پس از رسوایی موسوم به دیزلگیت، شرکت فولکس واگن با اتخاذ یک استراتژی جدید تصمیم گرفت مدلهای بنزینی و دیزلی را به تدریج کنار گذاشته و تولید مدلهای الکتریکی را در دستور کار قرار دهد. بر اساس این استراتژی، خودروساز آلمانی قصد دارد در عرض 5 سال آینده 20 مدل برقی را به سبد محصولات خود اضافه کند.
اگر چه فولکس واگن یکی از پیشتازان صنعت خودرو محسوب میشود، اما در عرصه خودروهای الکتریکی این تسلا است که حرف اول را زده و روز به روز سهم خود را از بازار افزایش میدهد. از این رو پیشبینی میشود فولکس واگن رقابت سختی را با کمپانی نوپای آمریکایی داشته باشد.
اما به اعتقاد آقای برند استرلو (Bernd Osterloh) رئیس هیئت مدیره کنسول کارهای عمومی و نماینده کارمندان فولکس واگن، این شرکت تا سال 2023 یا حتی زودتر، خواهد توانست بین 900 هزار الی 1.5 میلیون خودروی برقی تولید نموده و خود را از نظر تیراژ تولید با تسلا همتراز کند.
آقای استرلو در مصاحبه اخیر خود با روزنامه آلمانی Welt am Sonntag پا را فراتر نهاده و اضافه کرده کمپانی فولکس واگن به لطف پلتفرم ماژولی و اختصاصی MEB پتانسیل سبقت گرفتن از تسلا را دارد. شاید بدانید این پلتفرم بهگونهای طراحی شده که امکان ساخت مدلهای مختلف تحت برندهای متعدد گروه فولکس واگن را فراهم میکند.
فارغ از بحث تیراژ تولید، آقای استرلو بر این اعتقاد است که مهندسین گروه آرتمیس میتوانند از نظر تکنولوژی، فاصله موجود بین فولکس واگن و تسلا را از بین ببرند. این گروه با دستور مارکوس دئوسمن مدیرعامل آئودی پایهگذاری شده و ماموریت دارد توسعه مدلهای الکتریکی و فعالیتهای کمپانی در این راستا را تسریع میکند. ارباب حلقهها هدف نهایی این پروژه را تولید یک خودروی برقی با سطح اتوماسیون بالا تا سال 2024 عنوان کرده است.
آقای استرلو در این باره هم گفته مزیت تسلا نرمافزار اختصاصی موجود روی محصولاتش است که از طریق آن به گردآوری داده میپردازد. وی افزوده اگر فولکس واگن سیستم اختصاصی خود را توسعه دهد، خواهد توانست دادههای بسیار بیشتری را در مدتی کوتاه جمعآوری کند.