فیلتر OPF چیست و چه بلایی بر سر صدای جذاب اگزوز می‌آورد؟

 

فیلتر OPF چیست و چه بلایی بر سر صدای جذاب اگزوز می‌آورد؟

 
صنعت خودروسازی به سرعت در حال تغییر و تحول است و طی سال‌های اخیر استاندارد جدیدی همچون WLTP، یورو 6 پلاس و فیلتر OPF اجباری شده اند. اما قبل از این که بخواهیم تاثیر این استانداردها را بر آینده صنعت خودروسازی بررسی کنیم اجازه دهید تا به طور مختصر آنها را به شما معرفی کنیم.
 
اول از همه WLTP مخفف رویه جهانی و سرتاسری تست وسایل نقلیه سبک وزن است که به صورت آزمایشگاهی میزان مصرف سوخت، گاز CO2 و دیگر آلاینده‌های خودرو را اندازه گیری می‌کند. WLTP جایگزین روش قدیمی و منسوخ شده دهه 80 میلادی یعنی NEDC شده است.
 
فیلتر OPF
 
تست چرخه رانندگی WLTP به چهار بخش مختلف تقسیم می‌شود: سرعت کم، سرعت متوسط، سرعت زیاد و سرعت بسیار زیاد. هر کدام از این بخش‌ها شامل رانندگی در فازهای مختلف از جمله: ایستادن، شتاب گیری و ترمز است.
 
برای یک نوع خودرو با چند قوای محرکه دو مدل با کمترین و بیشترین قدرت در تست WLTP آزموده می شوند. به همین دلیل خودروسازانی همچون بنز، بی ام و، آئودی، فولکس واگن، تویوتا و...که تنوع عرضه زیادی برای محصولاتشان دارند به دردسر افتاده‌اند.
 
تست چرخه رانندگی WLTP از سپتامبر سال 2018 برای تمامی خودروهای عرضه شده در بازار اتحادیه اروپا به صورت اجباری درآمده است.
 
در ادامه به معرفی فیلتر OPF (فیلتر ذرات اضافی سوخت) می پردازیم. این فیلتر‌ها بین خروجی کاتالیست و خروجی اگزوز قرار می‌گیرند و به کمک همین فیلترها است که تمامی خودروهای عرضه شده در بازار اروپا توانایی رسیدن به استاندارد یورو 6 را دارند.
 
 
 
اما OPF چیست و دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟ برخی از خودروسازان OPF را GPF نیز می‌خوانند. فن آوری است که از سمت خودروهای دیزلی (DPF) به دنیای خودروهای بنزین سوز وارد شده است. این فیلتر به طور اختصاصی برای کنترل آلایندگی خودروهای مجهز به تزریق مستقیم سوخت استفاده می‌شود.
 
این فیلتر که در حال حاضر در اتحادیه اروپا و چین به صورت اجباری بر روی خودروها نصب می‌شود ساختار لانه زنبوری دارد و ورودی و خروجی آن به طور کامل پلمپ شده است. این ساختار باعث می‌شود تا گازهای خروجی از کاتالیست که همچنان دارای ذرات دوده یا کربن هستند به دام بیفتند.
 
 
 
این فیلترها به گونه ای طراحی شده اند تا فشار برگشتی به سیستم اگزوز را کاهش دهند و راندمان بالای فیلتراسیون آن ها باعث می‌شود تا بدون نیاز به تعمیر و نگهداری و به صورت تنظیم خودکار مورد استفاده قرار گیرند.
 
احتمالا از خود می پرسید با وجود مزایای مذکور چرا علاقه مندان به خودرو گاها نگران و یا حتی مخالف استفاده از این فیلترند؟ OPF به دلیل طراحی خاص خود به طور کامل صدای تولید شده توسط موتور را از بین می‌برد و این موضوع بزرگترین دلیلی است که علاقه مندان خودروهای اسپرت و سوپراسپرت و سازندگان آن ها برای مخالفت خود در خصوص استفاده از این فیلترها عنوان می کنند.
 
 
 
به طور مثال محصولات شرکت لامبورگینی که به غرش های خاص و شعله‌های خارج شده از اگزوز خود معروف هستند در تست قدیمی NEDC تنها در حالت رانندگی شهری STRADA مورد آزمایش قرار می‌گرفتند. در نتیجه با تغییر حالت رانندگی به CORSA شاهد آن صدای رعب آور و شعله های آتش در آن ها هستیم.
 
اما در نسل بعدی محصولات شرکت لامبورگینی دیگر خبری از این آتش بازی نخواهد بود چراکه این محصولات باید در حالت CORSA نیز تست سیکل رانندگی WLTP را پشت سر بگذارند.
 
 
 
علت اصلی آن که در اینجا لامبورگینی را به عنوان مثال مطرح کردیم آن است که این کمپانی خودروسازی زیر مجموعه گروه بزرگ فولکس واگن است و با در نظر گرفتن ماجرای دیزلگیت، فولکس واگن دیگر قصد ریسک بر سر مسئله آلایندگی را ندارد.
 
برهمین اساس نیز تمامی محصولات گروه فولکس واگن و دیگر شرکت های تابع باید به فیلتر OPF مجهز شوند حتی اگر بدون آن نیز به استاندارد یورو 6 برسند. مسئله ای که برای موتور W12 بنتلی نیز پیش آمد. آوانتادور SVJ آخرین محصول لامبورگینی است که عاری از این فیلتر است و در واقع آخرین محصول لامبورگینی با آن صدای معرکه و شعله‌های آتشین خواهد بود.
 
 
 
با این وجود خودروسازان تولید محدود همچون فراری، مک لارن، کونیگزگ ... شامل این قانون نمی شوند زیرا کل تولیدات سالیانه آن‌ها کمتر از 10 هزار دستگاه است و به طور مستقل در حال تولید خودرو هستند. در نتیجه همچنان می‌توان از صدای موتور محصولاتی همچون فراری و مک لارن لذت برد.
 
حال چه بلایی بر سر تولیدکنندگان سیستم اگزوز که مستقل از شرکت‌های خودروسازی فعالیت می کنند می‌آید؟
 
در حال حاضر کنترل کننده سوپاپ که با باز شدن آن میزان صدای خروجی اگزوز افزایش پیدا می‌کند، مجوز استفاده قانونی ندارد اما با این وجود بسیاری از افراد از این سوپاپ برای کنترل خروجی صدای اگزوز استفاده می‌کنند. در نتیجه تنها راه قانونی استفاده از سیستم های اگزوز جدید موسوم به Slip-on است که امکان استفاده با فیلتر OPF بدون نیاز به تغییر در مپ ECU را دارند. همچنین می توان انبار عقب اگزوز را نیز حذف کرد اما این کار نیز غیرقانونی است.
 
حذف کاتالیزور و استفاده از اگزوز بدون این فیلتر نیز کاملا غیرقانونی است و می‌تواند مجازات بسیار سنگینی در اتحادیه اروپا داشته باشد.
 
 
 
استفاده از linkpipe و downpipe اسپرت نیز قانونی نخواهد بود و تنها با تغییر در نقشه (مپ) ECU می‌توان از آن ها بهره گرفت به خصوص linkpipe که کلا در اتومبیل‌های مسابقه‌ای استفاده می‌شود.
 
در این مطلب به دنبال آن بودیم که به شما نشان دهیم آینده صنعت خودروسازی به خصوص در اروپا و چین، بسیار آرام‌تر و پاک‌تر خواهد بود. البته این موضوع در مورد تغییر رویکرد صنعت خودروسازی به سمت تولید محصولات تمام برقی و هیبریدی نیز قابل تشخیص است.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , فیلتر OPF






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v4 تینان 30اسفند سرامیک : 28خرداد فاکتور شد 29 پلاک .منتظر کامل شدن مدارک و ارسال هستم
ارسلان x5 : من که امروز زنگ زدم میگفت بارگیریا انجام میشه
حمزه هواله شاهین جی : آقا خبری از شاهین جی نشود1403/9/14تکمیل وجع کردیم هفت ماه شود
GL تکمیل وجه اردیبهشت : دیروز دوباره برام پیامک تکمیل وجه اومد. 300 هزار تومن دیگه واریز کردم. هنوز توی سیستم به حالت آماده تخصیص برنگشته. امروز زنگ زدم سایپا گفت که برای مابه تفاوت بیمه هست. و گفت که برای تحویل شاهین gl مشکلی نداریم و به زودی تحویل داده میشه. من از وقتی سخا رو تحویل دادم 37 روز گذشته.
GL تکمیل وجه اردیبهشت : دیروز دوباره برام پیامک تکمیل وجه اومد. 300 هزار تومن دیگه واریز کردم. هنوز توی سیستم به حالت آماده تخصیص برنگشته. امروز زنگ زدم سایپا گفت که برای مابه تفاوت بیمه هست. و گفت که برای تحویل شاهین gl مشکلی نداریم و به زودی تحویل داده میشه. من از وقتی سخا رو تحویل دادم 37 روز گذشته.
علی ریرا : دوستان با این وضع که پیش میره فکر نمیکنم به این زودی ها ری راها رو تحویل بدند
داریوش : من 17اردیبهشت تکمیل وجه کرده بودم دوباره دیروز واسم پیام دعوتنامه اومد رفتم نمایندگی گفت مابتفاوت بیمه و عوارض و مالیات باید پرداخت کنی 58 هزار تومن مجدد پرداخت کردم ولی هنوز فاکتور نشده.
حسام : سلام دوستان. من واریزی ۲۲ اسفندماه هستم.‌هنوز فاکتور نشده. کسی ۲۲ اسفند فاکتور شده؟؟،،
X5 : سلام تا یک هفته تعطیله ماشین ما تمام مراحل کامل شده و آماده تحویل وتا تهران شروع بکار نکنه هیچ کاری انجام نمیشه
شاهین G : شما شاهین Gهستید ؟یا شاهین Gl?? یا cvt??
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امین : دوستان الان تماس گرفتم تهران میگه ساینا دوگانه تاتکمیل وجه22اسفند فاکتورشده
اطلس بهمن : خیلی بی شرفن، واسه بهمن رو گذاشتن توی شرایط داغون فرستادن، 256616000 اومد مجبور شدم پرداخت کنم، بردم سخت تحویل بدم گفتن هفته بعد چون هیچ نمایندگی باز نیست، گفتم پس گوه خوردید دعوتنامه فرستادید
سورن جدید 6 تیر : با سلام. تحویل 6 تیر فعلا خبری نیست. لطفا تیر ماهی ها اعلام حضور کنید تا دلگرم بشیم.
207تیتانیوم دنده ای : برای من فروش فوری تیتانیوم قالپاق عادی تحویل 7خرداد بود 26خرداد فاکتور 28پلاک شد الان هم صدور اسناد می چرخه فکر میکنم این کار و کردن تا جلوی دیرکرد رو بگیرن بعید می دونم تحویل بدن الان که تا شنبه هفته بعد تعطیله الان پیام خرید کارت طلایی میاد از محل دیرکرد.
منتظران ظهور خودرو : گستاخ تر و پست تر و عوضی تر از مدیران خودرو وجود نداره
هادی اریزو : فقط تهران تعطیل هست بقیه شهر ها برقرار هست
سینا : مطمعنی الان فاکتور میکنن؟
اطلس واریزی مهر : چرا ماشین من فاکتور نمیشه آخه چقدر منتظر بمونم چه ظلمی سایپا در حق ما می کنه چرا هیچکی صدای ما رو نمی‌شنوند
دنا آپشنال : سلام دوستان کسی از تیر آپشنال فاکتور شده اطلاع رسانی کنین.
تیگو .7 : خدا لعنتتون کنه مردم رو به چه روزی انداختین دیماه پارسال ثبت نام کردیم العان برج 4 هست و هیچ خبری نیست .ماشینی که تو پارکینگ هست رو چرا نمیدین چرا...نکنید ظلم کردن به مردمی که دستشون هیچ جا بند نیست درست نیست نکنید...