تشدید چالش صنعت خودرو با فروش به شیوه قرعه کشی

 

تشدید چالش صنعت خودرو با فروش به شیوه قرعه کشی

 
نزدیک به دو سال است که صنعت خودروسازی و بازار فروش آن، دچار مشکل جدی شده و متعادل نبودن عرضه خودرو با تقاضای بازار، این صنعت را دچار چالش‌های بسیاری کرده است. 
 
بازار خرید و فروش خودرو، مدتی است که به دلیل عرضه بسیار پایین در برابر تقاضای بالا و غیرمنطقی جامعه، دچار نوسانات و جهش‌های قیمتی شدید شده است. ورود دلالان و واسطه‌گران به این بازار، مشکلات را دوچندان کرده و امکان کنترل بازار را عملاً از اختیار نهادهای مسئول خارج کرده‌است.
 
در همین رابطه، چند ماهی است کمیسیون صنایع و معادن مجلس طرحی را برای ساماندهی صنعت خودرو تحت عنوان «تحول بازار و صنعت خودروی سبک» در دستور کار قرار داده است که یکی از مهم‌ترین محورهای آن، «عرضه خودرو در بورس» است؛ موضوعی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان می‌تواند به بهبود وضعیت عرضه کمک کند و به مرور نیز با افزایش تولید، قیمت‌ها را در بازار به تعادل برساند.
 
با این حال آنطور که علی جدی عضو کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید رزم حسینی وزیر صمت چندان با عرضه خودرو در بورس موافق نیست و جلسات کمیسیون با حضور دولتی‌ها برای رسیدن به یک توافق جامع همچنان ادامه دارد.
 
 
خرید گروهی کدملی از افراد بی‌بضاعت، روش دلالان برای دور زدن قرعه‌کشی خودرو
 
در این بین با توجه به نوسانات بازار خودرو، از چندین ماه پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت راهکاری را تحت عنوان «پیش‌فروش خودرو به صورت قرعه‌کشی» با شرایطی از قبیل اختصاص هر خودرو به یک کد ملی، عدم اجازه فروش خودرو تا یک‌سال و… جهت جلوگیری از تجاری سازی این وسیله نقلیه در دستور کار قرار داد تا از این طریق هم قیمت خودرو کنترل شود و هم دلالان از بازار خارج شوند، با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که این راهکار، توان پاسخگویی به خلاءهای بازار خودرو را نداشته و هرکدام از این شرایط با روش‌هایی خاص دور زده شد.
 
به عنوان نمونه، دلالان برای دور زدن این روش اقدام به خرید گروهی کد ملی افراد بی‌بضاعت کرده و با پرداخت چند میلیون به این افراد، عملاً شانس بالایی برای تصاحب خودروهای صفر در فرآیند قرعه‌کشی دارند، با این روش، می‌توان پیش‌بینی کرد که حدوداً اکثریت این خودروها به دست مصرف‌کننده واقعی نرسیده و هدف وزارت صنعت، معدن و تجارت از رسیدن خودرو به افرادی که واقعاً احتیاج به خودرو دارند، عملی نشده‌است.
 
از طرفی، اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت در ممنوعیت معامله این خودروها تا یک‌سال نیز به صورت کامل عملی نیست، زیرا این خودروها هم‌اکنون به صورت وکالتی و یا با استفاده از مبایعه نامه منتقل می‌شوند و به همین دلیل، این راهکار نیز با توجه به این روش‌های انتقال، معیوب است.
 
شاهد این مثال قرعه‌کشی پیش فروش فوری و یک‌ساله شرکت ایران‌خودرو در مهرماه امسال است که به صورت همزمان برگزار شد. در این دو قرعه‌کشی، در مجموع ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۶۵۳ نفر در سایت شرکت ایران خودرو ثبت‌نام کردند، این در حالی است که در مجموع این دو قرعه کشی همزمان، ۳۱ هزار و ۴۵۰ دستگاه خودرو به برندگان رسید. با یک محاسبه ساده می‌توان گفت شانس پیروزی در این قرعه کشی‌ها به طور میانگین، ۷ درصد است که عملاً به معنای این است که این رخداد بیشتر شبیه به یک بخت‌آزمایی است تا انتخاب تصادفی!
 
 
نکته حائز اهمیت دیگر این است که با بررسی ثبت نام متقاضیان برای هر خودرو، متوجه می‌شویم که بیشترین ثبت نام‌ها، برای خودروهای لوکس ایران خودرو است و این در حالی است که مردم در شرایط نامطلوبی از لحاظ اقتصادی به سر می‌برند؛ به طور مثال در فروش یک‌ساله، بیشترین متقاضی مربوط به خودروی دناپلاس است که ۲۲۸ هزار و ۲۱ نفر ثبت‌نامی را به خود اختصاص داده است و این تعداد نزدیک به یک سوم کل متقاضیان ثبت‌نام یکساله ایران خودرو است.
 
این مطلب بیانگر این موضوع است که مردم به خودرو دیگر دید مصرفی ندارند و آن را به عنوان یک کالای سرمایه‌ای به حساب می‌آورند و از این جهت حاضرند برای اینکه ارزش پول نزد خود را بیشتر کنند، خودروهای با قیمت بالاتر را انتخاب کنند. بعد از دناپلاس نیز به ترتیب پژو پارس TU۵ و پژو ۲۰۷ قرار دارند که تأیید کننده تحلیل بالا است.
 
این اتفاقات و نرسیدن قرعه شانس برای اکثریت مردم در قرعه‌کشی‌ها، باعث شده تا جو بی‌اعتمادی سنگینی در بین مردم عادی، حکم‌فرما شده و آن‌ها، این اتفاقات را ناشی از انتخاب گزینشی افراد در این قرعه‌کشی‌ها قلمداد کنند، درصورتی‌که می‌توان گفت با توجه به نظارت نهادهای مربوطه به فرآیند قرعه‌کشی، این روند به‌سختی میسر شود که البته به دلیل عدم شفافیت کامل، نمی‌توان اظهارنظر دقیق داشت.
 
با توجه به این مسائل، به نظر می‌رسد اجرای این روش، تاکنون اعتماد عمومی مردم را جلب نکرده و هم‌چنین شفافیت مطلوبی نیز در خود ندارد.
 
 
فروش خودرو با قیمت واقعی، راهکاری برای خروج از وضعیت بحرانی موجود
 
در حال حاضر با توجه به زیان‌دهی بسیار بالای خودروسازان به دلیل فروش خودرو با قیمت‌های غیرواقعی و دستوری، باید شرایطی پدید آید تا خودروساز بتواند خودروهای خود را به صورت مستقیم با قیمت‌های واقعی در بازار عرضه کند.
 
با این کار اولاً دست دلالان از سودهای کلان حاصله از اختلاف قیمت بازار آزاد و قیمت دستوری فعلی کوتاه شده و از طرفی این سود به خودروساز برگشته و این صنعت می‌تواند با تأمین نقدینگی از این راه، به مرور زمان از زیان خارج شده و بعد از مدتی با بهبود شرایط، تولید را افزایش دهد، این موارد باعث متعادل‌تر شدن عرضه و تقاضا شده و در میان مدت و کوتاه مدت، سبب کاهش نسبی قیمت خودرو نیز خواهد شد.

source

mehrnews

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودرو با فروش به شیوه قرعه کشی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

ابراهیم حسن پور
0

با سلام
0.7 درصد صحیح می باشد نه 7 درصد
12:11  1399/09/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
T9 ثبت نام 13 آذر : دوستان هرکس رسید فیلم بگیره بزاره گروه تا فیلما زیاد بشه و اینستا هم پور کنیم تا خودمون کاری نکنیم رسانه اینا خبری نیست این شنبه ساعت 11 دفتر مرکزی تهران کرمان موتور
تارا اتوماتیک v4 تحویل ۳۰ اسفند نانو سرامیک : جهت اطلاع دوستان شماره قرارداد ۱۵۰۶۳۵۳۷ پرداخت اوليه 1403/10/20 انتخاب نمايندگي 1403/07/20 صدور دعوتنامه 1403/10/08 پرداخت كل وجه 1403/10/20 دريافت پرونده 1404/02/17 آماده براي صدور فاكتور 1404/03/17 فاكتور شده 1404/03/17 تخصيص پلاک 1404/03/17 آماده جهت تحويل 1404/03/18
تارا تحویل 26 خرداد فروش فوری : سلام دوستان تارا دستی ما هم ۱۷ خرداد فاکتور شد . ان شاالله همگی به زودی تحویل بگیریم .
جمال : سلام شاهین CVT یا پلاس چقدر واریزی تکمیل وجه بوده
مریم : سلام و عرض ادب خدمت دوستان منم دی ماه ۲۹۱میلیون پرداخت کردم تحویل هفته چهارم مرداد بودم دیروز پیامک تبدیل به جی ال اومد سود ۲۶ میلیون پرداختی بدون آپشن ۲۶۱ میلیون
درسا : فعلا دارن شاهین پلاس فاکتور می کنن ، خبری از فاکتور کردن سی وی تی نیست ، اینم شانس ماست
مهدی : منم ۲۱ ام تکمیل وجه کردم همون موقع هم سخا دادم ولی فاکتور نشده
شاهین g : دزدی مد شده تو این مملکت سایپا دیگه شاه دزده
X5 : سلام منم واریزی ۵ دی ماه هستم رنگ سفید ۲۷ اردیبهشت فاکتور شد ۶ خرداد هم پلاک شد رهگیری پست هم زدم کارت ماشین ارسال شده احتمالا تا فردا دستم میرسه منم کارخانه زنگ زدم گفت تا آخر همین ماه تحویل میدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا پیش فروش : تشکر🌷🌷🌷
اکبر : داداش یکی مثل تو سایپا روگیج کرده سخا رو اردیبهشت بردی واقعا کسی نبود تو اون نمایندگی خراب شده بهت بگه سخا میخوای
شهریار : کسی خبر نداره برای رانا تبدیل میاد یا چی چرا فاکتور نمیشه مال من 7 خرداد تحویل بوده
شهریار : 7 خراد مشکی هنوز فاکتور نشده
پیش فروش تکمیل وجه 4اسفند : سلام منم تکمیل وجه 4اسفندم فاکتورشدم امروزبعدظهرساعت4 انشاالله قسمت همه
رانا پلاس : 9خردا د فاکتور نشده
علی : سلام خاکستری متالیک 9 خرداد هنوز فاکتور نشده
عمو نوروز : من سال 400 کوییک تحویل گرفتم چند روز بعد دیدم روغن ریزی داره بردم نمایندگی گفتن از کاسه نمد گیربکسه چسب زدن اب بندی کردن یادمه یه هفته طول کشید تا نهران تایید کنه مشکل از مونتازه خلاصه من درس عبرت نگرفتم باز اطلس ثبت نام کردم هر چی سرم بیاد حقمه
رانا پلاس : سلام دوستان خواهشا اسمی از افزایش قیمت برای خودروهای که تکمیل وجه کردن نیارید حتی یه ریال هم اضافه نمیشه
هادی اریزو : خوب برو پلیس راهنمایی اعلام کن صد درصد اشتباهی جریمه شدی پیگیری میکنن خلافی بر میدارن روش