کاهش تورم صنعت خودرو با اصلاح قیمت گذاری مواد اولیه

 

کاهش تورم صنعت خودرو با اصلاح قیمت گذاری مواد اولیه

 
این روزها که قیمت دلار با نوسانات متعددی روبرو است اجرای قانون محاسبه قیمت مواد اولیه با فوب خلیج فارس، زیان بالایی به خودروسازان تحمیل کرده و تورم این صنعت را به شکل چشمگیری افزایش داده، بر این اساس فعالان این حوزه خواستار اصلاح هرچه سریع تر قیمت گذاری در این حوزه هستند.
اصلاح قیمت مواد اولیه در صنعت قطعه در کنار اصلاح قراردادها نیاز امروز این صنعت به شمار می رود چرا که بررسی روند قیمت ها نشان می دهد تورم تحمیل شده به صنعت خودرو ناشی از تصویب قانونی است که شاید در چند سال گذشته زیانی برای این صنعت به همراه نداشته اما امروز با افزایش قیمت دلار، شاهد افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه صنعت خودرو و قطعه هستیم.
 
به گفته مدیر مالی گروه خودروسازی سایپا، بررسی قیمت مواد اولیه و قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو نشان می دهد این شاخص بر اثر تغییرات قیمت ارز و نهاده ها، بیش از ۱۲۷ درصد افزایش داشته است. یکی از مواد اولیه در تولید خودرو، مواد پلیمری و شیمیایی هستند که با داشتن سهم ۶ درصدی از کل پَک مواد و قطعات، ۷.۴ درصد بر قیمت یک محصول تاثیرگذار بوده است به طوری که این مواد در دی ماه سال ۹۷ به ازای هر کیلوگرم ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان تهیه می شد اما در تیرماه ۹۹ با رشد ۴۴ درصدی به ۱۵هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است.
 
محاسبه قیمت مواد اولیه صنعت خودرو با احتساب فوب خلیج فارس در این مدت زیان های زیادی به خودروسازان تحمیل کرده چرا که آلومینیوم در این مدت از کیلویی ۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان به ۳۸ هزار و ۷۰۰ تومان، مس از ۵۳ هزار و ۴۰۰ تومان به ۱۲۳ هزار تومان، بیلت فولاد و چدن از ۳ هزار و ۹۰۰ تومان به ۹ هزار و ۲۰۰ تومان، آهن ورق داخلی از ۵ هزار تومان به ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان و آهن ورق خارجی از ۷ هزار و ۱۰۰ تومان به ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.
 
هرچند بارها بر اصلاح قانونی که در چند سال گذشته در مجلس به تصویب رسیده تاکید شده اما تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است اما بررسی قیمت ها نشان می دهد که در چند وقت اخیر اگر قیمت مواد اولیه با احتساب قیمت داخلی محاسبه می شد، این میزان تورم را در صنعت خودرو شاهد نبودیم.
 
در همین حال ابوالفضل خلخالی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار بر تامین نهاده‌های تولید موردنیاز خودروسازان از طریق حمایت‌های دولتی تاکید و تصریح می کند: در حال حاضر در کشور در حوزه تصمیم‌گیری‎ها و تثبیت نرخ ارز و نظارت بر نهاده‌های تولید در بخش خودرو و همچنین نگاه بخشی‌نگری به موضوع خودرو اظهارنظرهای مختلفی مطرح می شود که نیاز است نسبت به تجدیدنظر در این زمینه اقدام شود.
وی ضمن انتقاد از خام فروشی نهاده‌های تولید و فروش آن به خودروسازان بر اساس قیمت منطقه‌ای بورس اظهار می کند: دولت می‌تواند این نهاده‌ها را به صورت حمایتی در اختیار خودروسازان قرار دهد و البته در کنار آن، این شرکت ها موظف هستند فرآیند تولید را شفاف و بر اساس قیمت تمام شده در معرض عموم قرار دهند.
 
خلخالی می افزاید: تعیین قیمت مواد اولیه داخلی بر اساس قیمت‌های جهانی نیازمند مطابقت بازار داخلی با شرایط بازارهای جهانی است و بدون شک تعیین و فروش مواد اولیه بر اساس قیمت‌های جهانی در صورتی منطقی خواهد بود که فعالیت بازار داخلی منطبق با شرایط بازار بین‌المللی بوده و بر همان اساس ادامه فعالیت امکان‌پذیر باشد.
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که فروش قیمت مواد اولیه داخلی بر اساس قیمت‌های جهانی و فوب خلیج فارس، تعادل قیمت‌ها در بازار خودرو و شرایط این بازار را بر هم خواهد زد، می گوید: صنعت خودرو باید خود را با شرایط بازارهای جهانی تطبیق دهد و سپس قیمت‌ها را بر اساس قیمت‌های جهانی تعیین کند.
 
به گزارش خودروکار، افزایش نهاده های تولید در یک سال گذشته در کنار نوسانات ارزی شرایط را برای تولید خودرو به مراتب دشوارتر از قبل کرده به طوری که افزایش قیمت های انجام شده در این صنعت نیز با هزینه های آن همخوانی ندارد و تولید همچنان زیان ده است. در این شرایط با هدف کاهش تورم این صنعت باید دست به اقداماتی زد که امکان اجرایی شدن آن وجود دارد و اصلاح قیمت گذاری مواد اولیه داخلی نخستین قدم است که در صورت تحقق می تواند تا اندازه زیادی هزینه های خودروسازان را کاهش دهد.
 
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تورم صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجتبی j7 بهمن : ۲۳ بهمن ثبت نام کردم هنوز شاسی نشده
مجتبی j7 بهمن : ۲۳ بهمن ثبت نام کردم هنوز شاسی نشده
مجتبی j7 بهمن : ۲۳ بهمن ثبت نام کردم هنوز شاسی نشده
Vt9 : مبارک باشه...مدارکتون کی ارسال شد چه رنگی بودید
A5 رضا : لطفا بگید A5 ثبت نام چه زمانی بودید و چه زمان تحویل گرفتید.
شاهین : سلام ۱۲ اسفند تکمیل وجه کردم شاهین سی طرح نیمه شعبان دی۱۴۰۲هنوز فاکتور نشدم کسی فاکتور شده اطلاع بدید خسته شدیم
بنیامین : سلام. بله دقیقا برای منم مثل شماس ۲۰۷ تحویل ۳۱ تیر ولی هنوز فاکتور نشده
A5 رضا : لطفا بگید A5 ثبت نام چه زمانی بودید و چه زمان تحویل گرفتید.
Shahin G : ها بابا تحفه ای نیس ریسک نگهداریش با اون موتورش منم میخام ردش کنم تارا بگیرم
بهروز : من ۱۲ اسفند هنوز فاکتور نشدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
هفته چهارم بهمن : با هر کارتی به نام خودت هم نباشه میکشه اونجا نمایندگی فرق نمیکنه اونا که اطلاعات ندارن چرت و پرت جواب ندن عادت کردن تو نظر دادن و چرت گفتن
فرسوده فلز فولادی : شرایط من دقیقا مثل شماست ولی فولادی فلز هستم بنظرتون تحویل بنده هم به اون شکل خواهد بود؟
3تیر تحویل : انگار آماده جهت تحویل خشک شده همونطور مونده
سهیل : چرا باید این همه ماشین و دیر بدن تو اون گرمای کاشان جلو آفتاب خراب شه لعنت بهتون
اکبر : نهاتشه دادش توف چیسه روی
ساینا اس : والا منم نفهمید چی گوفتی من ساینا ثبت نام کردم با کلی قرض و بد بختی ماشینمو نمیدن بعد بیام برم کویک هم بخرم؟؟؟از چاله میخای بندازیمون تو چاه ،،،
ماشین فقط سمند سورن 😅 : من موعد تحویل 04/31 بوده الان یه روز گذشته ، طرح پیش فروش 600 جریمه محاسبه شده
اطلس جی : نمایندگی به من گفت ممکنه 4ماهی طول بکشه خدا داند
اطلس جی : میتونی بری نمایندگی بهت حواله میده میری بانک پرداخت می کنی من همین کارو کردم