ساینا، محصولی نسبتا اقتصادی در سبد سایپا است که مشابهت فنی با تیبا دارد. پلتفرم مورد استفاده در ساینا، کاملا مشابه تیبا است و با کد X200 شناخته میشود، حالا با فیس لیفت مجدد ساینا، شاهد تولد مدلی تازه تحت عنوان ساینا S هستیم که طبیعتا قرار است با قیمت بالاتری نسبت به تیبا و ساینا راهی بازار فروش شود. از این رو می توان گفت که ساینا اس در واقع دومین فیس لیفت (بعد از ساینا معمولی) بر روی طراحی تیبا است که مربوط به یک دهه پیش میشود.
سایپا، در سال 1388 از تیبا و پلتفرم X200 رونمایی کرد. از همان ابتدا قرار بود، خودروهای متنوعی بر اساس X200 ساخته شوند، اما 5 سال طول کشید تا نمونه هاچبک تیبا، عرضه شود. انتقاد به ایرادات فنی و البته عقبماندگی پلتفرم X200، از همان روزهای اول و هنگام تولید تیبا، شنیده میشد؛ اما سایپا به طراحی خود بر اساس همین پلتفرم ادامه داد و 6 سال پس از عرضهی تیبا، در سال 1394 از ساینا رونمایی کرد. خودرویی که حال نسخه به روز رسانی شده آن با نام ساینا S معرفی شده است.
اواخر سال گذشته گروه خودروسازی سایپا از برنامه ریزی خود برای گسترش سبد فروش و عرضه محصولات جدید خبر داد و از بین خودروهای عرضه شده در سال جدید، نسخههای بروزرسانی شده از برندهای فعال بازار هم به چشم میخورد که نمونه آن میتواند خودروی سایپا ساینا S با چهره بهبود یافته و امکانات بیشتر باشد و حالا با اتمام توسعه و رسیدن به نسخه نهایی، این احتمال وجود دارد که در سال جاری شاهد عرضه این محصول به مشتریان باشیم.
با انتشار تصاویر و تیزر تبلیغاتی این خودرو از سوی سایپا، حالا می توانیم تغییرات جدید این اتومبیل را بهتر ببینیم که مهمترین ویژگی آن در قدم اول میتواند اضافه شدن یک مدل جدید به نسخههای قابل عرضه به مشتریان خواهد بود و با اضافه شدن یک حرف S به انتهای نام خودرو، قرار است که در قالب نسخه فول آپشن ساینا در اختیار قرار گیرد.
ساینا S در قسمت جلو تغییرات قابل توجهی داشته است و شاهد تحول خط و خطوط در مجموعه سپر و همچنین بهبود طراحی جلوپنجره اتومبیل هستیم. در قسمت عقب هم طراحی جدید قاب چراغ، طراحی جدید سپر عقب و همچنین اضافه شدن یک دیفیوزر به مجموعه، از بزرگترین تغییرات این خودرو به شمار میرود. برای داخل کابین هم پیش از این گفته شده بود که الگوی اصلی آنان برای توسعه، کابین استفاده شده برای نسخه اتوماتیک سایپا ساینا خواهد بود.
در بخش فنی، ساینا S و کوییک S به پیشرانه 1.5 لیتری چهارسیلندر با کد فنی M15 مجهز شده است که امکان استخراج 87 اسب بخار قدرت و همچنین 128 نیوتن متر گشتاور از آن وجود دارد که برای دریافت و انتقال این نیرو به سمت چرخهای جلو، از جعبه دنده 5 سرعته دستی کمک گرفته شده است. بنابراین می توان گفت که موتور ساینا اس در عمل تفاوتی با تیبا و ساینا معمولی ندارد.
پیش از این قرار بود که این پیشرانه با استانداردهای یورو 5 مطابقت داشته باشد، اما با تمدید مهلت خودروسازان تا پایان سال 99 برای حذف خودروهای یورو 4، مشخص نیست که استانداردهای آلایندگی این خودرو در چه سطحی قرار دارد.
آپشن ها و امکانات رفاهی ساینا S و کوییک S
ویژگی های جدید نسخه فول آپشن خودروی سایپا ساینا S هم امکانات جدیدی همچون رینگهای آلومینیومی، شیشههای دودی عقب، صفحه نمایشگر 7 اینچی لمسی با قابلیت نمایش صفحه تلفن همراه بر روی نمایشگر خودرو، بلوتوث، سنسور فشار باد لاستیک ها، امکان کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، روکشهای چرمی صندلیها و همچنین دوربین دید عقب است.
قیمت احتمالی ساینا اس و و کوییک S
طبیعتا با توجه به شرایط صنعت خودرو کشورمان، پیش بینی قیمت یک خودرو تازه به کاری دشوارتر از همیشه تبدیل شده است، اما توجه به قیمت کارخانه ای 54 میلیونی تیبا معمولی و قیمت 62 میلیون تومانی ساینا، شاهد عرضه ساینا S در محدوده قیمتی 70 الی 80 میلیون تومان خواهیم بود که البته رقمی گزاف برای یکی از نوادگان پراید مرحوم به نظر میرسد.
براساس جدول منتشر شده توسط سایپا در شرایط پیش فروش به نظر می رسد که قیمت اعلامی سایپا برای ساینا اس و کوییک اس در محدوده 80 میلیون تومان خواهد بود.