فرمان خودروهای فرمول یک چگونه کار می‌کند

 

فرمان خودروهای فرمول یک چگونه کار می‌کند

 
کارلوس ساینز، راننده تیم فرمول یک فراری، در ویدیویی که این تیم در یوتیوب منتشر کرده است، اطلاعاتی از غربیلک فرمان خودروهای فرمول ۱ در خودروی فراری SF1000 ارائه می‌دهد.
 
کارلوس ساینز جونیور برای فصل ۲۰۲۱ به تیم فرمول یک فراری پیوست و هم‌اکنون در جدول رانندگان در رتبه‌ی هفتم ایستاده است. در فصل جاری، ساینز به همراه چارلز لکلرک مسیر سختی را برای رقابت با تیم‌های مرسدس و ردبول پیش رو دارد. 
 
به گزارش Carscoops، غربیلک فرمان خودروهای فرمول یک از گذشته تاکنون پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر شده‌ است. فرمان خودروهای تیم‌های مختلف با هم تفاوت‌هایی دارد؛ اما برخی موارد در آن‌ها مشترک هستند و هر راننده‌ای، چیزهای زیادی برای یادگیری نیاز دارد؛ حتی اگر این راننده، فردی حرفه‌‌ای مانند کارلوس ساینز باشد. تیم فراری ویدیویی در حساب یوتیوب خود منتشر کرده که در آن کارلوس ساینز اطلاعاتی که در تعطیلات زمستانی آموخته است، برای طرفداران توضیح می‌‌دهد.
 
طی سال‌ها فرمان خودروهای F1 پیچیده‌‌تر و پیچیده‌تر شده‌اند؛ تا جایی که ساینز تخمین می‌زند فرمان خودروی فراری هزاران عملکرد در تعداد بسیار زیادی از دکمه‌ها و سوئیچ‌ها داشته باشد. البته این بدان معنا نیست که درک وظیفه‌‌ی هر دکمه خیلی دشوار است.
 
فرمان خودروهای فرمول یک چگونه کار می‌کند
 
به‌عنوان مثال، دکمه سبزرنگ و بزرگ N در سمت چپ بالای غربیلک فرمان وجود دارد. این دکمه دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهد که شما انتظار دارید و دنده خودرو را خلاص می‌کند؛ به عبارت دیگر همان کاری که هنگام گذاشتن پا روی پدال کلاچ و کشیدن اهرم تعویض دنده به سمت وسط در خودروهای معمولی انجام ‌می‌دهید و باعث کند شدن آرام سرعت خودرو تا توقف می‌شود، این دکمه نیز چنین کاری انجام می‌دهد و در حقیقت توقف کامل خودرو را آسان می‌کند. در کنار آن دکمه تأیید پیت‌استاپ با علامت «PC» وجود دارد که راننده تأیید می‌کند صحبت مدیر یا مهندس تیم را برای پیت‌استاپ شنیده است.
 
سپس حالت‌‌های معروف پیشرانه وجود دارد. این دکمه که فراری توجه ویژه‌ای به آن می‌کند، دارای حالت‌‌های ساده مانند «race» و «box» و همچنین فشار آوردن روی خودروهای جلویی است. این حالت‌ها، تنظیم پیشرانه را تغییر می‌‌دهند تا برای شرایط خاصی از مسابقه حفظ یا به حالت دیگری تغییر داده شود.
 
فراری همچنین دکمه‌ای برای قدرت پیشرانه اضافه کرده است، اگرچه کار کردن با آن خیلی ساده به نظر نمی‌رسد. هرچه عدد این دکمه به ۱ نزدیک‌‌تر شود، قدرت بیشتری از پیشرانه خارج خواهد شد و در دسترس قرار می‌گیرد. در عمل، پیشرانه تمایل بیشتری به حالت میانه و عملکرد محافظه‌کارانه دارد، درحالی‌که در مرحله تعیین خط راننده می‌تواند از حداکثر قدرت استفاده کند.
 
در پایین غربیلک فرمان، صفحه‌ای وجود دارد که به راننده اجازه می‌دهد تا ساییدگی لاستیک را مشاهده کند. هرکسی که دوره مدرن رقابت‌های فرمول ۱ را تماشا کرده باشد، می‌داند که این صفحه از چه اهمیتی برخوردار است، اگرچه رانندگان هنوز هم دوست دارند از طریق رادیو (دکمه دیگری در سمت چپ بالای فرمان) از وضعیت لاستیک خود به تیم شکایت کنند.
 
 
همچنین صفحات مختلفی برای دیفرانسیل (هر یک برای ورودی پیچ و وسط پیچ)، ترمز موتوری و استفاده از باتری، کلیدی برای مشخص کردن نوع لاستیک مورد استفاده، دکمه‌ای برای استراتژی کلاچ، دکمه دیگری برای ترمز و دکمه‌های دیگری در کنار آن برای عملکردهای مختلف وجود دارد. 
 
ساینز  در پایان خاطرنشان میک‌ند که اگرچه ویدئو کمی پیچیده شده است، یادگیری آن عملکرد هر قسمت در طول زمان برای رانندگان آسان می‌شود. به هر حال، مسابقات فرمول یک خط مقدم انواع فناوری‌ها در دنیای خودرو به شمار می‌رود و وجود چنین مواردی در خودروهای تیم‌ها طبیعی به نظر می‌رسد.

منبع

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , فرمول یک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهراد : اره خودشه برا هیچ کس فاکتور نشده خیلی دروغ میگه فک کنم اصلا شاهین پلاس ثبت نام نکرده یا پول نداره
تارامارا : بعد سه روز، همچنان منتظر حمل خودرو
میثم : مچکرم انشاالله قسمت شما و همه دوستان بشه در جواب سوال بعضی از دوستان اینه ها برقی نیستن ولی نسبت به مدلی های قبلی مثل ۵ دنده ها خییییلی بهتر شده مخصوصا دنده کشی عالی شده من ۵ دنده سوار شدم انگار گیربکس دنده کشی مشکل داشت دنده جا نمیخورد این عالی عالی شده دنده عقب هم مانیتور داره خطر عقب هم جدید گزاشتن دکمه ها شیشه بالابر هم از کنسول وسط گزاشتن رو تو دری ها که هم عالی شده
مهدی شاهین پلاس اسفندی : آقا منم تکمیل وجه کردم دیروز سخا ثبت شده ولی تکمیل وجه چراغش روشن نشده
تارا v4 تیتا نیوم : یا کارت ملی رفتم درخواست نوشتم ، تهران تو خود نمایندگی ، که سرامیک نمی خوام، خود نمایندگی باید پیگیری کنه
ابراهیم : سلام دوستان ...تحویل اسفند از کسی تا کنون فاکتور شده یا نه؟؟؟؟؟؟؟ کاربری بنام امید شمال ادعای فاکتور شدن شده ...فکر کنم همان شقایق است
ابراهیم : سلام جدی یا شوخی ..واقعا تحویل اسفند فاکتور شد
تارادستی‌فرسوده : منم‌طرح فرسوده‌تحویل فروردین‌هستم‌زنگ‌زدم‌گفتن‌توسیستم‌زده‌تاخیرداده‌تحویل‌شما میره‌۹ام‌خرداد
تارا : مبارک باشه اتومات یا دستی؟
ریرا سفید : من قبلا گفتم که از ایران‌خودرو مطالبه گری دارم ، خوشبختانه به این نتیجه رسیدم که این تاخیر ارزش داره که حداقل یک خودرو خوب تحویل می گیریم، پس در حال حاضر هیچ مطالبه ای ندارم و از شرکت محترم ایران‌خودرو سپاسگزارم، با تشکر فراوان
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کراس اتو : امیدوارم واقعا
علی ج : سلام بی زحمت جواب بدین اگه درخواست تحویل مستقیم خودرو بدیم مبلغی بر می گردانند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ساینا 4 اسفند : شمس. 24 شماره پلاک آنلاین شدی 27 فیزیک پلاک چاپ شده.
14 بهمن : پول اولیه 22 اردیبهشت تکمیل وجه 14 بهمن 16 تحویل سخا دیروز هم از حالت تخصیص رفت حالت تکمیل وجه
دنا 6 دنده : سلام . دنا شش دنده تکمیل وجه 11 دی . فاکتور 2 اردیبهشت و پلاک 6 اردیبهشت . پیامک تحویل حضوری آمد .
Saheb : من 11 اسفند دارم هنوز فاکتور نشده،طرح مادران
Saheb : من 11 اسفند دارم هنوز فاکتور نشده،طرح مادران
ساینا : من 11 اسفند دارم طرح مادران هنوز فاکتور نشده
علی : سلام زنگ زدم میگن که طبق تاریخ فرم سخا بوده تحویل ها واقعا درسته ؟اخه من چند روز بعد واریز سخت آماده شد
سپیده x : دوستان تا میتونید به صدای مشتری زنگ بزنید. من امروز زنگ زدم میگفت ما آمار روزانه تماس درمورد مجوزها رو به شرکت میدیم و این روزا خیلی بیشتر شده و همه ناراضی ان و احتمالا یه بازخوردی داره.