خاطره جهانی، آرزوی ایرانی

 

خاطره جهانی، آرزوی ایرانی

 
انحصارطلبی در همه جای اقتصاد و صنعت ما نفوذ کرده و تلاش افراد معدود در مقابله با انحصارگران که با رانت به فضای انحصاری خود دست یافته اند نیز به اشکال مختلف مورد هجمه قرار می گیرد.
 
بازار انحصاری و مطلق العنان خودرو کشور پیش روی خود تولید خودرو داخلی را دارد و در کنار آن واردات که اولی همیشه مورد تفقد، عنایت و محبت مسئولین از ریز و درشت به بهانه حمایت از تولید و اشتغال قرار گرفته و دومی مانند فرزند مولود ناپدری همیشه مورد هجمه از همه سو؛  و انچه این بین مورد بی توجهی مطلق قرار گرفته است حقوق مردم به عنوان مصرف کننده نهایی.
 
حمایتهای تعرفه ایی، عوارض گمرکی، هزینه اسقاط خودرو، هزینه مالیات ارزش افزوده، هزینه سهم آموزش و پرورش، هزینه سهم محیط زیست، هزینه شهرداری غیر از هزینه اصلی خرید خودرو در مبداء و وضع استانداردهای هشتادو پنج گانه و استاندارد زیست محیطی یورو 6 (قابل اغماض برای داخلی ها) موانعی هستند که حتی در صورت انجام واردات خودرو کم قیمت ترین خودروهای جهانی را به خودروهای با قیمت به شدت زیاد تبدیل کرده و داشتن یک خودرو ارزان قیمت، ایمن، کم مصرف و به روز را برای مردم و خانواده ها تبدیل به آرزویی دست نیافتنی به امید تولید ملی کرده است.
 
تجربه بسیاری از کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که دولت‌ها با آزاد کردن صادرات و واردات، نه تنها از فضای انحصاری عبور کرده‌اند که شرایط رقابت میان خودروسازان داخلی و خارجی را ضمن حمایت منطقی از صنعت خودروسازی خود با اتخاذ سیاستهای مطالعه شده و منطقی بلند مدت انجام می دهند. اما در ایران تمام دولت‌ها در برابر برقراری چنین شرایطی مقاومت کرده‌اند و نتیجه آن اوضاع عجیب و غیرقابل باور بازار خودرو کشور است.
 
بیش از 17 مرجع ذینفع و ذیمدخل در تنظیم بازار و سیاستهای خودرویی فضا را چنان سخت کرده اند که موضوع خودرو به زغالی داغ تبدیل شده که ضمن نیاز مبرم به آن برای گرما و روشنایی به علت عدم مطالعه همه جانبه این موضوع و گفتمان با ذینفعان و ذیمدخلان اصلی و اساسی، هر لحظه این زغال گداخته از دستی به دست دیگری داده شده و آنچه که باقی مانده شعارهای این بین که بیشتر فریاد از سوختگی است تا تحقق هدف.
 
رشد نرخ ارز، برکناری مکرر وزیران، بازگرداندن شورای رقابت و میدان دادن به طرح عجیب قرعه کشی خودرو و سازمان حمایت و شورای اقتصادی سران قوا و ... و طرح های نو به نو گشایشی در طلسم بازار خودرو نداشته و تنها عاملی که توانست قدری آتش موجود در بازار را خاموش کند زمزمه از سرگیری واردات خودرو توسط تمام نامبرده شدگان در بالاست.
 
مجلس هراسان از افزایش قیمت خودروهای داخلی که سالیان متمادی شعار خودکفایی و تولید داخل سر داده بودند و تحت فشار افکار عمومی طرحی را برای ساماندهی آماده و برای اخذ رای به صحن علنی خواهد برد.
 
تصویب و اجرای بخش وارداتی طرح پیشنهادی مجلس به دلایل ایدئولوژیک و فنی بعید به نظر می‌رسد، چرا که به نظر می رسد این ماده از طرح بیشتر برای تزیین خود در پاسخ به مطالبه مصرف کنندگان این ماده را جای داده است که صد البته قابلیت اجرا نخواهد داشت؛ موانعی که سازمان استاندارد، محیط زیست و پلیس راهور ناجا که در شرایط عادی ایجاد می کنند آنقدر فضای واردات را در شرایط عادی سخت می کنند؛که در شرایط تحریمی فعلی در صورت تبدیل شدن این طرح به قانون حداقل یکسال فاصله تا واردات واقعی خودرو را خواهیم داشت.
 
این در حالیست که در موضوع از سرگیری واردات خودرو نیز طبیعتاً برخی از همین نمایندگان، مخالف طرح پیشنهادی و واردات خودرو هستند؛ اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا مجلس، با انحصار بازار خودرو و به طور مثال با پراید ۱۰۰ میلیون تومانی موافق است؟ یا به دنبال حفظ منافع پنهان خود و مسئولین اجرایی در فضای انحصار مطلق خودرویی کشور است؟
 
دولت هم در ردیف های  بودجه سال ۱۴۰۰ رقم ۱,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال به عنوان درآمد از موضوع اخذ عوارض شماره گذاری بر خودروهای وارداتی که اولین بار شماره گذاری می شوند متناسب با میزان آلودگی و ارزش گمرکی آنها لحاظ کرده و همچنین در ردیف ۱۱۰۴۰۲ جدول (۵)درآمدی لایحه بودجه سال آینده برای حقوق ورودی خودرو حدود ۲۰۴۰ میلیارد تومان پیش بینی درآمد کرده است که این منابع درآمدی خبری از گشایش واردات نداشته و صرفاً درآمد حاصل از ترخیص احتمالی ۲۷۸۳ دستگاه خودرو باقیمانده در گمرکات کشور طی سه سال پیش است.
 
یقیناً تولید بدون فشار واردات، افزایش قیمت‌ها را در بازار رقم خواهد زد، اما واردات صرف و بدون تولید هم منجر به از بین رفتن صنعت خواهد شد؛ لذا باید بین این دو تعادل علمی و عملی ایجاد شود.
 
مسئولین مکرراً در ظاهر به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد جولوگیری از واردات و جهش تولید اقتدا و استناد می نمایند. اما این سئوال همچنان باقیست که مگر ایشان مکرر بیان نداشته اند که : ((مسئله‌ی اصل ۴۴ را که تقویت بخش خصوصی و وارد‌کردن بخش خصوصی و سرمایه‌های بخش خصوصی در اقتصاد کشور است ما چندسال پیش مطرح کردیم، همه به‌به و چَه‌چَه کردند، کارهایی هم انجام گرفت؛ امّا خب تحقّقش را نمیبینم؛ من احساس نمیکنم پیشرفت کار را)) و یا (( مدیریّت را با تصدّیگری نباید اشتباه کرد؛ تصدّیگری دولت در امر اقتصاد به ضرر کشور تمام میشود؛ این را ما عملاً در انقلاب تجربه کردیم و میدانیم که تصدّیگری دولت خوب نیست. اصلاً سیاستهای اصل ۴۴ برای این بود که این تصدّیگری انجام نگیرد؛ [پس] آن را بکلّی از حوزه‌ی فکر خارج کنیم، یعنی این مدیریّتی که من میگویم، مطلقاً اشتباه نشود با تصدّیگری در مسئله‌ی اقتصاد)) شاید بتوان نتیجه گرفت که دغدغه اساسا رهنمودهای ایشان نبوده و صرفاً به به و چَه‌چَه ها برای حفظ شرایط انحصاری عده ایی سودجو و فرصت طلب در ذیل شعار جهش تولید، تولید و اشتغال و مضمحل کردن کسب و کار و گرفتاری عده‌ای به عنوان لبیک به فرمایشات ایشان بیشتر مورد نظر انحصارطلبان اقتدارگرا بوده است.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی ایرانی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
T8 : ثبت نامی اردیبهشت اخر مهر شاسی بیمه هم صادر شده تو مرحله پلاک گیر کردیم
Arash : دوستان چطوری بفهمیم که چند نفر جلومان هستن من تکمیل وجه ۱۵ اردبیهشت هستم
حسین : سلام برادر من اول مهر تحویل گرفتم (شاهین جی ال) مابه التفاوت سانروف رو واریز کردن (حدود 20 میلیون) ولی خبری از سود دیرکرد نیست راست پیگیرشم نبودم
شاهین پلاس : انشاالله به زودی فاکتور میشه
شاهین : لطفا اگر فاکتور میشید بگید
علی : سلام آقای محسنی شماره چه تاریخی تکمیل وجه کرده بودید
اهورا : سلام دوستان تاریخ سخا رو کجا میزنه؟ چطوری باید فهمید
سهند اسفند : صب زنگ زدم نمایندگی گفتن ۹مرداد دارن فاکتور میشن برا رنگ سفید
شاهین gl 4 تیر : خیرشو ببینی راحت شدی داداش کی تکمیل وجه کردی؟
ایذه : سلام وقت بخیر شماره پذیرش درخواست میگی برا من3 اردیبهشت دومرحله رفته عقب شده مرحله دعوت نامه صادر شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا : دعوتنامه دوگانه تا مرداد اومده
داداش : راس میگی داداش شمارتا بذار کارت دارم
علی : سلام و عرض ادب خدمت کاربران عزیز دوستان خبر دارند که آخرین دعوت نامه تکمیل وجه ساینا دوگانه سوز برای پذیرش چه تاریخی اومده؟ یا آخرین تحویل ساینا دوگانه سوز برای پذیرش چه ماهی بوده؟ من خودم بهمن ماه 1403 پذیرش شدم هنوز دعوت نامه تکمیل وجه ساینا دوگانه سوز نیومده برام.
علیرضا : 4 شهریور ثبت نام کن فروش،فوری تحویل اول دی بفروشی میشه اخر دی 😂 تا شما باشید حمله نکنید برا ثبت نام نوش،جونتون🫶🤣
مهدی فرسوده اذر : یادم نمیاد در پیامها بی احترامی به کسی کرده باشم، ولی با نهایت احترام به شما و سایر دوستان از خدمت شما مرخص میشم و پیامی اینجا نمیذارم، شاید اینجا جای بود واسه درد دل مصیبتی که از اول سال توش گیر کردیم و بی ماشینی و غیره ، با این حال سعی کنید همیشه با احترام و مودبانه صحبت کنید. همه شما و الخصوص اقای امید رو بخدا میسپارم
مریم : سلام تاریخ اماده برای صدور فاکتور بروز بشود ماشین فاکتور میشود؟؟
علی 4شهریور : لطفا هر کسی از 4شهریوری فاکتور میشه شماره پذیرش لطف کنه منم 5628هنوز فاکتور نشدم
حامد : کارت سبز با ماشین میاد باید برین خودتون از پست تحویل بگیرین
امید داوالا : با سلام یه چیز دیگه یادم رفت طرف دیگه داریم هی میاد میگه دسترسی به کاستومر ندارم برید برام نگاه بکتید زنگ بزنید شرکت اینم رو مخه وجدانن تمامه اینجا شده دقیق بحث این چند نفر میاد میگه فایده نکردم ضرر کردیم ارزون ازمون برداشتن خیال دارن گران بردارن مگر کسی اجبارتون کرده منت کشیدید اسم نوشتید هنوزم باشه برگردیم به قبل ثبت نام تو صف شما نخستین نفر وایساید ما تو تاخیر هستیم فاکتور نشدیم مثل شما رفتار نمیکنیم این حرکات چیه در میارید فکر کنم تازه نو خریدید گیح منگ شدید هیجان زده شدید یه قرص اروم بخش بخورید نهایت یه تشت اب سرد بزار خخ
دنا : سلام دوستیان نمایشگر مدیا زده کد وارد کنید ممنون میشم راهنماییم کنید باید چه کدی وارد بشه