فیلتر OPF چیست و چه بلایی بر سر صدای جذاب اگزوز می‌آورد؟

 

فیلتر OPF چیست و چه بلایی بر سر صدای جذاب اگزوز می‌آورد؟

 
صنعت خودروسازی به سرعت در حال تغییر و تحول است و طی سال‌های اخیر استاندارد جدیدی همچون WLTP، یورو 6 پلاس و فیلتر OPF اجباری شده اند. اما قبل از این که بخواهیم تاثیر این استانداردها را بر آینده صنعت خودروسازی بررسی کنیم اجازه دهید تا به طور مختصر آنها را به شما معرفی کنیم.
 
اول از همه WLTP مخفف رویه جهانی و سرتاسری تست وسایل نقلیه سبک وزن است که به صورت آزمایشگاهی میزان مصرف سوخت، گاز CO2 و دیگر آلاینده‌های خودرو را اندازه گیری می‌کند. WLTP جایگزین روش قدیمی و منسوخ شده دهه 80 میلادی یعنی NEDC شده است.
 
فیلتر OPF
 
تست چرخه رانندگی WLTP به چهار بخش مختلف تقسیم می‌شود: سرعت کم، سرعت متوسط، سرعت زیاد و سرعت بسیار زیاد. هر کدام از این بخش‌ها شامل رانندگی در فازهای مختلف از جمله: ایستادن، شتاب گیری و ترمز است.
 
برای یک نوع خودرو با چند قوای محرکه دو مدل با کمترین و بیشترین قدرت در تست WLTP آزموده می شوند. به همین دلیل خودروسازانی همچون بنز، بی ام و، آئودی، فولکس واگن، تویوتا و...که تنوع عرضه زیادی برای محصولاتشان دارند به دردسر افتاده‌اند.
 
تست چرخه رانندگی WLTP از سپتامبر سال 2018 برای تمامی خودروهای عرضه شده در بازار اتحادیه اروپا به صورت اجباری درآمده است.
 
در ادامه به معرفی فیلتر OPF (فیلتر ذرات اضافی سوخت) می پردازیم. این فیلتر‌ها بین خروجی کاتالیست و خروجی اگزوز قرار می‌گیرند و به کمک همین فیلترها است که تمامی خودروهای عرضه شده در بازار اروپا توانایی رسیدن به استاندارد یورو 6 را دارند.
 
 
 
اما OPF چیست و دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟ برخی از خودروسازان OPF را GPF نیز می‌خوانند. فن آوری است که از سمت خودروهای دیزلی (DPF) به دنیای خودروهای بنزین سوز وارد شده است. این فیلتر به طور اختصاصی برای کنترل آلایندگی خودروهای مجهز به تزریق مستقیم سوخت استفاده می‌شود.
 
این فیلتر که در حال حاضر در اتحادیه اروپا و چین به صورت اجباری بر روی خودروها نصب می‌شود ساختار لانه زنبوری دارد و ورودی و خروجی آن به طور کامل پلمپ شده است. این ساختار باعث می‌شود تا گازهای خروجی از کاتالیست که همچنان دارای ذرات دوده یا کربن هستند به دام بیفتند.
 
 
 
این فیلترها به گونه ای طراحی شده اند تا فشار برگشتی به سیستم اگزوز را کاهش دهند و راندمان بالای فیلتراسیون آن ها باعث می‌شود تا بدون نیاز به تعمیر و نگهداری و به صورت تنظیم خودکار مورد استفاده قرار گیرند.
 
احتمالا از خود می پرسید با وجود مزایای مذکور چرا علاقه مندان به خودرو گاها نگران و یا حتی مخالف استفاده از این فیلترند؟ OPF به دلیل طراحی خاص خود به طور کامل صدای تولید شده توسط موتور را از بین می‌برد و این موضوع بزرگترین دلیلی است که علاقه مندان خودروهای اسپرت و سوپراسپرت و سازندگان آن ها برای مخالفت خود در خصوص استفاده از این فیلترها عنوان می کنند.
 
 
 
به طور مثال محصولات شرکت لامبورگینی که به غرش های خاص و شعله‌های خارج شده از اگزوز خود معروف هستند در تست قدیمی NEDC تنها در حالت رانندگی شهری STRADA مورد آزمایش قرار می‌گرفتند. در نتیجه با تغییر حالت رانندگی به CORSA شاهد آن صدای رعب آور و شعله های آتش در آن ها هستیم.
 
اما در نسل بعدی محصولات شرکت لامبورگینی دیگر خبری از این آتش بازی نخواهد بود چراکه این محصولات باید در حالت CORSA نیز تست سیکل رانندگی WLTP را پشت سر بگذارند.
 
 
 
علت اصلی آن که در اینجا لامبورگینی را به عنوان مثال مطرح کردیم آن است که این کمپانی خودروسازی زیر مجموعه گروه بزرگ فولکس واگن است و با در نظر گرفتن ماجرای دیزلگیت، فولکس واگن دیگر قصد ریسک بر سر مسئله آلایندگی را ندارد.
 
برهمین اساس نیز تمامی محصولات گروه فولکس واگن و دیگر شرکت های تابع باید به فیلتر OPF مجهز شوند حتی اگر بدون آن نیز به استاندارد یورو 6 برسند. مسئله ای که برای موتور W12 بنتلی نیز پیش آمد. آوانتادور SVJ آخرین محصول لامبورگینی است که عاری از این فیلتر است و در واقع آخرین محصول لامبورگینی با آن صدای معرکه و شعله‌های آتشین خواهد بود.
 
 
 
با این وجود خودروسازان تولید محدود همچون فراری، مک لارن، کونیگزگ ... شامل این قانون نمی شوند زیرا کل تولیدات سالیانه آن‌ها کمتر از 10 هزار دستگاه است و به طور مستقل در حال تولید خودرو هستند. در نتیجه همچنان می‌توان از صدای موتور محصولاتی همچون فراری و مک لارن لذت برد.
 
حال چه بلایی بر سر تولیدکنندگان سیستم اگزوز که مستقل از شرکت‌های خودروسازی فعالیت می کنند می‌آید؟
 
در حال حاضر کنترل کننده سوپاپ که با باز شدن آن میزان صدای خروجی اگزوز افزایش پیدا می‌کند، مجوز استفاده قانونی ندارد اما با این وجود بسیاری از افراد از این سوپاپ برای کنترل خروجی صدای اگزوز استفاده می‌کنند. در نتیجه تنها راه قانونی استفاده از سیستم های اگزوز جدید موسوم به Slip-on است که امکان استفاده با فیلتر OPF بدون نیاز به تغییر در مپ ECU را دارند. همچنین می توان انبار عقب اگزوز را نیز حذف کرد اما این کار نیز غیرقانونی است.
 
حذف کاتالیزور و استفاده از اگزوز بدون این فیلتر نیز کاملا غیرقانونی است و می‌تواند مجازات بسیار سنگینی در اتحادیه اروپا داشته باشد.
 
 
 
استفاده از linkpipe و downpipe اسپرت نیز قانونی نخواهد بود و تنها با تغییر در نقشه (مپ) ECU می‌توان از آن ها بهره گرفت به خصوص linkpipe که کلا در اتومبیل‌های مسابقه‌ای استفاده می‌شود.
 
در این مطلب به دنبال آن بودیم که به شما نشان دهیم آینده صنعت خودروسازی به خصوص در اروپا و چین، بسیار آرام‌تر و پاک‌تر خواهد بود. البته این موضوع در مورد تغییر رویکرد صنعت خودروسازی به سمت تولید محصولات تمام برقی و هیبریدی نیز قابل تشخیص است.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , فیلتر OPF






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
به رضا : گویا تا تکمیل وجه ۲۵خرداد
شاهین جی ال : با سلام خدمت همه ی دوستان ...اطلاعاتی که از آشنایان در شرکت سایپا به بنده رسیده به اطلاع دوستان میرسونم... هیچ گونه پیامک تکمیل وجه برا ماه های که از تاریخ ارسال دعوتنامه آن ها گذشته ارسال نمیشه و موکول شده به سال جدید ... همچنین تکمیل وجه ها به تعدادی از آن ها امسال و مابقی سال آینده تحویل داده می شود ...
X5 حامد : سلام قربان منم اقساطی ۹۰ روزه تاریخ ۱۵ آبان هستم و فقط قرارداد سبز شده و تکمیل وجه زرده
رضا : سلام خردادیا تا چندم فاکتور شدن
hb : سلام دوستان ثبت نام فروردین ماه دو مرحله ای. تکمیل وجه 17 شهریور . فاکتور وپلاک آیان وآذر منتظر بارگیری هست وهنوز تحویل نشده. اگر دوستان در این شرایط هستند ممنون میشم اطلاع رسانی شود
T9 : سلام من هم 21 تیر ماه ثبت نام کردم هنوز شاسی نشده
شاهین جی ال : فکر کنم تبدیل بزنی سودی تعلق نمی گیره
X5 آبان : سلام دوستانی که ثبت نام آبان ماه ۹۰ روزه هستن واسه من هنوز تکمیل وجه زرده کسی هست جلو تر رفته باشه و تکمیل وجه اش سبز شده باشه؟ سپاس
شاهین جی ال : اتفاقا ماشین خوبیه دیگه از ماشین ایرانی انتظار بنز و سانتافه داشتی؟اگه آشغال بود انقد طرفدار نداشت الان شاهین بدون سانروف قیمتش ۱/۳۰۰ اگه آشغال بود قیمتش اینجور بالا نبود یکم منطقی باش لطفا
شاهین : دیگه امسال خبری از پیامک نیس موند برای سال بعد . کل شاهین ها چه جی چه جی ال تو تاخیرن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک اس : برادر محترم فوق العاده برای کوییک اس نداشتیم کلان امسال
کوییک اس : یعنی چی؟ من فاکتور دوستان دیروز رو دیدم همشون تو دو مرحله پول دادن و فاکتور شدن
محمد : طرح عادی بودین؟؟؟؟
ساینا تکسوز بهمن : پیش فروش بهمن 1مهر فاکتورشد
وحشی بافقی : یه سواری 4 نفره میرید ترقه باری؟ ؟ مشخصه بچه ایی قدیما چندتا وانت نیسان میشدند و میرختن با تجهزیات . سواری؟ 4نفر؟ بزار تابسون هواخوب شد با موتور برید 2ترکه هاهاهاهاها
کوییک 4ماه تاخیر : قابل توجه عزیزانی که میگن کوییک تند تند فاکتور میشه من تکمیل وجه 31مرداد تحویلی شهریور تا لان که چهار ماه از تاخیر میگذره هنوز هم که هنوزه فاکتور نشده
S اس : سلام من تماس گرفتم گفتند فروش های فوق العاده رو فاکتور کردند نه ما دو مرحله ها رو
اقا : منتظرتن حتما برو دیر نکنی
اقا : عزیز جان سایپا برات دعوت نامه نفرستاده بود که اینقدر ناله شفا میکنی منتظر باش ماشینی بهت میدن بعدشم عقل داشتی قبل فروختن طلا پرس و جو میکردی کسی که برات دعوت نامه نفرستاده بود پس بیخودی جو نده کسی خربزه میخوره پای لرزشم می شینه میخواستی از ایران خودرو ماشین بخری
14بهمن : هنوز فوق العاده ها رو 23 دی موندن