تیراژ تولید خودروهای سواری و تجاری در کشور، در چند سال اخیر، تحت تاثیر تحریمها و مشکلات اقتصادی، افت قابل ملاحظهای داشت. سال گذشته شیوع ویروس کرونا هم مزید بر علت شد تا مشکلات صنعت خودرو، بیش از پیش پر رنگ شوند. با این حال با بررسی بیشتر آمار تولید میتوان دریافت که خودروسازان در سال ۹۹ توانسته اند تولید را تا حد زیادی نسبت به سال ۹۸، بالا ببرند. اکنون که وارد سال ۱۴۰۰ شدهایم، مسئولان دولتی ادعا میکنند که امسال هم شاهد افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو نسبت به سال گذشته خواهیم بود.
رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، گفته که خودروسازان به علت تعهداتی که از قبل داشتند و به خاطر اجرای دستور العمل شورا که افزایش عرضه بود، میزان تولید را بالا بردند تا بتوانند قیمت را هم افزایش دهند. با این حال، شیوا تاکید کرده که این طور نباید باشد که خودروسازان با افزایش تولید صرفا به دنبال گران کردن باشند و از ایفای تعهدات خود نسبت به مشتریان، سر باز زنند.
شیوا خواستار افزایش فروش از سوی خودروسازان شده و این موضوع را به نفع بازار میداند. شیوا میگوید که در گذشته به دلیل کمبود برخی قطعات، خودروسازان از تحویل خودروها عاجز بودند، اما اکنون این مشکلات بر طرف شده است. به عقیده او، اگر تعهدات شرکتها انجام نشوند، باید سود بپردازند.
شیوا ابراز امیدواری کرده که تولید خودرو در کشور، امسال رشد حداقل ۵۰ درصدی داشته باشد. شیوا سال ۹۸ را سالی بد برای صنعت خودرو میداند و در عوض، از سال ۹۹ به عنوان فرصتی برای جهش تولید یاد میکند. او گفته که افزایش تولید در ۹۹ کمتر از ۵۰ درصد بود، اما امسال قطعا رشد بیش از ۵۰ درصدی را تجربه خواهیم کرد.
در همین حین با توجه به احیای احتمالی برجام، امید به کاهش قیمتها در بازار افزایش یافته است، اما به نظر میرسد که هنوز تاثیر این موضوع بر بازار، آن طور که باید و شاید، چشمگیر نبوده است. این هفته هم به مانند هفتههای پیش، خودروهای محبوب و پر طرفدار بازار، با نوسان روزانه قیمت همراه بودهاند.
این نوسان قیمتها در خانواده پرایدهای ۱۱۱ و ۱۳۱ و انواع مدلهای پژو ۲۰۶ همچون تیپ ۲ و تیپ ۵، بیشتر مشاهده میشود. به گزارش دیجیاتو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در تاریخ یکشنبه پنجم اردیبهشت ماه، نگاهی انداختهایم به قیمت روز تعدادی از رایجترین خودروهای داخلی و وارداتی که در بازار کم رمق این روزها، خرید و فروش میشوند.
با این اوصاف به نظر میرسد بازار خودرو سرانجام به لطف کرونا٬ ماه مبارک رمضان و انتظارات تورمی کاهشی که در پی مذاکرات سیاسی پدید آمدهاست در مسیر رکود و کاهش قیمت ها قرار گرفته و پر واضح است که در چنین شرایطی٬ تحقق احتمالی وعده افزایش تولید نیز میتواند کفه را به سمت کاهش بیشتر قیمت خودروها سنگینتر نماید.
بنابراین در میان مدت چنانچه تغییر و تحول سنگینی در بازار خودرو ایجاد نشود و شاهد اجرای طرحهای بی سرانجامی نظیر عرضه خودرو در بورس و یا افزایش نرخ تعرفه واردات خودروهای مونتاژی نباشیم٬ امید است که بازار خودرو سرانجام ثابت یافته و حتی دچار تعدیل قیمت نسبی شود.