رپورتاژ-تالیسمان به معنای سحر و جادو، سدان سایز متوسط زیبا و جذاب رنو است که در سال ۲۰۱۵ میلادی متولد شد. این خودروی موفق که تاکنون توانسته فروش خوبی را برای رنو کسب کند، عناصر زیادی برای مورد توجه قرار گرفتن دارد. اما در درجه اول آنچه باعث دیده شدنش شد، چهره ارگونومیک و زیبای خودرو بود. بدنه و صورت تالیسمان را الکسیس مارتوت طراحی کرده است. این طراح برجسته که ۱۱ سال در فولکس مشغول بوده، پیشتر نیز مدتی در بین طراحان آئودی، طراحی خودروهای این کمپانی را برعهده داشت.
مارتوت ۴ ماه برای پروژه طراحی تالیسمان که اولین کارش برای رنو بود، وقت گذاشت. وی درباره این اثر هنری خود میگوید: «تالیسمان سدانی موقر و کلاسیک است و نماد اصالت رنوی فرانسه. این خودرو روحی فانتزی دارد، آنچه در طراحیهای آلمانی شاهدش نیستیم.» تأیید این گفته مارتوت را میتوانیم در چهره زنده و پراحساس تالیسمان ببینیم که در عین پویایی، کلاسیک و لوکس است. همچنین استفاده از این خودرو در ناوگانهای تشریفاتی، موید ادعای طراح آن است. از افتخارات تالیسمان استفاده شدن از آن در تشریفات جشنواره کن ۲۰۱۸ است.
جزئیات چهره زیبای فرانسوی
لارس وندن آکر، رئیس تیم طراحی رنو در سالهای اخیر، زیبایی خودروهای این کمپانی فرانسوی را یکی از مهمترین اصول این شرکت تعریف کرده است. تالیسمان را روی پلتفرم CMF ساختهاند. این پلتفرم که محصول مشترک نیسان و تالیسمان است، آزادی عمل لازم را به مارتوت، طراح اصلی رنو تالیسمان داد تا بعد از سوار شدن اجزای اصلی خودرو روی پلتفرم، همچنان قادر باشد به راحتی روی جزئیاتی که علاقه دارد، کار کند و به اصل تعریف شده رئیسش به خوبی پایبند باشد.
اولین نکته در طراحی تالیسمان، خطوط موجدار روی بدنه است که در کنار چهره کلاسیک آن، این خودرو را مدرن و بهروز کرده است. این نکته را در نمای جانبی به خوبی میتوان دید. خطوط شیبدار سقف، نیمه انتهایی بدنه را زیر قوسی ملایم برده که باعث شده چهره تالیسمان به خودروهای کلاس کوپه شبیه شود. کلاس کوپه خودروهای عموما لوکس و مجلل هستند. کشیدگی خودرو در نمای جانبی به این شباهت دامن میزند. خطوط به کار رفته در قسمت پایینی درها و پنجرهها در کشیدهتر به نظر آمدن خودرو مؤثر و چهره آن را به دور از شلوغی، از سادگی خارج کرده است.
کاپوت عریض و جلوپنجره بزرگ کرومی تالیسمان نیز به خودرو چهرهای قدرتمند بخشیده است. همچنین آٰرم رنو در وسط جلو پنجره، بزرگتر از همیشه طراحی شده است. خطوط روی کاپوت به عظمت خودرو افزوده و در عین حال به خودرو چهرهای مدرن میدهد. چراغهای جلو در ابتدا اخمی ملایم را نشان میدهند، اما با دقت بیشتر به فرم دیلایتها که در زیر چراغهای اصلی ادامه پیدا کردهاند، حرف c را در طراحی آنها میبینیم. این حرف به نوعی امضای کمپانی رنو است که در تالیسمان به زیبایی و هوشمندانه نمایش داده شده است.
در نمای عقب چراغهای کشیده از طرفین صندوق به سمت لوگو در وسط، ابهت خودرو را حفظ کرده است. در وسط این لوگو دوربین دید عقب کار گذاشته شده تا از شلوغی بیدلیل چهره تا حد امکان کم شود. در بخش عقب ۲ خروجی اگزوز بزرگ، پایین صندوق خودنمایی میکند که چهره تالیسمان را بیش از پیش قوی و با ابهت نشان میدهد. جالب است بدانید این خروجیها تنها جنبه تزئینی دارند و هیچگونه خروجی و اگزوزی به آنها وصل نیست. در نهایت با بررسی تمام جزئیات چهره این خودرو به این نتیجه میرسیم که بدون شک با خودرویی متفاوت از رنو روبهرو هستیم که توجه هرکسی را به سمت خود جلب میکند.
بازار رنو تالیسمان
تالیسمان بازار خرید و فروش خوبی هم دارد. با وجود قیمت بالای خودرو که بین ۷۰۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان است (بسته به سال تولید و تیپ خودرو و البته به تاریخ فروردین ۱۳۹۹)، اما از دسته ماشینهایی است که در بازار طرفداران زیادی دارد. همین امر باعث شده تا مدلهای کارکرده آن کمترین افت قیمت را نسبت به رقبا داشته باشند و حتی تیپ E2 آن که نسخه محدود آن است و برخی آپشنهای خاصش را ندارد، هم متقاضی خرید داشته باشد. البته باید گفت با وجود اینکه کارشناسان ارزش خرید تالیسمان را در برابر رقبا بالای ۸۰ درصد اعلام میکنند، اما تالیسمان در مقایسه با کشورهای دیگر که در آنها فروش میرود، فروش چندان بالایی در ایران نداشته است و دلیل اصلی آن را قیمت بالایش میدانند.