قیمت قطعات خودرو باید ۵۵درصد افزایش پیدا کند

 

قیمت قطعات خودرو باید ۵۵درصد افزایش پیدا کند

 
صنعت قطعه سازی همچنان بر اساس دلار ۱۱هزار تومانی به تولید ادامه می دهد و این موضوع موجب نگرانی مسئولان این صنعت شده است.
 
قطعه سازان مواد اولیه خود را از مبادی خارجی به صورت وارداتی با نرخ روز ارز و تامین کنندگان داخلی بر اساس فوب خلیج فارس تامین می کنند که هر دو منبع متاثر از نرخ ارز است. امروز در شرایطی که نرخ ارز به عددی فراتر از 18 هزار تومان رسیده قطعه سازان با مشکلات زیادی نظیر تامین ارز دست و پنجه نرم می کنند و با وجود تمامی مشکلات موجود همچنان ملزم به عرضه قطعات با قیمت مبتنی بر دلار یازده هزار تومانی هستند. استمرار این شرایط موجب کاهش سرمایه در گردش قطعه سازان و بروز مشکل در روند تولید این واحد ها شده است. اختلال در روند قطعه سازی موضوعی است که صنعت خودرو کشور را نیز تحت الشعاع قرار داده است و در صورت ادامه روند با قیمت های کنونی ممکن است با توقف یا کاهش تیراژ تولید، صنعت خودرو نیز با مشکلاتی مواجه شود و در نتیجه عرضه خودرو به بازار و تامین معوقات مشتریان کاهش پیدا کند که در نهایت به افزایش بیش از پیش قیمت خودرو در بازار و هرج و مرج منتهی خواهد شد.
 
تاثیر افزایش نرخ قطعات روی قیمت نهایی خودرو موضوع دیگری است که باید مد نظر قرار داد. انجمن های قطعه‌سازی معتقدند که قطعات خودرو به صورت میانگین باید 50 درصد افزایش قیمت داشته باشند تا وضعیت اقتصادی شرکت ها تعدیل شود اما صنعت خودرو همچنان با قیمت گذاری دستوری و نظارت فرمولی شورای رقابت نمی تواند واکنشی به این افزایش قیمت های احتمالی نشان دهد در حالی که بدون شک، نیاز به افزایش قیمت خودرو ها در پی افزایش قیمت قطعات ناگذیر و الزامی است تا از زیان خودروسازان جلوگیری شود.
 
محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو کشور در گفت و گو با هفته نامه خودروامروز، چالش کنونی صنعت قطعه سازی را مربوط به تامین مواد اولیه از دو کانال خارجی و داخلی عنوان کرد و افزود: نرخ ارز از 11 هزار تومان به حدود 19 هزار تومان رسیده است و اگر بتوانیم ارزی گیر بیاوریم، 70درصد افزایش تنها در بخش ارز مربوط به تامین مواد اولیه خارجی داریم لذا از مسئولان تقاضا داریم تا ارز مورد نیاز را تامین کنند و اگر این موضوع با قیمت پایین تر از قیمت کنونی ارز در بازار صورت بگیرد طبیعتا برای ما مطلوب تر خواهد بود. نجفی منش اضافه کرد : مواد اولیه داخلی نیز با دلار نوسان می کند به گونه ای که مبنای بورس ما برای ارائه مواد اولیه 5 درصد زیر نرخ فوب خلیج فارس است و این موضوع نیز به ارز وابستگی دارد. این مقام مسئول در حوزه قطعه سازی در انتقاد از شرایط تامین مواد اولیه از منابع داخلی گفت : بعضا شاهد هستیم که مواد داخلی رشد قیمتی بیش از افزایش نرخ ارز دارند، برای مثال در یک برهه زمانی که دلار 60 درصد رشد داشت، مواد اولیه تولید داخل حدود 80 درصد افزایش قیمت داشتند.
 
افزایش بیش از 40 درصدی دستمزد ها
 
نجفی منش ضمن اشاره به قانون افزایش 21درصدی دستمزد ها برای کارگران فعال در صنعت قطعه سازی گفت : دولت در ابتدا این میزان را 21 درصد اعلام کرده بود اما وقتی نوبت به بررسی نرخ واقعی افزایش دستمزد ها رسید و هزینه هایی مانند حق مسکن، حق اولاد و ... نیز افزایشی بودند و به این میزان اضافه شدند، میزان افزایش دستمزد ها به بیش از 40 درصد رسید و ممکن است با تلاش های مجلس این میزان تا پایان سال باز هم افزایش پیدا کند لذا ما در هزینه ساخت قطعات باید این میزان افزایش دست مزد ها را نیز در نظر بگیریم.
 
قیمت قطعات باید 55درصد افزایش پیدا کند
 
رییس انجمن همگن قطعه سازان کشور با تجمیع عوامل افزایش قیمت قطعات خودرو و اشاره به افزایش حدود 50 درصدی هزینه های سربار دیگر در این حوزه گفت : بر اساس محاسبات اولیه ای که داشته ایم قطعات خودرو باید به طور متوسط 55 درصد افزایش قیمت داشته باشند. در این بین برخی قطعات بیش از این میزان افزایش قیمت خواهند داشت و برخی کمتر اما تمامی موارد باید مورد بررسی قرار بگیرند.
 
قیمت ها اصلاح نشود، خودروسازان با مشکل مواجه می شوند
 
نجفی منش عدم افزایش قیمت قطعات خودرو را مساوی با توقف تولید خودرو در کشور عنوان کرد و افزود : اگر قیمت ها افزایش پیدا نکند، قطعه سازان توان مالی شان را از دست می دهند و سرمایه در گردش آن ها به حداقل می‌رسد و نهایتا نمی توانند مواد اولیه مورد نیاز را به صورت نقدی و در زمان مورد نظر تامین کنند. وی افزود : اگر مواد اولیه تامین نشود تولیدی در کار نخواهد بود و قطعه‌سازان نمی توانند حقوق کارگر ها و نیاز خط خودروسازان را تامین کنند و با وجود  چندین هزار تقاضای معوق، خودروسازان توانایی پاسخگویی را نخواهند داشت. این موضوع در حالی مطرح می شود که با عنوان سال «جهش تولید» در تضاد است.
 
قیمت خودرو باید در کف بازار تعیین شود
 
محمدرضا نجفی منش در زمینه قیمت گذاری خودروها گفت : قیمت خودرو باید در کف بازار تعیین شود. در پیش‌فروشهای اخیر به روش قرعه کشی 7 میلیون نفری که ثبت نام کرده بودند عمدتا به دنبال کسب سود از محل اختلاف قیمت بازار و کارخانه بودند و تا زمانی که قیمت‌گذاری دستوری و کمتر از کف بازار باشد، این موضوع و تقاضای کاذب ادامه خواهد داشت. وی افزود : اگر قیمت قطعات درست و بر اساس مشخصه های متغیر روز تعیین شود، خودروسازان نیز می توانند تولید را افزایش دهند اما در نهایت، قیمت گذاری خودرو باید با ارزیابی مجدد به بازار نزدیک شود.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسین : ممنون آقا حسام ، یعنی به نظرت ما که هفته چهارم خرداد هستیم قبل تیر برای g پیامکش میاد برای تکمیل وجه؟ و چقدر واریز کردین؟
بهارj7 ثبت نام فروردین ماه : سلام دوستان ما فروردین ماه نقدی ثبت نام کردیم تحویل نود روزه و چک نود میلیون هم ثبت و ارسال شده امادر سایت همچنان تکمیل وجه هست نمایندگی زنگ زدم میگم زمان تحویل خودرو صدور فاکتور زده میشه ؟درسته ؟و ایا تحویل نقدی 90 روزه باید کی روی تحویلش حساب کنیم با این وضعیت که وجود داره ؟
مقدم : جناب احسانی جسارتا کدوم شهر هستین ؟
حسام : بله عزیز، ما روزهای آخر اردیبهشت برای شاهین G تکمیل وجه کردیم. کلیه دعوتنامه‌های GL اختیاری هست و اگر صبر کنید مجبورا دعوتنامه G براتون بفرستن.
حسام : سلام دوستان، تماس روزانه و پیگیری از 09650 فراموش نشه. باید به پشتیبانی شرکت فشار بیاریم تا این عوضی...ها رو در قبال پولی که ماه هاس از مردم گرفتن پاسخگو کنیم به حرف یک مشت آدم ... که اینجا فاز نا امیدی میدن توجه نکنید، باید به شرکت فشار بیاریم تا به ماشین برسیم.
حسین : سلام وقت بخیر ، دوستانی هستن که تحویل هفته چهارم اردیبهشت باشن ؟ آیا برای خود شاهین gتکمیل وجه کردن ؟؟؟ اطلاعی دارین برای ما که هفته چهارم خرداد هستیم کی تکمیل وجه g میاد؟
حسین : سلام وقت بخیر ، دوستانی هستن که تحویل هفته چهارم اردیبهشت باشن ؟ آیا برای خود شاهین gتکمیل وجه کردن ؟؟؟ اطلاعی دارین برای ما که هفته چهارم خرداد هستیم کی تکمیل وجه g میاد؟
حسین : سلام وقت بخیر ، دوستانی هستن که تحویل هفته چهارم اردیبهشت باشن ؟ آیا برای خود شاهین gتکمیل وجه کردن ؟؟؟ اطلاعی دارین برای ما که هفته چهارم خرداد هستیم کی تکمیل وجه g میاد؟
احسانی : سلام دوستان جهت اطلاع من ۱۶ اسفند تکمیل وجه کردم ۱۸ هم سخا را تحویل دادم ۱۳ خرداد فاکتور شد امروزم از نمایندگی تماس گرفتن که برم تحویل بگیرم
شاهینcvt_mojtaba : تازه تماس گرفتم شاهین cvt تا ۱ اسفند فاکتور انجام شد.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سجاد : ممنون که گفتی
قربانی ساینا 6اسفند : تا این لحظه که فاکتور نشدیم
اسفند 8 : نمایندگی ارومیه اون وحید کننده بوده عینکتو نزدی دوباره 😂😂😂
الناز : تحویل 6 خرداد فوری سفید فلز امروز اسناد هم صادر شد رفت روی حمل خودرو چقدر زمان میبره بارگیری بشه؟
نسترن : 6اسفند کسی فاکتور نشد پیش فروش
پانا فوری مشکی : سلام. پانا فوری مشکی تحویل 11 خرداد؛ امروز تحویل گرفتم.
13 تیر : خود اخبار ایران خودرو کمه ،ما اینجا گیر یه عده دلال و آدم بیسوادهم افتادیم .بنده دوستم تو ایران خودرو ،سازمان فروش هستش ،گفت اصلا فروش فوری افزایش قیمت نمیخوره .چون کل پول بروز پرداخت کردید و سود هم نداره شامل افزایش قیمت نمیشید ،ولی پیش فروش چون علی الخساب پرداخت کردن باید بروز پرداخت کنن،از اون طرف دوستان نامه فوری هستیم روزی 600جریمه دیرکرد داره ،ایران خودرو تو این وضعیت مالی که داره دنبال جریمه دادن نیست انشالله درست میشه ،،🙏🙏🌹🌹
توحید ارومیه : احمد آریان ودوستانی که میپرسید واسه تبدیل دوگانه به تک من نمیتونم به بگم این کار بکن خودت باید تصمیم بگیری اگه الان تبدیل بزنی فقط دیگه خیالت راحته افزایشیم باشه شاملت نمیشه ولی مطمئن باش تبدیلم بزنی تاخیر رو داری اونم دو ماه توتک سوز افزایشیم باشه کم کم 10درصد همه خودروها تولیدی داخل ایران خودرو وسایپا دارن حالا زمان بخصوصی ندارد شاید فردا شایدم ماهای آینده
هومن پانا : سلام تحویل تیر ماهی ها و عشقا تبدیل رینگ اومد خبر بدید با تشکر😘😘😘
میلاد : شماهم 25 تشریف بیارید