راه دشوار کاهش ارزبری در صنعت خودرو

 

جیپ گلادیاتور هلکت TR3 با پیشرانه ۷۰۷ اسب‌بخاری هلکت

 
کاهش قیمت تمام شده خودرو که از آن به عنوان یکی از رئوس فعالیت های خودروسازان یاد می شود، در حالی به داخلی سازی و به دنبال آن کاهش ارزبری گره خورده که فعالان صنعت خودرو و همچنین قطعه معتقدند با وجود داخلی سازی هیچ کاهش قیمتی در صنعت خودرو رخ نخواهد داد چرا که هزینه های سربار تولید این صنعت به عوامل متعدد دیگری وابسته است.
 
در حالی نهضت داخلی سازی با هدف کاهش ارزبری در صنعت خودرو وارد فاز اجرایی شد که در حال حاضر به گفته معاون وزیر صمت، نیاز ارزی سالانه صنعت خودرو 3.5 میلیارد دلار بوده که با اجرای پروژه های داخلی سازی این میزان ارزبری به 1.5 میلیارد دلار کاهش می یابد. 
 
یکی از دستاوردهای کاهش ارزبری در صنعت خودرو، کاهش قیمت تمام شده محصولات داخلی است چرا که تولیدات مشابه داخلی جایگزینی برای وارداتی ها شده و می تواند قیمت تمام شده محصولات را کاهش دهد. موضوعی که جواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز به آن اشاره و تاکید کرده که در حال حاضر تولید هر خودرو دو هزار دلار ارزبری دارد که برنامه این گروه خودروسازی کاهش ارزبری با تکیه بر انعقاد قرارداد همکاری با صنایع دفاع است. 
 
اما در عین حال اظهاراتی مبنی بر عدم اثرگذاری داخلی سازی بر قیمت تمام شده مطرح می شود که در این خصوص حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که لزوما کاهش ارزبری منجر به کاهش قیمت تمام شده نمی شود، می گوید: در حال حاضر صنعت خودرو با محدودیت ارزی دست به گریبان است و این محدودیت وابستگی و خرید از یک کشور مشخص تنها در صنعت خودرو ایران دیده می شود بنابراین این صنعت با دو محدودیت، بین المللی و ارزی دست به گریبان است.
وی می افزاید: در شرایطی که در ارتباطات خارجی محدودیت وجود دارد، سیاستی اجرایی تا وابستگی خارجی کاهش یابد و نوعی تفکر خاص خودکفایی اجرایی شود که در این نگاه، موضوع اقتصاد خودرو کمتر مورد توجه قرار می گیرد بلکه هدف بیشتر کاهش ارزبری و تامین قطعات از داخل نه به دلیل کاهش قیمت تمام شده بلکه به دلیل تحریم و عدم امکان تامین قطعات از خارج کشور است.
 
کریمی سنجری با بیان این که با کاهش درآمدهای ارزی باید وابستگی ارزی کشور کاهش یابد، اظهار می کند: این استراتژی بیشتر استراتژی سیاسی است تا اقتصادی؛ چرا که لزوما کاهش ارزبری منجر به کاهش قیمت تمام شده نمی شود هرچند که ممکن است سازنده با قیمت بسیار پایین تر قطعات را در اختیار خودروساز قرار دهد اما به طور قطع کاهش ارزبری منجر به قیمت تمام شده نخواهد شد حتی در شرایطی که قیمت ارز بسیار بالا است.
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که همانگونه که محاسبه قیمت تمام شده کار آسانی نیست، کاهش ارزبری نیز موضوع ساده ای نیست، ادامه می دهد: در دوره وزارت قبل بر کاهش ارزبری 300 میلیون یورویی در صنعت خودرو تاکید شد اما بررسی بیشتر نشان داد که خودروسازان تامین قطعه را به شرکت های قطعه ساز واگذار و این شرکت ها نیز اقدام به واردات قطعه به جای تولید داخلی کرده اند که در این شرایط شاهد کاهش ارزبری در صنعت خودرو بوده ایم در صورتی که در مجموع کاهشی رخ نداده است.
 
وی ادامه می دهد: هرچند بخش زیادی از قطعات وارد و به تولید رسید که تا اندازه ای ارزبری را کاهش داد اما به صفر نرساند، بنابراین تفاوت در موضوع شفاف نیست زیرا وقتی قطعه ای از خارج کشور تامین می شود ممکن است در کشور دیگری با هزینه کمتر به تولید برسد ضمن آن که هزینه های تولید در داخل کشور با وجود این که توجیه اقتصادی در تولید داخل داریم اما به دلیل اتوماسیون ضعیف، تجهیزات نامرغوب و کاهش بهره وری و هزینه سربار، بسیار بالا است در نهایت آن که قیمت تمام شده به شاخص هایی وابسته است که ارزبری عموما یکی از این شاخص ها نیست.
 
به گزارش خودروکار، بررسی این اظهارات نشان می دهد که راه نجات صنعت خودرو از کاهش هزینه های سربار و در نهایت قیمت تمام شده، داخلی سازی نخواهد بود بلکه لازم است مدیران این صنعت به دنبال بهبود فرایندهای تولید، افزایش تیراژ و راهکارهای کاهش هزینه تولید باشند تا قادر به کاهش قیمت تمام شده باشند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
۳ اردیبهشت : سلام من ۳ اردیبهشت تکمیل وجه کردم شماره پذیرش ۱۱۹۴۴۵۰۰ به نظرتون کی فاکتور میشم؟
شاهین G حواله تیر ماه : سلام نه پیام نیومد برای شما هم فکر نکنم افزایش بدن چون دعوتنامه اصلیت که G است ندادن و کم کاری از سایپا است البته از سایپا هرچی بگی بر میاد همانطور که سود مشارکت به ما نداد
محمد j4 : سلام j4 ثبت نام مرداد ماه اقساط کسی هست شاسی شده باشه
شاهین gl : 27 روزه از فاکتور گذشته پلاک نشده
ابان پلاس : شهریور هم ندادن شاهین پلاس gl چیه
س : یکشنبه ۱۸ آبان ساعت ۹ صبح تجمع گذاشتن جلوی سایپا هر کی میتونه حضور داشته باشه بهتره
حسین : سلام دوست یه سوال من امروز فاکتور شدم خواستم بدون چقدر زمان میبره واسه تحویل اخ باید برگردم سر کار اگ یک هفته طول میکشه بیشتر من برم؟ کسی اطلاع داره
پلاس : احتمالا منظورت ۷ آبان است.
++ : اهورا جان،تاریخ سخا را در سایت سایپا نمیزنند،روزی که شما در سخا ثبت نام کردید،برایتان یک پیامک تایید آمد ،تاریخ آن پیامک ناریخ سخا میباشد.
++ : جلیل جان مبارکه،دیدی پریروز نگران بودی،برات نوشتم :خیالت راحت ، تا آخر همین هفته فاکتور میشوی،خدا بزرگه،انشالله تحویل گرفتی ،اول صدقه بده، بعد شیرینی بچه ها فراموش نشه.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نیسان دوگانه : برای من هم 3برج 8پلاکشده وچراغ تحویلم هم روشن شده. ده روز هست هنوز نیامده نمایندگی ده روزه چراغ تحویل روشن شده. نمیارن زنگ نمایندگی زدم میگه تریلی خراب شده صبر کن میا. خدا لعنتشون کنه انشالا
کوییک جی : سلام تکمیل وجه خرداد تا چندم تیرماه است اگر کسی اطلاع داره لطف کند ممنون
منتظر پلاک : به خدا قسم اشتباه نکنید دیگه این یک بار شد دیگه داغ خودم کردم که از این شرکت ماشین بخرم
اکستند : باید تجمع بشه جلو شرکت ورسانه ای بشه که ماشینمون بدن
اکستند : فقط خدا لعنتشون کنه جگر مردم خون کردن به خدا. اشتباه هست ثبت نام کردن باید توی بازار بخری راحت بری دنبال کارت
ساینا اس تک : خاموش میشه
ساینا اس تک : دوستان نمیدونم چرا تا اسم تجمع و اعتراض میاد ماشین ها فاکتور میشه تا مردم خاموش میشن فاکتور کردن ماشین هم فاکتور میشه
پراید وانت 403 : دوستان من ماشین رو برج 3 سال پیش تحویل گرفتم هنوز پول دیرکردم رو نریختن چیکار باید انجام بدم پولم رو بگیرم
کوییک اس : نهایت 10روز اگه پلاک به مشکل برنخوری
حامد : نه پیامک نمیاد