براساس گزارش روئیترز، TSMC قصد دارد بهمرورزمان تولید تراشههای مخصوص خودرو را در اولویت اول قرار دهد. این اتفاق چقدر روی صنعت تراشههای معمولی اثرگذار خواهد بود؟
در حرکتی غیرمنتظره و برخلاف نیاز شدید امروزی برای انجام دورکاری، شرکت صنایع نیمههادی تایوان (TSMC) قصد دارد تولید تراشههای مخصوص خودرو را در طول سال ۲۰۲۱ در اولویت قرار دهد. منبع اصلی این خبر وزیر اقتصاد تایوان است. خبرگزاری تامز هاردور در گزارشی بهنقل از روئیترز میگوید تصمیم یادشده پس از برگزاری جلسهای بین وانگ میهوا، وزیر اقتصاد تایوان و مدیران اجرایی ارشد TSMC بهطورعمومی اعلام شده است.
ظاهرا TSMC به وزیر اقتصاد تایوان گفته است درحالحاضر، ظرفیت تولید کارخانههایش پر شده و این شرکت قصد دارد فرایند تولید تراشه را بهینهسازی کند تا با این کار ظرفیت تولید خالی شود. TSMC گفته است اگر پس از بهینهسازی تولید تراشه ظرفیت اشارهشده خالی شود، تولید تراشه برای خودرو را در اولویت قرار میدهد.
TSMC بیانیهای برای رسانهی روئیترز ارسال کرده و در آن گفته است دکتر وایجن لو، قائممقام ارشد واحد تحقیق و توسعهی این شرکت، در جلسهای با سرمایهگذاران اعلام کرده است TSMC همچنان قصد دارد از حداکثر ظرفیت فعلی کارخانههایش برای تولید تراشه استفاده کند. ظاهرا وایجن لو بیان کرده است TSMC ارتباطی نزدیک با مشتریانش دارد و میخواهد برخی از لیتوگرافیهایش را با لیتوگرافیهای پیشرفتهتر و جدیدتر جایگزین کند.
براساس گزارش خبرگزاری روئیترز، بخش اعظم فشار به TSMC برای اولویت قراردادن تولید تراشهی خودرو از طرف پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان، بوده است. وزیر اقتصاد آلمان در نامهای از وزیر اقتصاد تایوان درخواست کرده است که این کشور تولید تراشهی مخصوص خودرو را افزایش دهد تا کمبود تراشه در بازار خودرو تا حدی جبران شود. ظاهرا کمبود تراشه در صنعت خودرو روی فرایند بازیابی آلمان از مشکلات ناشی از دنیاگیری ویروس کرونا اثر منفی گذاشته است.
درحالحاضر، دقیقا نمیدانیم تصمیم جدید TSMC چقدر روی تولید تراشه برای رایانهها اثر منفی میگذارد. شرکتهای بزرگی مثل انویدیا و ای ام دی (AMD) برای تولید تراشههایشان به TSMC وابسته هستند و گفتهی TSMC مبنیبر جایگزینی بخشی از لیتوگرافیهای قدیمی با لیتوگرافیهای پیشرفتهتر ممکن است بدینمعنی باشد که شرکت تایوانی میخواهد راهی جدید برای ادامهی فعالیت جدی روی پروژههای جدید انویدیا و ای ام دی پیدا کند. در حالت حداقلی، بهنظر میرسد ظرفیت فعلی تولید تراشههای مخصوص رایانه قرار نیست متأثر شود.
هماکنون، اینتل بهمنظور تولید تراشه از کارخانههای اختصاصیاش استفاده میکند؛ البته این شرکت نیز بهزودی سراغ TSMC خواهد رفت. گرچه تولید تراشه در کارخانهی اختصاصی باعث شده است اینتل در سالهای اخیر با مشکلات زیادی مواجه شود، همین موضوع باعث میشود فرایند تولید تراشههای تیم آبی از تصمیمهایی اینچنینی TSMC متأثر نشود. انویدیا و اینتل در بازار خودرو نیز حضور دارند؛ بههمیندلیل، فکر نمیکنیم تصمیم جدید TSMC بتواند درآمد کسبشدهی تیم سبز و تیم آبی را تحتتأثیر قرار دهد.
سؤالهای مهم این است: TSMC میخواهد تا کِی تولید تراشههای مخصوص خودرو را در اولویت اصلی خود قرار دهد؟ میزان تقاضا برای این نوع تراشهها چقدر خواهد بود؟
گزارشها میگویند TSMC قصد دارد در سال جاری میلادی برای افزایش ظرفیت تولیدش، ۲۸ میلیارد دلار هزینه کند. این موضوع میتواند بدینمعنی باشد که TSMC از ظرفیتهای لازم برخوردار است تا نیاز هر دو بازار را برای تولید تراشه برطرف کند.
آمار نشان میدهد تراشههای مخصوص خودرو در سال ۲۰۲۰ تنها ۳ درصد از فروش تراشههای TSMC را ازآنِ خود کردهاند. در نیمهی نخست سال ۲۰۲۰، کاهش میزان سفارش خودروسازان برای این نوع تراشهها را شاهد بودیم؛ بااینحال، در نیمهی دوم سفارش این تراشهها ۲۷ درصد افزایش پیدا کرد.
یکی از مقامهای دولتی ارشد تایوان در گفتوگو با روئیترز اعلام کرده است که در دوران دنیاگیری ویروس کرونا عوامل مختلف باعث شد میزان تقاضا برای خودروها کاهش یابد و همین موضوع به کاهش سفارش خودروسازان برای تولید خودرو منتهی شد؛ باوجوداین، اکنون خودروسازان بهدنبال افزایش تولید خودرو هستند.