نگاهی به ضدگلوله شدن خودروها

 

نگاهی به ضدگلوله شدن خودروها

 
از لحاظ فنی، هر خودرویی را می توان زره پوش و ضدگلوله کرد. اما برای مثال اگر بخواهید یک خودروی شورولت HHR‌ را ضدگلوله کنید و بخواهید از برند مطمئن «آلپاین آرمورینگ» Alpine Armoring استفاده کنید، باید 80 هزار دلار کنار بگذارید. این شرکت که در واشنگتن دی سی است، تا به حال هزاران خودرو را زره پوش کرده بدون آن که حتی یک بار نفوذ گلوله به داخل خودرو گزارش شده باشد. شاید اگر ایلان ماسک با این کمپانی قرارداد بسته بود، روز نمایش سایبرتراک [وانت سایبری تسلا] شیشه آن نمی شکست!
 
برای کسانی که در کشورهایی مثل آمریکا زندگی می کنند که در آن حمل اسلحه با مجوز آزاد است، داشتن خودروی زره پوش یا ضدگلوله یک نیاز است. برای سایر کشورها معلولاً مقام های بلندپایه از خودروهای ضدگلوله استفاده می کنند.
 
مشتریان عادی «آلپاین آرمورینگ» معمولاً ارتش آمریکا، سفارت خانه ها، نظامیان و افراد خیلی مهم در حاکمیت، دادگستری ها و مقام های بلندپایه بنگاه های اقتصادی چندملیتی هستند. این کمپانی با سازمان ملل و وزارت دفاع آمریکا هم قرارداد دارد.
 
شرکت آلپاین آرمورینگ برای زره پوش کردن خودروها ابتدا باید محاسبات مهندسی انجام دهند،‌ بعد باید تزئینات داخل کابین و پوشش های روی درب ها را باز کرده و بدنه خودرو را از داخل به فولاد بالستیکی مخصوص مجهز کند و بعد هم تزئینات و پوشش ها را از نو نصب نماید. یافتن نقطه گرانیگاه، هم پیش از زره پوشی هم بعد از آن بسیار مهم است. همچنین باید وزن خودرو، سختی فنرپیچ ها، وزن پاندولی و متغیرهای شبیه به این اندازه گیری شوند. در خصوص خودروهایی که در بدنه آنها آلیاژ آلومینیم به کار رفته است، مهندسان باید راهی برای چالش عدم امتزاج فولاد با آلومینیم پیدا کنند [این دو فلز به هم جوش نمی خورند]. ضمن آن که زره پوش کردن خودروهایی که از آلیاژ آلومینیم در بدنه دارند،‌ باعث افزایش شدید وزن خودرو می شود. دان دایانا Dan Diana از آلپاین آرمورینگ می گوید: «هر چقدر بیشتر زمان صرف طراحی شود، کار از آخر بهتر در می آید.»
 
برای زره پوش کردن خودروهای اسپورت نیاز به ماده ای کامپوزیتی به نام داینیما Dyneema‌ است که از مواد پلی اتیلن ساخته شده است و وزن آن یک چهارم وزن فولاد بالستیکی است. داینیما اما خیلی ضخیم است و بعد از افزودن به بدنه خودرو از داخل، کار نصب پوشش ها و قطعات تزئینات داخل خودرو را دشوار می کند. آلپاین آرمورینگ ترجیح می دهد از فولاد بالستیکی سبک وزنی استفاده کند که امتحان خود را پس داده است. بر حسب سطح محافظتی که مد نظر کارفرما است، ممکن است 1500 پوند (حدود 680 کیلوگرم) به وزن خودرو اضافه شود. برای خودروهای زرهی و نظامی که از این هم بیشتر است. در مرحله بعد هم تحلیل استرس انجام می شود تا معلوم شود این خودرو به خاطر این اضافه وزن هنوز ایمن باقی مانده است یا نه. وزن اضافه مربوط به زره پوش باید کمتر از وزن ناخالص خودرو باشد.
 
به طور کلی، بین 6 تا 8 هفته طول می کشد که یک خودرو نظیر مرسدس بنز، رنج رور،‌ اسکلید، تاهو، یا سابربن ضدگلوله شوند. به محض آن که طراحی و فایل های CAD‌ آماده شدند، ساخت و نصب خیلی طول نمی کشد. نصب شیشه باستیکی هم دشواری های خاص خود را دارد هم از لحاظ واکنش شیمیایی هم از لحاظ شکنندگی. برای زره پوش کردن خودرو دو نوع شیشه وجود دارد. یکی شیشه تخت که در خودروهایی مثل سوات SWAT و برینکس BRINKS دیده می شود، که اصولاً ساده تر است. و دومی هم شیشه های مقعر بالستیکی است که برای حفظ طراحی اولیه خودروها باید طراحی شود و هم زمان بر است هم دشواری های خاص خودش را دارد. برای این شیشه های باید از چند لایه مواد خاص استفاده شود که مانع نفوذ شود.
 
آلپاین آرمورینگ علاوه بر زره پوش کردن خودروها، خدمات اجاره خودروهای ضدگلوله هم دارد. سرعت ارائه خدمات این شرکت در این زمینه بسیار بالا است.
 
همچنین این شرکت برای مشتریان خود آموزش هم دارد که در شرایط تعقیب و گریز از چه شیوه هایی برای حفظ سلامت استفاده شود. مخصوصاً که به دلیل اضافه وزن در این خودروها، رانندگی با آن دشوارتر است و با عادت های عادی رانندگی فرق دارد. از جمله این که به زمان و مسافت بیشتری برای توقف نیاز دارد.
 
با این وصف، برای یک فرد متوسط، رانندگی با خودروی زره پوش یا ضدگلوله (چه اس یو وی و چه سدان) به آموزش و کمی عقل سلیم [هوشمندی بیشتر] نیاز دارد چون وزن خودرو حداقل 20 تا 40 درصد افزایش یافته است. راننده باید برای توقف خودرو حواس خود را جمع کند که به مسافت بیشتری نیاز دارد. در پیچ ها هم باید حداکثر سرعت خودرو مراعات شود والا احتمال چپ شدن خودرو وجود دارد.
 
 
 

منبع (source)

iranjib

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ضدگلوله






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد