قیمت گذاری فصلی هم به داد خودروساز نرسید/ افزایش عرضه راه خروج خودروسازان از زیاندهی

 

قیمت گذاری فصلی هم به داد خودروساز نرسید/ افزایش عرضه راه خروج خودروسازان از زیاندهی

 
در حالی با برگزاری فروش های فوق العاده، انتظارها برای کاهش قیمت ها از یک سو و همچنین تامین نقدینگی خودروسازان از سوی دیگر افزایش یافته که نگاهی به روند فعلی این صنعت با توجه به نرخ تورم و نوسانات ارزی نشان می دهد که قیمت گذاری فصلی در این فروش ها تبدیل به چالشی جدی شده و در صورت بی توجهی، زیاندهی دوباره خودروسازان را به همراه دارد مگر آن که خودروسازان نسبت به افزایش عرضه اقدام کنند.
 
با وارد شدن به فصل جدید به زودی شاهد درخواست خودروسازان برای بازنگری در قیمت ها با توجه به نوسانات ارزی و تورم خواهیم بود. قانونی که به پیشنهاد شورای رقابت در ستاد تنظیم بازار به تایید رسید و بر اساس آن این امکان را برای خودروسازان فراهم کرد تا در هر فصل با توجه به متغیرهای اقتصادی نسبت به ارایه درخواست خود مبنی بر افزایش قیمت ها اقدام کنند و پس از آن با شروع تابستان، خودروسازان نیز درخواست خود دراین خصوص را به شورای رقابت ارایه کردند که هرچند زمان زیادی برای تایید آن برد اما در نهایت به ثمر نشست و دور جدید فروش فوق العاده خودروسازان با قیمت های جدید آغاز شد.
 
هرچند این اجازه داده شده تا قیمت گذاری فصلی در شورای رقابت اجرایی شود اما کارشناسان این صنعت معتقدند که این شورا همچنان در فرایند قیمت گذاری حضور داشته و اجازه نمی‌دهد شرکت‌های خودروساز قیمت محصولات حاضر در خطوط تولید خود را بر اساس مکانیزم تعریف شده عرضه و تقاضا تعیین کنند که این امر منجر به زیان خودروساز خواهد شد. 
 
اما در عین حال این ایراد به خودروسازان وارد شد که با توجه به قیمت گذاری فصلی امکان کاهش عرضه با هدف افزایش قیمت در فصل های بعد وجود دارد به طوری که خودروساز با آگاهی از ایجاد امکان افزایش قیمت در سه ماه آینده با هدف کسب سود بیشتر در ماه های آینده از عرضه بیشتر بپرهیزد تا بتوانند در فصل بعدی با قیمت بیشتری عرضه کنند. 
 
اما در همین حال کارشناسان این صنعت این موضوع را رد کرده و معتقدند که به دلیل سایه سنگین تعهدات معوق بر روی دوش خودروسازان،  امکان مدیریت عرضه به بهانه فروش در فصول آینده با قیمت های بالاتر چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.
 
طبق اعلام شورای رقابت، قیمت خودروهای داخلی هر سه ماه یکبار مورد بازنگری قرار می‌گیرد، بنابراین در صورت تداوم فروش فوق‌العاده ماهانه، خودروسازان مجبورند محصولات خود را در هر فصل دو بار با قیمت‌های به روز نشده عرضه کنند.
 
در حال حاضر قیمت خودرو در بازار تحت تاثیر نرخ ارز، تورم انتظاری و میزان عرضه بوده و با توجه به این موارد افزایش سه ماه یک‌بار نمی‌تواند چندان روی بازار اثرگذار باشد زیرا نقش مولفه‌های دیگر بسیار پررنگ است.
 
با تصمیم کمیته خودرو خودروسازان تا پایان سال موظف به 6 دوره فروش فوق العاده هستند و با آغاز مهرماه امکان افزایش قیمت در پاییز وجود دارد که بالطبع در سه ماه آینده نیز این امکان برای خودروساز دوباره مهیا خواهد شد اما در این میان این پرسش مطرح می شود که این فروش های فوق العاده با توجه به افزایش بی رویه قیمت ارز، زیان خودروسازان را به دنبال خواهد داشت و یا مصوبه شورای رقابت را باید راه نجاتی برای خودروسازان دانست؟
 
به نظر می رسد با این شرایط خودروسازان درخواست تغییر شرایط را داشته باشند چرا که فروش با قیمت های قبلی و تحویل آن ها، زیان دوباره خودروسازان را به همراه خواهد داشت زیرا در شرایط کنونی خودروسازان ملزم به تحویل سه ماهه خودروها خواهد شد که این زمان با زمان ارایه درخواست خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت ها مقارن خواهد بود. بر این اساس احتمال تغییر در شیوه قیمت گذاری و یا فروش ماهانه خودرو وجود دارد.
 
این در حالیست که در نیمه نخست امسال زیاندهی خودروسازان به واسطه افزایش هزینه ها معادل کل زیان سال گذشته بوده و این تصمیم می تواند زیان های بیشتری را به خودروسازان تحمیل کند. 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت گذاری فصلی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تبدیلی sr3 : دوستان شماره شاسی اومد
رسول : من واریز و سخا رو ۱۹ اسفند انجام دادم و امروز فاکتور شدم .
اسفند با سهند : سلام بالاخره من تصمیمم رو گرفتم. پول کوییک رو واریز کردم. حالا ببینم کی تحویل می‌دن
مقدم : چراغ تحویل خودرو من هم خداروشکر روشن شد. 3 ماه بی وسیله گی برای ما که مصرف کننده بودیم خدایی خیلی سخت بود. کسایی که تحویل گرفتن میشه بگن حدودا از زمانیکه چراغ تحویل خودرو روشن میشه چقدر زمان میبره تا برسه دست نمایندگی ؟ (مشهد هستم)
ابی : منم هستم هنوز فاکتور نشدم
سعید : از کجا نگاه کنم ببینم سخا رو ثبت کردن یا نه؟
دی ماه : دروغه من ۲۶ام هنوز فاکتور نشدم
شاهین cvt : سلام این پیام امروز برای من اومده مشتری گرامی درخواست شما با شماره پرونده09-29023 ثبت و جهت رسیدگی، به حوزه فروش ارجاع گردید. مرکز امور مشتریان گروه خودروسازی سایپا کسی می دونه چیه من قبلا در سامانه 136 شکایت ثبت کردم ممکن برای این باشه؟
Mehdi : نرگس خانم پیگیر شدم از دو جا یکی زنگ زدم به دفتر پارکینگ ایدکو پرسیدم چون آخرین محل فیزیکی خودرو من اونحا بوده از طرفی زنگ بزنید نمایندگی خودتون و به کارشناس فروش کد ملی بدید چک می کنند بهتون میگن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
هایما اس 7پرو : دوستان قانونا اگه خرداد رد بشه حق گرون کردن ندارن چون تحویل ما گزشته گروهی درست کنید احیانا گرون کردن اعتراض کنیم بر میگرده قیمتا 2 سال پیش هایما مادران اعتراض کردن قیمتا برگشت مخصوصا طرح مادران ک کدوم حمایت از طرح خانواده هست
رضا : ممنون دوست عزیز ولی فوق العاده ها هنوز هیچکس فاکتور نشده و خوشبینانه اواخر خرداد تازه استارت میخوره اون هم بشرط اتمام پیش فروش. من هم از نمایندگی پرسیدم و تاکید کرد هیچ فوق العاده ای فاکتور نشده و فعلا خبری نیست.
رحمان : سلام دوستان فکرکنم دعوتنامه مرداد داره ارسال میشه
محسن : سلام دعوتنامه مرداد اومد با افزایش نصف قیمت اومد.. اینم شانس ما
اینفو : تفاوت قیمت کارخانه و بازارش 60 تومن و در بهترین حالت و تصویب این افزایش قیمت ها هم به 100 تومن نمیرسه..از یه طرف با این اوضاع دیگه کسی رانا ثبت نام نمی کنه.. از طرف دیگه تو بازار هم خریدار میگه 50 تومن بیشتر بزارم روش 207 معمولی بگیریم ...
حمید تحویل مرداد : استفاده کردیم از بیانات شما .
پیش فروش تیر : الان دعوتنامه برام اومد قبلا 303 واریز کرده بودم، الان 363 دیگه باید واریز کنم. لعنت بهشون وایسادن گرون کنند بعد دعوتنامه فرستادن
اریزو5 : سلام دوستان کسی می دونه چجوری باید فهمید که مجوز خروج خرده یا نه
سعید : سلام برای منم فاکتور شد امروز
نورعلی : تنها ماشینی که تو بازار زیاد طرف دارنداره رانا پلاس ارتقا بفروشید.207صفر بخرید.207میشه بالای یک ملیارد رانا بترکون نهایتا بشه860ماکاسبیم صفرشم نمی تونیم بفروشیم .ولی خدابده207حتی tu3ملت می خرن بااین که موتوری ضعیف.ولی خوب می خرنش