رویترز از قول دو منبع نزدیک به هیوندای اعلام کرده این شرکت توسعه موتورهای درونسوز را متوقف نموده و قصد دارد تولید چنین مدلهایی را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. این اقدام تا حدودی قابل پیشبینی بود، چرا که هیوندای میخواهد منابع خود را صرف گسترش پلتفرمهای مخصوص خودروهای برقی کند.
گروه هیوندای فروش سالانه یک میلیون خودروی برقی را هدفگذاری کرده است. اگر این هدف تحقق پیدا کند، کرهایها سهمی ۱۰ درصدی از بازار خودروهای الکتریکی را تصاحب خواهند کرد. این گروه خودروسازی که علاوهبر برند اصلی شامل برندهای کیا و جنسیس نیز میشود، در واکنش به گزارش رویترز گفته خود را برای افزایش عرضه مدلهای الکتریکی در آمریکا، اروپا و چین آماده میکند. همچنین اعلام شده تلاشها برای تولید خودروهای دوستدار محیط زیست مثل مدلهای هیدروژنی و تمام الکتریکی پرشتابتر خواهد شد.
رویترز اضافه کرده خودروساز کرهای در فاز بعدی برقیسازی تمام مدلهای تولیدی تا سال ۲۰۴۰ را هدف گرفته است. از این رو کنار گذاشتن تدریجی موتورهای درونسوز امری منطقی به نظر میرسد. آنطور که این پایگاه خبری مدعی شده، استراتژی تمام الکتریکی شدن گروه هیوندای در عرض شش ماه آینده نهایی میشود.
مسلما اتخاذ این استراتژی تاثیر مستقیمی بر تعداد مدلهای بنزینی و دیزلی موجود در نمایندگیهای فروش خواهد گذاشت. بد نیست اشاره کنیم هیوندای قبلا از کاهش تعداد مدلهای بنزینی خود در چین از ۲۱ به ۱۴ مدل در سال ۲۰۲۱ خبر داده بود، این کمپانی تصمیم گرفته از سال آینده هم، هر سال یک مدل برقی را به سبد محصولات خود اضافه کند.
احتمالا میدانید هیوندای تنها خودروسازی نیست که میخواهد به یک برند تمام الکتریکی تبدیل شود. پیش از این، پژو-سیتروئن (قبل از ادغام شدن در استلانتیس) هم تصمیم مشابهی با هیوندای گرفته و دیگر روی موتورهای بنزینی و دیزلی سرمایهگذاری نمیکند.
دایملر به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان آلمانی هم اعلام کرده که مدلهای جدید کمپانی از نوع برقیشده (هیبریدی یا تمام الکتریکی) خواهند بود. کمپانی سوئدی ولوو نیز سال ۲۰۳۰ را برای حذف تمامی موتورهای درونسوز از تولیدات خود هدفگذاری کرده است. فورد، جنرال موتورز و جگوار دیگر برندهایی هستند که تصمیمات مشابهی گرفتهاند.