5 نکته که خودرو شاهین را متمایز میکند

 

5 نکته که خودرو شاهین را متمایز میکند

 
شاهین در یک قدمی ورود به بازار است و پیش از پایان سال نخستین سری از اولین سدان کلاس C سایپا روانه خیابان ها خواهد شد. شاهین بسیاری از عادت های صنعت خودرو ایران را تغییر داده و بر اساس استاندارد های اروپایی طراحی و آماده عرضه به بازار شده است.
 
استاندارد ایمنی اروپا
 
شاهین پیش از آغاز فاز تولید آزمایشی برای تست های ایمنی و کسب تمامی استاندارد های ECE اروپا مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته است. سایپا برای شفاف سازی نتایج این آزمایش ها برای نخستین بار ویدیو برخی تست های ECE شاهین را منتشر کرد که حرکتی نادر و قابل تحسین از سوی خودروسازان ایرانی و نشان دهنده اطمینان بالا از ایمنی این خودرو بود. شاهین ضمن پاس کردن تست های اروپایی ایمنی ECE، حتی در زمینه ایمنی عابرین پیاده که استانداردی به روز در جهان محسوب می شود با طراحی خاص در موتور و سپر، کمترین صدمه را به عابرین پیاده در صورت تصادف وارد می کند.
 
بر اساس اعلام گروه خودروسازی سایپا، این خودرو در حالی وارد خط تولید شده که ورق مورد استفاده برای بدنه آن تا کنون در صنعت خودروسازی کشور مرسوم نبوده است. حضور ورق های جدید برای تولید بدنه و سازه شاسی باعث شده است فرآیند پِرِس‌کاری و اتصال اجزای بدنه در شاهین نسبت به سایر محصولات تولیدی ارتقا پیدا کند. با توجه به نوع آلیاژ استفاده شده در ورق‌های این خودرو، نقاط جوش شاهین متفاوت از سایر محصولات تولیدی در خودروسازان کشور است. همچنین زمان تولید یک بدنه و اتاق شاهین از مرحله پرس‌کاری تا اتصال اجزا توسط ربات‌ها و نیروی انسانی، به دلیل ساختار متفاوت این خودرو، بیش‌تر از سایر محصولات داخلی است، بنابراین در امر کیفی نیز سازه شاهین بالاتر از رقبا قرار می‌گیرد.
 
گشتاوری که نباید نادیده گرفته شود
 
گشتاور صرفا یک عدد است که در ترکیب با نسبت وزن، کشش یک خودرو را نشان می دهد. برای مثال اگر تصور می کنید خودرویی با گشتاور 200 نیوتون متری پرشتاب است، فرض کنید وزن آن خودرو 2 تن باشد لذا ممکن است کشش این خودرو در حد یک سدان سبک معمولی باشد. نسبت گشتاور به وزن در شاهین 0.13 است در حالی که در یک سدان سنتی بازار در کلاس شاهین این نسبت به حدود 0.10 تا 0.12 می رسد. شاهین روی کاغذ و در بررسی نموداری و تست های انجام شده توسط رسانه ها یک سدان پرشتاب و پرکشش در این کلاس است که نباید این نکته را فراموش کنیم.خودروهایی که طی حدود 15 سال گذشته به عنوان سدان های خانوادگی قدم به صنعت خودرو ایران گذاشته اند عمدتا در سطح ثابت و مشخصی از قوای محرکه قرار داشتند و قدرت و کشش مشابهی را ارائه می کردند.
 
به غیر از یک الی دو مورد از سدان های خانوادگی بومی بازار ایران حتی سدان های مونتاژی نیز پیشرانه های 1.5 و 1.6 لیتری داشته اند که حداکثر توانشان به سختی از 110 اسب بخار فراتر می رفته اما همه چیز در بحث کشش یک خودرو به اسب بخار و قدرت ختم نمی شود! کشش یک خودرو در حقیقت بیش از عدد اسب بخار در میزان گشتاور، وزن خالص و عملکرد گیربکس آن تعریف می‌شود. در حالی که بازه قدرت عمده سدان های فراتر از 4.4 متری بازار و صنعت خودرو کشور به حدود 100 تا 110 اسب بخار و حداکثر گشتاورشان به حدود 150 تا 155 نیوتون متر می رسد، محصول جدید و خانوادگی سایپا یعنی شاهین با حداکثر گشتاور 165 نیوتون متر و گیربکس 5 سرعته دستی در فاز نخست قدم به میدان گذاشته است که نوید دهنده کشش قابل توجه این خودرو با پیشرانه توربو است.
 
عملکرد قوای محرکه یک خودرو در اعداد خلاصه می شود و به وضوح می توان اطمینان داشت که خودرویی با 165 نیوتون متر گشتاور کشش بهتری از دیگر خودروها با گشتاور حدود 150 نیوتون متر ارائه می کند. یکی دیگر از مزایای فنی شاهین، ورود سریع تر کشش و شتاب به مدار فنی این خودرو به واسطه سیستم توربو نصب شده روی پیشرانه 1.5 لیتری این خودرو است. در خودروهای مشابه تنفس طبیعی، عموما حداکثر گشتاور روی دور موتور 3000 تا 3500 وارد مدار می شود اما در شاهین، حداکثر گشتاور 165 نیوتون متر به طور مداوم از دور موتور 1750 تا 4250 در دسترس است به این صورت در بازه گسترده تری نسبت به خودروهای رقیب می توانید از حداکثر کشش در این خودرو بهره ببرید. سایپا شاهین با وزن خالص 1260 کیلوگرم حدود 100 کیلوگرم از سدان های سنتی صنعت خودرو ایران در همین ابعاد سبک تر است و با طراحی آیرودینامیک، کشش و عملکرد فنی قابل توجهی را نوید می دهد.
 
چهره ای که مشتریان دوستش دارند
 
سایپا برای طراحی شاهین به سراغ طراحان مطرح خودرو در کشور رفته که الگوی «شاهین ایرانی» را برای فرم دادن به آن انتخاب کرده اند و هویتی اختصاصی به خودروهای سایپا بخشیده اند. شاهین در عموم نظرسنجی ها مورد پسند مشتریان سخت‌پسند ایرانی قرار گرفته و کمتر پیش می آید که کسی بگوید شاهین به فلان خودرو از یک برند خارجی شباهت دارد.طراحی شاهین در بخش چراغ های جلو به گونه ای است که حتی اگر خودرو از فاصله دور دیده شود می توان هویت جدید سایپا را در آن تشخیص داد.
 
92 درصد ایرانی
 
داخلی سازی و بومی سازی به معنای امکان استمرار تولید در هر شرایط و سنگین ترین تحریم ها است.92درصد قطعات خودروی شاهین ساخت قطعه‌سازان داخلی است و اگر  تولید برخی از قطعات، توجیه اقتصادی داشت و یا کشور با فقدان برخی از مواد اولیه که بعضا مواد معدنی است روبرو نبود، درصد داخلی سازی بسیار بالاتر بود.تامین بیش از 92 درصد قطعات این خودرو در داخل کشور موضوعی است که می‌توان از دو زاویه به آن اشاره کرد؛ اول این‌که باتوجه به سطح تکنولوژیکی این خودرو، قطعه‌سازان داخلی توانسته‌‌اند با ارتقاء سطح دانش فنی خود، قطعاتی با کیفیت و تکنولوژی بالاتر نسبت به گذشته تولید کنند که در نهایت موجب رشد سطح قطعه‌سازان داخلی شده است.در نگاه دوم می‌توان گفت تامین بخش عمده قطعات این خودرو در داخل، به معنی کاهش وابستگی به تامین‌کنندگان خارجی و کاهش ارزبری این محصول است.
 
امکانات مورد پسند ایرانیان
 
این سدان خانوادگی قرار است با دو کیسه هوا، سانروف، ترمزهای دیسکی، سیستم روشنایی در روز (Daylight)، سنسور نور و پارک و دوربین عقب، نمایشگر لمسی، فرمان برقی، آینه های تاشو برقی، استارت دکمه ای، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS و ... وارد بازار شود. مجموعه امکانات شاهین، این سدان کاس C را در صدر سدان های خانوادگی بازار از نظر سطح امکانات قرار می دهد و مجموعه امکانات آن به گونه‌ای انتخاب شده که به نظر می رسد سایپا مطالعات گسترده‌ای در زمینه آپشن های مورد علاقه مشتریان ایرانی روی آن انجام داده است.

منبع

asrekhodro

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودرو شاهین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

علی
0

بهتر است از موتور بی کیفیت و آتش سوزی و خاموش شدنش هم گفته شود...
08:42  1400/04/20
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 61 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا : سلام دوستان عزیز. کسی چند روز گذشته نمایندگی ماشین تارا تحویل گرفته یا رفته تهران. چون شایعه شده میگن کامیون دارا نمی یارن
وکیل دادگستری : سلام و عرض ارادت تام . برای طرح دادخواست میتونید به هر دفتر خدمات قضایی هر جای ایران که هستید مراجعه کنید و دادخواست رو ثبت کنید مهم اینه که اون کاربر دفتر خدمات قضایی مثلا شهر مشهد دادخواست رو سیستماتیک ارسال کنه برای دادگاه صلاحیت دار که در اینجا تهران میشه . و شما باید برای ادامه ی روند رسیدگی تشریف بیارید تهران . یکی از دوستان فرمودند اگه نمایندگی ثبت نام کننده رو هم طرف قرار بدیم میشه دادگاه شهر خودمون رو هم صالح بدونیم و در شهر خودمون طرح شکایت کنیم . عرض کردم که در اصول کلی قواعد صلاحیت محاکم در مواد ابتدایی قانون آئین دادرسی مدنی بله این موضوع در مورد شرکتهایی که شعب متعدد دارند صحیح هست و این صحبت مطابق ماده ۲۳ قانون آیین دادرسی مدنی هست و حتی بجز این ماده شامل ماده ۱۳ همون قانون محل انعقاد قرارداد مال منقول هم میشه ولی دوستان توجه داشته باشند که شرکت خیلی زرنگ تشریف داره و حواسش به موارد صلاحیت و دیگر موارد در قرارداد هست . این احکام صلاحیت عرض شد در حالت کلی هست و تا جایی اعتبار داره که بین طرفیت توافق و تراضی غیر از اون نباشه . اما دقت به بند ۳۲ قرار داد بکنید
تارانتینو : تهران صدور اسناد هنوز تیک نخورده پیش فروش تحویل سی بهمن
حسن a5 : سلام من یک A5 در مرداد1403/5/14در نمایندگی عاکف مشهد ثبت نام کردم و 1404/2/8شاسی شد و در تاریخ1404/3/5تحویل گرفتم از دوست خوب و جناب وکیل خواهش میکنم که توضیح بدهند برای شکایت و دریافت همان خسارت 36درصد از کجا شروع کنم.. آیا میشه در مشهد و دفاتر قضایی مشهد شکایت کرد یا باید بیایم تهران؟ و اگر در مشهد شکایت امکان پذیر هست چه نکاتی را باید هنگامی که لایحه را تحویل می‌دهیم به کاربر دفتر بگوئیم تا کار اولی ودقیق انجام شود....متن لایحه را دوستان در گروه گذاشتند ومیشه از اون استفاده کرد فقط ادامه مراحل را لطفا راهنمایی کنید..سپاسگزارم
تارا اتو سرامیگ : سلام تاریخ تحویلتون کی بود ؟؟؟؟منظورم‌تاریخ‌طبق قرار داد هست...
محمد : خانعلی آچنگان چیز تو اونت تا تهران
X5 آبان : ۲۵ فروردین فاکتور شده تمام مراحل رو رفته اما هنوز تحویل ندادن ، مسخره ست یک ماه معطلی فقط بخاطر حمل خودرو از بم به تهران. واقعآ شاهکاره این همه ضعف و سو مدیریت
Puya : اگ ماشین نیس که بهتون بدند، پس شماره شاسی چیا تو فاکتورتون ثبت کردند؟؟
خدا از دهنت لشنوه : سلام واسه ما مهر 1402پرداخت اولیه قرار بود زمستان 1403تکمیل وجه بیاد ولی هنوز خبری نیست کسی نمیدونه کی میاد
تارا اسفند ماه سرامیک : سلام کسی تارا تحویل 30 اسفند سرامیک فاکتور شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محسن : چرا شایعه سازی و سیاه نمایی میکنید . هیچ اعتصا بی در کار نیست.
نادر 29 بهمن : سلام صبح دوستان بخیر. تکمیل وجه 29 بهمن ساعت 8 شب و تحویل سخا روز 30 بهمن انجام دادم. دیشب ساعت 11 فاکتور شد. سفید شیری
سعید 5 اسفند : من فاکتور شدم 22 اسفند
محسن : نمیشه فاکتور انشالا
امید : بلاخره روزی هم نوبت ما میشه تمام عوامل پارس خودروباید محاکمه بشن 8سال صبر کردیم باز هم ایستادیم از خودرو می گذرم ولی از محاکمه مقصران نمیگذریم
وحید 29 بهمن : بخاطر اعتصاب کامیوندارن هستش تا شنبه یکشنبه صبر کن خبری نشد حضوری بزن برو بگیرش
دنا خرداد ماه : سلام دوستان تاریخ آماده برای صدور فاکتور برای شما چه تاریخی زده
دنا خرداد : سلام به نظرم باید زنگ بزنیم ایران خودرو تا فاکتور تحویل بدهند خودروهای مردم اردیبهشت خرداد مهمون با هم امروز زنگ بزنیم
سارا : سلام 207 پانا قالپاق تحویلی 14 خرداد آیا کسی تازگیاتبدیل رینگ زده که فاکتور شده باشد یانه اخرین پیام تبدیلی که تا 10 خرداد فرصت دارد
207 پانا فروش فوق العاده : سلام دوستان قضیه افزایش 30 میلیون گواهی ارزش اسقاط برای طرح فرسوده هست یا شامل همه طرح ها میشه ممنون میشم جواب بدید