ایلان ماسک: تولید خودروی برقی با باتری نسل جدید و قیمت ۲۵ هزار دلار در دستور کار تسلا است

 

ایلان ماسک: تولید خودروی برقی با باتری نسل جدید و قیمت ۲۵ هزار دلار در دستور کار تسلا است

 
ایلان ماسک در جریان رونمایی باتری‌های نسل جدید، از طراحی و تولید خودروی برقی ۲۵ هزار دلاری خبر داد که البته نمی‌توان آن را با قطعیت درنظر گرفت.
 
تسلا در رویداد اخیر خود از کاهش قابل‌توجه هزینه‌های تولید باتری خبر دارد. همین موارد باعث شدند تا شرکت، برنامه‌ای جدی را برای تولید خودرو برقی ۲۵ هزار دلاری در دستور کار قرار دهد. ایلان ماسک می‌گوید فناوری جدید در باتری‌‌ها و همچنین مواد اولیه، منجر به کاهش قابل‌توجه هزینه‌ی کیلووات‌ساعت توان تا نصف می‌شود. درنتیجه می‌توان امیدوار بود که قیمت نهایی خودروهای برقی به نزدیکی خودروهای سنتی احتراقی برسد.
 
هزینه به ازای هر کیلووات‌ساعت، واحد انرژی است که اغلب در اندازه‌گیری ظرفیت باتری‌ها در خودروهای مدرن برقی استفاده می‌شود. در دهه‌ی گذشته، هزینه‌ی مذکور در روند کاهشی قرار گرفت و از ۱،۱۰۰ دلار به‌ازای هر کیلووات‌ ساعت در سال ۲۰۱۰ به ۱۵۶ دلار در سال ۲۰۱۹ رسید که کاهش ۸۷ درصدی را نشان می‌دهد.
 
کارشناسان اعتقاد دارند هزینه‌ی کیلووات‌ساعت تا سال ۲۰۲۳ به ۱۰۰ دلار کاهش پیدا می‌کند. ازطرفی ماسک می‌گوید تسلا یک فرایند سه‌ساله را برای کاهش هزینه به کمتر از آن مقدار اجرا می‌کند. البته مدیرعامل تسلا هیچ اطلاعات جزئی از قیمت دقیق نهایی مدنظر شرکتش ارائه نکرد.
 
باتری‌ها ساختاری ساده ندارند و بررسی فاکتورهای متعدد در آن‌ها، فراتر از سلول‌ها است. یک سلول باتری لیتیم یونی با هزینه‌ی تولید ۱۰۰ دلار به ازای هر کیلووات‌ساعت، هزینه‌های دیگری را هم با خود به‌همراه دارد. درنهایت برای ساخت یک پک باتری با قطعات اضافه همچون سیستم مدیریت و خنک‌کاری باتری، هزینه‌ای نزدیک به ۱۲۵ تا ۱۳۰ دلار به ازای هر کیلووات‌ساعت خواهد داشت.
 
باتری‌های امروزی خودرو بسته به ظرفیت خود قیمتی بین ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار دارند. پایین آوردن قیمت باتری‌ها می‌تواند مسیر را برای طراحی و تولید خودروهای برقی با قیمت پایین‌تر بسیار هموار کند. تسلا می‌خواهد قیمت باتری‌های آتی خود را تا ۶ هزار دلار و کمتر، کاهش دهد که هزینه‌ی هر کیلووات‌ساعت را در سلول باتری به کمتر از ۱۰۰ دلار خواهد رساند.
 
قیمت میانگین خودروهای برقی در ایالات متحده در سال‌های اخیر مسیر کاهشی را طی کرده است. قیمت میانگین از ۶۴،۳۰۰ دلار در سال ۲۰۱۸ به ۵۵،۶۰۰ دلار در سال ۲۰۱۹ رسید که کاهش ۱۳/۴ درصدی را نشان می‌دهد. این کاهش را بیش از همه می‌توان مدیون خودروی تسلا مدل 3 دانست. البته هنوز هم قیمت میانگین خودروهای برقی نسبت به قیمت میانگین خودروهای احتراقی (۳۶،۶۰۰ دلار در ایالات متحده) بسیار بیشتر است.
 
تسلا مدل ۳ قرار بود به‌عنوان اولین محصول شرکت با هدف‌گیری بازار گسترده عرضه شود. برنامه‌های تسلا که در سال ۲۰۰۶ و طی یک پست وبلاگی توسط ایلان ماسک شرح داده شدند، تمرکز زیادی روی خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه داشتند. تسلا از همان زمان ادعا می‌کرد که با عرضه‌ی خودروهای اسپرت با قیمت مناسب، صنعت خودروی الکتریکی را برای عموم جامعه جذاب می‌کند. تسلا تصمیم داشت تا درآمد حاصل از فروش خودروهای لوکس با حاشیه‌ی سود بالا را در توسعه‌ی خودروهای مقرون‌به‌صرفه‌تر برقی هزینه کند تا صدها هزار نفر، توان خرید این خودروها را داشته باشند.
 
برنامه‌های ایلان ماسک برای ساخت تسلا مدل ۳ با قیمت ۳۵ هزار دلاری هیچ‌گاه به نتیجه ننشست. به‌هر‌حال چالش‌های زیادی خصوصا در بخش تولید خود شرکت تسلا باعث شد تا امروز مدل ۳ در نمونه‌ی Standard Range Plus با قیمت ۳۷،۹۹۰ دلار به فروش برسد. مدل‌های Long Range و Performance نیز برچسب‌های قیمتی ۴۶،۹۹۰ و ۵۴،۹۹۰ دلاری دارند.
 
این اولین مرتبه‌ای نیست که ایلان ماسک قول کاهش قیمت خودروهای الکتریکی را مطرح می‌کند. او در سال ۲۰۱۸ هم گفته بود که یک خودروی ۲۵ هزار دلاری برقی را تا سه سال بعد به بازار ارائه می‌کند. به‌هرحال او همچنان روی این قول پافشاری می‌کند. نکته‌ی مهم صحبت‌های ماسک در رویداد اخیر Battery Day، اشاره به افزایش حجم تولید شرکت و رسیدن به حجم تولید ۲۰ میلیون دستگاه خودروی برقی بود که بیش از دو برابر تولید کنونی غول‌هایی همچون تویوتا و جنرال موتورز و فولکس‌واگن است.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی برقی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد