دلیل انحراف صنعت خودرو از سند چشم انداز چیست؟

 

دلیل انحراف صنعت خودرو از سند چشم انداز چیست؟

 
در شرایطی که تنها 4 سال به پایان زمان پیش بینی شده در سند چشم انداز صنعت خودرو باقی مانده، فعالان این حوزه انحراف از اهداف این سند را دلیل مشکلات اصلی صنعت خودرو عنوان می کنند و هرچند ایدرو با برگزاری جلساتی در تلاش برای بررسی دلایل این انحراف است اما بعید به نظر می رسد در فرصت باقی مانده اهدافی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مبتنی بر واقعیت نبوده، محقق شود.
 
کارشناسان صنعت خودرو این روزها و با عدم تحقق افزایش تیراژ تولید خودرو بر اساس سند چشم انداز این صنعت و همچنین سایر اهداف تاکید دارند که صنعت خودرو از اهداف پیش بینی شده در صنعت منحرف شده و سیاست‌گذاران نیز کمتر به سند چشم انداز ۱۴۰۴ این حوزه توجه می‌کنند، در حالی که باید به آن توجه ویژه داشت، زیرا مشکلات امروز ناشی از تصمیمات دیروز است.
 
نگاهی به سند چشم‌انداز صنعت خورو و قطعه، انحراف زیادی را در آن نشان می‌دهد که دستیابی به اهداف را در سال ۱۴۰۴ دشوار می کند؛ سندی که تولید سه میلیون دستگاه خودروی سواری و صادرات یک میلیون دستگاه از این میزان تولید، تولید ۱۲۰ هزار دستگاه خودروی تجاری و صادرات ۳۰ هزار دستگاه آن و همچنین تولید قطعه به ارزش ۲۵ میلیارد دلار و صادرات به ارزش ۶ میلیارد دلار در آن پیش‌بینی شده است.
 
به اعتقاد کارشناسان این حوزه، امروز تفکر سیاست‌گذاران خودرویی بیشتر به حل مشکلات جاری خودروسازان و قطعه‌سازان ناشی از تحریم‌ها و شیوع کرونا معطوف شده ، در حالی که نباید از سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ این دو صنعت غافل شد.
 
اما اظهارنظر در خصوص تحقق اهداف این صنعت متفاوت است چرا که برخی عدم تحقق اهداف پیش بینی شده را به شرایط موجود و عوامل سیاسی، اقتصادی و حتی اجتماعی کشور نسبت می دهند و معتقدند در شرایطی که اقتصاد کشور با رشد منفی روبرو است نمی توان انتظار تحقق اهداف سند چشم انداز را داشت. 
 
شهرام آزادی، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار انحراف از اهداف این سند را به عوامل و شرایط عمومی کشور در خصوص مسایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نسبت می دهد و می گوید: این صنعت نیز همانند سایر حوزه ها با چالش های جدی روبرو شده تا وقتی منابع و درآمد شرکت ها محدود شده و شرکت های خودروسازی زیان ده می شوند چگونه می توان انتظار تحقق طرح های توسعه ای آن را داشت.
 
وی با بیان این که به طور قطع شرایط عمومی جامعه در وضعیت صنعت خودرو و دستیابی آن به اهداف پیش بینی شده تاثیرگذار خواهد بود، تصریح می کند: اگر می خواهیم برنامه ای برای صنعت خودرو تدوین شود باید با توجه به درنظر گرفتن واقعیت ها باشد و اتفاقات رخ داده در زمینه سیاست های داخلی و خارجی و منابع را بررسی کرد و بر اساس واقعیت ها پیشرفت های صنعت خودرو را مشخص کنیم.
 
آزادی ادامه می دهد: در کنار این موضوع حمایت هایی باید از صنعت خودرو انجام شود تا منجر به تحول در درون این صنعت شود و بهبود فناوری، کیفیت و عرضه مناسب خودرو برای مردم شود در حقیقت تحقق این موارد بدون حضور دولت و حمایت های او امکانپذیر نخواهد بود.
 
این کارشناس صنعت خودرو اظهار می کند: رهاکردن صنعت خودرو و اصرار بر تحقق اهدافی که از سوی وزارت صمت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تعریف شود، کافی نبوده و باید منابعی برای تحقق آن ها پیش بینی شود که ممکن است این منابع درونی و از منابع تحت اختیار خودروسازان باشد و یا این منابع بیرونی از طریق سرمایه گذاری خارجی و داخلی محقق شود . ضمن آن که با سرمایه گذاری خارجی باید به این موضوع توجه داشت که توسعه با تحریم ها و عدم تمایل به همکاری با شرکت های خارجی محقق نخواهد شد بنابراین در تنظیم سند بعدی صنعت خودرو باید به این موارد توجه ویژه ای داشت.
 
وی در خصوص واقعی بودن اهداف سند چشم انداز صنعت خودرو نیز می گوید: هم اکنون نیروی انسانی به عنوان یکی از منابع تحت اختیار خودروسازان به گونه ای است که تحقق اهداف پیش بینی شده در سند را امکانپذیر می کند اما آن چه تاکنون محقق نشده بحث سرمایه گذاری خارجی و تحریم هایی که بر منابع مالی صنعت خودرو تاثیر گذاشته و منجر به تحقق برخی اهداف این سند شده است.
 
آزادی ادامه می دهد: بررسی روند موجود نشان می دهد که از اهداف این سند دور شده ایم اما دلیل آن را نمی توان اشتباه در هدفگذاری دانست بلکه شرایط تحمیلی از جمله تحریم ها که منجر به عدم سرمایه گذاری خارجی و بروز مشکل در صنعت خودرو شده را باید از اصلی ترین دلایل عدم تحقق اهداف سند چشم انداز عنوان کرد. 
 
وی می افزاید: نمی توان هم اکنون تحلیل درستی از عدم دسترسی صنعت خودرو به اهداف سند چشم انداز 20 ساله صنعت خودرو داشت چرا که دلایلی وجود دارد که در همه صنایع کشور از جمله صنعت خودرو و به طور کلی بر وضعیت اقتصادی کشور سایه انداخته است بنابراین صنعت خودرو نمی تواند از رشد منفی اقتصادی کشور مستثنی باشد زیرا دلایلی در این میان وجود داشت که اثر آن بر همه بخش ها از جمله صنعت خودرو قابل لمس است .
 
آزادی یادآور می شود: در شرایط عادی که همه زمینه ها فراهم شده باید انتظار داشت، صنعت خودرو راه منطقی را پیش گرفته و پیشرفتی حاصل شود که در شان مردم ایران باشد.  
 

منبع

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 71 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد-:::::::: : مبارکه ایشالا چرخش برات بچرخه واریز دوم کی بوده و چند روزهتحویل دادن؟
شاهین زمستان : سلام ولامنم تحویل خردادبودم ولی ازترس افزایش قیمت تبدیل زدم تقریبا۱۵روزپیش هم ماشینوتحویل گرفتم.
علیرضا ۱ : فکر کنم فردا تعطیل باشه
سید : دوستان یه سوال هیچ راهی نداره رنگی که فاکتور شده تغییر داد ؟ ممنون میشم اگه کسی راهی بلده بگه قبل پلاک ماشین ؟؟؟
مبینا : اون شرکت زامیاد سایپا افزایش داره این چند روز
محمد-:::::::: : برا ما هم تحویل اسفند بود ولی دعوتنامه دوماه دیرتر یعنی اردیبهشت اومد بجای اینکه برا دو ماه تاخير سودتاخیر تعلق بگیره مبلغ بیشتری از دوستانی که اسفند ماه تکمیل وجه کرده بودند دریافت کردن پس احتمال اینکه بازم از تکمیل وجه اسفند ماهیا بگیرن وجود داره
عارف : دروووود معلوم هست تحویلی بهمن ماه را کی تحویل میدن؟ آتش بجونشون با این ماشین دادنشون یکساله ما را حیرون کردن، به هزار بدبختی وام با سود 23درصد بگیری آخرش هم واسه یه ماشین اشغال ک عکس اپشنال های اتومات زده بودن داخل گوگل، مردم مسخره خودشون کردند، مکافاتش ن خود جد سید مزمون😐
عارف : چجوری به کدام در بزنیم پیگیر این ماشین بشیم این چ وضعشه چرا هچی تو مملکت ما درست نیس چ دینی چ ایمانی دارن فقط ادعا، چی بودیم چی شدیم
عارف : این سخا چجوریه چی باید ارسال کنی
تارا : حالا حالا ها فاکتور نمیشید ما سی بهممنیم هنوز فاکتور نشدیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس 21مهر : مبارکتون باشه خدارو شکر منم مثل شما 21 واریزی داشتم 22 سخا خداکنه بای من هم فردا فاکتور بشه ببخشید میشه بپرسم از کدوم استانین
توحید ارومیه : صدیق شاید موتور توقیف شده و مزایده شده و پلاکت حذف شده.بعد چند روز خودرو میره برای پلاک.شاید هم شانس بیاری تا بخشنامه اجرا بشه یه مدتی زمانش طول بکشه شمت پلاک بشی بدون پرداخت خلافی بعدا این بخشنامه اجرا بشه.در قسمت وضعیت خودرو و برنامه پلیس من میتونی پیگیری پلاک شدن خودروت باشی
توحید ارومیه : اقا علی صدیق.نمیدونم اون بخشنامه جدید راهور هست.خبرندارم.بهترش اینه فردا بری از اجراییات راهنمایی شهرتون بپرسی.اونا توی سیستم نگاه میکنن و میگن بهتون.اونا بهتر میتونن شما رو راهنمایی کنن.شاید اخر سر مجبور بشی اون 5ت خلافی پلاک موتور رو خودت بریزی
توحید ارومیه : اقا عباس برای اونایی که تکمیل وجه کردن هیچ گونه افزایشی شامل نمیشه.پول بیمه و مالیات هم از سود تاخیرتون کم میشه
هادی : ماشین صبح با تک استارت روشن میشه یکساعت با ماشین کار میکنم بعد نیم ساعت 40 دقیقه که ماشین رو به سرد شدن میره استارت زیاد میبره تا روشن شه
تکمیل وجه 30اسفند،فوقالعاده : سلام فوق العاده ها تا چه تاریخی فاکتور شدن؟
توحید ارومیه : تا این لحظه هنوز فاکتور نشده
اطلس 21 : باسلام خدمت همه دوستان من برای اولین بار پیام می زارم اما همیشه پیامهارو میخوندم خاستم بگم منم الان چک کردم فاکتور شدم سخام 22بودازاقای محمد19تشکرمیکنم که پیگیر بودن خیلی ممنون
زهرا : ما که تحویل اردیبهشت بودیم که تاخیر نداشت. 25 فروردین فاکتور شد 10 اردیبهشت تحویل دادن. ان شاء الله برای شما هم زود میدن. مبارک باشه🌹
نازنین : سلام تکمیل وجه 23 مهر هنوز هیچ خبری نیست...فقط اسم تجمع میشه..چند نفر رو فاکتور میکنن...بعدش هیچی