد و داخل کشور تولید می شود و به هیچ عنوان خودرویی به صورت  CBU  وارد کشور نمی شود. 
 
او بیان کرد: 20 درصد خودروهایی که در داخل کشور به فروش می رود ساخت داخل است و تمام قطعات آنها از چین وارد می شود. به دلیل شفاف بودن فضای واردات خودرو، هیچ گونه واردات انحصاری و قاچاقی انجام نمی‌شود.
 
علی قاسمیان کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد موضوع واردات خودرو، گفت: اصولا یکی از موضوعاتی که آحاد جامعه بر روی آن اتفاق نظر دارند داشتن یک خودروی با کیفیت و در عین حال شیک و زیبا و همچنین برخورداری از حق انتخاب و تنوع بالا حین خرید خودرو است. یکی از ابزار‌هایی که می تواند در تحقق این هدف اثرگذار باشد اتصال به بازار‌های خودروی جهانی و تولید کنندگان متنوع با رویکرد‌ها و دیدگاه‌های مختلف در توسعه خودرو است.
 
او ادامه داد: در نتیجه ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست؛ بنابراین در حالت معمولی یعنی در صورتیکه شرایط کشور ما نیز مانند دیگر کشور‌های دنیا باشد، واردات خودرو به کشور ما نیز می تواند مثبت و مفید باشد. اما نکته آنجاست که به خصوص در سال‌های اخیر، شرایط کشور ما با دیگر نقاط دنیا متفاوت است؛ بنابراین اگر واردات خودرو به کشور ما تحت شرایطی که به برخی از آن‌ها در ادامه اشاره می گردد صورت نگیرد نه تنها مفید نخواهد بود که آسیب‌های جبران ناپذیری را ممکن است موجب شود.
 
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: در ابتدا باید توجه داشت در صورتی که قرار است واردات خودرو صورت بگیرد، این کار باید طی یک برنامه ریزی طولانی مدت و اطلاع قبلی خودروساز صورت بگیرد، بدین معنی که به عنوان مثال یک مدت ده ساله به خودروساز بدهیم و او را مطلع کنیم که ده سال دیگر واردات خودرو به کشور تحت یک برنامه مشخص صورت خواهد گرفت.
 
قاسمیان ادامه داد: در اینجا خودروساز باید مطلع باشد که قرار است با چه کلاس خودرویی رقابت کند؟ آیا خودرو‌های دست دوم نیز شامل واردات می شوند یا فقط خودرو‌های نو قرار است وارد شود؟ یا مثلا وضعیت گمرکی چه خواهد بود؟ آیا قرار است مالیات گمرکی صفر شود یا  صرفا درصد آن کم شود؟ اگر قرار است کم شود چند درصد قرار است کم شود؟ یا بعنوان مثال قرار است با چه شیبی طی چند سال بعد به صفر درصد برسد. به هر حال وضع مالیات گمرکی در همه جای دنیا یک راهکار پذیرفته شده برای رونق تولید داخل و اشتغالزایی است.
 
این کارشناس صنعت خودرو گفت: موضوع دیگری که باید مد نظر قرار گیرد این است که اگر دولت می خواهد واردات خودرو از یک کشور خارجی را آزاد کند، آیا این توانمندی را نیز دارد که ارتباط خودروساز را با قطعه سازان، موسسات آزمون و مجموعه‌های علمی و تحقیقاتی همان کشور آزاد کند؟
 
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اینکه ما به خودروساز مهلت بدهیم که طی یک بازه چندساله کارشناسی شده، خود را به سطح کیفی یک سری خودرو‌های هدف وارداتی برساند در صورتی منصفانه خواهد بود که طی این چند سال شرایط و زیرساخت‌هایی را فراهم کنیم که خودروساز بتواند به راحتی، بدون فوت زمان و پرداخت هزینه‌های چندبرابری و مشکلات ناشی از تحریم، برخی از نیاز‌های خود که در داخل کشور امکان تامین آن وجود ندارد را با شرکت‌ها و موسسات مرتبط درجه یک خارجی مرتفع کند.
 
ورود خودرو خارجی به کشور ممنوع است
 
ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ورود خودرو به کشور ممنوع است، در نتیجه برخی از شرکت های خودروساز خود اقدام به مونتاژ خودرو می کنند و اینگونه عوارض ورود هم نمی دهند. کشور ما صنعت خودروسازی ندارد و بهتر است بگوییم ما صنعت مونتاژکاری داریم.
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه در دو سه دهه اخیر صد درصد خودروسازان مونتاژ کار بوده اند، گفت: متاسفانه در صنعت خودروی کشور شاهد افزایش کیفیت خودروها نیستیم و در مقابل شاهد این هستیم که قیمت تمام شده در آنها بسیار بالاست. 
 
در دنیا این تجربه ثابت شده که هیچ کشوری نمی‌تواند در‌های خود را به سمت اقتصاد جهانی ببندد، اما بازگشایی درهای تجارت باید با هدف ایجاد رقابت و افزایش توان داخلی باشد تا کالای ایرانی با کیفیت، اولین انتخاب هموطنان باشد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی خارجی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وحید : جناب مرادی اگه تیک آماده برای فاکتور نخورده و روی فاکتور شده هنوز نمی چرخه، به این معنی هست که نمایندگی هنوز مدارکتون رو به شرکت ارسال نکرده، هر چی دیرتر ارسال بشه همون قدر ماشینتون دیرتر فاکتور میشه ، چون سیزدهم واریز وجه رو انجام دادید و تا حالا تیک آماده برای فاکتور نخورده، به نظرم زودتر به نمایندگی مراجعه کنید ، تا زودتر مدارکتون ارسال بشه، چون تو این موضوع بعضاً نمایندگی ها کم کاری می کنن
شاهین پلاس۱ : صبوری بسته اقا نمیخاییم صبور باشیم حقمونو بدید ماشینمونو بدید اه مردم پشت سرتونه
شاهین پلاس۱ : فقط دهنتونو ببندین ماشینامونو بدین بیخود کردید قطعه نداشتید پول از مردم گرفتید حالا ازما گرفتید بیخود میکنید همچنان پول از مردم میگیرید ماشین ثبت نام میکنید شرکت به این بزرگی دولتی نتونه ماشین مردم و تحویل بده مفت سگ نمی ارزه
وحید : آقا امیر و آقای مرادی عزیز، ممنون از پاسخگویی تون، لطف می کنید اگه فاکتور شدید اطلاع بدید، من هنوز پولم جور نیست، اینکه بدونم بعد از واریز پول ، چه زمانی فاکتور میشه برام خیلی مهمه، به این دلیل که پول رو باید قرض کنم، بدونم که چند روز باید قرض کنم
شاهین پلاس۱ : کجا میری اعتراض کنی
میلاد : از پذیرش ۱۵ تا ۲۰ مهر براشون تبدیل به جی ال فرستاده شده. ۱۳ و ۱۴ مهر نداریم. ۱۲ مهر هم هنوز برای یه سری دعوت نامه به کل نرفته. از امروزم برای تکمیل وجه های ۱۵ و ۱۶ اسفند داره فاکتور صادر میشه. من دسترسی بهتون ندارم وگرنه میبردمتون تپ گروه cvt که جمع شدیم تا کامل مطلع بشید.
فریبا : سلام برای منم نیومده منتظرم
هه هه هه : داداش میخوای کارزار اعتراض به قطع برق و چیزای دیگه هم‌ راه بنداز شاید جواب داد
رز زرد : سلام تا پیامک نیاد نمیتونی تبدیل بزنی... در ضمن شماره پذیرش تو برگه قرارداد که از نمایندگی گرفتی نوشته سده...البته اون موقع هم که ۳۰۰ پرداخت کردی بعد یک روز شماره پذیرش برات ارسال شده شاید متوجه نشدی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا موعد تحویل31 شهریور : دوستان شهریور اعلام حضور کنن و بگن که تحویل چه روزی هستن
رانا موعد تحویل31 شهریور : کسی میدونه از شهریور هم فاکتور شده یا نهه؟مردیم از بی ماشینی از کار و زندگی افتادیم
دنا 5 دنده فولادی 20 مرداد : سیستم خودش کم میکنه ...بعدش براتون مابه التفاوت میاد
دنا 5 دنده فولادی 20 مرداد : من 3 روزه زدم هنوز فاکتور نشدم
سلام : منم تحویل اذرم پیام اسقاط برام اومد رفتم تحویل دادم
شیما دنا پلاس 5دنده طرح اسقاطی : مبلغ جریمه تاخیر رو میشه از ما تفاوت کم کرد یا نه
شیما دنا پلاس 5دنده طرح اسقاطی : سلام دوستان منم تبدیل زدم تو سایت ثبت شد تا فردا پرداخت کنم احتمال داره پرداخت کنم فاکتور بشه
من قالپاق ساینارو بارینگ المینیومی سورن عوض نمیکنم : صد درصد ساینا بهتره من قالپاق های ساینارو با دنیا عوض نمیکنم جلو پنجره اش شرکت بوگاتی و بنز رومیخره
سهراب : اگه میخوای انجام بدی نکن نمیدن اگر انجامش دادی بیارش شاید بهت زمین دادن دیگه کار از کار گذشته کیف میکنی واسه خودت
مریم : سلام به نظرتون ساینا بهتره یا سورن پلاس؟