ازراتی سری تروفئو را برای خودروهای گیبلی و کواتروپورته و لوانته مجهز به پیشرانهی ۳/۸ لیتری خورجینی هشتسیلندر ۵۸۰ اسببخاری فراری رونمایی کرد.
با رونمایی خودرو هیبرید گیبلی در ماه گذشته، مازراتی اهداف خود را برای تازهکردن کامل سبد محصولات اعلام کرد. این خودرو که کوچکتر از سایر سدانهای مازراتی است، باردیگر تیتریک رسانهها میشود؛ زیرا خودروساز مودنا قصد دارد نسخهی قدرتمند تروفئو (Trofeo) را برای گیبلی ارائه دهد. نهتنها مازراتی گیبلی، بلکه خودرو کواتروپورته (Quattroporte) نیز با همان پیکربندی تقویتشدهی تروفئو رونمایی میشود.
مانند مازراتی لوانته تروفئو (Levante Trofeo)، این دو سدان سریع نیز از پیشرانه ۳/۸ لیتری خورجینی هشتسیلندر توئین توربو ساخت فراری بهره میبرند. دقیقا مانند شاسیبلند مازراتی، جدیدترین خودروهای اضافهشده به ترکیب تروفئو از ۵۸۰ اسببخار قدرت و ۷۳۰ نیوتنمتر گشتاور و حداکثر سرعت ۳۲۶ کیلومتربرساعت بهره میبرند که آنها را به سریعترین سدانهای مازراتی تبدیل میکند.
گیبلی تروفئو سبکتر از کواتروپورته تروفئو است؛ بههمیندلیل، دو دهم ثانیه سریعتر به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت میرسد و برای انجام این کار فقط به ۴/۳ ثانیه زمان نیاز دارد. درحالیکه لوانته تروفئو خودرویی مجهز به سیستم تمامچرخ محرک (AWD) است، این دو سدان قدرتمند و تقویتشده منحصرا با سیستم محرک عقب و دیفرانسیل لغزش محدود ارائه میشوند. جعبهدندهی خودکار هشتسرعته ZF وظیفه دارد در هر سه مدل تروفئو، قدرت خروجی را به چرخهای خروجی بفرستد.
گذشته از بهدستآوردن قدرت پیشرانهی فراری، مدلهای تروفئو مازراتی گیبلی و کواتروپورته تزیینات قرمزرنگ دارند تا از نظر بصری ظاهر متمایزی با سایر مدلها داشته باشند. چراغهای عقب اصلاحشده با الهام از طرح چراغ عقب 3200 GT و خودرو مفهومی آلفیری (Alfieri) نصب شدهاند و سپر جلو اصلاحشده نیز با جلوپنجره و قطعات تزیینی فیبرکربنی عرضه میشود.
مازراتی کاپوت جدیدی با مجاری هوای دوگانه بهمنظور خنککنندگی بهتر پیشرانه برای گیبلی تروفئو نصب کرده که همان طرح کاپوت لوانته تروفئو را دارد. هر دو سدان مازراتی روی رینگهای ۲۱ اینچی مینشینند؛ درحالیکه شاسیبلند لوانته میتواند به مجموعهای از رینگهای بزرگتر ۲۲ اینچی مجهز شود.
تغییرات تا داخل کابین نیز ادامه پیدا میکنند و در آنجا مبلمان و قطعات تزیینی مخصوص Trofeo وجود دارد. بااینحال، بزرگترین تغییر سیستم سرگرمی پیشرفته است که اکنون بهجای نمایشگر ۸/۴ اینچی قبلی، صفحهنمایش لمسی ۱۰/۱ اینچی قرار میگیرد. این نمایشگر نهتنها بزرگتر است؛ بلکه با گرافیک بهتر و رزولوشن بیشتر صفحهنمایش عرضه میشود.
ممکن است افرادی بخواهند پسازاین تاحدممکن خودروهای مازراتی گیبلی یا سری تروفئو مجهز به پیشرانه فراری را بهدست آورند؛ اما چنین چیزی در آینده ممکن نخواهد بود؛ زیرا لوئیس کامیلری، مدیرعامل فراری، قبلا گفته بود که پس از انقضای توافق فعلی، قرارداد عرضهی پیشرانه را برای مازراتی تمدید نخواهد کرد. کامیلری تخمین زده است که آخرین خودرو مازراتی مجهز به پیشرانهی ساختهشده در مارانلو در سال ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ عرضه خواهد شد.
ناگفته نماند درحالیکه قبلا پیشرانه V8 در گیبلی استفاده نشده بود، کواتروپورته آن را سالها در تیپ GTS داشته است. درحالیکه جایگزین مستقیم مازراتی گیبلی زودتر از سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه نخواهد شد، طبق نقشهی راه محصولات این شرکت، نسخهی کاملا جدید کواتروپورته در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه خواهد شد. انتظار میرود که مدلهای آینده از پیشرانهی خورجینی سهلیتری ششسیلندر تویینتوربو مازراتی برخوردار شوند. این پیشرانه Nettuno نام دارد و نهم سپتامبر روی خودرو سوپراسپرت MC20 رونمایی خواهد شد.