نخستین هاچ بک اتوماتیک تولید داخل در سال 95 توسط شرکت خودروسازی سایپا رونمایی شد. در حدود یک و نیم سال بعد، در سال 97 اولین نسخههای این خودرو به دست مشتریان رسید. کوییک بعد از تیبا و ساینا، سومین خودروی ملی شرکت سایپا محسوب میشود.
پس از موفقیت و بازار فروش بسیار عالی پراید 111 و همینطور تیبا 2، طراحی و ساخت یک هاچ بک جدید و مجهز با امکانات به روز تر نسبت به نسخههای قبلی، انتخاب معقول و هوشمندانهای از سوی سایپا محسوب میشود. کوییک از نظر طراحی حالت بینابینی دارد. نه میتوان عیبهای آن را نادیده گرفت و نه میتوان در قسمتهایی طراحی آن را تحسین نکرد. در واقع در این خودرو خصوصاً در نمای روبرو با یک ترکیب متناقض مواجهیم. سپر عضلانی و خوشترکیب با ورودی هوای بزرگ و دیفیوزر نقرهای که در زیر آن قرار گرفته از نقاط قوت طراحی کوییک محسوب میشود. اما طراحی تکراری جلوپنجره و چراغها، چندان با سپر هماهنگ به نظر نمیرسد.
جدای از معایب و محاسن جزئیات، طراحان شرکت سایپا بدنه این خودروی هاچ بک را با به کارگیری المانهایی به گونهای طراحی کردهاند که شکل و شمایلی شبیه به کراساورها دارد. با توجه به محبوبیت این کلاس از خودروها، این ویژگی در ظاهر کوییک یکی از نکات قابل توجه طراحی آن است.
کوییک در رقابت با چه خودروهایی است؟
کوییک سایپا برای موفقیت در بازار خودروی کشورمان راه دشواری پیش روی دارد. در محدوده قیمتی کوییک پلاس اتوماتیک رقبای قدری چون، برلیانس H220 دندهای، برلیانس H320 دندهای و پژو 206 در تیپ 2 و 5 هاچبکهای جاافتاده و محبوب بازارند. تنها مزیت کوییک نسبت به تمامی این خودروها گیربکس اتومات CVT آن است. به غیر اتومات بودن، هر کدام از خودروهای ذکر شده مزیتهایی نسبت به کوییک دارند که میتواند به راحتی نظر خریدار را در انتخاب تغییر دهد.
پژو 206 تیپ 2: محبوبیت 206 در کشور ما ثابت شده است، اما بسیاری هم در پی ظاهر جدید و غیرتکراری و تنوع در انتخاب خودرو هستند. تنها مزیت 206 تیپ نسبت به کوییک کیفیت بالاتر ساخت و متریال و طراحی فرانسوی بینقص است.
پژو 206 تیپ 5: تیپ 5 206 قیمت بالاتری از کوییک دارد، ولی علاوه بر مزیتهایی که در مورد تیپ 2 گفته شد میتوان مواردی دیگری نیز نام برد. موتور قویتر، عملکرد بهتر سیستم تعلیق و از همه مهمتر ایمنی بالاتر و تایید شده توسط موسسات معتبر اروپایی از جمله این موارد هستند.
برلیانس H220 و H320 دندهای: این دو هاچبک شرکت برلیانس به راحتی جای خود را در بازار کشورمان باز کردند و به رقبای جدی برای پژو 206 تبدیل شدند. ظاهر جدید و جوانپسند به علاوه امکانات بهروزتر عامل این موفقیت بود. در جایگاه قیاس هر دوی این خودروها از نظر فنی، کیفیت ساخت، امکانات و تجهیزات و ایمنی کاملاً نسبت به کوییک برتری دارند. بنابراین تنها و تنها درصورتیکه در محدوده قیمتی این خودروها و در کلاس هاچبک به دنبال داشتن خودرویی کم استهلاک و اتومات هستید، کوییک میتواند انتخاب مناسبی باشد!
چه آیندهای در انتظار کوییک است؟
پیشبینی وضعیت آینده این هاچبک جدید وطنی با ادامه همین روند و بدون رفع نقایص، خصوصاً با قیمتهای نجومی چند سال اخیر چندان درخشان نخواهد بود. به نظر میرسد حداقل کاری که شرکت سازنده میتواند انجام دهد، ارتقای سطح ایمنی، بهبود کیفیت قطعات و دقت در مونتاژ آنها در تولیدات جدید است.
با وجودی که این روزها به شنیدن قیمتهای عجیب و غریب عادت کردهاییم، باز هم نگاهی به قیمت کوییک دیوار باعث شگفتی میشود. خریدار خودرویی که قیمتش 200 میلیون تومان را هم رد کرده است، هر چقدر هم ظاهر جدید را پسندیده و دلخوش به دنده اتومات آن باشد قطعا چیزی بیشتر از تکرار نقصهای تولیدات قبلی میخواهد.
درست است که در تولیدات شرکت سایپا نسلهای جدید یک خودرو بیشتر با تغییرات جزئی در ظاهر تولید شدهاند، اما کوییک که برای این شرکت قدم رو به جلویی محسوب میشود استحقاق آن را دارد که درآیندهای نزدیک در فیسلیفها و نسلهای جدید و رفع هر چه بیشتر معایبش به بازار و مشتریان عرضه شود.