خاطره جهانی، آرزوی ایرانی

 

خاطره جهانی، آرزوی ایرانی

 
انحصارطلبی در همه جای اقتصاد و صنعت ما نفوذ کرده و تلاش افراد معدود در مقابله با انحصارگران که با رانت به فضای انحصاری خود دست یافته اند نیز به اشکال مختلف مورد هجمه قرار می گیرد.
 
بازار انحصاری و مطلق العنان خودرو کشور پیش روی خود تولید خودرو داخلی را دارد و در کنار آن واردات که اولی همیشه مورد تفقد، عنایت و محبت مسئولین از ریز و درشت به بهانه حمایت از تولید و اشتغال قرار گرفته و دومی مانند فرزند مولود ناپدری همیشه مورد هجمه از همه سو؛  و انچه این بین مورد بی توجهی مطلق قرار گرفته است حقوق مردم به عنوان مصرف کننده نهایی.
 
حمایتهای تعرفه ایی، عوارض گمرکی، هزینه اسقاط خودرو، هزینه مالیات ارزش افزوده، هزینه سهم آموزش و پرورش، هزینه سهم محیط زیست، هزینه شهرداری غیر از هزینه اصلی خرید خودرو در مبداء و وضع استانداردهای هشتادو پنج گانه و استاندارد زیست محیطی یورو 6 (قابل اغماض برای داخلی ها) موانعی هستند که حتی در صورت انجام واردات خودرو کم قیمت ترین خودروهای جهانی را به خودروهای با قیمت به شدت زیاد تبدیل کرده و داشتن یک خودرو ارزان قیمت، ایمن، کم مصرف و به روز را برای مردم و خانواده ها تبدیل به آرزویی دست نیافتنی به امید تولید ملی کرده است.
 
تجربه بسیاری از کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که دولت‌ها با آزاد کردن صادرات و واردات، نه تنها از فضای انحصاری عبور کرده‌اند که شرایط رقابت میان خودروسازان داخلی و خارجی را ضمن حمایت منطقی از صنعت خودروسازی خود با اتخاذ سیاستهای مطالعه شده و منطقی بلند مدت انجام می دهند. اما در ایران تمام دولت‌ها در برابر برقراری چنین شرایطی مقاومت کرده‌اند و نتیجه آن اوضاع عجیب و غیرقابل باور بازار خودرو کشور است.
 
بیش از 17 مرجع ذینفع و ذیمدخل در تنظیم بازار و سیاستهای خودرویی فضا را چنان سخت کرده اند که موضوع خودرو به زغالی داغ تبدیل شده که ضمن نیاز مبرم به آن برای گرما و روشنایی به علت عدم مطالعه همه جانبه این موضوع و گفتمان با ذینفعان و ذیمدخلان اصلی و اساسی، هر لحظه این زغال گداخته از دستی به دست دیگری داده شده و آنچه که باقی مانده شعارهای این بین که بیشتر فریاد از سوختگی است تا تحقق هدف.
 
رشد نرخ ارز، برکناری مکرر وزیران، بازگرداندن شورای رقابت و میدان دادن به طرح عجیب قرعه کشی خودرو و سازمان حمایت و شورای اقتصادی سران قوا و ... و طرح های نو به نو گشایشی در طلسم بازار خودرو نداشته و تنها عاملی که توانست قدری آتش موجود در بازار را خاموش کند زمزمه از سرگیری واردات خودرو توسط تمام نامبرده شدگان در بالاست.
 
مجلس هراسان از افزایش قیمت خودروهای داخلی که سالیان متمادی شعار خودکفایی و تولید داخل سر داده بودند و تحت فشار افکار عمومی طرحی را برای ساماندهی آماده و برای اخذ رای به صحن علنی خواهد برد.
 
تصویب و اجرای بخش وارداتی طرح پیشنهادی مجلس به دلایل ایدئولوژیک و فنی بعید به نظر می‌رسد، چرا که به نظر می رسد این ماده از طرح بیشتر برای تزیین خود در پاسخ به مطالبه مصرف کنندگان این ماده را جای داده است که صد البته قابلیت اجرا نخواهد داشت؛ موانعی که سازمان استاندارد، محیط زیست و پلیس راهور ناجا که در شرایط عادی ایجاد می کنند آنقدر فضای واردات را در شرایط عادی سخت می کنند؛که در شرایط تحریمی فعلی در صورت تبدیل شدن این طرح به قانون حداقل یکسال فاصله تا واردات واقعی خودرو را خواهیم داشت.
 
این در حالیست که در موضوع از سرگیری واردات خودرو نیز طبیعتاً برخی از همین نمایندگان، مخالف طرح پیشنهادی و واردات خودرو هستند؛ اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا مجلس، با انحصار بازار خودرو و به طور مثال با پراید ۱۰۰ میلیون تومانی موافق است؟ یا به دنبال حفظ منافع پنهان خود و مسئولین اجرایی در فضای انحصار مطلق خودرویی کشور است؟
 
دولت هم در ردیف های  بودجه سال ۱۴۰۰ رقم ۱,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال به عنوان درآمد از موضوع اخذ عوارض شماره گذاری بر خودروهای وارداتی که اولین بار شماره گذاری می شوند متناسب با میزان آلودگی و ارزش گمرکی آنها لحاظ کرده و همچنین در ردیف ۱۱۰۴۰۲ جدول (۵)درآمدی لایحه بودجه سال آینده برای حقوق ورودی خودرو حدود ۲۰۴۰ میلیارد تومان پیش بینی درآمد کرده است که این منابع درآمدی خبری از گشایش واردات نداشته و صرفاً درآمد حاصل از ترخیص احتمالی ۲۷۸۳ دستگاه خودرو باقیمانده در گمرکات کشور طی سه سال پیش است.
 
یقیناً تولید بدون فشار واردات، افزایش قیمت‌ها را در بازار رقم خواهد زد، اما واردات صرف و بدون تولید هم منجر به از بین رفتن صنعت خواهد شد؛ لذا باید بین این دو تعادل علمی و عملی ایجاد شود.
 
مسئولین مکرراً در ظاهر به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد جولوگیری از واردات و جهش تولید اقتدا و استناد می نمایند. اما این سئوال همچنان باقیست که مگر ایشان مکرر بیان نداشته اند که : ((مسئله‌ی اصل ۴۴ را که تقویت بخش خصوصی و وارد‌کردن بخش خصوصی و سرمایه‌های بخش خصوصی در اقتصاد کشور است ما چندسال پیش مطرح کردیم، همه به‌به و چَه‌چَه کردند، کارهایی هم انجام گرفت؛ امّا خب تحقّقش را نمیبینم؛ من احساس نمیکنم پیشرفت کار را)) و یا (( مدیریّت را با تصدّیگری نباید اشتباه کرد؛ تصدّیگری دولت در امر اقتصاد به ضرر کشور تمام میشود؛ این را ما عملاً در انقلاب تجربه کردیم و میدانیم که تصدّیگری دولت خوب نیست. اصلاً سیاستهای اصل ۴۴ برای این بود که این تصدّیگری انجام نگیرد؛ [پس] آن را بکلّی از حوزه‌ی فکر خارج کنیم، یعنی این مدیریّتی که من میگویم، مطلقاً اشتباه نشود با تصدّیگری در مسئله‌ی اقتصاد)) شاید بتوان نتیجه گرفت که دغدغه اساسا رهنمودهای ایشان نبوده و صرفاً به به و چَه‌چَه ها برای حفظ شرایط انحصاری عده ایی سودجو و فرصت طلب در ذیل شعار جهش تولید، تولید و اشتغال و مضمحل کردن کسب و کار و گرفتاری عده‌ای به عنوان لبیک به فرمایشات ایشان بیشتر مورد نظر انحصارطلبان اقتدارگرا بوده است.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی ایرانی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا تحویل 26 خرداد فروش فوری : سلام . مبارک باشه . شما از کدوم شهر هستید . ماشین چطوره زیر پاش ، و فنی و ...
Mohammad : سلام من خودرو را دیروز تحویل گرفتم واریز دوم ۱۶ اسفند تاریخ فاکتور ۱۳ خرداد یه سوال از دوستانی که ماشین را تحویل گرفتند دارم زمانی که گیربکس در حالت آماده به کار هست حرف D روی صفحه کیلومتر نمایش داده میشه؟ از من اینطور نیست
مهدی ( اسفند ) : سلام من ۱۸ اسفند تکمیل وجه کردم امروز از نمایندگی ماشین رو تحویل گرفتم . باید بگم فکر کنم این ماشین حداقل ۳ ماهه انگار تو پارکینگ سایپا داشته خاک می‌خورده. جلو داشبورد پر خاک بود و مثل اینکه با یه دستمال کثیف رو دری ها رو مثلا تمیز کرون اینطور برداشت میشه که اینا ماشین دارند حالا چرا تو پارکینگ‌ها خاک میخوره خدا میدونه
داریوش : تکمیل وجه فرودین اصلا نداریم خیال همه راحت راحن
داریوش : دوم اردیبهشت تکمیل وجه ۵ام تحویل سخا در انتظار فاکتور پوسیدیم از چشم انتظاری اصلا این خرید نچسبید ۱۰ ماه انتظار واسه خرید یه خودرو ¡!!!!!!! عجب چیزیه والله
مجید : سلام چقدر برای تکمیل وجه واریز کردید؟
شاهین اتومات کرمانشاه : سلام دوستان من دیروز ماشین گرفتم تحویل یکی دور روزم بهتون گفتم ک فاکتور شدم و پلاک شدم واریز اول ۲۲ اردیبهشت تکیمل وجه ۱ اسفند تحویله هفته ی ۴ دی ماه خیلیم ماشین اشغالیه حیف پولی ک این ۱۳ ماه خاباندمش واسه شاهین و واسه بابام مهر ۴۰۲ ک ب اسمش در اومده ۲۹۵ واریز کردیم موعد تحویل هفته ی ۴ اسفنده ۴۰۳ هنوز ک هنوزه تمکیل وجه واسه ش نیومده من نمیدونم این قانون کجاس چجوریه
Mohammad : شاید گيربكس روی حالت برفیه اونو چک کن غیر فعال باشه
تارا اتومات سرامیک تیتان : سلام اختیاری هست تغریبا 14میلیون مبلغ اضافه دادم .در زمان فاکتور زدن هم ده روز بیشتر زمان می‌بره تا فاکتور بشه..من تیتان بودم
هاجری : سلام دعوتنامه ها کی صادر میشه مبلغ 850واریز شده 1403/11/28 کسی خبر داره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهران 207 پانا : سلام من تحویل 24 خرداد هستم هنوز فاکتور نشدم رینگ فولادی سفید
نیلوفر : چرت. میگی
ثبت نامی 6 اسفند : توی پیش فروش درتاریخ 6 اسفند پول ریختم حواله شهریور دستمه کسی هست براش دعوتنامه اومده باشه؟؟
مهدی آریزو 5 : 3خرداد مجوز خروج خوردم هنوز هیچ خبری از ماشین نیست.اوپراتور همیشه میگه هفته دیگه میرسه دستت.چه وضعیه خداوکیلی کف کردیم
امیر 1اسفند : مال منم اینجوریە، خیلی لش و مسخرس اصلا راه نمیره، آمپر بنزین هم خرابه این همە انتظار آخرشم ماشینی با کلی ایراد تحویلمون دادن
فوق العاده بهمن : فک کنم حالا حالا ها فوق العاده فاکتور نمیشه........آقا توحید فوق العاده از کی شروع ب فاکتورمیشه؟
قاسم. دوگانه سی اسفند75 لیتری : سلام. سورن دوگانه تحویل اسفند 1403 کسی مونده که هنوز تحویل نگرفته باشه؟بنظرم من آخرین نفرم 🙃🙃
حسن : بنظرم اونایی که دعوتنامه مرداد دارن پرداخت رو بزارن روزای آخر شاید قیمت ها تغییر کرد چون تحویل ماشین فقط براساس نوع فروش و شماره قرارداد اینجوری نیست که زودتر پرداخت کنی بری جلوتر هر کی سر موعد مقرر پرداخت کنه نوبتش حفظ میشه.
مسعود : امروز تاریخ دریافت پرونده برام بروز شده خدا کنه فاکتور بشم انشاالله تحویل 31 خرداد تبدیل به رینگ
محمد : فعلا پرداخت کنید قراره ایران خودرو قیمتها کم کنه