طی ماه های اخیر، تقاضای بالا برای ثبتنام خودرو در هنگام بازشدن سایتهای فروش، تولید ناکافی و در نتیجه عدم پاسخگویی به تقاضا موجب برهم خوردن بازار شده است
البته برخی این تقاضا را در بازار ایران کاذب میدانند چرا که معمولا پس از شروع سال جدید تا دو ماه بازار در رکود به سر میبرد و در سال جاری، کرونا هم بر این رکود دامن زده است. از طرفی دیگر سرمایهها فعلا به سمت بازار بورس رفتهاند.
سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، می گوید: «از این پس فروش فوقالعاده، پیشفروش و مشارکت در تولید، سه روش فروش خودرو خواهد بود و بر این اساس 60 درصد از تولید خودروسازان به ایفای تعهدات جاری و معوق اختصاص مییابد.»
مهدی صادقی نیارکی امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار گفت: «در فروش فوقالعاده حداکثر 3 ماه خودرو به متقاضی تحویل خواهد شد و بر این اساس سایت فروش خودرو یک هفته باز است و تمامی متقاضیان قادر به ثبتنام و واریز وجه خواهند بود. البته متقاضیانی که در سه سال گذشته در فرآیند فروش شرکتها حضور نداشتهاند اجازه ثبتنام خواهند داشت.»
این روش ثبت نام در طول سال ادامه خواهد داشت و متناوباً فروش فوقالعاده خواهیم داشت اما بعد از تمام مراحل ثبتنام اگر تعداد ثبتنام کنندگان متناسب به سهمیه اختصاص گرفته برای فروش باشد، بدون سود مشارکت و سه ماهه خودرو تحویل داده خواهد شد اما اگر تعداد ثبتنام کنندگان بیش از خودروها باشد فرآیند قرعهکشی با حضور مراجع نظارتی در شرکتهای خودروساز انجام میشود.
در این روش، متقاضیانی که ثبتنام کرده و واریز وجه انجام دادهاند اما نام آنها در قرعهکشی نبوده است، میتوانند وجه خود را دریافت کرده و یا وجه واریزی را برای فروشهای بعدی استفاده کنند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: «در فرآیند پیشفروش مجدد سایت باز میشود ضمن اینکه سود مشارکت نیز صفر خواهد بود و صرفا برای مصرفکننده خودرو در نظر گرفته شده است.»
روش مشارکت در تولید خودرو نیز هنوز به رسانه ها ابلاغ نشده است و قرار است ظرف روزهای آتی نهایی شده و به شکل عمومی اعلام شود.
به گفته «عباس تابش» رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده: «قیمت مصوب خودروهای درکارخانه به علاوه 10 درصد سود، قیمت فروش خودروها در بازار خواهد بود و بازرسان موظفند تا با گران فروشی و تخلفات در این زمینه برخورد نمایند.»