آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟

 

آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟

 

خودروهای مجهز به انواع پر خوران از جمله توربوشارژر امروزه تبدیل به پای ثابت انواع و اقسام محصولات در صنعت خودروسازی شده‌اند و طی چندسال اخیر در کشورمان نیز استفاده از خودروهای مجهز به پیشرانه‌های توربو در حال فراگیر‌ شدن است٬‌ اما طی چند هفته اخیر انتشار فیلم‌هایی از آتش سوزی خودرو شاهین سایپا و جک t8 ساخته کرمان موتور باعث شده تا نگرانی‌های در خصوص ایمنی استفاده از خودروهای توربو افزایش یابد و این پرسش برای اذهان عمومی مطرح شود که آیا ریسک آتش سوزی خودروهای توربو نسبت به خودروهای معمولی بیشتر است یا خیر؟

 

 

آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟
 

 

در واقع توربوشارژر با بهبود راندمان حجمی موتور می تواند در زمینه افزایش قدرت و همینطور کاهش مصرف سوخت نقش موثری داشته باشد.

 
 

با تمام مزیت های موجود اما نمی‌توان از معایب و خطرهای احتمالی این دست از موتورها غافل شد.

در توربوشارژر ها یک توربین با عبور گازهای داغ خروجی از اگزوز شروع به چرخیدن می‌کند و در نتیجه باعث چرخش پره در سمت کمپرسور توربوشارژر شده تا هوای خنک را با فشار و حجم بالاتری وارد محفظه احتراق موتور کند، بدین ترتیب احتراق قوی تر و در نتیجه قدرت بالاتری حاصل می‌شود.

 

آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟
 

 

این اختلاف دمایی بالا باعث می‌شود تا شرایط کاری توربوشارژرها به‌شدت حساس باشد و در نتیجه شرکت های بزرگ و معتبر توربوشارژر سازی هزینه‌های بسیار زیادی را برای طراحی و تولید این قطعه حساس می‌کنند و از نظر اقتصادی نیز تنها در صورت استفاده گسترده در انواع و اقسام وسایل نقلیه٬ استفاده از این قطعه فنی حساس قابل توجیه خواهد بود.

حال شرکت های معتبر برای درآمد بیشتر روی به تولید مدل های ارزان‌تر و در اختیار قرار دادن نقشه‌های ساخت به کشورهای در حال توسعه داده‌اند که از جمله آنها می‌توان به کشور چین و صنعت خودروسازی این کشور اشاره کرد. توربوشارژرهای استفاده شده در محصولات چینی عموما از این دست هستند.

 

آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟
 

 

در نتیجه حساسیت کاری این دست از محصولات آن هم در کشور گرم و خشکی همچون ایران دو چندان می‌شود و شرایط برای استهلاک زودرس و حتی خطر آتش سوزی بسیار بالا می‌رود.

از دلایل اصلی آتش سوزی موتورهای توربوشارژ شده می‌توان به پاشش روغن هیدرولیک یا روغن موتور در سمت داغ توربوشارژر اشاره کرد. همچنین احتمال ورود سوخت به محفظه توربوشارژر و ایجاد اشتعال نیز وجود دارد.

 

آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟
 

 

خرابی توربوشارژر به خودی خود نیز یکی از دیگر دلایل آتش سوزی به حساب می‌آید. گرچه طبق آمار منتشر شده نسل جدید توربوشارژهای به کار رفته در انواع و اقسام محصولات اروپایی و آمریکای و آسیای شرقی خرابی کمتر از ۱ درصد را گزارش داده‌اند که منجر به استفاده از وارانتی شده است.

 

آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟
 

 

توربوشارژرها در شرایط دمایی ۵۰۰ درجه سانتی گراد کار می‌کنند و بسته به وضعیت این دما تا ۶۰۰ و ۷۰۰ درجه سانتی گراد افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه توصیه می‌شود که قبل از خاموش کردن موتور اجازه خنک‌سازی به توربوشارژر داده شود.

البته در مواردی٬ بعید نیست که دمای کاری چدنی توربین تا ارقامی بیش از یک هزار درجه سانتیگراد نیز افزایش یافته و این قطعه را به مرز گداختگی کامل برساند. از این رو در جواب پرسش ابتدای مطلب باید گفت که در مقایسه با خودروهای اتمسفریک که اساسا فاقد توربو هستند٬‌ وجود چنین قطعه مهمی با این دمای کاری بالا می‌توان ریسک آتش سوزی یک خودرو توربو را نسبت به خودرویی مشابه با پیشرانه فاقد توربو افزایش دهد.

 

آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟
 

 

در نهایت استفاده از محافظ های حرارتی برای توربوشارژر، منحرف سازی مسیرهای شلنگ روغن و سوخت از محل قرار گیری توربوشارژر و وجود شلنگ‌های اضطراری از مهم ترین مواردی به شمار می‌رود که علاوه بر نگه داری درست و اصولی لازمه موتورهای مجهز به توربوشارژر است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خطر آتش‌سوزی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Omid j7 : سلام وقت بخیر خودرو kmcj7 میخواستم بدونم بعد از بیمه چقدر طول میکشه برای پلاک خودرو و تحویل برای من الان بیمه سبز شده رفته رو پلاک نارنجی
شاهین g اردیبهشت : تکمیل وجه 1 اردیبهشت هیچ خبری از فاکتور شدن نیست لعنت به گروه حروم خوری سایپا
مسعود : آقا مبارکه به سلامتی،قبلا نوشته بودی ۲ ماه پیش برات فاکتور شده بود؟ یا کی بود تاریخ فاکتورت ؟
شاهین g : تکمیل وجه 1 اردیبهشت هیچ خبری از فاکتور و تحویل نیست
شاهین : درجواب مینا منم دی ۲۹۱ پرداخت کردم برا جی افتادم هفته آخر مرداد و۱۸خرداد پ تبدیل آمد و تبدیل وتکمیل وجهه کردم ۹شهریور فاکتور شدو۱۸ شهریور تحویل گرفتم و در آخر اینکه پیام رندوم (شانسی)میادمنم شنیدم و بعضی‌ها شانسی اسمشون در اومده بعضی ها نه اینشالاه که برا شما هم همین روزا بیاد و فاکتور بشید🤲🤲
cvt مهر 1402 : سلام به همه عزیزان کسانی که تکمیل وجه 18 اسفند و 19 اسفند و 20 اسفند هستن اگر فاکتور شدید تاریخ سخا و استان رو اعلام کنید. خیلی ممنون
مهدی : سلام قسمت تغییر رنگ و مدل خودرو باید برید
احسان : سلام به همگی من الان زنگ زدم به تویله سایپا راست دروغ شو نمیدونم گفت یک اردیبهشت داریم فاکتور میکنیم
هادی : باسلام کامیون باید در ایران اول فراوانی یدکی دوم داشتن تعمیرکار وسوم کم مصرف بودن سوخت باشه.من وپدرم درمجموع 70 سال باکامیون زندگی کردیم.از ماک پرهزینه تا ولو کم هزینه..وزن بالای ولو باعث میشه بار کمتری حمل کنه ودرطول سال از درآمد کمتری نسبت به اسکانیا وبنز داشته باشه اسکانیا وزن کمتر ومصرف سوخت پایین تری داره.از نظر من ولو عشقه .اسکانیا نان میده وبنز استخون فیله تنها عیب بنز گرم کردن وجام کردن پیستون هستش..در ترمز بندی بنز درقدرت نمایی ولو .درمجموع قیمت این سه کامیون در ایران هرگز بصرفه نیست وخواب سرمایه را هم جواب نمیده.رانندگان عزیز ایران فقط بخور ونمیر میدوند وخانواده هایشان ناراضی .اگر این کامیون ها خوبن چرا ناوگان ایران را مطابق دهه 60 دولت اقدام به واردات نمیکن.وبا ارز نیمایی وارد نمیکند..عوارض ورود کامیون برای جوان شدن ناوگان بردارند.وکامیون های اروپایی دست دوم با برند های ولو...بنز...داف...اسکانیا....مان....ورنو..همراه بانمایندگی وارد کنند.
شیما : من هم مثل شما دقیقا همین روز واریز کردم 291 اما خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد رضا پانا اتومات : دوست عزیز شما از کجا متوجه شدی که بدرد نمیخورن یعنی اون کارشناس و طراحش یه چیزی میدونسته که گفته خوبه اگه بخوای اونطوری حساب کنی 5 دنده هم بدرد نمیخوره باید پیکان 4 دنده خرید،این نظر شخصی شماست
مسعود : وی چیز دیگه ای نگفت؟🤣
. : شما چقد شوتید که گرون شدن ماشین خوشحال میشید.فردا نمیتونی لنت ترمز هم عوض کنی
فرسوده : گواهی اسقاط و تکمیل وجهت کی بوده
دی : خوش بحالت
. : منم 200 دادم ولی به نظرم برا خود مسئول فروش بود برا خودش
ایمان 31 مرداد پانا : به تو چی میدن؟
سجاد بختیاری : سلام الان ما باید چیکار کنیم چک هامون میاد میرسه چطوری پاسشون کنیم شرکت زامیاد و وزارت صمت یه کم به فکر جوونای کشورتون باشید ما میخوایم باهاشون کار کنیم آه و نفرینمون میگیرتون جوونارو اذیت نکنید امیدوارم تا آخر شهریور درست بشه همه رو تحویل بدید
اس شهریور : ای بابا ... من 22 ام تکمیل کردم
امیر : من 19 شهریور فاکتور شدم ولی هنوز روی صدور اسناد میچرخه