تابستان گذشته بود که دو شرکت خودروسازی بامو و مرسدس بنز از همکاری خود در زمینه توسعه فناوری خودران و تکنولوژیهای مربوط به پارک خودکار خبر دادند. با توجه به اسم و رسمی که این دو برند در جهان خودرو دارند، بسیاری بر این باور بودند که همکاری آنها به دستاوردهای پیشرفتهای ختم خواهد شد.
اما در آستانه سالگرد آغاز این همکاری، دو کمپانی آلمانی اعلام کردهاند مسیر جداگانهای را در پیش گرفته و هر کدام به طور مستقل روی فناوریهای اختصاصی خود کار خواهند نمود. دو کمپانی پایان این همکاری را متقابل و دوستانه توصیف کرده و افزودهاند شاید در آینده دوباره از تجارب همدیگر استفاده کنند.
در بیانیه رسمی منتشر شده، بامو و مرسدس بنز چند عامل را در اتخاذ چنین تصمیمی موثر دانستهاند. به گفته این دو، توسعه یک پلتفرم خودران مشترک بسیار پیچیدهتر و پرهزینهتر از آن چیزی است که قبلا تصور میکردهاند. عدم امکان برگزاری سریع جلسات مشترک بین متخصصین دو کمپانی و همچنین مشکل در هماهنگی با تامینکنندگان از دیگر عوامل جدایی عنوان شده است.
اگر همه چیز طبق برنامهریزیها پیش میرفت، قرار بود دستاوردهای بامو و مرسدس بنز از سال 2024 به بعد در مدلهای تولیدی بهکار گرفته شود، موضوعی که به اعتقاد بعضی از کارشناسان از جمله مدیرعامل فورد یعنی آقای جیم هکت (Jim Hackett)، همراه با غلو و خوشبینی بیش از حد بود.
با وجود تحقیق و آزمایشات گستردهای که در زمینه فناوری خودران در حال انجام است، به نظر میرسد هنوز تا زمان فراگیر شدن اتومبیلهای کاملا خودران زمان نسبتا زیادی باقی است. سال گذشته اوبر به عنوان یکی از پیشتازان فناوری خودران به این موضوع اشاره کرده بود.
نکته تاملبرانگیز دیگر اینکه تحقیق اخیر انجام شده در ایالات متحده حکایت از آن دارد اکثر رانندگان آمریکایی علاقه چندانی به فناوری خودران و اتومبیلهای بدون راننده ندارند.
گفتنی است بامو و مرسدس بنز کماکان به همکاری خود در سایر حوزهها ادامه خواهند داد. راهاندازی سرویس حمل و نقل مشترک یکی دیگر از این حوزهها است. این دو شرکت معروف به همراه آئودی جزو سهامداران اصلی سرویس مسیریابی Here نیز هستند.