افراد زیادی از خرداد سال 97 از شرکت ایران خودرو، دو خودروی هایما s5 و s7 را با موعد تحویل در سال 98 و 99 به صورت پیش خرید با مبلغ ثبت نامی عموماً بیش از نصف قیمت روز خودرو ثبت نام کرده اند. تا کنون این شرکت نسبت به تحویل خودرو و ارسال دعوت نامه برای قراردادهای با موعد تحویل تا مرداد 98 اقدام کرده است و برای قراردادهای باقی مانده مثل هایماs7 ، طرح تبدیل با یک خودروی دنا پلاس معمولی و یک خودروی دنا پلاس توربو دستی با موعد تحویل یک و دو ماهه آن هم با شرایط بسیار مبهم پیشنهاد داده است. در این راستا ایران خودرو اطلاع رسانی درستی انجام نمیدهد. مثلاً در اوایل مهرماه 99 ایرانخودرو اعلام کرد که این خودرو را تحویل خوهد داد و تا آخر سال در صورت تأمین قطعات، حدود 20 هزار دستگاه تولید خواهد شد. اما اخیراً در خبرگزاری ها و برخی نمایندگیهای این شرکت اعلام شد که تولید هایما متوقف شده است و مردم به صورت اجباری باید طرح تبدیل فوق را قبول کنند. با توجه به عدم اطلاع رسانی درست، دارندگان حوالههای گفته شده بلاتکلیف و سردرگم هستند و کسی هم جوابگوی آنها نیست. جدای از گمانهزنیهای مختلف، اعتراضهای به حقی در مورد عملکرد این شرکت در این زمینه از قبیل موارد زیر وجود دارد:
1- آیا تحریم فقط برای خودروی هایما است؟ چرا سایر خودروهای مونتاژی از قبیل ام وی ام، چری، جک و فوتون و تولیدات کرمان موتور و ... تولید و در بازار عرضه میشوند؟ چرا خودروی هایما صفر به وفور در دست واسطهها و بازار یافت میشود؟ این مطلب این شائبه را ایجاد کرده است که با افزایش قیمتها، ایران خودرو حاضر به هزینه کردن و اجرای تعهدات خود نیست و تمایل دارد خودروهای تولیدی را از طریق واسطهها در بازار آزاد به فروش برساند. همچنین خبر راه اندازی خط تولیدخودروی هایما پلاس توسط ایران خودرو در برخی رسانهها نیز گفته شده است.
2- چرا ایران خودرو با توجه به منابع مالی دریافتی زیادی که از ثبت نام کنندگان دریافت کرده و همچنین زمان کافی که در اختیار داشته است، به موقع نسبت به تامین قطعات اقدام نکرده است؟
3- چرا به جای معوقات خودروی سوزوکی، خودروی هایما داده شده است، در حالی که ثبت نام کنندگان خودروی هایما پس از دو سال و نیم انتظار، خود محقتر به دریافت آن هستند.
4- افراد نسبت به طرحهای تبدیل پیشنهادی توسط ایران خودرو اعتراض شدید دارند و معتقدند که حقوق آنها در این طرحها رعایت نمیشود. با توجه به اینکه اکثراً برای استفاده شخصی هایما، که خودرویی شاسی بلند و اتوماتیک توربو است ثبت نام کردهاند، طرحهای تبدیلی پیشنهادی آن با سواری دنا پلاس دستی و پژو پارس نه به لحاظ کیفیت و نه به لحاظ قیمتی منصفانه نمیباشد و شرایط تبدیلی هم خیلی مبهم و چند مرحلهای است.
بنابراین ما دارندگان حوالههای خودروی هایما، اولاً خواهان اطلاع رسانی دقیق و شفاف شرکت ایران خودرو در زمینه تولید و تحویل این خودرو هستیم. ثانیاً خواهان دریافت خودروی ثبت نامی خود میباشیم. و ثالثاً اگر طرح تبدیلی برای افراد متقاضی پیشنهاد میشود، باید با خودروی هم رده آن صورت گیرد و دارای تنوع بوده و حقوق مصرف کننده در آن تضییع نگردد لذا از مسؤلین محترم شرکت ایران خودرو انتظار داریم به حقوق مشتریان خود که به آنها اعتماد کرده اند، احترام بگذارند و در جلب رضایت مشتریان بکوشند و در اسرع وقت نسبت به تامین قطعات و تحویل این خودرو اقدام نمایند. ضمن تشکر، از خبرگزاری فارس تقاضا داریم این موضوع را تا حصول جواب از مسؤلین ایران خودرو پیگیری نماید.