کارکرد غیراقتصادی کامیون های دست دوم به نفع کشور نیست/ واردات دست دوم ها تهدید یا فرصت؟

 

کارکرد غیراقتصادی کامیون های دست دوم به نفع کشور نیست/ واردات دست دوم ها تهدید یا فرصت؟

 
در حالی ثبت نام کامیون های کارکرده از فردا سوم خردادماه از طریق سایت سازمان راهداری آغاز می شود که فعالان صنعت خودرو معتقدند این اقدام به نفع صنعت خودرو و به صلاح کشور نخواهد بود.
براساس یکی از بندهای قانون برنامه پنجم توسعه شرکت‌های حمل‌و نقلی می‌توانند به منظور نوسازی ناوگان خود خودروهای تا سه سال کارکرد را وارد کنند.
بندی که در در چند سال گذشته به دفعات به تصویب رسیده و نمونه آن در روزهای مشابه سال ۹۵ است.
در آن بازه زمانی براساس پیش بینی های انجام شده، واردات هر یک دستگاه کامیون منوط به اسقاط، حداقل یک دستگاه کامیون که از زمان ساخت آن بیش از 25 سال گذشته باشد و ظرفیت آن نیز می‌تواند حداکثر سه تن کمتر از ظرفیت کامیون وارداتی باشد، تعیین شد اما شرکت های حمل و نقل از تعرفه دولت استفاده کرده و خودروهای 3 سال کار کرد را خریداری کرده و به صورت سوری و بدون قرار دادی به راننده واگذار کردند در حالی که اقساط آنها توسط راننده پرداخت می شد اما کامیون به نام شرکت بود.
در این قراردادها عملا قول نامه و سندی وجود نداشت چرا که حداقل 6 سال امکان انتقال سند وجود نداشت بنابراین این جریان سود باد آورده ای را نصیب شرکت های حمل و نقل کرد و با وجود نیاز کشور به واردات این دسته از خودروها، در عمل اتفاقی رخ نداد. حال ۴ سال پس از این تاریخ دوباره این مصوبه قابلیت اجرایی پیدا کرده و از روز شنبه گام های اجرایی آن برداشته می شود.
در تصمیم جدید مقرر شده به ازای اسقاط کامیون، پس از تایید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سود بازرگانی کامیون وارداتی 25 درصد توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران کاهش یابد.
این تصمیم در حالیست که در چند وقت اخیر و با خروج شرکای خارجی صنعت خودرو از ایران، نوسازی ناوگان خودروهای سنگین به تاخیر افتاده بود و از سوی دیگر قیمت این دسته از خودروها سر به فلک کشیده بود .اما با این حال خودروسازان همچنان با این تصمیم مخالفند و معتقدند که این تصمیم به نفع کشور نخواهد بود.
 
احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به پیمایش بالای این خودروها می گوید: به همین دلیل قطعات یدکی آنها نیازمند تعویض بوده و در مجموع خرید آنها به صرفه نیست. علاوه بر این، این خودروها باید از خدمات پس از فروش برخوردار بوده و تاییدیه سازمان ملی استاندارد ایران را اخذ کنند، اما ثابت کردن و اخذ همین استانداردها برای مالکان خودروها بسیار هزینه‌بر خواهد بود. او معتقد است که واردات این کامیون ها کارکرد اقتصادی نداشته و به صلاح کشور نیست.
 
خودروسازان با تاکید بر مضرات واردات کامیون های دست دوم تاکید می کنند، اروپایی‌ها راه را بر تولیدکنندگان بسته‌ و به روی واردکنندگان باز کرده‌اند و با وجود تحریم ها از منفعت خود نمی‌گذرند و همچنان اجناس مستعمل خود را به ما می‌فروشند. در این وضعیت، خودروسازان در شرایط یکسان رقابت با این تولیدکنندگان قرار نمی گیرند و به همین دلیل است که تولید خودروی سنگین ایران از ۱۲ هزار به حدود ۳ هزار دستگاه در سال سقوط کرده و طرح هایی همچون نوسازی ناوگان نیز به تعویق می‌افتد.
 
حال باید دید در دور جدید اجرای این مصوبه چه راهکارهای کنترلی برای جلوگیری از سفته بازی دیده خواهد شد و آیا سازمان راهداری نظارت های لازم را با پیش بینی راهکارهای کنترلی اجرایی خواهد کرد؟
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , کامیون






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Arash : سلام دوستان کسی هست که تکمیل وجه فروردین انجام داده باشه
شاهین پلاس : بله من دیروز فاکتور شدم
ترامپ : سلام ۵ تا j7 ثبت نام کردم و ۷ تا x5 امروز گفتن با تریلی هفته بعدی میاد
شاهین 403 : سلام تاریخ دعوتنامه هفته 4 تیر هست. اگه قبل از اون افزایش داده بشه احتمال داره که مبلغی اضافه بشه البته این احتمال هم هست که از تیر به بعد روشامل بشه. انشالا که واسه شما افزایشی نداشته باشه
شاهین 403 : در پاسخ به شاهین اتومات پلاس اسفند برادر این که با تاخیر و اردیبهشت فرستادن درست ولی این که با قیمت بالاتر فرستادن درست نیست . بابت تاخیر در ارسال دعوتنامه 4 میلیون کم کردند و این افزایش ماوتفاوت بیمه و مالیات سال قبل با امسال بود که از کسایی هم که اسفند ماه تکمیل کرده بودن از سود تاخیر برداشت شد.
شاهین اتومات کرمانشاه : سلام دوستان من دیروز ماشین گرفتم تحویل یکی دور روزم بهتون گفتم ک فاکتور شدم و پلاک شدم واریز اول ۲۲ اردیبهشت تکیمل وجه ۱ اسفند تحویله هفته ی ۴ دی ماه خیلیم ماشین اشغالیه حیف پولی ک این ۱۳ ماه خاباندمش واسه شاهین و واسه بابام مهر ۴۰۲ ک ب اسمش در اومده ۲۹۵ واریز کردیم موعد تحویل هفته ی ۴ اسفنده ۴۰۳ هنوز ک هنوزه تمکیل وجه واسه ش نیومده من نمیدونم این قانون کجاس چجوریه
ایگل کرمان : سلام من از نمایندگی ایگل خریداری کردم داخل سایت پیگیری میکنم حواله به نام نمایندگیه این درسته؟
مرتضی : اکبر جون از وقتی ماشین رو تحویل گرفتی خیلی مهربون و دست و دل باز شدی. فعلا با همین ماشین خاطره سازی کنیم برای اونا هم وقت هست.
بهمن ۱۵ j4 سفید : سلام میشه بفرمائید چه رنگی بود؟
بردیا شاهین پلاس اردیبهشت : دوستانی که فاکتور شدن یا تحویل بابت تاخیر در تحویل مبلغی پرداخت کردند
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پیش فروش تکمیل وجه 7اسفند : سوالی بود ؟؟ یا واقعا فاکتور شدین
جواد : مبارکت باشه آقا به سلامتی استفاده کنی
7 تیر : هنوز خبری از فاکتور نیست 🙂
ساینا : هزینه تریلی و سود تاخیرکی میدن وکجا مینویسه که چقدره؟
فرسوده 31 فروردین : دوستان برای فرسوده فروردین اصلا طرح تبدیل برای رینگ آلومینیومی یا تبدیل به چیز دیگه ای نیومده؟
ساینا : کسی اطلاع داره توتحویل حضوری سندخودرو کی بایدازنمایندگی تحویل بگیریم؟
میرزایی : واریزی دعوتنامه 13اردیبهشت فعلا در حال تخصیصصصصه
پانا فولاد مرداد : دوستان اگر نتونیم تکمیل وجه کنیم چه اتفاقی میوفته؟ لطفا راهنمایی کنید
محمد : اینجا دوست عزیز انگار بیشتر قصد اذیت کردن دارن تا آمار درست حسابی منم تکمیل وجهم 22 اردیبهشت بوده هنوز فاکتور نشدم.ایشون احتمالا از نور چشمیاست😅
اطلی : کسی توی ماه های آبان ،آذر ،دی،بهمن هست که تکمیل وجه کرده باشه؟