چالش جدید خودروسازان با پیش فروش های جدید/ تامین خودروهای ثبت نامی در شرایط تحریم و کرونا

 

چالش جدید خودروسازان با پیش فروش های جدید/ تامین خودروهای ثبت نامی در شرایط تحریم و کرونا

 
یکی از ابهام های اصلی در طرح پیش فروش های فوق العاده خودروسازان، زمان دقیق تحویل این خودروهاست، خودروهایی که با وجود معوقات قبلی، کاهش تولید به واسطه تحریم و کرونا باید دید چه زمانی به دست مشتریان چشم انتظار می رسند.
 
آغاز ثبت نام ۲۲ هزار خودرو از سوی دو خودروساز با تحویل کمتر از سه ماه داز چند روز آینده آغاز می شود. این در حالیست که خودروسازان هنوز از تعهدات خود عقب بوده و در برخی از خودروها این وضع به مراتب وخیم تر است و در چنین شرایطی شائبه عدم تحویل به موقع خودروهای ثبت نامی مطرح می شود. روند پیچیده و دشوار تامین ارز از آخرین ماه های گذشته تا افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه نیز تولید کافی قطعه و تحویل به موقع خودروسازان را با ابهام روبرو کرده و این پرسش مطرح می شود که آیا خودروسازان توانایی تحویل به موقع پذیرش های جدید را خواهند داشت.
 
سیامک مقتدری، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به تولید روزانه دو هزار خودرو از سوی دوخودروساز می گوید: پیش بینی حدود ۲۵ هزار خودرو در دور نخست پیش فروش های خودروسازان تولید حدود ۱۵ روز آن ها است و عدد غیرقابل دستیابی نیست و نمی تواند نگرانی از بابت عدم تحویل به موقع داشته باشد.
 
وی درخصوص توانایی قطعه ساز برای تولید قطعه برای این میزان خودرو نیز می افزاید:صنعت قطعه مدت ها است که با کمبود ارز دست به گریبان است اما از آذرماه که افزایش میزان تولید آغاز شد همچنان ادامه یافته و برای تداوم این روند تامین نقدینگی مهمترین فاکتور خواهد بود.
 
این فعال صنعت قطعه با بیان این که اگر خودروسازها با کمک دولت و سیستم بانکی قدرت دسترسی به منابع مالی را داشته باشند ، تولید روزانه دو هزار دستگاه ادامه دار خواهد بود، تصریح می کند: در غیر این صورت شبکه خودروسازی و قطعه سازی با چالش جدی برای تولید مواجه می شوند چرا که در حال حاضر بزرگترین مانع نقدینگی است.
 
مقتدری در پاسخ به این که با وجود تعهدات پیشین خودروساز چگونه امکان تحویل سه ماهه خودروها وجود خواهد داشت، تصریح می کند: با روش فعلی قیمت گذاری که همواره به صورت دستوری بوده فروش خودروسازان نمی تواند پایدار باشد. هم اکنون نسبت به سال گذشته شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت فروش در کارخانه نسبت به سال گذشته هستیم این در حالیست که نرخ تورم، نرخ جدید مواد اولیه و افزایش حقوق و دستمزد نمی تواند پاسخگوی سودآوری کارخانه های خودروسازی باشد.
 
وی ادامه می دهد: کارخانجات تولیدی مواد اولیه عمدتا دولتی هستند و یا دولت در آن ها سهام مدیریتی دارد و از آن جا که این مواد در بورس عرضه می شوند و قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود در حالی که این شرایط در شرکت های خودروسازی اعمال نمی شود که اشکال اساسی است زیرا اگر قیمت دستوری است باید در زنجیره تامین مواد اولیه نیز جاری شود.
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی مشکل تامین و تولید خودرو را تابع این قضیه می داند و اظهار می کند: کارخانجات باید سودآور باشند تا قادر به انجام تعهداتشان باشند در این شرایط اگر دولت به دنبال تحویل با قیمت پایین است باید نسبت به پرداخت یارانه اقدام کند .
 
وی تاکید می کند: یا باید روند قیمت گذاری جریان آزادی باشد یا اگر دستوری است باید این روند در همه زنجیره اعمال شود تا زمانی که این مساله حل نشود همچنان مشکل خودروهای معوق نیز حل نخواهد شد همانگونه که در چند سال گذشته این موضوع تکراری وجود داشته و در صورت ادامه جریان فعلی نیز مشکل حل نخواهد شد.
 
 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پیش فروش خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 72 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی صدرا : درود قربون همه تان برم . سپاسگزارم . خیلی عزیزید .
علی : خوب چرا ثبت نام کردی وقتی می‌دونی وضعیت اینجوریه😑😑😑☹️
الیاس : همینه دگ، باید عادت کنید یا اعتراض، تو مجازی اعتراض میکنیم ودروافعیت اتحاد نداریم و همه منفعت طلب یکی دگ بره کارها و انجام بده,واقعا ما ایرانی ها اعجوبه هستیم در دنیا ، همش مینالیم و هیچ کاری نمی کنیم ، اصلا قفله این اتفاقات دردنیا، همه اقلام ده برابر مردم می‌نالند ولی دریغ از اتحاد ، مگه داریم مگه میشه، پس اگه اتحاد نیست لااقل صبر کنیم خودش درست بشه
الیاس : ما شاسی داریم مگه دوچرخه یا گاریه مال مارو موتورشو بندازن رو ماشین دگ فروش بیست روزه بزارن، صبر صبر
الیاس : داداش حمل و باربری ربطی به کرمان موتور ندارها همه اعتصابن، اخبار نگه گوش نمیدی، ما مردم همه چی رو بهم ربط می‌دیم ، یکم اطلاعاتشون روبالاببریم
داود : من با ۳تا بچه ماشینمو فروختم خدا موتور سوار میشم لغت به مدیران سایپا پس کی قرار تحویل بدید شاهین جی رو
.x5 آبان : ماشین های ما رو تحویل نمی دن، الان نمایندگی های کرمان موتور تحویل فوری بیست روز کاری دارن x5 و j7 و t9 می فروشن
Sr3 : غلط میکنن ندن این خرداد هم صبر میکنیم ندن میریم سراغشون
Sr3 : غلط میکنن ندن این خرداد هم صبر میکنیم ندن میریم سراغشون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس جی آدز سفیدقرمز : شنبه صبح هستیم در کنار خریداران سهند و شاهین در اعتراض به مدیریت ضعیف سایپا
کارن : حالا جریمه یک ماه تاخیر چقد میشه
کـنـنده : بلـاخـره ایـن تــ و حــیـ د کــ و نی رو هم فـــاااکــ طور کـردیـمـش
شاهین جی : ما بخاطر شاهین شنبه تجمع داریم انشالله شنبه شماها هم تشریف بیارید
سالار : سلام سورن موتور پارس پیش فروش تحویل 31 مرداد نصفشو 11/21 ریختم نصف دیگش بنظرتون کی دعوت نامه میاد؟؟ جالب اینه تو سایت هم زده دعوت نامه های مرداد ارسال شده است که
مجید : اره یه بار اونم بخاطر أین بود که فول تیونینگ بود . ماشینت کاتالیزش و بر نداشتى؟
دنا آپشنال تحویل 18 خرداد : دنا آپشنال فروش فوری ها تا تاریخ 31 خرداد فاکتور شده، رنگ سفید و مشکی ولی پلاک نشده کسی هست پلاک شده باشه؟
رضا 23 مهر : اطلس مهر شما چی رنگی هست ماشین دیر فاکتور شدین
وحید، فوق العاده : آقا توحید، خوش خبر باشی. مبارکت، ان شاء الله فاکتوری همه ی چشم انتظارها
اطلس 21مهر : آقا محمد 19مهر شما خبر ندارید بعد فاکتور چقد طول میکشه ماشین رو تحویل بدن؟