ایلان ماسک: تولید خودروی برقی با باتری نسل جدید و قیمت ۲۵ هزار دلار در دستور کار تسلا است

 

ایلان ماسک: تولید خودروی برقی با باتری نسل جدید و قیمت ۲۵ هزار دلار در دستور کار تسلا است

 
ایلان ماسک در جریان رونمایی باتری‌های نسل جدید، از طراحی و تولید خودروی برقی ۲۵ هزار دلاری خبر داد که البته نمی‌توان آن را با قطعیت درنظر گرفت.
 
تسلا در رویداد اخیر خود از کاهش قابل‌توجه هزینه‌های تولید باتری خبر دارد. همین موارد باعث شدند تا شرکت، برنامه‌ای جدی را برای تولید خودرو برقی ۲۵ هزار دلاری در دستور کار قرار دهد. ایلان ماسک می‌گوید فناوری جدید در باتری‌‌ها و همچنین مواد اولیه، منجر به کاهش قابل‌توجه هزینه‌ی کیلووات‌ساعت توان تا نصف می‌شود. درنتیجه می‌توان امیدوار بود که قیمت نهایی خودروهای برقی به نزدیکی خودروهای سنتی احتراقی برسد.
 
هزینه به ازای هر کیلووات‌ساعت، واحد انرژی است که اغلب در اندازه‌گیری ظرفیت باتری‌ها در خودروهای مدرن برقی استفاده می‌شود. در دهه‌ی گذشته، هزینه‌ی مذکور در روند کاهشی قرار گرفت و از ۱،۱۰۰ دلار به‌ازای هر کیلووات‌ ساعت در سال ۲۰۱۰ به ۱۵۶ دلار در سال ۲۰۱۹ رسید که کاهش ۸۷ درصدی را نشان می‌دهد.
 
کارشناسان اعتقاد دارند هزینه‌ی کیلووات‌ساعت تا سال ۲۰۲۳ به ۱۰۰ دلار کاهش پیدا می‌کند. ازطرفی ماسک می‌گوید تسلا یک فرایند سه‌ساله را برای کاهش هزینه به کمتر از آن مقدار اجرا می‌کند. البته مدیرعامل تسلا هیچ اطلاعات جزئی از قیمت دقیق نهایی مدنظر شرکتش ارائه نکرد.
 
باتری‌ها ساختاری ساده ندارند و بررسی فاکتورهای متعدد در آن‌ها، فراتر از سلول‌ها است. یک سلول باتری لیتیم یونی با هزینه‌ی تولید ۱۰۰ دلار به ازای هر کیلووات‌ساعت، هزینه‌های دیگری را هم با خود به‌همراه دارد. درنهایت برای ساخت یک پک باتری با قطعات اضافه همچون سیستم مدیریت و خنک‌کاری باتری، هزینه‌ای نزدیک به ۱۲۵ تا ۱۳۰ دلار به ازای هر کیلووات‌ساعت خواهد داشت.
 
باتری‌های امروزی خودرو بسته به ظرفیت خود قیمتی بین ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار دارند. پایین آوردن قیمت باتری‌ها می‌تواند مسیر را برای طراحی و تولید خودروهای برقی با قیمت پایین‌تر بسیار هموار کند. تسلا می‌خواهد قیمت باتری‌های آتی خود را تا ۶ هزار دلار و کمتر، کاهش دهد که هزینه‌ی هر کیلووات‌ساعت را در سلول باتری به کمتر از ۱۰۰ دلار خواهد رساند.
 
قیمت میانگین خودروهای برقی در ایالات متحده در سال‌های اخیر مسیر کاهشی را طی کرده است. قیمت میانگین از ۶۴،۳۰۰ دلار در سال ۲۰۱۸ به ۵۵،۶۰۰ دلار در سال ۲۰۱۹ رسید که کاهش ۱۳/۴ درصدی را نشان می‌دهد. این کاهش را بیش از همه می‌توان مدیون خودروی تسلا مدل 3 دانست. البته هنوز هم قیمت میانگین خودروهای برقی نسبت به قیمت میانگین خودروهای احتراقی (۳۶،۶۰۰ دلار در ایالات متحده) بسیار بیشتر است.
 
تسلا مدل ۳ قرار بود به‌عنوان اولین محصول شرکت با هدف‌گیری بازار گسترده عرضه شود. برنامه‌های تسلا که در سال ۲۰۰۶ و طی یک پست وبلاگی توسط ایلان ماسک شرح داده شدند، تمرکز زیادی روی خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه داشتند. تسلا از همان زمان ادعا می‌کرد که با عرضه‌ی خودروهای اسپرت با قیمت مناسب، صنعت خودروی الکتریکی را برای عموم جامعه جذاب می‌کند. تسلا تصمیم داشت تا درآمد حاصل از فروش خودروهای لوکس با حاشیه‌ی سود بالا را در توسعه‌ی خودروهای مقرون‌به‌صرفه‌تر برقی هزینه کند تا صدها هزار نفر، توان خرید این خودروها را داشته باشند.
 
برنامه‌های ایلان ماسک برای ساخت تسلا مدل ۳ با قیمت ۳۵ هزار دلاری هیچ‌گاه به نتیجه ننشست. به‌هر‌حال چالش‌های زیادی خصوصا در بخش تولید خود شرکت تسلا باعث شد تا امروز مدل ۳ در نمونه‌ی Standard Range Plus با قیمت ۳۷،۹۹۰ دلار به فروش برسد. مدل‌های Long Range و Performance نیز برچسب‌های قیمتی ۴۶،۹۹۰ و ۵۴،۹۹۰ دلاری دارند.
 
این اولین مرتبه‌ای نیست که ایلان ماسک قول کاهش قیمت خودروهای الکتریکی را مطرح می‌کند. او در سال ۲۰۱۸ هم گفته بود که یک خودروی ۲۵ هزار دلاری برقی را تا سه سال بعد به بازار ارائه می‌کند. به‌هرحال او همچنان روی این قول پافشاری می‌کند. نکته‌ی مهم صحبت‌های ماسک در رویداد اخیر Battery Day، اشاره به افزایش حجم تولید شرکت و رسیدن به حجم تولید ۲۰ میلیون دستگاه خودروی برقی بود که بیش از دو برابر تولید کنونی غول‌هایی همچون تویوتا و جنرال موتورز و فولکس‌واگن است.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی برقی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 : سلام دوستان.یه راهنمایی بدید.به نظرتون برا تحویل باید کارشناس رنگ ببرم با خودم؟
نازنین : سلام دوستان مال من اومد مال شما چی هنوز نیومده؟؟؟؟پیام تکمیل وجه رومیگم
شاهین پلاس۱ : وقتی یه شرکت زیر نظر دولت باشه انقدر بی صاحب باشه اوضاع بهتر از این نمیشه چی شون درسته این درست باشه توقع ما هم زیاد اگر این مردم نبودن شماها از گشنگی میمردین شرف ندارید که انقدر این مردم و اذیت میکنید خدا نگزره ازتون
سیاوش x5 : سلام عزیزان ثبت‌نام ۲۸ اسفند تحویل سیستمی۲۸تیر فاکتور ۲۰ مهر ارسال مدارک ۳ ابان شهر بندرعباس زنگ زدن امروز بریم تحویل بگیریم جهت اطلاع
آرش : بدبختی کوییکم معلوم نی کی بدن🤨
آرش : منم جی ال بودم ۲۸۲پارسال واریز کردم موعدم آذر بود که تبدیل به کوییک زدم ۱۵۰ هم واریز کردم حالا خدا داند کی بدن
مهدی : سلام از من به شما نصیحت من الان ۲ ماه هست که ماشین زیر پام هست تلکی منتظر جی نباشین فقط جی ال میدن اونم به زور
مهدی پلاس 14اردیبهشت : درود برشما دوستان عزیز.اپراتورهای سایپا هیچ خبری ندارن که چه موقع ماشین فاکتور میشه این که میگن شما اسفندماه فاکتور میشوید دروغه قبلاً یکی از دوستان گفتن اپراتور بهم گفته تو که 14اردیبهشت هستی حدوداً 70روزدیگه فاکتور میشوید من همون لحظه حساب کردم چون خودم هم 14اردیبهشت بودم تقریباً شد اواخر مهرماه اما هیچ خبری نشد لطفاً دلخوش به گفته اپراتور سایپا نباشید
خردادماه : بله ۴ بار اومده
رز زرد : سلام برای شما چندبار پیامک تبدیل اومده؟ آیا ۲۰ مرداد پیامک جی ال اومد؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نیسان دوگانه اکستند : نیسان ابی یا اکستند؟
کوییک اس شهریور : الان اونایی فاکتور شدن جلوی شماره گذاری چی نوشته براشون؟من یه هفته فاکتور شدم نوشته در انتظار بازدید افسر
محمدحسین : اگه ب خواد اینجوری پیش بره 31شهریورو آخر آذرماهم نمیدن
محمدحسین : داداش110فایده نداره من ازهمه خواهش میکنم به 136هم زنگ بزنن شکایت ثبت کنن فقط 2دقیقه وقط میگیره
نیسان دوگانه اکستند : دوستان اکستند دوگانه کسی پلاک شده خاهشا راست بگین؟
ساینا تکمیل وجه 30اردیبهشت : 5 آبان فاکتور شدم امروز هم تحویل بالاخره بعد 5 ماه تاخیر راحت شدم خداحافظ همگی امیدوارم شماهم راحت بشید
مظلومی : چرا به ترتیب پذیرش نیس اینم یجور پارتی بازیه دیگه بنده بجز خدا کسی رو ندارم توی نمایندگی از 10 تا ماشین 9 تا اومده بعد از من بعد نیگن ننمیدوتیم چرا اینجوریه
مظلومی : داداش گلم چرا پس و پیش پلاک میزنن، بنده 7 مردادم موندم دوگانه ولی برج 6 و 7 پلاک شدن اگه به ترتیب هست این کجاش ترتیبه، وشما میگی پلاک میشن کجا یه هفته راکت مونده لامصبا
سعید اتو فلز 30 دی : با سلام،207 اتوماتیک سفید. واریز اول 7 مرداد،تکمیل 5 ابان،9 آبان تبدیل به60611، 12 آبان فاتور،13 آبان پلاک،انشاالله واسه همه خیلی زود فاکتور بشه،
قباد : قول میدهم به شرفم قسم یک ماه اینده جلسه داریم با مدیران زامیاد و سایپا بخدا قسم ابرویی از اینها ببرم بخاطر اینکه این مردم اذیت شدن که نگو . کاری خواهم کرد که دیگه مردم را اذیت نکنند قول شرف