آیا گیربکس دوکلاچه هیوندای می‌تواند جانشینی شایسته برای گیربکس‌های دستی باشد؟

 

آیا گیربکس دوکلاچه هیوندای می‌تواند جانشینی شایسته برای گیربکس‌های دستی باشد؟

 
در حال حاضر علاقه‌مندان دو آتشه گیربکس‌های دستی در شرایط بسیار سختی قرار دارند. زیرا به عقیده کارشناسان حالا صنعت خودروسازی به نقطه خداحافظی با این دست از گیربکس‌ها رسیده‌ است. با این وجود گیربکس دو کلاچه با قابلیت تعویض به صورت دستی امکان تجربه رانندگی مشابه‌ای را فراهم می‌کند تا عشاق رانندگی همچنان کور سوی امیدی داشته باشند.
 
گرچه خودروسازان به طور کامل تسلیم نشده‌اند و هیوندای جدیدترین محصول خود یعنی کونا N را با گیربکس ۸ سرعته دو کلاچه خیس روانه بازار کرده است. این گیربکس پیش از این در مدل های ولوستر N و همینطور i30 N استفاده شده بود.
 
 
این گیربکس توسط قطعه سازان داخلی شرکت هیوندای تولید شده است که با نام هیوندای Transys شناخته می‌شود.
 
این گیربکس با نام D8F48W شناخته می‌شود و به طور خاص برای موتورهای با قدرت زیاد طراحی شده است. این موتور می‌تواند گشتاور ورودی ۴۷۹ نیوتن متری را تحمل کند و چندین حالت مختلف بسته به نوع رانندگی دارد.
 
همانند دیگر گیربکس‌های دو کلاچه، این گیربکس بر پایه یک گیربکس دنده دستی توسعه پیدا کرده است و فرق اساسی آن داشتن ۲ کلاچ است.
 
 
همانند اکثر گیربکس‌های دو کلاچه دنده‌های اصلی بین دو شفت تقسیم شده‌اند و به ازای هر شفت نیز یک کلاچ تعبیه شده است. در نتیجه دنده اول، سوم، پنجم و هفتم با کلاچ اول و دنده دوم، چهارم، ششم و هشتم نیز با کلاچ دوم کنترل می‌شود.
 
 
گیربکس‌های دو کلاچه کوچک همانند گیربکس ۷ سرعته قبلی هیوندای از کلاچ خشک بهره می‌برند. اما برای مدیریت سایش کلاچ و کنترل دما از کلاچ های خیس استفاده می‌شود. در نتیجه کلاچ همانند موتورسیکلت و دیفرنسیال در روغن قرار دارد.
 
گیربکس‌های دو کلاچه خشک از محرک برقی برای تعویض نسبت‌ها استفاده می‌کند٬ اما در گیربکس دو کلاچه خیس از سیستم هیدرولیک و دو پمپ روغن استفاده می‌شود.
 
 
یک پمپ با جریان بالا وظیفه روغن رسانی به دنده‌ها و خنک سازی کلاچ‌ها را بر عهده دارد و پمپ دیگر فشار مورد نیاز برای تعویض دنده را فراهم می‌کند. هر دو این پمپ ها توسط موتور برقی به حرکت در می‌آیند و نیروی مکانیکی مستقیم از موتور نمی‌گیرند. در نتیجه  فشار کمتری به موتور می‌آید و ضریب دنده نهایی تحت هر شرایطی ثابت باقی می‌ماند.
 
ادغام کلی گیربکس با موتور سطح یکپارچه سازی را به طور محسوسی افزایش می‌دهد.
 
 
به طور مثال در زمانی که راننده در حال شتاب گیری است و بیش از ۹۰ درصد دریچه گاز را درگیر کرده است گیربکس رفتار تهاجمی به خود می‌گیرد و امکان تعویض سریع تر دنده را فراهم می‌کند.
 
در صورت قرارگیری موتور گیربکس در حالت N Grin امکان اوربوست به میزان ۲۰ ثانیه فراهم می‌شود تا شتاب‌گیری در حداکثر مقدار خود قرار گیرد. گرچه پس از استفاده از این حالت تا ۴۰ ثانیه بعدی امکان استفاده از اوربوست فراهم نیست.
 
 
شرکت بوش آلمان نیز یک پیشرانه جدید الکتریکی معرفی کرده که با هدف استفاده در انواع و اقسام وسایل نقلیه کاربرد دارد.
 
بوش به جای استفاده از گیربکس دو سرعته معمولی و رایج در پیشرانه الکتریکی از یک گیربکس CVT، یک موتور الکتریکی و یک اینورتر استفاده کرده که هر سه در یک بسته قرار دارند.
 
گیربکس CVT امکان دور گرفتن به صورت نامحدود را به موتور می‌دهد و در بهینه ترین حالت دور را انتقال خواهد داد.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهارj7 ثبت نام فروردین ماه : ما 17 فروردین ثبت نام کردیم نقدی تحویل نود روزه هنوز تو مرحله تکیل وجه هست
مهدی : سلام چه تاریخی بودی و چجوری تبدیل زدی؟
جعفر : آینه هاش برقی تاشونده نیست
شاهین جی ۱۷ آذر : سلام الان کسی هست که 13آذر باشه و فاکتور شده باشه ؟ هرکس فاکتور میشه بیاد بگه نزدیک ۹ ماه گذشت خدا لعنت کنه اینارو هیچکس به فکر مردم نیست ۹۰روز کجا ۹ماه کجا چند وقته رو ۱۲ آذر گیر کرده اگه کسی ۱۳ آذر هست و فاکتور شده بگه ممنون
محمدعلی : سلام کسی هست تارا v1p داشته باشه اگه دارین آیینه هاس برقی بودن تاشو؟؟
محمدعلی : سلام کسی هست تارا v1p داشته باشه اگه دارین آیینه هاس برقی بودن تاشو؟؟
Maryam : سلام من دیگه عصبی شدم الان رفتم تبدیل زدم gl فقط خدا براشون نسازه
علی ری را : شانس ما ایرانخودرو هم از دیروز به مدت 5 روز کلیه واحدهاشو تعطیل کرده از یکشنبه هفته بعد میان سر کار
سروش 25 اسفند : سلام دوستان میدونم همه عصبانی هستید مونده بودم خبر بدم یا نه خداوند لعنتشون کنه ولی من بلاخره ماشین رو تحویل گرفتم
شاهین G : دوستان من واریز وجه 14 آذر بودم و سخا 17 آذر، معلوم هم نبود تا کی فاکتور کنن، هفته گذشته تبدیل زدم به GL این هفته فاکتور کردن. تماس گرفتم کارشناس گفت جریمه دیرکرد هم تعلق می گیره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : نه بابا میگن 90 روز از واریز وجه والله من اللن 105 روز گذشته از واریز وجه ولی خبری نیست
سپهر : سلام باه حقیقت داره به خاطر اورهال کردن دستگاه ها از 21 تا 25 مرداد تعطیل میشه میگن قرار بوده توی خرداد باشه که اون تعطیلی پیش اومد
ساینا اس بهمن : اون دوره 6تا12بهمن گویاه فوق العاده کویک هم داشت اگه بوده احتمالا کدهای کویک هم تو این اعداد باشه
رسول : بهمن واریز 10ساعت 3ظهر پذیرش 11 شمار12156812
فیلم باز : فیلم زیاد میبینی
سورن 4 تیر : قسکت فاکتور پایینش نوشته مبلغ قابل پرداخت 595ملیون.ما ک 523 واریز کردیم بعدم 3ملیون بخاطر سنسور واریز کردیم.ینی الانم باید بقیشو پرداخت کنیم؟بعد اونطرفشم نوشته کسورات 25 ملیون اون جریمه تاخیره؟میدن کلا همشو؟اگه میدن پس چرا بالاش جریمه تاخیر منفی 25ملیون نوشته؟
سورن 4 تیر : ممنون.طرح مادران 90روزه رزروی بودم.4تیر بود تحویل
حسن پیش پانا مرداد فولاد : به نظر من ابران خودرو داره امار دروغی بیرون میده. مگرنه الان پشت سرهم داره ثبت نام میزاره اگه شرکت کننده زیاد بود انقدر نمیذاشت
حسام بیگ : مرادبیگ کجایی دعوتنامه مرداد دوگانه اومد یا نه
محمد : به به بسلامتی چرخش برات بچرخه کدوم طرح بودی و تاریخ تحویلت کی بوده