راه دشوار کاهش ارزبری در صنعت خودرو

 

جیپ گلادیاتور هلکت TR3 با پیشرانه ۷۰۷ اسب‌بخاری هلکت

 
کاهش قیمت تمام شده خودرو که از آن به عنوان یکی از رئوس فعالیت های خودروسازان یاد می شود، در حالی به داخلی سازی و به دنبال آن کاهش ارزبری گره خورده که فعالان صنعت خودرو و همچنین قطعه معتقدند با وجود داخلی سازی هیچ کاهش قیمتی در صنعت خودرو رخ نخواهد داد چرا که هزینه های سربار تولید این صنعت به عوامل متعدد دیگری وابسته است.
 
در حالی نهضت داخلی سازی با هدف کاهش ارزبری در صنعت خودرو وارد فاز اجرایی شد که در حال حاضر به گفته معاون وزیر صمت، نیاز ارزی سالانه صنعت خودرو 3.5 میلیارد دلار بوده که با اجرای پروژه های داخلی سازی این میزان ارزبری به 1.5 میلیارد دلار کاهش می یابد. 
 
یکی از دستاوردهای کاهش ارزبری در صنعت خودرو، کاهش قیمت تمام شده محصولات داخلی است چرا که تولیدات مشابه داخلی جایگزینی برای وارداتی ها شده و می تواند قیمت تمام شده محصولات را کاهش دهد. موضوعی که جواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز به آن اشاره و تاکید کرده که در حال حاضر تولید هر خودرو دو هزار دلار ارزبری دارد که برنامه این گروه خودروسازی کاهش ارزبری با تکیه بر انعقاد قرارداد همکاری با صنایع دفاع است. 
 
اما در عین حال اظهاراتی مبنی بر عدم اثرگذاری داخلی سازی بر قیمت تمام شده مطرح می شود که در این خصوص حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که لزوما کاهش ارزبری منجر به کاهش قیمت تمام شده نمی شود، می گوید: در حال حاضر صنعت خودرو با محدودیت ارزی دست به گریبان است و این محدودیت وابستگی و خرید از یک کشور مشخص تنها در صنعت خودرو ایران دیده می شود بنابراین این صنعت با دو محدودیت، بین المللی و ارزی دست به گریبان است.
وی می افزاید: در شرایطی که در ارتباطات خارجی محدودیت وجود دارد، سیاستی اجرایی تا وابستگی خارجی کاهش یابد و نوعی تفکر خاص خودکفایی اجرایی شود که در این نگاه، موضوع اقتصاد خودرو کمتر مورد توجه قرار می گیرد بلکه هدف بیشتر کاهش ارزبری و تامین قطعات از داخل نه به دلیل کاهش قیمت تمام شده بلکه به دلیل تحریم و عدم امکان تامین قطعات از خارج کشور است.
 
کریمی سنجری با بیان این که با کاهش درآمدهای ارزی باید وابستگی ارزی کشور کاهش یابد، اظهار می کند: این استراتژی بیشتر استراتژی سیاسی است تا اقتصادی؛ چرا که لزوما کاهش ارزبری منجر به کاهش قیمت تمام شده نمی شود هرچند که ممکن است سازنده با قیمت بسیار پایین تر قطعات را در اختیار خودروساز قرار دهد اما به طور قطع کاهش ارزبری منجر به قیمت تمام شده نخواهد شد حتی در شرایطی که قیمت ارز بسیار بالا است.
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که همانگونه که محاسبه قیمت تمام شده کار آسانی نیست، کاهش ارزبری نیز موضوع ساده ای نیست، ادامه می دهد: در دوره وزارت قبل بر کاهش ارزبری 300 میلیون یورویی در صنعت خودرو تاکید شد اما بررسی بیشتر نشان داد که خودروسازان تامین قطعه را به شرکت های قطعه ساز واگذار و این شرکت ها نیز اقدام به واردات قطعه به جای تولید داخلی کرده اند که در این شرایط شاهد کاهش ارزبری در صنعت خودرو بوده ایم در صورتی که در مجموع کاهشی رخ نداده است.
 
وی ادامه می دهد: هرچند بخش زیادی از قطعات وارد و به تولید رسید که تا اندازه ای ارزبری را کاهش داد اما به صفر نرساند، بنابراین تفاوت در موضوع شفاف نیست زیرا وقتی قطعه ای از خارج کشور تامین می شود ممکن است در کشور دیگری با هزینه کمتر به تولید برسد ضمن آن که هزینه های تولید در داخل کشور با وجود این که توجیه اقتصادی در تولید داخل داریم اما به دلیل اتوماسیون ضعیف، تجهیزات نامرغوب و کاهش بهره وری و هزینه سربار، بسیار بالا است در نهایت آن که قیمت تمام شده به شاخص هایی وابسته است که ارزبری عموما یکی از این شاخص ها نیست.
 
به گزارش خودروکار، بررسی این اظهارات نشان می دهد که راه نجات صنعت خودرو از کاهش هزینه های سربار و در نهایت قیمت تمام شده، داخلی سازی نخواهد بود بلکه لازم است مدیران این صنعت به دنبال بهبود فرایندهای تولید، افزایش تیراژ و راهکارهای کاهش هزینه تولید باشند تا قادر به کاهش قیمت تمام شده باشند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تحویل اسفند : با سلام دادا برا ما هم فاکتور شد تکمیل ۱۵ اسفند سخا ۱۵ اسفند
محسن اسفند ماه : نه، دروغ گفتم فاکتور نشدم، هنوز هستم، می خواستم امتخانتون کنم، سلام ایران سلام سلطان وحید
جک جی 4 : من ثبت نامی سازمانی بانک دی ماه بودم امروز تماس گرفتن گفتن بارگیری شده
تارامارا : احتمالا، تا نهایت ده روز دیگه، بستگی به شهر هم داره مبارک باشه به سلامتی و خوشی و خیر استفاده کنین
ارسلان x5 آبان مشکی : برای شما پیامک ثبت اقامت گاه در سامانه املاک نیومد
دیانا : خبر خوش واس منم فاکتور شد🤩
حامد : منم امروز فاکتور شدم واریزی ۲۳ اسفند
میرزاده مشفقی : اتفاقا شقایق راست میگفت بمن گفت امروز فاکتور میشی دقیقا همون روز فاکتور شدم
تیتان ۲ دی : من 2 دیماه و تخصیص نخوردم
تاراv4خرداد : باید منتظر بمونی،دعا کنی و دست به دامان ائمه اطهار بشی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دوگانه 30بهمن نزدیک ظهور امام زمان رسید حمل نشد : سلام آقا سعید شما مال کدوم شهر هستید؟زمان دریافت پلاک تو قسمت اسناد خودرو چه تاریخی زده واسه شما؟
فرشاد اطلس آذر : توی این مملکت فقط حرف زوره که برو داره اگر همه جمع بشیم صندلی های شما به لرزه در میاد به فکر مردم میوفتید و الا از شماها آبی گرم نمیشه فقط با وعده وعید مردم رو گول میمالید حقوقتونو بگیرید حق گرفتنیه و خواهیم گرفت
محمد : در جواب 9 بهمن، کارت سوخت رو اینترنتی هم میتونی درخواست بزنی شماره VIN میخواد، صد تومن هم هزینه داره که پرداخت میکنی ارسال میشه به آدرسی که در سخا ثبت کردی
محمد : رانا در فروردین 1404 هیچی تولید نشده و فروش هم نداشته جهت اطلاع دوستان
حسن موتور جدید تحویلی 26خرداد : دغ میدن چرا فاکتور نمیکنن؟؟؟؟؟
مادران سورن Xu7p : سلام موعد تحویل 31 خرداد امروز فاکتور شده بنظرتون زودتر تحویل میدن ؟
25 مهر : سلام دوستان این اخرین پیام من اینجاست کوییک ار با رینگ المینیومی ثبت نام 23 مهر سخا 13 ابان فاکتور 27 فروردین .پلاک 2 اردیبهشت .تحویل 7 اردیبهشت
اطلس دی : سلام شما مرحله دوم چقدر پرداخت کردید
محمد : سال 403 کلا 15767 رانا تولید شده و در اسفند ماه 28 عدد
محمد : دوستان سلام رانا در فروردین ماه تولید نداشته انشاالله به زودی تولید و فاکتور شروع میشه