دو پتنت اپل نحوهی استفاده از عینک واقعیت افزوده برای دیدن محتوای اختصاصی و بهرهگیری از آیفون برای تنظیم خودکارِ صندلی، فرمان و سایر اجزای خودرو را نشان میدهند.
خودرو خودران اپل با نام احتمالی Apple Car، موضوع شایعات متعدد است و مدت زیادی در فرایند آزمایشگاهیِ توسعه سپری میکند؛ اما براساس گزارشهای اخیر، تا به ثمر رسیدن جاهطلبی اپل در صنعت خودرو مدت زیادی باقی نمانده است و گمان میرود در سالیان آینده بهصورت رسمی از این پروژه رونمایی کند. مشخص شده است که اپل در حال مذاکره با شرکت تابعهی هیوندای یعنی کیا موتورز برای ساخت اتومبیل یادشده بهمنظور عرضه در سال ۲۰۲۴ است؛ اما ظاهرا نسخهی بتای آن دو سال زودتر برای بازخوردهای اولیه روانهی بازار خواهد شد. تصور میشود اتومبیل مذکور از نیروی محرکهی برق و سیستمهای مبتنی بر تکنولوژی خودران بهره میگیرد. همچنین پیشبینی میشود Apple Car دارای بسیاری از طراحیهای اساسی دیگر باشد که بر ظاهر و کاربرد آن تأثیرگذار خواهد بود.
اپلاینسایدر با استناد به دو اختراع ثبتشده در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا، گزارشی تدوین کرده است که براساس آن، اپل به تفصیل راههای مختلف ارائهی حریم خصوصی و راحتی راننده در وسیلهی نقلیه را شرح میدهد که میتواند در خودروی آیندهی این شرکت مورد استفاده قرار بگیرد. اولین اختراع تمرکز خود را برای رفع مشکلات نمایشگرهای داخل خودرو معطوف کرده است. اپل توضیح میدهد که برخلاف نشانگرهای آنالوگ یا سایر تجهیزات غیر نوری اطلاعرسانی به راننده، نمایشگر معمولا نور ساطع میکند و بهطور بالقوه توسط افراد خارج از وسیلهی نقلیه قابل دیدن است.
در اتومبیل اگر فقط یک نمایشگر برای سرگرمی در دسترس باشد، ممکن است مسافران تمایل به تماشای محتوای یکسان نداشته باشند و داشتن چندین نمایشگر یک راه حل گرانقیمت است؛ اما از طرف دیگر، به جای نمایشگر مشترک بزرگتر، میتوان از محتوای اختصاصی برای هر کاربر در نمایشگرهای کوچکتر بهره گرفت. اپل در نخستین اختراع با عنوان «سیستم نمایش چندکاربره»، قصد دارد با ارائهی فناوری و سیستم مشابه تلویزیون سهبعدی و بهرهگیری از عینک، هر دو مشکل یادشده را برطرف کند. در سیستم مذکور به هر یک از سرنشینان عینکی مجهز به سیستم تعدیل نور کریستال مایع داده میشود که شاترِ فعال آن، بهطور مکرر نور را مسدود میکند و از آن عبور میدهد.
این سیستم با نمایشگر هماهنگ میشود و اجازه میدهد محتوا فقط در زمان باز بودن شاتر (دیافراگم) عینک منتشر شود. این اتفاق با چنان سرعت بالایی رخ میدهد که کاربر، شاتر را باز یا بسته نمیکند؛ اما قادر خواهد بود محتوا را بهخوبی مشاهده کند. برای شخصیسازی سیستم، اپل پیشنهاد میکند برای مواقعی که دیافراگمِ عینک بسته شده است، سیستم محتوای دیگری نمایش میدهد و باعث میشود محتوای قابل مشاهدهی کاربر برای ناظران خارج از اتومبیل که عینک هماهنگشده ندارند، قابل دیدن نباشد. غول دنیای فناوری ادعا میکند که این فرایند را با درنظرگرفتن زمان جابهجایی عینک، میتوان برای چندین کاربر و محتوای منحصربهفرد در نظر گرفت. این بدان معنی است که سیستم درحالیکه شاتر یک کاربر باز و دیگری بسته است، میتواند مجموعهای از محتوا را نمایش بدهد؛ سپس سوئیچ میکند تا محتوای مختلف را مطابق با ترتیب شاتر مخالف به نمایش بگذارد. مخترعان این پتنت دیوید ای کینگمن، کلاریس مازوئر و جیمز آر ویلسون هستند و اصل سند در تاریخ ۱۷ جولای ۲۰۱۷ ثبت شده است.
نکتهی مشترکی که تمامی رانندگان وسایل نقلیه باید آن را رعایت کنند، نیاز به تغییر نحوهی نشستن در خودرو هنگام سوار شدن است و این دقیقا جایی است که اپل در اختراع دوم خود میکوشد فرایند تغییر موقعیت صندلی، ارتفاع فرمان، موقعیت آینه و سایر عناصر ممکن را برای امنیت و راحتی راننده تسریع کند. در اختراع یادشده با عنوان «پیکربندی خودکار محیطهای خودتنظیم» اپل پیشنهاد میکند با خودکار کردن کل مراحل، میتوان تغییر این موارد را برای رانندگان بسیار آسان کرد؛ البته باید توجه داشت که برخی از وسایل نقلیه از این قابلیت بهره میگیرند و تغییر خودکار تنظیمات را متناسب با کاربر و با لمس یک دکمه انجام میدهند؛ اما هنوز جای پیشرفت بسیاری در این سیستم نوپا وجود دارد. بهعنوان مثال، روند فراخوانی اتومبیل برای تغییر پیکربندی میتواند بهطور کامل حذف شود. همچنین ممکن است دادههای تنظیمات از یک اتومبیل به اتومبیل دیگر قابل انتقالپذیر باشد؛ بنابراین کاربر مجبور نیست پیکربندی را در هر وسیلهی نقلیه جدیدی که سوار میشود، از نو تنظیم کند.
راه حل پیشنهادی اپل شامل استفاده از گوشی هوشمندی است که میتواند چندین تنظیمات پیکربندی را ذخیره کند که در نهایت، از طریق اتصال بیسیم در اتومبیل خوانده و تفسیر شود. این سیستم موقعیت عناصر داخل ماشین را تغییر میدهد. به عبارت دیگر، اتومبیل با بهرهگیری از این سیستم، میتواند راننده را در هنگام نزدیک شدن تشخیص بدهد و خود را بهصورت کاملا خودکار پیکربندی کند. در مستندات اختراع آمده است که گوشی هوشمند هنگامی که از پیکربندی یک نوع وسیلهی نقلیه مطلع شود، میتواند دادهها را به یک اندازهگیری واحد و استاندارد تبدیل کند و در ایجاد پیکربندی اولیه برای وسیله نقلیه دومی که کاربر ممکن است سوار شود، مورد استفاده قرار گیرد. به زبان سادهتر، سیستم یک پیکربندی پایه فراهم میکند که برای راننده نزدیک به ایدهآل تلقی میشود و میتواند برای نیازهای پیکربندی آینده اصلاح و ذخیره شود. اختراع مورد بحث به وسیلهی توماس اتان لوری و در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۸ به ثبت رسده است.
ایده استفاده از عینک واقعیت مجازی در اتومبیل قبلا مورد بررسی قرار گرفته است. برای مثال، اپل در اختراعی دیگر پیشنهاد میکند که میتوان از هدستهای AR و VR برای ساخت محیط مجازی و بهبود نحوه ارائه دادن آن به مسافران استفاده کرد. کوپرتینوییها فناوری Apple CarKey را بهعنوان یک سیستم کلید دیجیتال توسعه دادهاند که در آن، آیفون بهعنوان یک کلید برای وسیلهی نقلیه عمل میکند و سیستم میتواند قفل ماشین را باز یا آن را راهاندازی کند.
اپل هر هفته اختراعات بیشماری ثبت میکند. ثبت اختراع نشاندهندهی موضوعات دلخواه واحد تحقیقوتوسعه شرکتها محسوب میشود؛ اما تضمینکنندهی ارائهی آن در محصول یا خدمات آینده بهحساب نمیآید. طبیعتا این امر در مورد بسیاری از پتنتهای مرتبط با Apple Car نیز صدق میکند.